Miljø- og Planlægningsudvalget 2009
KOM (2009) 0236
Offentligt
1448900_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 25.5.2009
KOM(2009) 236 endelig
2009/0071 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om godkendelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af ændringerne til bilag II og III
til konventionen om beskyttelse af havmiljøet i det nordøstlige Atlanterhav (OSPAR-
konventionen) for så vidt angår lagring af kuldioxidstrømme i geologiske formationer
DA
DA
kom (2009) 0236 - Ingen titel
1448900_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Fællesskabet er kontraherende part i konventionen om beskyttelse af havmiljøet i det
nordøstlige Atlanterhav (OSPAR-konventionen), jf. Rådets afgørelse 98/249/EF af 7.
oktober 1997
1
.
Konventionen tager sigte på at forebygge og bekæmpe forurening og beskytte det
maritime område mod de skadelige virkninger af menneskets virksomhed.
Konventionen trådte i kraft den 25. marts 1998.
Forvaltningsorganet for OSPAR-konventionen (OSPAR-kommissionen) kan vedtage
ændringer til konventionen, herunder nye bilag og tillæg. På mødet i juni 2007 i
Ostende (Belgien) vedtog det ved konsensus fra de kontraherende parters side
ændringer til konventionens bilag II og III for så vidt angår lagring af
kuldioxidstrømme i underjordiske geologiske formationer. Sigtet var at lovliggøre
CO
2
-separation og –lagring (CCS) i det maritime område, som hører under OSPAR-
konventionen.
Kommissionens meddelelse om bæredygtig elproduktion fra fossile brændstoffer
(KOM(2006) 843) peger på behovet for reguleringsmæssige rammer for CCS og slår
til lyd for, at der vedtages ændringer til OSPAR-konventionen til sikring af
miljøforsvarlig geologisk lagring af CO
2
under havbunden.
Det Europæiske Råd konkluderede på sit møde i marts 2007 følgende om CO
2
-
separation og –lagring som led i sin handlingsplan (2007-2009) 'En energipolitik for
Europa' (EPE):
"Det Europæiske Råd er klar over de enorme mulige globale fordele ved en
bæredygtig anvendelse af fossile brændstoffer og:
-
fremhæver
betydningen
af
væsentlige
forbedringer
elproduktionseffektiviteten og "rene fossile brændstofteknologier"
i
2.
3.
4.
5.
- opfordrer indtrængende medlemsstaterne og Kommissionen til at arbejde for
at styrke FoU og udarbejde den tekniske, økonomiske og lovgivningsmæssige
ramme, der kræves for at bringe en miljøforsvarlig CO
2
-opsamling og -lagring
i anvendelse på nye fossilt fyrede kraftværker, hvis det er muligt i 2020
- ser med tilfredshed, at Kommissionen agter at udforme en mekanisme, der i
perioden frem til 2015 kan stimulere til opførelse og drift af op til 12 fossilt
fyrede demonstrationsanlæg med bæredygtig teknologi til elproduktion i
industriel målestok."
6.
Takket være samordning på fællesskabsplan i forbindelse med OSPAR-
forhandlingerne kunne udkastet til de OSPAR-beslutninger om CCS, der ledsagede
ændringerne til bilagene, forbedres betydeligt i form af klarere krav til
risikohåndtering og offentlig deltagelse. Fællesskabets delegation erklærede på
OSPAR-kommissionens møde, hvor disse beslutninger blev vedtaget, tilfredshed
1
EFT C 104 af [3.4.1998], , s. [1-1].
DA
2
DA
kom (2009) 0236 - Ingen titel
med, at den med hensyn til spørgsmål vedrørende EF's kompetence kunne tilslutte
sig den generelle konsensus om godkendelse af pakken, og at denne ville være et
godt udgangspunkt for udvikling af EF-lovgivning i overensstemmelse med Det
Europæiske Råds konklusioner om CCS. EF erklærede imidlertid også, at det evt.
måtte meddele OSPAR, at det vil være nødsaget til at suspendere
ikrafttrædelsesfristen på 200 dage [for OSPAR-beslutning 2007/1 og 2007/2], hvis
det ikke kunne overholde tidsrammen. En sådan meddelelse skulle imidlertid ikke
forstås negativt, da EF vil ratificere, så snart det er belejligt.
7.
Det er Europa-Kommissionens ønske, at alle delene af CCS-lovgivningen kommer
på plads, så CCS kan gennemføres på de bedst mulige vilkår i tråd med Det
Europæiske Råds konklusioner. Europa-Kommissionen har fremsat forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om geologisk lagring af CO
2
. Det indeholder
en række tilladelsesregler, som bl.a. omfatter CO
2
-strømmens sammensætning, valg
af lagringslokalitet, overvågning og rapportering, udbedrende foranstaltninger i
tilfælde af udsivning, finansiel sikkerhedsstillelse og betingelserne for
ansvarsoverdragelse til staten. Dette skal sikre, at alle de nødvendige betingelser for
sikker CO
2
-lagring er opfyldt.
Fællesskabet bør derfor godkende ændringerne til OSPAR-konventionens bilag II og III, som
anført nedenfor.
DA
3
DA
kom (2009) 0236 - Ingen titel
1448900_0004.png
2009/0071 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om godkendelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af ændringerne til bilag II og III
til konventionen om beskyttelse af havmiljøet i det nordøstlige Atlanterhav (OSPAR-
konventionen) for så vidt angår lagring af kuldioxidstrømme i geologiske formationer
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 175,
stk. 1, sammenholdt med artikel 300, stk. 2, første afsnit, første punktum, og artikel 300, stk.
3, første afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Fællesskabet er kontraherende part i konventionen om beskyttelse af havmiljøet i det
nordøstlige Atlanterhav (OSPAR-konventionen) i medfør af Rådets afgørelse
98/249/EF af 7. oktober 1997.
Konventionen tager sigte på at forebygge og bekæmpe forurening og beskytte det
maritime område mod de skadelige virkninger af menneskets virksomhed.
Konventionen trådte i kraft den 25. marts 1998.
Kommissionen deltog i forhandlingerne om disse ændringer i overensstemmelse med
Rådets konklusioner om direktiver for forhandling af konventionen om beskyttelse af
havmiljøet i det nordøstlige Atlanterhav og i konsensusvedtagelsen af ændringerne til
bilag II og III på mødet i forvaltningsudvalget for OSPAR-konventionen (OSPAR-
kommissionen) den 25.-29. juni 2007 i Ostende (Belgien).
Det Europæiske Råd har indtrængende opfordret medlemsstaterne og Europa-
Kommissionen til at arbejde for at styrke FoU og udarbejde den tekniske, økonomiske
og lovgivningsmæssige ramme, der kræves for at bringe miljøforsvarlig CO
2
-
separation og -lagring i anvendelse på nye fossilt fyrede kraftværker, om muligt inden
2020. Dette ville indebære, at retlige hindringer for CCS fjernes fra OSPAR-
konventionen.
Fællesskabet bør godkende denne afgørelse -
(2)
(3)
(4)
(5)
2
3
EUT C af , s. .
EUT C af , s. .
DA
4
DA
kom (2009) 0236 - Ingen titel
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Ændringerne til bilag II og III til konventionen om beskyttelse af havmiljøet i det nordøstlige
Atlanterhav, vedtaget i Ostende i juni 2007, godkendes herved på Det Europæiske
Fællesskabs vegne.
Teksten til ændringerne er gengivet i bilaget til denne afgørelse.
Artikel 2
Formanden for Rådet bemyndiges hermed til at udpege den eller de personer, der er beføjet til
at deponere godkendelsesinstrumentet hos Den Franske Republiks regering, jf. artikel 17,
stk. 1, og 15, stk. 4, i konventionen om beskyttelse af havmiljøet i det nordøstlige Atlanterhav.
Artikel 3
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles,
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA
kom (2009) 0236 - Ingen titel
1448900_0006.png
BILAG
Ændringer til konventionens bilag II og III for så vidt angår lagring af
kuldioxidstrømme i geologiske formationer
De kontraherende parter i konventionen om beskyttelse af havmiljøet i det nordøstlige
Atlanterhav,
SOM HENVISER TIL de almindelige forpligtelser i artikel 2 i konventionen om beskyttelse
af havmiljøet i det nordøstlige Atlanterhav,
SOM ER MEGET BETÆNKELIGE ved de konsekvenser, som klimaændringer og
havforsuring forårsaget af høje koncentrationer af kuldioxid i atmosfæren vil kunne få for
havmiljøet,
SOM UNDERSTREGER behovet for at fortsætte udviklingen af vedvarende og CO
2
-fattige
former for energiproduktion og –anvendelse,
SOM MINDER OM, at separation og lagring af CO
2
ikke er en bindende forpligtelse for de
kontraherende parter i konventionen, men en mulighed, som de enkelte parter kan give
tilladelse til,
SOM ERKENDER, at CO
2
-separation og –lagring er en ud af flere muligheder for at mindske
atmosfærens koncentration af CO
2
, og at det er et vigtigt midlertidigt supplement til
foranstaltninger til reduktion eller forebyggelse af CO
2
-emissioner, men at det ikke bør
betragtes som en erstatning for andre midler til at reducere CO
2
-emssionerne,
SOM MÆRKER SIG, at det i kraft af den teknologiske udvikling siden konventionens
vedtagelse nu er muligt at separere CO
2
fra industrielle og energirelaterede kilder, at
transportere den og injicere den i geologiske formationer under havbunden med henblik på
langvarig isolering fra atmosfæren og havet,
SOM OGSÅ MÆRKER SIG, at regulering af sådanne aktiviteter falder ind under
konventionens anvendelsesområde,
SOM GLÆDER SIG OVER det arbejde, der gøres i det mellemstatslige klimapanel (IPCC),
bl.a. panelets rapport om CO
2
-separation og –lagring,
SOM UNDERSTREGER vigtigheden af, at lagring af CO
2
-strømme finder sted på
miljøforsvarlig vis,
SOM ENDVIDERE GLÆDER SIG OVER vedtagelsen af den ændring, der tager sigte på, at
CO
2
-strømme fra CO
2
-separationsprocesser med henblik på lagring i geologiske formationer
under havbunden optages i bilag I til 1996-protokollen til konventionen om forhindring af
havforurening ved dumpning af affald og andre stoffer, 1972 (London-protokollen),
SOM ANERKENDER det arbejde, der gøres i
Intersessional Technical Working Group on
Carbon Dioxide Sequestration
under den videnskabelige gruppe, der er oprettet i medfør af
London-konventionen og dens protokol, samt gruppens konklusioner som anført i dens
rapport LC/SG-CO2 1/7,
DA
6
DA
kom (2009) 0236 - Ingen titel
SOM OGSÅ ANERKENDER det arbejde, der gøres i
Offshore Industry Committee,
Biodiversity Committee
og
Intersessional Correspondence Group
vedrørende lagring af CO
2
i
geologiske formationer under havbunden,
SOM ØNSKER at regulere lagring af separerede CO
2
-strømme i geologiske formationer
under havbunden inden for rammerne af denne konvention for dermed at sikre beskyttelse af
det maritime område,
SOM HENVISER TIL konventionens artikel 15 og 17, hvad angår ændringer af bilag til
konventionen,
SOM BEKRÆFTER, at disse ændringer alene vedrører lagring af CO
2
-strømme i geologiske
formationer,
SOM UNDERSTREGER, at disse ændringer ikke må fortolkes således, at de legitimerer
bortskaffelse af andet affald eller andre stoffer med bortskaffelse alene for øje,
SOM ERKENDER, at en regelramme og retningslinjer for lagring af CO
2
-strømme i
geologiske formationer vil bidrage til at beskytte det maritime område på kort og lang sigt;
som erkender, at der må udarbejdes klare regler for fastsættelse af rettigheder og ansvar for så
vidt angår adgang til lokaliteten og regler til klarlægning af ansvaret før og efter nedlukning.
Retningslinjerne vil være en integrerende del af den efterfølgende gennemførelse af aktiviteter
i tilknytning til lagring af CO
2
-strømme i geologiske formationer,
vedtager følgende ændringer til konventionens bilag II og III:
Til artikel 3, stk. 2, i bilag II føjes som litra f):
f)
kuldioxidstrømme fra separation af kuldioxid med henblik på lagring, forudsat at:
i.
bortskaffelse finder sted i en geologisk formation under havbunden
ii.
strømmene langt overvejende består af kuldioxid; de kan dog indeholde
tilfældigt medfølgende stoffer, der stammer fra udgangsmaterialet og fra de anvendte
processer for separation, transport og lagring
iii. der ikke tilføjes affald eller andre stoffer med henblik på bortskaffelse af dette
affald eller disse stoffer
iv. de skal bevares i disse formationer permanent og ikke vil medføre væsentlige
negative virkninger for havmiljøet, for menneskers sundhed og for anden retmæssig
udnyttelse af det maritime område.
I artikel 3 i bilag III indsættes som stk. 3 og stk. 4:
3.
Det i stk. 1 omhandlede forbud gælder ikke for kuldioxidstrømme fra
separationsprocesser med henblik på lagring, forudsat at:
a)
bortskaffelse finder sted i en geologisk formation under havbunden
DA
7
DA
kom (2009) 0236 - Ingen titel
b)
strømmene langt overvejende består af kuldioxid; de kan indeholde tilfældigt
medfølgende stoffer, der stammer fra udgangsmaterialet og fra de anvendte processer
for separation, transport og lagring
c)
der ikke tilføjes affald eller andre stoffer med henblik på bortskaffelse af dette
affald eller disse stoffer
d)
de skal bevares i disse formationer permanent og ikke vil medføre væsentlige
negative virkninger for havmiljøet, for menneskers sundhed og for anden retmæssig
udnyttelse af det maritime område.
4.
De kontraherende parter påser, at strømme som omhandlet i stk. 3 ikke bortskaffes i
geologiske formationer under havbunden uden godkendelse eller regulering fra deres
kompetente myndigheders side. Godkendelse eller regulering finder sted på grundlag af de
relevante beslutninger, rekommandationer og alle andre aftaler, der er vedtaget under
konventionen.
DA
8
DA