Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0207
Offentligt
856189_0001.png
Status på AIFM-direktivet (spansk kompromisforslag) ift. ønskerne i de danske indspil.
Det bemærkes overordnet, at der med kompromisforslaget er tale om et totalharmoniseringsdirektivbort-
set fra bestemmelserne vedr. virksomhedsovertagelser, hvor der gælder minimumsregler.
Ønske fra danske indspil (nr.)
Regulering af kapital- og hedgefonde
12 EU opfordres til harmoniseret EU-
regulering af kapital- og hedgefonde, inkl.
oplysningskrav om
- investeringsstrategi
- gældsætning
- gebyrer
- domicil
- tidligere resultater
- risikostyringssystem
- metoder til porteføljeværdiansættelse
- forvalteres og medarbejderes investering
i fonden
13 Registreringsordning for forvaltere af
kapital- og hedgefonde, inkl. oplysnings-
krav om
- navn og domicil for forvaltede fonde
- identitet
- årsregnskab
- aflønning af bestyrelse og direktion
14 Oprettelse af EU-register, som alle til-
synsmyndigheder har adgang til
22 Begrænsning af hedgefondes gældsætning
Status i AIFM-direktivet
(spansk kompromis)
Opfyldt, med undtagelse af oplysningskravet
om forvalterens og medarbejdernes egen
investering i fonden
Bemærkning
Fonde reguleres via deres forvalter, men
hvis fonden er selvforvaltet, reguleres
den direkte
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
AIFM-direktivet giver tilsynsmyndighe-
derne mulighed for at begrænse forval-
terens brug af gældsætning i de forvalte-
de fonde, hvis nødvendigt af hensyn til
finansiel stabilitet o.l.
AIFM-direktivet vil gennem indsamling af
oplysninger lette mulighederne for at gennem-
føre sådanne undersøgelser.
Virksomhedsovertagelser generelt, inkl. kapitalfondes overtagelse af virksomheder – status i AIFM-direktivet
1
EU-reglerne om tilbudsdokumenter ved
AIFM-direktivet indfører ét ekstra oplysnings-
Ved kapitalfondes overtagelse af børs-
overtagelse af børsnoterede virksomheder
krav ved kapitalfondes overtagelser af børsno-
noterede virksomheder pålægges forval-
bør udbygges svarende til DK-regler,
terede virksomheder. Forhindrer ikke yderlige- teren at oplyse myndigheder om gæld-
herunder:
re oplysningskrav i Danmark.
sætningen i den overtagne virksomhed
- oplysninger om strategiske planer for
umiddelbart før og efter overtagelsen.
den opkøbte virksomhed
- oplysninger om påtænkte udbyttebeta-
linger efter overtagelsen
2
EU-reglerne om tilbudsregler bør udvides
AIFM-direktivet indfører en række oplys-
Ved kapitalfondes overtagelse af unote-
til at omfatte overtagelse af (store) ikke-
ningskrav ved kapitalfondes overtagelser af
rede virksomheder skal forvalteren
noterede selskaber
unoterede virksomheder. Forhindrer ikke
oplyse interessenter og myndigheder om
yderligere oplysningskrav i Danmark.
gældsætning samt politik for medarbej-
derkommunikation og håndtering af
interessekonflikter. Årsrapporten for
den enkelte kapitalfond skal desuden
oplyse om de kontrollerede unoterede
virksomheder, herunder deres drifts-
mæssige og finansielle udvikling, be-
skæftigelsen, og evt. væsentlige afhæn-
delser af aktiver.
11 Øget medarbejderbeskyttelse i relation til
Delvist opfyldt.
Ved kapitalfondes overtagelse af unote-
information og høring i forbindelse med
rede virksomheder pålægges forvalteren
kapitalfondes virksomhedsovertagelser
oplysningskrav, jf. nr. 2 herover, som
også skal tilgå medarbejderne.
8
Kapitalfonde og andre virksomhedsopkø-
Indgår ikke i AIFM-direktivet. Danmark kan
Sagsforholdet er generelt reguleret af
bere skal i forbindelse med virksomheds-
fortsat begrænse sådanne aktiekøb gennem
overtagelsesdirektivet (2004/25/EC).
overtagelser oplyse om planer for brug af
placeringsregler for firmapensionskasser.
evt. firmapensionskassers midler til køb
af virksomhedens egne aktier
21
4
5
Udvidelse af selvfinansieringsforbuddet
EU-forbud mod bonusordninger mellem
tilbudsgiver og ledelse i en overtagen
virksomhed
Pligt til oplysning om planlagte udbyttebe-
talinger inden virksomhedsovertagelse
Indgår ikke i AIFM-direktivet. Danmark kan
fortsat anvende en udvidet fortolkning af
selvfinansieringsforbuddet.
Indgår ikke i AIFM-direktivet. Danmark kan
fortsat anvende et sådant forbud.
Indgår ikke i AIFM-direktivet. Danmark kan
fortsat anvende et sådant oplysningskrav.
Sagsforholdet er generelt reguleret af
overtagelsesdirektivet (2004/25/EC).
Sagsforholdet er generelt reguleret af
overtagelsesdirektivet (2004/25/EC).
Sagsforholdet er generelt reguleret af
overtagelsesdirektivet (2004/25/EC).
31
Undersøgelse af markedskoncentration
inden for bl.a. hedge- og kapitalfonde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
856189_0002.png
2
Corporate governance generelt – status i AIFM-direktivet
30 EU-regler, der forebygger interessekon-
Opfyldt
flikter i finansielle virksomheder
3
EU opfordres til at lave regler for bonus-
Opfyldt
aflønning
Kommissionen har udarbejdet en
henstilling for aflønning i den finansielle
sektor inkl. principper for bonusafløn-
ning, som bl.a. er indarbejdet i AIFM-
direktivet. Det bemærkes, at AIFM-
direktivet ikke indeholder regler om,
hvor stor en andel aktier og aktielignen-
de instrumenter skal udgøre af den
variable aflønning.
6
Krav om generalforsamlingsgodkendelse
af incitamentsaflønninger i børsnoterede
virksomheder
EU-reglerne bør behandle Kommandit-
selskaber på linje med andre selskabsfor-
mer
EU-krav til bestyrelsens ansvar for selska-
bets løbende kapitalberedskab
9
17
AIFM-direktivet stiller krav om, at bestyrelsen
i forvaltningsselskabet skal vedtage og løbende
vurdere de generelle principper for afløn-
ningspolitikken, herunder bonusaflønningen.
Opfyldt
Opfyldt
Direktivforslaget regulerer forvaltere
uanset selskabsform, og uanset selskabs-
form på de fonde, de forvalter
Forvalteren skal sørge for at der er de
nødvendige ressourcer (herunder øko-
nomiske) til stede i selskabet og at disse
anvendes på passende vis ved udførel-
sen af forvaltervirksomheden.
19
20
Harmonisering af krav i forbindelse med
udbetalinger fra et selskab til nærtstående
parter
Krav om begrundelse vedr. udbyttebeta-
linger, herunder overensstemmelse med
virksomhedens langsigtede udvikling og et
tilstrækkeligt kapitalberedskab
Indgår ikke i AIFM-direktivet
Indgår ikke i AIFM-direktivet
Anm. 1: En række ønsker i det danske indspil vedrører forhold, som det ikke er oplagt at adressere i et AIFM-direktiv, herun-
der f.eks. ønsker vedr. udbygning af globale institutionelle rammer og IMF’s rolle heri, samt ønsker vedr. skatteforhold og
regnskabsregler. Disse er derfor ikke medtaget i denne oversigt.
Anm. 2: Der er med AIFM-direktivet tale om totalharmonisering af reguleringen på området. Dette gælder dog ikke de speci-
fikke bestemmelser vedrørende virksomhedsovertagelser. På dette område er der tale om minimumsharmonisering, idet de
enkelte medlemslande kan fastsætte nationale regler, som går videre end direktivets krav.