Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009
KOM (2009) 0261
Offentligt
1448925_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 9.6.2009
KOM(2009) 261 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
om gennemførelse af handlingsplanen for forenkling og forbedring af den fælles
fiskeripolitik
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448925_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
om gennemførelse af handlingsplanen for forenkling og forbedring af den fælles
fiskeripolitik
1.
BAGGRUND
I december 2005 vedtog Kommissionen en
handlingsplan for 2006-2008 om forenkling og
forbedring af den fælles fiskeripolitik
(KOM(2005) 647)
1
. Handlingsplanen er tænkt som et
bidrag til Kommissionens initiativ til forenkling af lovgivningsrammerne til gavn for
borgerne, erhvervslivet og forvaltningerne.
Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg, Den Rådgivende
Komité for Fiskeri og Akvakultur og Rådet (fiskeriministrene) gennemgik planen og gav
udtryk for deres støtte dertil.
Foranstaltningerne i planen er med jævne mellemrum blevet suppleret med de
foranstaltninger, der indgår i Kommissionens årlige rullende forenklingsprogram.
Medlemsstaterne er ved hjælp af halvårlige situationsrapporter
2
blevet informeret om de
foranstaltninger, der er truffet i fiskerisektoren i henhold til dagsordenen for bedre
lovgivning
3
. Foranstaltningerne tager sigte på at opnå større klarhed i lovgivningen, reducere
administrationsudgifterne, højne kvaliteten af nye initiativer og rationalisere procedurerne for
dataoverførsel.
Nu er tiden inde til at gøre status over de fremskridt, der er gjort indtil nu, og overveje, hvilke
nye initiativer der er behov for, og hvordan eventuelle mangler kan udbedres. Dette er også en
passende lejlighed til at se nærmere på, hvilke forenklingsforanstaltninger der er truffet på
medlemsstatsniveau, eftersom bedre lovgivning er et fælles mål for både EU og
medlemsstaterne. Da Kommissionen kun har modtaget begrænset feedback fra
medlemsstaterne, er det imidlertid ikke muligt på nuværende tidspunkt at rapportere om deres
tiltag
4
.
2.
HANDLINGSPLANENS INDHOLD
I overensstemmelse med de mål, der er opstillet i
handlingsplanen,
gennemgås fremskridtene
på følgende områder:
1
2
3
4
Se også Kommissionens meddelelse:
”Muligheder for at forenkle og forbedre den fælles fiskeripolitiks
lovgivningsmæssige rammer”
(KOM(2004) 820) og arbejdsdokumentet fra Kommissionens
tjenestegrene:
”Analysis of the possibilities of simplification and improvement of the regulatory
environment of the CFP and its implementation”
(SEK(2004) 1596).
http://ec.europa.eu/fisheries/cfp/simplification/action_plan_en.htm.
EU,
Bedre lovgivning – enkelt forklaret,
2006.
Tjekkiet og Slovakiet har fremsendt oplysninger.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448925_0003.png
screening af fiskerilovgivningen (gældende EU-ret)
de vigtigste lovgivningsforslag, der er vedtaget indtil nu
reduktion af de administrative byrder, som den fælles fiskeripolitiks regler medfører for
fiskerne.
2.1.
Gældende EU-ret
Kommissionen har iværksat en screening af de gældende EU-bestemmelser for at afklare, om
der er behov for at ophæve eller kodificere nogle af retsakterne for at opnå større klarhed i
lovgivningen og samtidig reducere antallet af gældende retsakter
5
.
I
Register over Gældende EF-retsforskrifter
er retsakterne på fiskeriområdet samlet i kapitel
04. Antallet af retsakter er steget støt, og pr. 1. marts 2009 indeholdt registret 795 retsakter.
At en sektor som fiskeriet, der har begrænset økonomisk betydning og et begrænset antal
aktører, reguleres af så mange retsakter, kræver en forklaring. Der er tre hovedårsager til
dette.
For det første er der et problem med klassificeringen af retsakter under de forskellige
overskrifter. Nogle retsakter er i øjeblikket opført under flere forskellige afsnit af kapitel 04,
hvorved antallet af retsakter naturligvis forøges.
For det andet udarbejder de regionale fiskeriorganisationer i øjeblikket mange henstillinger og
bestemmelser, som skal gennemføres i EU-lovgivningen, hvilket resulterer i mange specifikke
retsakter. Denne situation vil dog blive bedre, når først de fleste af fiskeriorganisationernes
bestemmelser er gennemført i EU-lovgivningen.
For det tredje omfatter det gældende lovgivningskorpus forældede retsakter, dvs. retsakter,
der ingen retsvirkning har, selvom de formelt stadig er i kraft. Disse bør fjernes fra den
gældende lovgivning. Under screeningen af lovgivningen blev der identificeret ca. 60
forældede retsakter. Det foreslås at ophæve disse ved hjælp af retsakter, der har samme form
som dem, der skal ophæves
6
.
Endelige vil antallet af retsakter kunne reduceres, fordi nogle allerede er blevet kodificeret
7
,
mens andre vil blive det
8
. Dette vil navnlig vise sig efter vedtagelsen af den nye
fiskerikontrolordning, som betyder, at ikke mindre end 11 forordninger skal ændres.
5
6
7
KOM(2003) 71 og KOM(2006) 689.
Kommissionens forordning (EF) nr. 148/2009 om ophævelse af 11 forældede forordninger om den
fælles fiskeripolitik, Kommissionens beslutning 2009/309/EF om ophævelse af 13 forældede
beslutninger om den fælles fiskeripolitik, KOM(2009) 88 og KOM(2009) 89). I de tilfælde, hvor der
ikke længere var et retsgrundlag, er retsakterne ophævet ved hjælp af en formel forældelsesanerkendelse
(2009/C 43/02).
Kommissionens forordning (EF) nr. 696/2008 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning
(EF) nr. 104/2000 for så vidt angår udvidelse af visse regler, som er fastsat af
producentorganisationerne inden for fiskevaresektoren, til også at omfatte ikke-medlemmer og
Kommissionens forordning (EF) nr. 248/2009 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning
(EF) nr. 104/2000 for så vidt angår meddelelser om anerkendelse af producentorganisationer og
fastsættelse af priser og interventioner i forbindelse med den fælles markedsordning for fiskevarer og
akvakulturprodukter.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448925_0004.png
Disse tiltag vil gøre det lettere for brugerne at få adgang til og finde rundt i
fiskerilovgivningen. Denne overvejelse lå også til grund for beslutningen om at angive den
lovgivning, der gælder for hvert havområde, på det europæiske havatlas
9
, som er et projekt,
der går ud på at kortlægge den arealmæssige rækkevidde af EU's havpolitik. Et sådant værktøj
vil give de berørte parter mulighed for hurtigt at danne sig et overblik over, hvilke lovkrav der
gælder i EU’s forskellige havområder.
2.2.
De vigtigste lovgivningsinitiativer
De vigtigste lovgivningsinitiativer i
handlingsplanen
og i Kommissionens rullende
forenklingsprogram vedrører følgende områder:
a)
b)
c)
d)
a)
rationel udnyttelse af fiskeressourcerne
indsamling af fiskeridata
overvågning af fiskeriet
offentlig støtte.
Når det gælder forenkling af de retsakter, der vedrører bevarelsesmål, er flere af de
forordninger, der fastsætter de årlige TAC’er og kvoter, blevet ændret for at opnå
større klarhed, uden at de dog er blevet til en slags opsamlingsretsakter for flest
mulig bestemmelser.
Det mest bemærkelsesværdige initiativ er imidlertid indførelsen af en ny
arbejdsmetode for forberedelsen af de årlige rådsafgørelser om fiskerimuligheder.
Dette foregår nu med større deltagelse af de berørte parter og bedre koordinering af
den videnskabelige rådgivning. Kommissionen forelægger således i god tid inden de
årlige forslag til retsakter en meddelelse med en
politikerklæring
om
fiskerimulighederne for det følgende år
10
. Denne arbejdsmetode har vist sig at være
effektiv og give bedre resultater, navnlig fordi
aktørerne høres allerede under
forberedelsen af de retsakter, der har så stor betydning for sektoren.
Et andet vigtigt initiativ er forslaget til Rådets forordning om bevarelse af
fiskeressourcerne
gennem
tekniske foranstaltninger
11
. Dette forslag, som er
udarbejdet efter bred høring af de berørte parter, tager også sigte på forenkling. For
det første kommer den nye forordning til at erstatte den gældende forordning, som er
blevet vanskelig at læse, fordi den er ændret flere gange. For det andet indfører den
nye retsakt forenklede og harmoniserede foranstaltninger, der er afpasset de
regionale aspekter. For det tredje fastsætter den klart, hvilke retningslinjer der
henhører under Rådets kompetence. For det fjerde pålægger den Kommissionen
ansvaret for at vedtage de rent tekniske regler for de fire regioner, og sidst men ikke
mindst overdrager den medlemsstaterne forvaltningsbeføjelser på nøje fastlagte
8
9
10
11
Kodificeringsprogrammet for 2009 omfatter Kommissionens forordning (EF) nr. 1438/2003 om
gennemførelsesbestemmelser til EF's flådepolitik som fastsat i kapitel III i Rådets forordning (EF) nr.
2371/2002.
SEK(2007) 1278, punkt 8.2.
(KOM(2006) 499), KOM(2007) 295 og KOM(2008) 331.
KOM(2008) 324.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448925_0005.png
betingelser. Desværre har de forskellige parters forbehold forsinket vedtagelsen af
denne længe ventede retsakt.
b)
Den fælles fiskeripolitik skal være baseret på videnskabelige, tekniske og
økonomiske analyser af bedste kvalitet. Indsamling af relevante fiskeridata er derfor
af største betydning. Det var nødvendigt at revidere den gældende EU-regelramme
for navnlig at forbedre kvaliteten af de indsamlede data og fremme samarbejdet
medlemsstaterne imellem. Erfaringerne har ligeledes vist, at der var behov for at
rationalisere indsamlingen af de relevante data og undgå dobbeltarbejde. Ordningen
bør også være konsekvent og omkostningseffektiv. Med disse mål for øje blev der
udarbejdet
en
ny
EF-ramme
for
indsamling
af
data
12
.
Også
gennemførelsesbestemmelserne til forordningen blev udformet således, at det er
muligt at reducere den administrative byrde og samtidig fremme anvendelsen af
elektroniske midler
13
.
Tilsyn med og kontrol og overvågning af fiskeriet er en væsentlig del af den fælles
fiskeripolitik. Der har eksisteret kontrolforanstaltninger, lige siden den fælles
fiskeripolitik blev indført, og antallet af dem er steget støt. Det er derfor ikke
overraskende, at lovbestemmelserne på dette område er meget komplekse og dyre at
gennemføre. Kontrolordningens kompleksitet kan forklares med de lagvis af
bestemmelser fordelt på forskellige forordninger, der i årenes løb er tilføjet, generelt
som følge af forpligtelser ifølge international ret. I nogle tilfælde overlapper reglerne
hinanden, hvis de da ikke ligefrem er modstrid med hinanden. Den gældende ordning
er desuden dyr og tung at administrere for forvaltningerne og fiskerisektoren, fordi
den omfatter så mange administrative krav.
En grundig revision af kontrolordningen er derfor centrum for bestræbelserne på at
forenkle den fælles fiskeripolitik. I dette øjemed er der fremsat en række forslag
vedrørende:
omarbejdning af de gældende kontrolbestemmelser
bekæmpelse af ulovligt fiskeri
fremme af brugen af nye teknologier
forvaltning af fiskeritilladelser.
Hvis forslagene vedtages, vil vi få én enkelt retsakt, der fastsætter de generelle regler
for alle aspekter af fiskerikontrollen
14
, og en generel ordning, der har til formål at
bekæmpe ulovligt fiskeri, uanset hvor dette udøves, og som vil kunne gøre brug af
verdens mest avancerede kontrolstandarder og -teknologier
15
. Med den nye
12
c)
13
14
15
Rådets forordning (EF) nr. 199/2008 om fastlæggelse af en EF-ramme for indsamling, forvaltning og
anvendelse af data i fiskerisektoren samt støtte til videnskabelig rådgivning vedrørende den fælles
fiskeripolitik.
Kommissionens forordning (EF) nr. 665/2008 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning
(EF) nr. 199/2008.
KOM(2008) 721. Dette initiativ er nævnt i Kommissionens arbejdsdokument ”Tredje statusrapport om
strategien til forenkling af de lovgivningsmæssige rammer” (KOM(2009) 17, punkt 8).
Rådets forordning (EF) nr. 1005/2008 om en EF-ordning, der skal forebygge, afværge og standse
ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri, om ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93, (EF) nr.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448925_0006.png
lovgivning tages der desuden et modigt skridt i retning af papirløs registrering og
indberetning af fiskerioplysninger
16
, og den tilvejebringer et ensartet, forenklet og
brugervenligt system for ansøgning om tilladelser til at fiske uden for EF-
farvandene
17
.
Takket være disse initiativer er der opnået større klarhed og konsekvens i
lovgivningen, som desuden er blevet mindre dyr at gennemføre, jf. beskrivelsen i
kapitel 4.
Blandt de initiativer, der tager sigte på at forbedre og forenkle kontrolreglerne, bør
nævnes udkastet til Kommissionens forordning om fastsættelse af harmoniserede EF-
omregningskoefficienter for EF-fiskerfartøjer og om ændring af Kommissionens
forordning (EØF) nr. 2807/83.
Omregningskoefficienterne anvendes til at omregne fisks forarbejdede vægt til den
pågældende arts levende vægt og har hovedsagelig til formål at sikre, at
oplysningerne i logbogen er korrekte. Medlemsstaternes førhen forskellige
omregningskoefficienter skabte vanskeligheder og en vis ulighed, når det gælder
kontrol og håndhævelse. Det var derfor nødvendigt at forenkle og harmonisere
omregningskoefficienterne på EU-niveau. I nævnte udkast til forordning fastsættes
der derfor EF-omregningskoefficienter og præstationskoder, som de nationale
forvaltninger skal anvende ved beregningen af kvoteudnyttelsen, og som føreren af et
fiskerfartøj skal anvende til at danne sig et skøn over de ombordværende mængders
levende vægt og til beregning af mængdernes levende vægt ved landing.
d)
Der kan under særlige omstændigheder ydes statsstøtte til virksomheder, som enten
finansieres af medlemsstatens budget eller EU-budgettet. For at opnå større klarhed i
lovgivningen, ved bl.a. at reducere antallet af retsakter, består de nye bestemmelser
om Det Finansielle Instrument til Udvikling af Fiskeriet af en enkelt forordning
18
plus gennemførelsesbestemmelser
19
. For at gøre det mindre omstændeligt at yde
støtte, skal medlemsstaternes finansielle bidrag til foranstaltninger, der
medfinansieres af Den Europæiske Fiskerifond, og som er led i et operationelt
program, ikke vurderes efter EU-reglerne om statsstøtte til fiskerisektoren. Denne
fritagelse er for nylig blevet udvidet til at gælde for støtte, som medlemsstaterne yder
inden for rammerne af specifikke foranstaltninger til fordel for virksomheder, der er
berørt af den økonomiske krise som følge af de høje oliepriser i 2008
20
.
16
17
18
19
20
1936/2004 og (EF) nr. 601/1999 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1093/94 og (EF) nr.
1447/1999.
Rådets forordning (EF) nr. 1966/2006 om elektronisk registrering og indberetning af fiskerioplysninger
og om teledetektionsmetoder.
Rådets forordning (EF) nr. 1006/2008 om tilladelser til EF-fiskerfartøjers fiskeri uden for EF-farvande
og tredjelandsfartøjers adgang til EF-farvande, om ændring af forordning (EØF) nr. 2847/90 og (EF) nr.
1627/94 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 3317/94.
Rådets forordning (EF) nr. 1198/2006 2006 om Den Europæiske Fiskerifond.
Kommissionens forordning (EF) nr. 498/2007 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning
(EF) nr. 1198/2006 om Den Europæiske Fiskerifond. For at hjælpe medlemsstaterne med udarbejdelsen
af programmer og evalueringer har Kommissionen vedtaget et vademecum (C(2007) 3812) og to
notater (C(2007) 2572 og 2578).
Artikel 4 i Rådets forordning (EF) nr. 744/2008 om et midlertidigt særligt initiativ til fremme af
omstruktureringen af EF-fiskerflåderne, som er berørt af den økonomiske krise.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448925_0007.png
Hvad angår økonomisk støtte til virksomheder i fiskeri- og akvakultursektoren, som
finansieres over de nationale budgetter, skal der her nævnes to initiativer, som har
resulteret i en forenkling af procedurerne. Det samlede beløb, der i henhold til
forordningen om de minimis-støtte må ydes en virksomhed i en treårsperiode, uden
at støtten skal anmeldes til Kommissionen, er nu forhøjet til 30 000 EUR pr.
virksomhed
21
. Der er desuden vedtaget en forordning
22
, som på bestemte betingelser
fritager visse former for støtte, som ydes virksomheder, der beskæftiger sig med
fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskevarer, fra kravet om forudgående
anmeldelse til Kommissionen, eftersom denne støtte pr. definition anses for at være i
overensstemmelse med EU-lovgivningen. Denne retsakt vedrører alle små og
mellemstore virksomheder, dvs. næsten alle virksomheder i EU, og letter den
administrative byrde betydeligt.
3.
DATAFORVALTNING
For at kunne udarbejde effektive foranstaltninger, der skal resultere i bæredygtig udnyttelse af
de levende marine ressourcer, og for at kunne overvåge, om disse foranstaltninger
gennemføres korrekt og ensartet, skal Kommissionens medarbejdere samle og analysere en
betragtelig mængde oplysninger, som hovedsagelig stammer fra medlemsstaternes
indberetninger i løbet af året. Selvom de teknologiske fremskridt har resulteret i mere rettidige
oplysninger af langt bedre kvalitet, kræver forvaltningen af så enorme mængder oplysninger
konstant forbedring af dataforvaltningssystemerne.
Kommissionen har derfor siden 1990’erne stået i spidsen for indførelsen af nye teknologier i
fiskerisektoren og har fremmet deres anvendelse, udbredelse og videreudvikling på nationalt
plan. Der er f.eks. tale om FOS (satellitbaserede fartøjsovervågningssystemer), som er et
effektivt værktøj til fjernovervågning af fartøjsaktiviteter.
I
handlingsplanen om forenkling
sættes der særlig fokus på større brug af
informationsteknologi med henblik på at fremme papirløs registrering og indberetning af
fiskerioplysninger og papirløs forvaltning af tilladelser til EU-fartøjer og tredjelandsfartøjer
23
.
Der er udviklet specifikke og detaljerede kommunikationssystemer, som f.eks. det
elektroniske rapporteringssystem (Electronic Reporting System - ERS) og systemet for
forvaltning af fiskeritilladelser (Fishing Authorisation Permits - FAP). Disse it-værktøjer
supplerer de værktøjer, der har til formål at forvalte håndteringen af oplysninger vedrørende
flåde- og fartøjsaktiviteter og afsætning af fiskevarer. Det er muligt at videreudvikle nettene
ved hjælp af et link til EDMONET, det europæiske havobservations- og –datanetværk, som
Kommissionen i henhold til meddelelsen om
en integreret EU-havpolitik
24
.vil tage initiativ til
at oprette.
21
22
23
24
Kommissionens forordning (EF) nr. 875/2007 om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på de
minimis-støtte i fiskerisektoren og om ændring af forordning (EF) nr. 1860/2004.
Kommissionens forordning (EF) nr. 736/2008 om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på
statsstøtte til små og mellemstore virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling, forarbejdning og
afsætning af fiskevarer.
Medlemsstaterne har med et betydeligt finansielt bidrag fra EU kunnet installere udstyr og udvikle og
opgradere deres tekniske strukturer (på grundlag af Rådets forordning (EF) nr. 861/2006 om EF-
finansieringsforanstaltninger til gennemførelse af den fælles fiskeripolitik og havretten).
KOM(2007) 575, punkt 3.2.3.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448925_0008.png
4.
REDUKTION AF DEN ADMINISTRATIVE BYRDE
Indsamling og indberetning af oplysninger foregår på grundlag af bestemmelser i EU-
lovgivningen. Antallet af rapporteringsforpligtelser
25
er steget konstant i løbet af årene.
Rapporteringsforpligtelserne giver årsag til administrative omkostninger for forvaltningerne
og de erhvervsdrivende og bør fjernes, hvis de er unødvendige. Efter vedtagelsen af
handlingsplanen
har Kommissionen derfor iværksat en gennemgang af de
rapporteringsforpligtelser, der har grundlag i den fælles fiskeripolitik, med det formål at
ophæve de forpligtelser, der er forældede, overflødige eller af begrænset nytte. Når
gennemgangen er afsluttet, vil de rapporteringsforpligtelser, der er nødvendige for
gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik eller for fiskerikontrollen, blive indført i en særlig
database, som medlemsstaterne har adgang til (OBONT: OBligation On the NeT). Dette
værktøj sætter medlemsstaternes forvaltninger i stand til at holde sig informeret om, hvilke
oplysninger de skal meddele Kommissionen, i hvilket format og hvornår.
Rådet understregede på mødet i marts 2007, at reduktion af de administrative byrder er en
vigtig foranstaltning, der kan sætte skub i Europas økonomi. Rådet fastsatte desuden, at de
byrder, der stammer fra EU-lovgivningen, i 2012 skal være reduceret med 25 %
26
.
Den fælles fiskeripolitik skal yde sit bidrag til dette mål og indgår som et af de 13 prioriterede
områder, som Kommissionen har udpeget til gennemgang og måling af de administrative
omkostninger. Fiskerikontrolordningen
27
, som logisk nok giver årsag til langt de fleste
rapporteringsforpligtelser, er udvalgt til kortlægning og måling efter EU's
standardomkostningsmodel (SCM
28
) af de omkostninger, der opstår som følge af sådanne
forpligtelser. Denne model anvendes hovedsagelig til at beregne den mængde tid og penge,
som virksomhederne anvender på at opfylde retlige krav om oplysninger til de offentlige
myndigheder eller tredjeparter (rapportering, inspektion, statistikker osv.).
Ifølge skøn foretaget af en ekstern konsulent resulterede de rapporteringsforpligtelser, der
følger af den gældende fiskerikontrolordning, i omkostninger for virksomhederne på ca. 80
mio. EUR, hovedsagelig på grund af registrering af data i logbøger, landingsopgørelser og
salgsnotaer
29
.
Den nye kontrolordning, som indebærer mere udbredt anvendelse af informations- og
kommunikationsteknologi og effektiv brug af databaser, vil resultere i en reduktion af den
administrative byrde for fiskerisektoren svarende til næsten 30 % af de nuværende
omkostninger.
Omkostningerne i fiskerisektoren er ikke blot reduceret som følge af initiativerne i
”Handlingsprogrammet
for reduktion af administrative byrder i Den Europæiske Union”
30
,
men også som følge af andre foranstaltninger. Som eksempel på en skræddersyet
foranstaltning på sundhedsområdet kan nævnes fritagelsen af fartøjer, der er under 12 m, og
som fisker i korte perioder på under 24 timer, fra registrerings- og kontrolforpligtelserne
25
26
27
28
29
30
Også kaldet informationskrav.
Medlemsstaterne har også fastsat deres egne mål for reduktion af de administrative byrder (KOM(2009
17), bilag 10).
Rådets forordning (EØF) nr. 2847/93 om indførelse af en kontrolordning under den fælles fiskeripolitik.
SEK(2005) 791, ajourført i 2006.
Toogtyve af medlemsstaterne er berørt af denne foranstaltning.
KOM(2007) 23.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448925_0009.png
under HACCP-ordningen (risikoanalyse og kritiske kontrolpunkter). Dette skulle kunne give
besparelser på ca. 14 mio. EUR
31
.
I nærmeste fremtid vil der blive taget et elektronisk system for behandling af ansøgninger om
og udstedelse af fiskeritilladelser til fartøjer i brug, som også vil reducere omkostningerne for
virksomhederne betydeligt. Et af målene for den kommende reform af den fælles fiskeripolitik
er desuden at reducere behovet for central dataforvaltning, som varetages af Kommissionen
32
.
5.
KONSEKVENSANALYSE
En konsekvensanalyse har til formål at strukturere og støtte udviklingen af politikker. Den
tager sigte på at højne kvaliteten af Kommissionens forslag og samtidig fremme forenkling af
lovkomplekset. Dermed skulle det være muligt at udarbejde forslag, som står i forhold til
målet. Der skal ligeledes tages hensyn til forslagenes forventede økonomiske, miljømæssige
og sociale konsekvenser. En konsekvensanalyse kan derfor resultere i, at en foranstaltning
forkastes.
Der er foretaget konsekvensanalyse af 16 initiativer i fiskerisektoren, hvoraf 13 er blevet
gennemgået af Udvalget for Konsekvensanalyse, som er et rådgivende organ oprettet af
Kommissionen i 2006 for at sikre mere ensartede konsekvensanalyser af høj kvalitet.
Udvalgets udtalelser om de forslag, der er fremsat på fiskeriområdet, er offentliggjort på
nedenstående websted
33
.
Generaldirektoratet for Maritime Anliggender og Fiskeri har tilpasset sin administrative
struktur for at opfylde de krav, der er forbundet med konsekvensanalyse fuldt ud.
Medarbejderne har gennemgået særlige kurser og holdes ajour med udviklingen for at kunne
foretage den bedst mulige vurdering af vigtige initiativer.
6.
HØRING AF INTERESSEREDE PARTER
Kommissionen går stærkt ind for i højere grad at inddrage de interesserede parter i en mere
gennemsigtig høringsproces, der vil medvirke til at styrke Kommissionens ansvarlighed.
Derfor hører Kommissionen regelmæssigt sektorens aktører, navnlig gennem Den
Rådgivende Komité for Fiskeri og Akvakultur
34
og de regionale rådgivende råd
35
, hvoraf der
nu er syv.
Kommissionen har inden for rammerne af Den Rådgivende Komité for Fiskeri og Akvakultur
tilrettelagt 49 møder i arbejdsgrupperne og 12 plenarmøder. Komitéen uarbejdede 21
henstillinger til Kommissionen og 18 udtalelser og holdningsdokumenter. Den rådgav
ligeledes mundtligt i forbindelse med 16 høringer, som Kommissionen gennemførte i denne
31
32
33
34
35
Kommissionens forordning (EF) nr. 1243/2007 om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer.
Grønbog - Reform af den fælles fiskeripolitik (KOM(2009) 163).
http://ec.europa.eu/governance/impact/practice_en.htm
Kommissionens afgørelse 1999/478/EF om fornyelse af Den Rådgivende Komité for Fiskevarer og
Akvakulturprodukter.
Rådets afgørelse 2004/585/EF om oprettelse af regionale rådgivende råd som led i den fælles
fiskeripolitik.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
periode. Hovedlinjerne i reformen af den fælles fiskeripolitik vil blive drøftet af en ad hoc-
gruppe.
I samme periode tilrettelagde Kommissionen ca. 60 møder i de regionale rådgivende råd,
tilsendte dem ca. 10 høringsdokumenter om året og modtog ca. 250 henstillinger.
Foruden de målrettede høringer har Kommissionen ligeledes hørt de berørte parter ved at
lægge spørgeskemaer på Kommissionen websted om forskellige emner, som f.eks.
havpolitikken, bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU-fiskeri), hajer,
fiskerikontrol og –håndhævelse og senest om Grønbogen ”Reform
af den fælles fiskeripolitik”.
7.
HANDLINGSPLAN
Selvom de mål, som Kommissionen satte sig i
handlingsplanen,
er nået, fortsætter
bestræbelserne på at forenkle den lovgivning, der vedrører fiskeriet og relaterede aktiviteter,
fordi bedre lovgivning er et fortløbende mål.
Kommissionen vil inkorporere målrettede initiativer til forenkling af den fælles fiskeripolitik i
det arbejdsprogram, som den fremlægger årligt. I programmet for 2009 indgår bl.a. en
revision af de regler, der vedrører den fælles markedsordning, med henblik på navnlig at opnå
større klarhed i lovgivningen og reducere den administrative byrde gennem størst mulig
anvendelse af elektronisk rapportering.
Ophævelse af nytteløse rapporteringsforpligtelser vil fortsat være et prioriteret mål, det
samme gælder sammenfatning af lovbestemmelser i færre klart formulerede, tilgængelige
retsakter.
Forenkling vil ligeledes blive holdt i erindring under reformen af den fælles fiskeripolitik, og
der vil blive taget behørigt hensyn til den virkning, som Lissabon-traktatens procedureregler
har for lovgivningsprocessen.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til ligeledes at forpligte sig til at forenkle de
lovgivningsmæssige rammer ved at ophæve unødvendige krav, der følger af den nationale
lovgivning, og ved at fremme anvendelsen af ikt.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448925_0011.png
BILAG
Liste over retsakter, der indgår i ”Handlingsplanen om forenkling”
Forslag
– Forslag til Rådets forordning om bemyndigelse af Kommissionen til at godkende
ændringer i protokoller til fiskeripartnerskabsaftaler indgået mellem Det Europæiske
Fællesskab og tredjelande (KOM(2007) 595 af 15.10.2007)
– Forslag til Rådets forordning om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske
foranstaltninger (KOM(2008) 324 af 4.6.2008)
– Forslag til Rådets forordning om oprettelse af en EF-kontrolordning med henblik på at
sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik (KOM(2008) 721 af 14.11.2008)
– Udkast til Kommissionens forordning om fastsættelse af EF-omregningskoefficienter og
præstationskoder til omregning af fisks forarbejdede vægt til levende vægt og om ændring
af Kommissionens forordning (EF) nr. 2807/83.
Meddelelser
– Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet - Forbedret samråd om
EF’s fiskeriforvaltning (KOM(2006) 246 af 24.5.2006)
– Meddelelse fra Kommissionen til Rådet - Fiskerimuligheder for 2007- Principerklæring fra
Europa-Kommissionen (KOM(2006) 499 af 15.9.2006)
– Meddelelse fra Kommissionen til Rådet - Fiskerimuligheder for 2008 - Politikerklæring fra
Europa-Kommissionen (KOM(2007) 295 af 6.6.2007)
– Meddelelse fra Kommissionen til Rådet - Fiskerimuligheder for 2009 - Politikerklæring fra
Europa-Kommissionen (KOM(2008) 331 af 30.5.2008)
– Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om bedre fiskerikapacitets-
og fiskeriindsatsindikatorer inden for den fælles fiskeripolitik (KOM(2007) 39 af 5.2.2007)
– Meddelelse fra Kommissionen om formel anerkendelse af forældelsen af en række EF-
retsakter på fiskeriområdet (EUT C 43 af 21.2.2009, s. 2).
Rådets retsakter
– Rådets beslutning 2009/xx/EC om ophævelse af direktiv 83/515/EØF og 11 forældede
beslutninger og afgørelser om den fælles fiskeripolitik.
– Rådets afgørelse 2007/409/EF om ændring af afgørelse 2004/585/EF om oprettelse af
regionale rådgivende råd som led i den fælles fiskeripolitik (EUT L 155 af 15.6.2007, s.
68)
– Rådets forordning (EF) nr. 1198/2006 om Den Europæiske Fiskerifond (EUT L 223 af
15.8.2006, s.1)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448925_0012.png
– Rådets forordning (EF) nr. 1941/2006 af 11. december 2006 om fastsættelse for 2007 af
fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af
fiskebestande gældende for Østersøen (EUT L 367 af 22.12.2006, s. 1)
– Rådets forordning (EF) nr. 1966/2006 om elektronisk registrering og indberetning af
fiskerioplysninger og om teledetektionsmetoder (EUT L 409 af 30.12.2006, s.1)
– Rådets forordning (EF) nr. 41/2007 af 21. december 2006 om fastsættelse for 2007 af
fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af
fiskebestande gældende for EF-farvande og for EF-fartøjer i andre farvande, som er
omfattet af fangstbegrænsninger (EUT L 15 af 20.1.2007, s. 1)
– Rådets forordning (EF) nr. 1098/2007 af 18. september 2007 om en flerårig plan for
torskebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse bestande, om ændring af
forordning (EØF) nr. 2847/93 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 779/97 (EUT L 248
af 22.9.2007, s. 1)
– Rådets forordning (EF) nr. 199/2008 om fastlæggelse af en EF-ramme for indsamling,
forvaltning og anvendelse af data i fiskerisektoren samt støtte til videnskabelig rådgivning
vedrørende den fælles fiskeripolitik (EUT L 60 af 5.3.2008, s. 1)
– Rådets forordning (EF) nr. 1005/2008 af om en EF-ordning, der skal forebygge, afværge
og standse ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri, om ændring af forordning (EØF)
nr. 2847/93, (EF) nr. 1936/2001 og (EF) nr. 601/2004 og om ophævelse af forordning (EF)
nr. 1093/94 og (EF) nr. 1447/1999 (EUT L 286 af 29.10.2008, s. 1)
– Rådets forordning (EF) nr. 1006/2008 af om tilladelser til EF-fiskerfartøjers fiskeri uden
for EF-farvande og tredjelandsfartøjers adgang til EF-farvande, om ændring af forordning
(EØF) nr. 2847/93 og (EF) nr. 1627/94 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 3317/94
(EUT L 286 af 29.10.2008, s. 33)
– Rådets forordning (EF) nr.
xx/2009
om ophævelse af 14 forældede forordninger om den
fælles fiskeripolitik.
Kommissionens retsakter
– Kommissionens beslutning 2009/309/EF om ophævelse af 13 forældede beslutninger om
den fælles fiskeripolitik (EUT L 90 af 2.4.2009, s. 24)
– Kommissionens forordning (EF) nr. 498/2007 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets
forordning (EF) nr. 1198/2006 om Den Europæiske Fiskerifond (EUT L 120 af 10.5.2007,
s.1)
– Kommissionens forordning (EF) nr. 875/2007 om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og
88 på de minimis-støtte i fiskerisektoren og om ændring af forordning (EF) nr. 1860/2004
(EUT L 193 af 25.7.2007, s. 6)
– Kommissionens forordning (EF) nr. 696/2008 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets
forordning (EF) nr. 104/2000 for så vidt angår udvidelse af visse regler, som er fastsat af
producentorganisationerne inden for fiskevaresektoren, til også at omfatte ikke-
medlemmer (EUT L 195 af 24.7.2008, s. 6)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Kommissionens forordning (EF) nr. 736/2008 af 22. juli 2008 om anvendelse af EF-
traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte til små og mellemstore virksomheder, der
beskæftiger sig med fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskevarer (EUT L 201 af
30.7.2008, s. 16)
– Kommissionens
forordning
(EF)
nr. 665/2008
af
14. juli
2008
om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 199/2008 om fastlæggelse af
en EF-ramme for indsamling, forvaltning og anvendelse af data i fiskerisektoren samt
støtte til videnskabelig rådgivning vedrørende den fælles fiskeripolitik (EUT L 186 af
15.7.2008, s.3)
– Kommissionens forordning (EF) nr. 1077/2008 af 3. november 2008 om fastlæggelse af
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1966/2006 om elektronisk
registrering og indberetning af fiskerioplysninger og om teledetektionsmetoder og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 1566/2007 (EUT L 295 af 4.11.2008, s. 3)
– Kommissionens forordning (EF) nr. 148/2009 om ophævelse af 11 forældede forordninger
om den fælles fiskeripolitik (EUT L 50 af 21.2.2009, s.10)
– Kommissionens forordning (EF) nr. 248/2009 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets
forordning (EF) nr. 104/2000 for så vidt angår meddelelser om anerkendelse af
producentorganisationer og fastsættelse af priser og interventioner i forbindelse med den
fælles markedsordning for fiskevarer og akvakulturprodukter (omarbejdet) (EUT L 79 af
25.3.2009, s. 7).
DA
13
DA