Europaudvalget 2009
KOM (2009) 0314
Offentligt
1448976_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 30.6.2009
KOM(2009) 314 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om hvordan de aftaler om ris, der er indgået efter proceduren i artikel XXVIII i GATT,
har fungeret
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448976_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om hvordan de aftaler om ris, der er indgået efter proceduren i artikel XXVIII i GATT,
har fungeret
1.
I
NDLEDNING
Efter reformen af den fælles markedsordning for ris i 2003 meddelte Kommissionen WTO, at
EF havde til hensigt at ændre importindrømmelserne for afskallet ris (HS-kode 1006 20) og
delvis sleben og sleben ris (HS-kode 1006 30) i EF-liste CXL, der er knyttet som bilag til
GATT 1994.
Den nedsættelse af interventionsprisen på 50 %, som blev indført ved reformen, betød, at en
videreførelse af den dagældende importordning
1
ville have medført en stærkt varierende
grænsebeskyttelse, herunder endog nultold. Da dette indebar for stor usikkerhed for
rissektoren, besluttede EF at dekonsolidere ordningen og indlede forhandlinger om at udskifte
den med en mere passende ordning, som skulle gælde for alle EU-handelspartnere
2
.
Med henblik herpå blev der i henhold til artikel XXVIII i GATT indledt forhandlinger med de
fire lande, som størstedelen af EU's risimport kommer fra:
– Indien og Pakistan, der begge har en væsentlig leverandørinteresse i afskallet basmati-ris
– Amerikas Forenede Stater, der har en hovedleverandørinteresse i afskallet ris og en
væsentlig leverandørinteresse i sleben ris, og
– Thailand, der har en hovedleverandørinteresse i sleben ris og en væsentlig
leverandørinteresse i afskallet ris.
Da aftalen med Thailand blev undertegnet, forpligtede Kommissionen sig til at sende Rådet
en rapport om, hvordan de indgåede aftaler fungerede, når der forelå data for de første
produktionsår. Formålet var at skabe grundlag for at vurdere, hvilken indflydelse importen af
de forskellige ristyper til EU ville have både på EU's produktion og de forarbejdede
mængder
3
.
Derudover indeholder rapporten en undersøgelse af importen af sleben ris i små pakninger.
Nogle medlemsstater udtrykte bekymring over de konsekvenser, som en eventuel stor
importstigning af denne art ville få for EU's rissektor, når aftalerne var trådt i kraft.
Kommissionen forpligtede sig til at afholde konsultationer med et eksportland, hvis importen
fra dette land til EU skulle stige med over 25 % i et givet produktionsår.
1
2
3
Hovednote 7 i EF's liste.
Undtagen import omfattet af præferenceordninger, fx EBA, eller importkontingenter, fx Egypten.
Yderligere oplysninger om EU's rissektor findes på følgende websted:
http://ec.europa.eu/agriculture/markets/rice/index_en.htm
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448976_0003.png
2.
2.1.
A
FTALERNE
Oversigt
Aftalerne med Indien og Pakistan blev godkendt af Rådet den 11. august 2004
4
. Ifølge disse
aftaler kunne der importeres
afskallet basmati-ris
til EU til nultold fra den 1. september
2004.
Aftalen med USA blev godkendt af Rådet den 21. juni 2005
5
og blev anvendt med
tilbagevirkende kraft fra den 1. marts 2005, dvs. midt i produktionsåret. Aftalen indeholder en
metode til beregning af mestbegunstigelses-importtolden (MFN) for
afskallet ris.
Endelig vedrører aftalen med Thailand, der blev godkendt af Rådet den 20. december 2005
6
,
hovedsagelig metoden til beregning af MFN-importtolden for
sleben og delvis sleben ris.
Den blev også anvendt med tilbagevirkende kraft fra den 1. september 2005.
Selv om aftalen med USA ikke afsluttede forhandlingerne om artikel XXVIII, bliver den også
behandlet i denne rapport, fordi den blev indgået inden for de samme rammer som de øvrige
aftaler.
Følgende tabel indeholder de toldsatser, der nu gælder for importen af ris, efter at de
respektive aftaler er trådt i kraft.
Tabel 1: Bundne og anvendte toldsatser for ris
Ristype
Uafskallet ris (ikke omfattet af
aftalerne)
Afskallet ris
heraf basmati
Sleben og delvis sleben ris
Brudris
Bunden sats
(EUR/T)
211
65
––
175
128
Anvendt sats (EUR/t)
211
30 – 42,5 – 65
0
145 – 175
65
2.2.
Afskallet basmati-ris - aftaler med Indien og Pakistan
I aftalerne med Indien og Pakistan blev der fastsat følgende betingelser for toldfri,
kontingentfri import af afskallet basmati-ris:
– Der kan importeres 9 sorter (4 pakistanske og 8 indiske, hvoraf 3 er fælles for begge
lande).
– Importeret basmati-ris skal ledsages af et ægthedscertifikat udstedt af de indiske eller de
pakistanske myndigheder.
4
5
6
Rådets afgørelse 2004/617/EF og 2004/618/EF (EUT L 279 af 28.8.2004, s. 17 og 23).
Rådets afgørelse 2005/476/EF (EUT L 170 af 1.7.2005, s. 67).
Rådets afgørelse 2005/953/EF (EUT L 346 af 29.12.2005, s. 24).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.3.
Afskallet ris - aftale med Amerikas Forenede Stater
I aftalen med USA blev der fastsat en årlig referencemængde på 431 678 t for importen af
anden afskallet ris end basmati-ris. Denne referencemængde var resultatet af følgende
beregning baseret på gennemsnitstal for 1999-2002:
– EU-25's import af afskallet ris fra alle oprindelseslande
– minus EU-25's import af afskallet basmati-ris
– forhøjet med 10 %
– plus EU-15's udførsel af sleben ris under proceduren for aktiv forædling til de 10
medlemsstater, der tiltrådte EU i 2004.
De årlige forhøjelser af referencemængden blev fastsat til 6 000 t for hvert af
produktionsårene 2005/06, 2006/07 og 2007/08. Ifølge aftalen skal parterne for de følgende år
forsøge at nå til enighed senest den 31. august 2008. Konsultationerne er imidlertid endnu
ikke afsluttet mellem EF og USA.
Hvis importen af afskallet ris er mere end 15 % mindre end referencemængden i et givet
produktionsår, anvender EF ifølge aftalen en toldsats på 30 EUR/t for de følgende seks
måneder. Overstiger importen referencemængden med over 15 %, fastsættes toldsatsen for
den følgende periode til 65 EUR/t. Er importen lig med referencemængden plus/minus 15 %,
fastsættes toldsatsen for den følgende periode til 42,5 EUR/t.
Kommissionen undersøger to gange om året, om der er behov for at ændre importtolden for
afskallet ris, og fastsætter i givet fald en ny toldsats fra henholdsvis september og marts. Den
beregning, der foretages, når halvdelen af produktionsåret er gået, baseres på de mængder,
som er importeret i produktionsårets første 6 måneder, og halvdelen af den årlige
referencemængde.
Aftalen bygger på det princip, at importolden forhøjes, når importen stiger og omvendt, for
behørigt at beskytte EU's rissektor og samtidig åbne markedet for tredjelande.
EU's import af al afskallet ris, undtagen basmati-ris, fra alle oprindelseslande, hvad enten der
er tale om præferenceimport eller ej, tages i betragtning ved beregningen af de importerede
mængder. Dataene baseres på de importlicenser, som er udstedt i den pågældende periode.
2.4.
Delvis sleben og sleben ris - aftale med Thailand
Aftalen om delvis sleben og sleben ris med Thailand indeholder en tilsvarende
beregningsmetode som den for afskallet ris, men i forenklet udgave. Den årlige
referenceimportmængde er fastsat til 337 168 t, hvilket svarer til den gennemsnitlige import af
sleben og delvis sleben ris til EU-25 fra alle oprindelseslande i 2001/02 til 2003/04 forhøjet
med 10 %. Aftalen indeholder ingen bestemmelser om årlige forhøjelser af denne
referencemængde.
Ifølge aftalen anvendes der normalt en toldsats på 145 EUR/t. Ligger importen af sleben og
delvis sleben ris mere end 15 % over den årlige referencemængde i et givet produktionsår,
anvender EF dog en toldsats på 175 EUR/t i de følgende seks måneder. Ellers opkræves der
fortsat en toldsats på 145 EUR/t for den følgende periode.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lige som for afskallet ris gentages denne beregning, når halvdelen af produktionsåret er gået,
baseret på de mængder, som er importeret i produktionsårets første 6 måneder, og 47 % af den
årlige referencemængde (158 469 t). EU's import fra alle oprindelseslande, hvad enten der er
tale om præferenceimport eller ej, tages i betragtning ved beregningen af de importerede
mængder. Den toldsats, der fremkommer, er en MFN-toldsats, som gælder for al import af
sleben og delvis sleben ris fra alle oprindelseslande undtagen import, der finder sted i henhold
til præferenceordninger eller importkontingenter.
Derudover omhandler aftalen med Thailand et toldkontingent på 13 500 t sleben og delvis
sleben ris til nultold.
2.5.
Brudris - aftale med Thailand
I aftalen med Thailand blev den anvendte toldsats for brudris også fastsat til 65 EUR/t fra
september 2005 (mod 128 EUR/t det foregående år). Desuden blev det tidligere
toldkontingent på 80 000 t forhøjet til 100 000 t.
3.
3.1.
K
ONSEKVENSER FOR
EU-
MARKEDET
Data
Med henblik på en vurdering af aftalernes indflydelse omhandler denne rapport deres
gennemførelse fra 2004/05 til 2007/08, der er det seneste fulde produktionsår, som der
foreligger data for.
Ved udarbejdelsen af rapporten er der benyttet to komplementære kilder til at fastslå, hvor
stor importen har været:
importlicensdatabasen, der gør det muligt at skelne mellem præferenceimport og ikke-
præferenceimport
Comextdatabasen, der viser, hvilke mængder der reelt er importeret, i overensstemmelse
med medlemsstaternes meddelelser til Eurostat. Mens det i Comextdatabasen kan ses, hvor
importen har oprindelse, skelnes der ikke mellem præferenceimport og ikke-
præferenceimport.
Til udarbejdelsen af opgørelsen og analyseringen af markedstendenserne er der anvendt
Eurostatdata og andre meddelelser fra medlemsstaterne.
Importdataene for sleben ris i små pakninger er taget fra Kommissionens TAXUD-
overvågningssystem, der blev indført i februar 2006. Der foreligger derfor kun data for to hele
produktionsår, nemlig 2006/08 og 2007/08, og de henviser til de faktisk importerede
mængder.
3.2.
3.2.1.
Importerede mængder på basis af udstedte licenser
Afskallet basmati-ris
Fra 2004/05 til 2005/06 lå importen af basmati-ris fast på 270 000 t, men den steg til 324 000
t i 2006/07 og til 368 000 t året efter.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448976_0006.png
Da basmati-ordningen havde været anvendt i fire produktionsår, var importen derfor steget
med ca. 100 000 t (+36 %).
Tabel 2: Import af afskallet basmati-ris - udstedte licenser
(t)
Produktionsår
2004/05
2005/06
2006/07
2007/08
Indien
203 896
217 630
285 037
269 087
Pakistan
66 933
53 196
38 567
99 073
I alt
270 829
270 826
323 604
368 160
3.2.2.
Afskallet ris
Siden aftalen trådte i kraft, er den mængde afskallet ris undtagen basmati-ris, som der er
udstedt importlicenser for, steget fra 398 121 t i 2004/05 til 550 741 t i 2007/08. En stor del af
denne stigning på 37 % (148 778 t) skyldtes, at EU blev udvidet til at omfatte Bulgarien og
Rumænien, der tilsammen importerede 78 985 t afskallet ris i 2004/05, før de tiltrådte EU.
Fra 2004/05 til 2007/08 var der derfor kun tale om en nettostigning i EU-importen på
70 000 t.
Den halvårlige justering af importtolden (i september og marts) havde indflydelse på antallet
af importlicensansøgninger fra de erhvervsdrivende på forskellige tidspunkter af året. Hvis
der fx forventedes en toldforhøjelse efter marts, blev der indgivet flere ansøgninger i februar
for at udnytte den lavere told og omvendt.
I første halvdel af produktionsåret 2005/06 og 2006/07, hvor tolden var lav, blev der derfor
gennemsnitligt udstedt licenser for 67 % af de årlige mængder. Selv om importen i første
halvdel af begge produktionsår lå tæt på eller over den halvårlige referencemængde, lå den for
hele produktionsåret under referencemængden for 2004/05 og 2005/06
7
.
Siden udgangen af 2007 har importtidspunkterne også ændret sig på grund af de
eksportrestriktioner, som nogle af verdens vigtigste riseksportører har indført, fordi EU's
erhvervsdrivende forsøgte at undgå forsyningsforstyrrelser.
I 2004/05 og 2005/06 kom ca. en fjerdedel af EU's import af afskallet ris fra USA. Importen
faldt pludseligt, efter at man havde fundet LL Rice 601, en genetisk modificeret sort, der ikke
er godkendt i EU
8
, i risleverancer fra USA i august 2006.
EU-importørerne er derfor gået over til at importere ris fra andre oprindelseslande som
Thailand og Uruguay (henholdsvis 22 % og 13 % af den samlede import i 2007/08).
7
8
Situationen ser anderledes ud i 2008/09: importen var i første halvår (september 2008 – februar 2009)
så meget lavere end i den foregående periode, at tolden blev nedsat til 42,5 EUR/t fra marts 2009. Større
EU-slutlagre for produktionsåret 2007/08 bremsede importen, der også kan være blevet påvirket af
finanskrisen.
I overensstemmelse med Kommissionens beslutning 2006/578/EF og 2006/601/EF blev
medlemsstaterne pålagt at træffe de nødvendige foranstaltninger til at forhindre, at produkter, hvori der
er påvist genetisk modificeret LL RICE 601, markedsføres i EU.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448976_0007.png
Tabel 3: Import af afskallet ris - udstedte licenser
(t)
Produktionsår
2004/05
2005/06
2006/07
2007/08
1. halvår
212 335
288 203
352 615
307 448
2. halvår
185 787
128 679
171 533
243 293
I alt
398 121
416 882
524 149
550 741
3.2.3.
Delvis sleben og sleben ris
Importen af delvis sleben og sleben ris steg gradvis indtil 2007/08, hvor der indtraf en
pludselig stigning på 50 % (+150 000 t) i forhold til året før. Som følge heraf blev tolden i
marts 2008 forhøjet til 175 EUR/t fra de 145 EUR/t, som den havde ligget på, siden aftalen
trådte i kraft i september 2005
9
.
Tabel 4: Import af sleben og delvis sleben ris - udstedte licenser
(t)
Produktionsår
2004/05
2005/06
2006/07
2007/08
1. halvår
94 228
123 923
140 766
203 597
2. halvår
99 909
122 081
142 891
227 842
I alt
194 137
246 005
283 657
431 438
3.2.4.
Brudris
Importen af brudris steg fra 185 000 t i 2005/06 til et stabilt niveau på 240 000 t i 2006/07 og
2007/08
10
. Som følge af den høje kvalitet, som EU's egen risproduktion er af, er der et stort
underskud af brudris på EU's marked. Desuden foregår en stor del af importen af brudris (over
55 % i gennemsnit) til nedsat told eller nultold inden for rammerne af præferenceordninger og
toldkontingenter.
Tabel 5: Import af brudris - udstedte licenser
(t)
Produktionsår
2004/05
2005/06
2006/07
2007/08
I alt
123 191
185 701
240 365
236 320
3.2.5.
Import i små pakninger
Importen af sleben ris og delvis sleben ris i små pakninger faldt med 7 % fra 35 812 t til
33 275 t fra 2006/07 til 2007/08.
Ses der bort fra importmængder på under 500 t om året, var det kun importen i små pakninger
fra Pakistan, der steg med over 25 %. Fra 2006/07 til 2007/08 steg den med 62 % fra 3 915 t
til 6 326 t. Det svarer til den stigning på 58 % i den samlede import af sleben og delvis sleben
ris fra Pakistan, der indtraf i samme periode fra 26 235 t i 2006/07 til 41 378 t i 2007/08.
9
10
I 2008/09 faldt risimporten generelt, og tolden for sleben ris blev igen nedsat til 145 EUR/t fra marts
2009.
I 2008/09 har importen indtil nu ligget 33 % over de tidligere års import.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448976_0008.png
3.3.
3.3.1.
EU-rismarkedet
Produktion
Fra 2004/05 til 2007/08 lå EU's risareal relativt stabilt på mellem 413 000 ha og 428 000 ha.
Produktionen blev i et vist omfang omlagt fra indica til japonica som følge af en kombination
af strukturelle og kortsigtede overvejelser. Arealet med indica blev midlertidigt reduceret på
grund af dårlige vejrforhold i nogle områder
11
.
I 2004/05 nåede produktionen med 1,68 mio. t udtrykt i sleben ris rekordhøjder, hvorefter den
faldt til 1,54 mio. t i 2005/06 og igen steg til 1,59 mio. t i 2006/07. For EU-27 nåede
risproduktionen op på 1,68 mio. t in 2007/08.
I perioden 2004/05 til 2007/08 faldt EU's indica-risproduktion med 178 000 t udtrykt i sleben
ris. Denne nedgang i EU-udbuddet blev opvejet af importen af indica-ris. I samme periode
steg japonica-produktionen tilsvarende, hvilket til dels skyldtes de to nye medlemsstaters
produktion.
Interventionslagrene af uafskallet ris, der var på omkring 600 000 t i begyndelsen af 2004/05,
var fuldstændigt nedbragt i 2007/08.
3.3.2.
Forbrug
Før den sidste udvidelse lå EU-25's forbrug på mellem 2,3 og 2,4 mio. t ris (udtrykt i sleben
ris) om året. Med Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse steg forbruget med 100 000 til
120 000 t. Forbruget i EU-27 ligger nu gennemsnitligt på omkring 2,5 mio. t om året.
3.3.3.
Forarbejdede mængder
De mængder, som den europæiske industri har forarbejdet, kan beregnes som summen af EU's
produktion af uafskallet ris og nettohandel med uafskallet og afskallet ris justeret med
udviklingen i lagrene, alt sammen udtrykt i sleben ris.
De forarbejdede mængder har ligget nogenlunde konstant på 2,22-2,34 mio. t og afhænger
mest af den mængde ris, der produceres i EU.
Det tyder på, at industrien har holdt stand og ikke er blevet skadet af de forskellige MFN-
aftaler og præferencehandelsaftaler. Især synes den kraftige stigning i importen af sleben ris
og delvis sleben ris i 2007/08 ikke at have haft nogen negativ indflydelse på industrien.
3.4.
3.4.1.
Markedspriser
Verdensmarkedspriser
Efter at prisen på Thai 100 % B, der betragtes som referenceverdensmarkedsprisen for indica-
ris, havde svinget mellem 250 USD/t og 350 USD/t siden 2004, begyndte den i november
2007 at stige for i maj 2008 at toppe med 1 050 USD/t.
11
I 2008/09 steg arealet med indica med 20 %.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448976_0009.png
Det skal bemærkes, at kun omkring 6-8 % af risproduktionen i verden handles internationalt.
Derfor reagerer verdensmarkedspriserne meget kraftigt på selv små ændringer i
markedsligevægten og i de politiske beslutninger. Desuden var de stærkt stigende priser på
andre råvarer og den øgede efterspørgsel som følge af flere asiatiske landes beslutning om at
etablere større rislagre kombineret med nogle af de største eksportørers eksportrestriktioner
(Vietnam, Indien m.fl.) for at undgå inflation i fødevarepriserne nok til at få priserne til at
ryge i vejret. Efter at have toppet i maj 2008 faldt priserne på Thai 100 % B gradvis, men de
er endnu ikke faldet til meget under 500 USD/t. Priserne på ris fra andre oprindelseslande som
Vietnam er faldet til samme niveau som før de kraftige prisstigninger.
For japonica-ris skete der en tilsvarende stigning i samme periode. Da flere vigtige aktører
ikke har været til stede på markedet i den seneste tid (eksportforbud i Egypten, tørke i
Australien), har noteringerne for californisk japonica-ris ligget konstant højt på omkring 1 150
USD/t.
3.4.2.
EU-priser
Siden 2003-reformen har priserne på uafskallet ris produceret i EU ligget et godt stykke over
interventionsprisen (der er på 150 EUR/t) og har generelt fulgt en stigende tendens. I
produktionsåret 2004/05 lå priserne relativt stabilt på mellem 160 EUR/t og 240 EUR/t
afhængigt af oprindelsesland og ristype. I de følgende år skete der dog nogle dramatiske
prisstigninger.
I 2006 steg den gennemsnitlige pris på italiensk japonica-ris til 293 EUR/t, hvilke skyldtes en
kombination af lavere japonica-produktion og øget EU-efterspørgsel efter udvidelsen i 2004.
Prisen på italiensk indica steg også til 235 EUR/t, mens de spanske priser stort set holdt sig
uændret i forhold til året før.
Mens priserne på italiensk ris svingede meget i 2007, steg priserne på spansk ris hele året
igennem, især for indica, hvor priserne steg til 240 EUR/t, hovedsagelig som følge af dårlige
vejrforhold i Andalusien, som har en stor produktion af indica.
Det største prishop for uafskallet ris produceret i EU skete dog i 2008, da rispriserne steg til
svimlende højder. I maj 2008 nåede prisen på italiensk indica og japonica helt op på 480
EUR/t, dvs. mere end tre gange interventionsprisen
12
.
I andre producerende medlemsstater (Grækenland, Frankrig og Portugal) har priserne på
uafskallet ris, selv om de ikke har nået samme højder, konstant ligget et godt stykke over
interventionsprisen siden 2004/05. Interventionsorganerne har ikke foretaget nogen opkøb
siden 2004.
3.5.
EU-risudbuddet
Mens EU's risproduktion generelt har været af samme størrelsesorden siden 2004/05, er
importen relativt set steget. Importen af sleben ris og delvis sleben ris er steget kraftigere (fra
177 000 t i 2004/05 til 394 000 t i 2007/08) end importen af uforarbejdet ris (fra 537 000 t til
683 000 t i samme periode).
12
Siden begyndelsen af produktionsåret 2008/09 har alle priserne på uafskallet ris i Italien og Spanien støt
ligget på over 300 EUR/t og er i nogle tilfælde nået helt op over 500 EUR/t.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448976_0010.png
Den samlede risimport, udtrykt i sleben ris, steg fra 715 000 t i 2004/05 til 1 077 000 t i
2007/08. Dette skyldtes delvis, at Bulgarien og Rumænien tiltrådte EU.
Tabel 6: Opdeling af risudbuddet i EU-27 (udtrykt i 1 000 t sleben ris)
3.000
(1)
2.500
(1)
(1)
000 tonnes
(1)
2.000
(2)
(2)
(2)
(2)
1.500
(3)
1.000
(3)
(3)
(3)
500
0
2004/05
2005/06
2006/07
2007/08
(1)
(2)
(3)
4.
Import af sleben og delvis sleben ris)
Import af uafskallet og afskallet ris
EU-produktion
A
FSLUTTENDE BEMÆRKNINGER
Generelt har aftalerne fungeret efter hensigten, fordi beskyttelsen af EU-markedet øgedes, når
importen steg og omvendt.
Siden 2004 har ændringerne i EU's risproduktion snarere kunnet tilskrives vejrforholdene og
producenternes valg frem for de importerede mængder. Importen er steget for at efterkomme
den øgede efterspørgsel i EU.
Der er ikke sket ændringer i de mængder, som EU's risindustri har forarbejdet. I
undersøgelsesperioden har aftalerne ikke haft nogen negativ indflydelse på EU's
risforarbejdningsvirksomheder.
I 2008 nåede verdensmarkedspriserne på ris lige som priserne på andet korn dog nye højder,
hvilket afspejledes i priserne på EU's indre marked.
DA
10
DA