Miljø- og Planlægningsudvalget 2009
KOM (2009) 0358
Offentligt
1449020_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 13.7.2009
KOM(2009) 358 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
Sammenfattende rapport om bevaringsstatus for naturtyper og arter,
i medfør af habitatdirektivets artikel 17
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
Sammenfattende rapport om bevaringsstatus for naturtyper og arter,
i medfør af habitatdirektivets artikel 17
Sammenfatning
Den første systematiske vurdering af bevaringsstatussen for Europas mest sårbare naturtyper
og arter, der er beskyttet efter habitatdirektivet, er blevet gennemført som led i den
regelmæssige seksårige fremskridtsrapportering i 25 medlemsstater og 11 biogeografiske
regioner (syv terrestriske regioner og fire marine regioner). Omfanget af denne
rapporteringsproces er uden sidestykke i Europa og har givet et første overblik over
situationen og et udgangspunkt for vurdering af de fremtidige udviklingstendenser.
Resultaterne, der dækker 2001-2006, viser, at kun en lille del af naturtyperne og arterne af
fællesskabsbetydning har en gunstig bevaringsstatus. Ifølge medlemsstaternes rapporter er
græsland, vådområder og kystområder de naturtyper, der er udsat for det største pres.
Græslandsnaturtyper findes overvejende i tilknytning til traditionelle landbrugsmønstre, som
efterhånden forsvinder overalt i EU. Vådområdenaturtyper omlægges fortsat til andre former
for arealanvendelse og lider også under virkningerne af klimaændringerne. Kystnaturtyperne
er under stigende pres som følge af udbygningen af turistinfrastrukturer og byudvikling.
Nogle af de arter, der er beskyttet efter direktivet, f.eks. ulv, los, bæver og odder, viser tegn på
at komme på fode i visse dele af EU, men for disse og for størstedelen af andre arter er der
stadig langt igen, før der er sikret sunde, bæredygtige bestande.
Resultaterne viser, at direktivets bevaringsforanstaltninger kombineret med finansiering og
andre sektorpolitiske virkemidler kan give positive resultater. Meget bør dog stadig gøres for
at bygge videre på de hidtidige fremskridt. Navnlig bør Natura 2000-nettet færdiggøres, nogle
habitatområder kan det blive nødvendigt at genoprette, og de enkelte områder og nettet som
helhed bør forvaltes effektivt og tilføres tilstrækkelige ressourcer.
Endelig viser rapporterne fra denne rapporteringsrunde, at kun relativt få medlemsstater
investerer tilstrækkelige ressourcer i overvågning af bevaringsstatussen for arter og naturtyper
på deres område. Et godt overvågningsprogram kræver ekspertpersonale og betydelige
ressourcer. Uden pålidelige data vil det imidlertid ikke være muligt at vurdere virkningerne af
bevaringsforanstaltningerne.
De nærmere resultater af artikel 17-rapporteringen kan ses på følgende websted:
http://biodiversity.eionet.europa.eu/article17.
1.
I
NDLEDNING
I 2001 opstillede EU som politisk målsætning at standse tabet af biodiversitet i EU inden
2010. Under konventionen om den biologiske mangfoldighed forpligtede EU sig på et globalt
mål om ‘en mærkbar reduktion i tabet af biodiversitet inden udgangen af 2010'. I 2006
bekræftede Europa-Kommissionen i sin meddelelse - ‘Stop for tab af biodiversitet inden 2010
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0003.png
- og fremover’
1
– på ny målet om at standse tabet af biodiversitet inden 2010 og opstillede en
køreplan - handlingsplanen for biodiversitet – for at nå dette mål.
Politisk handling på EU-plan og på internationalt plan forudsætter, at der er adgang til
pålidelige data om biodiversitetens tilstand og udvikling. På EU-plan er de oplysninger,
medlemsstaterne har indsamlet og videresendt i medfør af habitatdirektivet
2,
en vigtig kilde til
data om statussen for nogle af de alvorligst truede naturtyper og mest sårbare dyre- og
plantearter.
2.
R
APPORTERINGSKRAV I MEDFØR AF HABITATDIREKTIVETS ARTIKEL
17
Hvad der kræves efter direktivet
Ifølge habitatdirektivets artikel 17 skal medlemsstaterne hvert sjette år indsende oplysninger
om gennemførelsen af direktivet. For rapporteringsperioden 2001-2006 fremsendte
medlemsstaterne for første gang detaljerede vurderinger af bevaringsstatussen for hver af de
naturtyper (216) og arter (næsten 1 182), der er opført i direktivet, og som findes på deres
område.
På grundlag af medlemsstaternes rapporter skal Kommissionen udarbejde en sammenfattende
rapport (nærværende dokument), der omfatter en vurdering af de fremskridt, der er gjort, og af
Natura 2000-nettets bidrag til gennemførelsen af målene i direktivets artikel 3.
Bevaringsstatus
I habitatdirektivets artikel 2 hedder det, at "de foranstaltninger, der træffes efter dette direktiv,
tager sigte på at opretholde eller genoprette en
gunstig bevaringsstatus
for naturtyper samt
vilde dyre- og plantearter af fællesskabsbetydning" (naturtyperne i direktivets bilag I og
arterne i bilag II, IV eller V).
I direktivets artikel 1 defineres udtrykket
bevaringsstatus
for naturtyper og arter. I
definitionerne inddrages en række parametre såsom udbredelsen af det område, hvor
naturtypen/arten findes, habitatområdets areal, struktur og funktion (for naturtyper),
bestandens størrelse, aldersstruktur, dødelighed og formering (for arter). Dette er
udgangspunktet for udarbejdelsen af en fælles vurderingsmetode og et fælles
rapporteringsformat, som blev vedtaget af Habitat-Udvalget
3
i marts 2005
4
. Kommissionen
udgav supplerende retningslinjer for vurderingsprocessen i 2006
5
.
1
2
3
4
5
KOM(2006) 216 endelig af 22.5.2006.
Rådets direktiv 92/43/EØF om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter.
Forskriftsudvalg nedsat efter habitatdirektivets artikel 20, som skal bistå Kommissionen med at
gennemføre direktivet.
Assessment, monitoring and reporting of conservation status — Preparing the 2001-2006 report under
Article 17 of the Habitats Directive. Note til Habitat-Udvalget, GD Miljø, Bruxelles, 15. marts 2005
http://circa.europa.eu/Public/irc/env/monnat/library?l=/habitats_reporting/reporting_2001-
2007/reporting_framework&vm=detailed&sb=Title.
Assessment, monitoring and reporting under Article 17 of the Habitats Directive: Explanatory Notes &
Guidelines October 2006.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0004.png
Biogeografiske regioner
Naturtyper og arter, der typisk optræder sammen, findes i regioner, der udviser lighedspunkter
i henseende til klima, højde og geologi. Fra en økologisk synsvinkel kan Europa opdeles i syv
biogeografiske terrestriske regioner og fire biogeografiske marine regioner. Når en
medlemsstat vurderer en arts eller en naturtypes bevaringsstatus, er referenceområdet for
vurderingen derfor ikke den pågældende medlemsstats territorium, men kun de respektive
dele af de biogeografiske regioner, medlemsstaten omfatter (se boks 1 for yderligere
oplysninger om de biogeografiske regioner).
Rapporteringsprocessen
Rapporterne er fremsendt elektronisk via Det Europæiske Miljøagenturs (EEA) ‘Reportnet’-
system. De nationale rapporter skulle være fremsendt senest juni 2007. Tre medlemsstater har
opfyldt denne frist, men der indkom stadig rapporter fra medlemsstaterne indtil marts 2008
6
.
Ved modtagelsen af en rapport fra en medlemsstat blev den først gennemgået af EEA's
Europæiske Temacenter for Biodiversitet (ETC-BD), som skulle vurdere, om oplysningerne
var fuldstændige og af rette kvalitet. De berørte medlemsstater fik tilsendt anmodninger om
præciseringer, tilføjelser og ændringer med en kort frist for levering af manglende/opdaterede
data.
Høringer
Medlemsstaterne blev hørt i tre omgange i forbindelse med vurderingen af dataene og
udarbejdelsen af nærværende rapport. For det første blev de opfordret til at gennemgå de
nationale resuméer, som var udarbejdet på grundlag af de nationale rapporter. For det andet
blev der afholdt en offentlig internethøring fra den 28. juli til den 15. september 2008, hvor en
lang række interessenter kunne afgive deres kommentarer. Der blev registreret ca. 2 000
besøgende fra 700 netsteder i EU, og der indkom næsten 400 kommentarer. 75 % af disse
kommentarer blev anset for relevante og blev indarbejdet i onlinedatabasen (‘Data Sheet
Info’). Endelig fik Habitat-Udvalget forelagt et udkast til nærværende rapport.
6
http://circa.europa.eu/Public/irc/env/monnat/library?l=/habitats_reporting/reporting_2001-
2007/guidlines_reporting&vm=detailed&sb=Title.
Oplysninger indkommet efter denne dato kunne ikke længere tages i betragtning.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0005.png
Boks 1: Biogeografiske regioner
Nøgle til de forskellige biogeografiske regioner.
ALP=alpin region; ATL=atlantisk region; BOR=boreal region; CON=kontinental region;
MAC=makaronesisk
region;
MED=middelhavsregion;
PAN=pannonisk
region;
MATL=marin atlantisk region; MBAL=marin østersøregion; MMAC=marin makaronesisk
region; MED=marin middelhavsregion
3.
D
ATA
-
FULDSTÆNDIGHED OG KVALITET
Manglende oplysninger
For ca. 13 % af de regionale naturtyper og 27 % af de regionale arter anførte medlemsstaterne
bevaringsstatussen som 'ukendt'. Antallet af klassifikationer som ‘ukendt’ var særlig højt for
arterne i de sydeuropæiske lande, hvor Cypern, Grækenland, Spanien og Portugal har angivet
bevaringsstatus som 'ukendt' for over 50 % af de arter, der er rapporteret på deres territorium.
Mange medlemsstater havde ikke fuldstændige og pålidelige oplysninger om flagermus.
Havmiljøet udgør et særligt problem: bevaringsstatussen for 57 % af de marine arter og ca.
40 % af de marine naturtyper blev klassificeret som 'ukendt'. Mange medlemsstater har
simpelt hen ikke tilstrækkelige oplysninger om bevaringsstatussen for de marine arter og
naturtyper, der findes på deres territorium.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0006.png
Kvalitet og sammenhæng
Selv når oplysningerne foreligger, opstår der ofte problemer, fordi dataene ikke indsamles og
præsenteres på samme måde. Hvor det var muligt, blev nogle af disse data-uregelmæssigheder
taget op af Temacentret for Biodiversitet i forbindelse med behandlingen og vurderingen af
dataene. Kommissionen og medlemsstaterne arbejder allerede på at udnytte erfaringerne med
denne første rapporteringsrunde for at forbedre kvaliteten af de oplysninger, der skal
indsendes i den kommende rapporteringscyklus.
4.
D
E VIGTIGSTE KONKLUSIONER AF ARTIKEL
17-
RAPPORTERNE
A) Indledning
EEA's Temacenter for Biodiversitet har ud fra medlemsstaternes rapporter foretaget
integrerede vurderinger af de biogeografiske regioner efter en godkendt metode.
Medlemsstaternes vurderinger blev vægtet i forhold til andelen af en given art eller naturtype
på deres territorium. Resultaterne blev dernæst samlet i en enkelt integreret vurdering for hver
af de biogeografiske regioner. Der blev foretaget i alt 701 naturtypevurderinger og 2 240
artsvurderinger på biogeografisk plan.
Webstedet (http://biodiversity.eionet.europa.eu/article17) indeholder yderligere oplysninger
om medlemsstaternes bevaringsstatusvurderinger og den biogeografiske vurdering (inkl. kort
og datablade) samt en detaljeret teknisk rapport.
I nærværende rapport præsenteres resultatet af vurderingerne af bevaringsstatussen for en
given naturtype eller art i en af følgende fire kategorier: ‘gunstig' (grøn), ‘ugunstig-
utilstrækkelig' (gul), ‘ugunstig-ringe (rød) eller ‘ukendt’ (grå).
gunstig
ugunstig - utilstrækkelig
ugunstig - ringe
ukendt
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0007.png
B) Status for naturtyperne i habitatdirektivets bilag I
På biogeografisk plan er næsten 65 % af de 701 statusvurderinger af bilag 1-naturtyper
ugunstige. Kun 17 % af naturtype-vurderingerne er gunstige (Fig.1.A).
ALP (106)
MED (141)
17%
37%
MAC (37)
CON (143)
BOR (85)
18%
PAN (54)
ATL (115)
MMAC (4)
MATL (5)
MMED (6)
28%
MBAL (5)
0%
25%
50%
75%
100%
Figur 1.A
Figur 1.B
Figur 1.A: Oversigt over bevaringsstatussen for bilag I-naturtyper (procentdelen er
baseret på antallet af vurderinger)
Figur 1.B: Oversigt over bevaringsstatussen for naturtyper i de forskellige
biogeografiske regioner (tallene i parentes henviser til antallet af vurderinger)
Oversigten over bevaringsstatussen for naturtyper i de forskellige biogeografiske regioner
(figur 1.B) viser, at der er klare forskelle mellem regionerne. Ingen af naturtypevurderingerne
fra den atlantiske region var gunstige, mens 20 til 30 % af vurderingerne var gunstige i
middelhavsregionen og i alperegionen.
Habitatdirektivets bilag 1 omfatter en lang række naturtyper, som er opdelt i ni kategorier,
f.eks. skove og græsland. Figur 2 viser en oversigt over resultaterne af vurderingerne af hver
af disse ni naturtypekategorier.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0008.png
klitnaturtyper (62)
højmoser, moser og kær (56)
græsland (102)
heder og krat (36)
kystnaturtyper (84)
ferskvandsnaturtyper (84)
skov (181)
sclerofylkrat (32)
klippenaturtyper (64)
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Figur 2: Vurdering af bevaringsstatussen for naturtyper fordelt på kategori (tallet i
parentes henviser til antallet af vurderinger for hver kategori)
Størstedelen af græslandsnaturtyperne kræver aktiv forvaltning. Opgivelsen af de traditionelle
forvaltningsformer har ført til tab af biodiversitet visse steder, mens problemet andre steder
skyldes overgangen til mere intensivt landbrug. Græslandsnaturtyperne er især under pres i de
atlantiske, pannoniske og boreale regioner.
Højmoser, moser og kær kræver særlige hydrologiske regimer. Disse naturtypers status er
særlig ringe i den atlantiske og den kontinentale biogeografiske region.
Klitnaturtyperne er under alvorligt pres i hele EU (næsten ingen gunstige vurderinger).
Medlemsstaterne angiver turismeudvikling i kystområderne som den vigtigste trussel.
Klippenaturtyper og sclerofylkrat (f.eks. forskellige slags ur) synes at få flere positive
vurderinger end andre naturtypekategorier. En klar undtagelse fra denne regel er dog
naturtypen ‘permanente gletschere'. Grunden hertil er, at gletscherne er truet i hele EU som
følge af klimaændringerne.
For skovnaturtyperne er situationen blandet og de generelle tendenser mindre klare.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0009.png
C) Status for arter i habitatdirektivets bilag
Der er i alt gennemført 2 240 vurderinger af distinkte arter i EU. Kun 17 % af disse
vurderinger var gunstige, 52 % var ugunstige, og i 31 % af tilfældene blev status angivet som
ukendt (fig. 3.A).
BOR (174)
17%
MAC (171)
22%
ALP (358)
PAN (214)
MED (652)
CON (338)
ATL (230)
31%
30%
MATL (34)
MMAC (33)
MMED (32)
MBAL (4)
0%
25%
50%
75%
100%
Figur 3.A
Figur 3.B
Figur 3.A: Oversigt over bevaringsstatussen for arter (procentdelen er baseret på
antallet af vurderinger)
Figur 3.B: Oversigt over bevaringsstatussen for arter i de forskellige biogeografiske
regioner (tallene i parentes henviser til antallet af vurderinger)
Den boreale region tegnede sig for den højeste procentdel vurderinger som ‘gunstig',
efterfulgt af den makaronesiske og den alpine region (fig. 3.B). Da bevaringsstatus for en
meget stor procentdel af vurderingerne i middelhavsregionen og den atlantiske region anføres
som ukendt, er det vanskeligt at foretage sammenligninger.
For havregionerne resulterede størstedelen af vurderingerne i kategorisering af status som
'ukendt', bortset fra Østersøen, hvor status for alle de fire pattedyrarter var lige ringe.
Hvad de store taksonomiske grupper angår, er det vanskeligt at pege på nogen systematiske
forskelle mellem dem mht. deres bevaringsstatus i EU (fig. 4).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0010.png
Padder (152)
Fisk (242)
Leddyr (336)
Bløddyr (81)
Karplanter (799)
Ikke-karplanter (92)
Krybdyr (149)
Pattedyr (381)
Andre (8)
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Figur 4: Oversigt over bevaringsstatussen for arter fordelt på taksonomisk gruppe
(tallet i parentes henviser til antallet af vurderinger for hver gruppe)
D) Bevaringsstatus for landbrugsprægede naturtyper
Der er foretaget en sammenligning mellem resultaterne af vurderinger af landbrugsprægede
naturtyper på den ene side og andre arealanvendelser på den anden side (fig. 5). Det fremgår
klart, at de landbrugsprægede naturtyper har en ringere bevaringsstatus, idet kun 7 % af
vurderingerne er gunstige i forhold til 21 % for ‘ikke-landbrugsprægede'-naturtyper.
Forholdene er særlig alvorlige i den atlantiske region, hvor ingen af landbrugsnaturtyperne
blev vurderet som gunstige. Den atlantiske region lider under det største pres på
landbrugsarealerne og omfatter nogle af de mest intensivt dyrkede områder på kontinentet. I
den pannoniske region og middelhavsregionen ligger de gunstige vurderinger for disse
naturtyper på henholdsvis 5 % og 3 %. Situationen i middelhavnsregionen kompliceres
imidlertid af, at en meget stor andel af vurderingerne anfører status som 'ukendt'. Resultaterne
af den nuværende rapporteringsperiode vil kunne bruges som målestok for vurdering af
virkningerne af de omfattende biodiversitetsfremmende foranstaltninger, der er under
gennemførelse som led i den fælles landbrugspolitik.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0011.png
Figur 5: Bevaringsstatus for landbrugsprægede naturtyper sammenholdt med ikke-
landbrugsprægede naturtyper
Landbrugsprægede naturtyper
(204 vurderinger)
7%
Ikke-landbrugsprægede naturtyper (497
vurderinger)
21%
17%
30%
52%
19%
24%
30%
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0012.png
E) Naturtyper og arter påvirket af klimaændringerne
I medlemsstaternes rapporter blev klimaændringerne anført som havende negativ indflydelse
på bevaringsstatus for 42 naturtyper (19 %) og 144 arter (12 %).
Vådområder som højmoser, moser og kær påvirkes
klimaændringerne, og også klitnaturtyper påvirkes negativt.
tilsyneladende
stærkest
af
Blandt de store artsgrupper ser det ud til, at padderne reagerer stærkere på klimaændringerne
end andre grupper. Padder er stærkt knyttet til vådområdenaturtyper, som påvirkes af
klimaændringerne (se ovenfor). Det er også muligt, at forandringer i klimaet kan have
indflydelse på paddernes ynglesucces, da temperaturændringer ofte udløser starten på
ynglesæsonen for disse arter.
5.
B
AG OVERSKRIFTERNE
Artikel 17-rapporteringsrunden har givet omfattende oplysninger om bevaringsstatus for over
200 naturtyper og næsten 1 200 arter i 25 medlemsstater og i 11 biogeografiske regioner. I
nærværende rapport har Kommissionen bestræbt sig på at sammenfatte de vigtigste resultater
og konklusioner, men en sådan aggregerings- og konsolideringsproces betyder uundgåeligt, at
mange detaljerede oplysninger forsvinder.
Selv om hovedbudskabet er, at bevaringsstatus for mange naturtyper og arter er negativ, viser
de mere detaljerede resultater, at nogle arter, såsom den brune bjørn, ulven og bæveren, er ved
at komme på fode og finde fodfæste i mange (ikke alle) områder. For store arter som disse er
en sådan udvidelse af deres udbredelsesområde tegn på, at de har adgang til de rette
naturtyper, og at negative belastninger, såsom jagt og forurening, er reduceret.
For mange arter og naturtyper, som efter vurderingerne generelt befinder sig i en ugunstig
bevaringsstatus i en given biogeografisk region, viser en mere indgående vurdering desuden,
at bevaringsstatus varierer fra medlemsstat til medlemsstat. De regionale vurderinger er
baseret på op til ti nationale vurderinger, og de negative regionale vurderinger omfatter ofte
lande, som har indgivet divergerende vurderinger. F.eks. blev bevaringsstatus for guldsmeden
Aeshna viridis
vurderet som ‘ugunstig-ringe' i den kontinentale region som helhed, men som
det fremgår af figur 6, varierer bevaringsstatus i hvert af de tre lande, hvor arten findes.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0013.png
Figur 6: Nationale vurderinger i den kontinentale region af bevaringsstatus for
guldsmeden
Aeshna viridis
(grøn mosaikguldsmed), der er optaget i bilag IV.
Bevaringsstatus for denne art blev vurderet som ‘ugunstig-ringe’ for denne region (fra
http://biodiversity.eionet.europa.eu/article17)
Tilsvarende er bevaringsstatus for planten
Arnica montana
blevet vurderet som ‘ugunstig-
utilstrækkelig’ for den alpine region, men figur 7 synes at vise, at bevaringsstatus på nationalt
plan ændrer sig fra 'gunstig' mod vest til 'ugunstig-ringe' mod øst. Dette gælder dog kun for
den alpine region, da denne arts status i den ‘atlantiske' del af Frankrig og i Benelux-landene
(atlantisk og kontinental) er ‘ugunstig-ringe'.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0014.png
Figur 7: De nationale vurderinger af bevaringsstatus i den alpine region for bilag IV-
planten
Arnica montana.
Status for denne art er vurderet som ‘ugunstig-utilstrækkelig'
for denne region
(fra http://biodiversity.eionet.europa.eu/article17)
6.
S
AMMENHÆNGEN MELLEM BEVARINGSSTATUS OG
N
ATURA
2000-
NETTET
A) Indledning
Ifølge habitatdirektivet skal Kommissionens sammenfattende rapport omfatte en vurdering af
Natura 2000's bidrag til gennemførelsen af målene i direktivets artikel 3. Målet med Natura
2000 er navnlig at sikre 'opretholdelse eller i givet fald genopretning af en gunstig
bevaringsstatus' for naturtyperne i direktivets bilag I og for arterne i bilag II 'i deres naturlige
udbredelsesområde'.
B) Hvad er Natura 2000?
Ifølge habitatdirektivets artikel 3 skal medlemsstaterne udpege en række bevaringsområder.
Disse områder indgår i Natura 2000-nettet (der omfatter områder udpeget under
habitatdirektivet og fugledirektivet), som er verdens største økologiske net. I dag er næsten
22 000 områder udpeget under habitatdirektivet, svarende til ca. 13,3 % af EU's territorium.
Natura 2000-nettet dækker i alt 25 000 områder (både fugle- og habitatområder) omfattende
en lang række forskellige arealanvendelsestyper - landbrug, skove og uberørte naturområder -
og dækker ca. 17 % af EU's territorium.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0015.png
C) Natura 2000-nettet og dets bidrag til opnåelsen af en gunstig bevaringsstatus
Natura 2000-nettet har været under støt udvikling i de sidste 15 år (fig. 8), og den terrestriske
del af nettet ventes færdig i 2010.
Samlet antal habitatområder
20000
16000
12000
8000
4000
0
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
Figur 8. Udvikling af Natura 2000-nettet (antallet af habitatområder)
Når et område er optaget formelt på EU-listen over områder af fællesskabsbetydning, har en
medlemsstat ifølge direktivet seks år til at udarbejde de bevaringsforanstaltninger, der kræves
for at beskytte områdets økologiske værdi. I betragtning af forsinkelserne i oprettelsen af
nettet og den kendsgerning, at bevaringsforanstaltningerne i mange tilfælde stadig er under
udvikling, er det urealistisk allerede nu at forvente at kunne se en klar, positiv sammenhæng
mellem Natura 2000-nettet og bevaringsstatussen for direktivets naturtyper (bilag I) og arter
(bilag II). Dette betyder dog ikke, at der ikke er positive eksempler (se afsnit 3 og 4 overfor).
Der er således mange tilfælde, hvor der på lokalt plan klart har været fordele for Natura 2000-
områder - især dem, der modtager støtte via LIFE-programmerne og
landdistriktsudviklingsprogrammerne. Desuden er der nu klar videnskabelig dokumentation
for, at Natura 2000-områder, der er udpeget under fugledirektivet (vedtaget 13 år før
habitatdirektivet), bidrager væsentligt til beskyttelsen af fuglearter
7
. Når den anden og tredje
rapport udkommer i henholdsvis 2013 og 2019, kan vi med rimelighed vente, at Natura 2000's
positive bidrag til bevaringsstatussen for habitatdirektivets naturtyper og arter vil være klart
synlig.
7
International Conservation Policy Delivers Benefits for Birds in Europe.
Science
10 August 2007.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449020_0016.png
D) Finansiel støtte til gennemførelse af habitatdirektivet
I 2004 anslog Europa-Kommissionen de samlede årlige omkostninger til forvaltning af Natura
2000-nettet til 6,1 mia. EUR
8
. Hertil kommer de bevaringsforanstaltninger, medlemsstaterne
træffer uden for Natura 2000-områder med henblik på at gennemføre direktivets mål. På EU-
plan
kommer
størstedelen
af
støtten
til
naturbeskyttelse
fra
landdistriktsudviklingsprogrammerne under den fælles landbrugspolitik og fra
samhørighedsprogrammerne. Derudover har også målrettede projekter med støtte fra LIFE-
programmerne bidraget til at forbedre bevaringsstatussen for visse naturtyper og arter. Der er
store forskelle i de forskellige medlemsstaters udnyttelse af de muligheder for at fremme
biodiversiteten, som EU's finansieringsinstrumenter tilbyder, og resultaterne i nærværende
rapport synes at vise, at investeringsniveauet må hæves, hvis medlemsstaterne skal kunne
opfylde deres forpligtelser efter habitatdirektivet.
7.
K
ONKLUSIONER
EU har for første gang nogensinde foretaget en omfattende vurdering af bevaringsstatussen
for dets mest sårbare naturtyper og arter i 25 medlemsstater og 11 (syv terrestriske og fire
marine) biogeografiske regioner. EU har nu et klart udgangspunkt for at kunne vurdere den
fremtidige udvikling i bevaringsstatussen for dets mest sårbare arter og naturtyper. Omfanget
af denne rapporteringsproces vedrørende biodiversitet er uden sidestykke i Europa.
At beskytte biodiversiteten står højt på EU's dagsorden, og vores politik kan kun lykkes, hvis
vi har fuldstændige og pålidelige data om biodiversitetens tilstand. Det er derfor afgørende, at
der investeres tilstrækkelige ressourcer i overvågning og rapportering under både
habitatdirektivet og fugledirektivet. Nærværende rapport viser, at mange medlemsstater må
investere betydeligt mere i dette arbejde, og at oplysningerne er utilstrækkelige og
mangelfulde for de marine naturtyper og arter.
Resultaterne af rapporterne for 2001-2006 viser, at mange af habitatdirektivets naturtyper og
arter hverken på nationalt plan eller på biogeografisk, regionalt plan har opnået en gunstig
bevaringsstatus. Ikke desto mindre er der i visse tilfælde tegn på en positiv udvikling. Vi må
afvente resultaterne af den næste overvågnings- og rapporteringsrunde, før denne udvikling
kan bekræftes.
En nøglefaktor for en succesfuld gennemførelse af direktivet er, at der investeres
tilstrækkeligt i beskyttelsen af biodiversiteten. Dette årtis øgede EU-finansiering til fremme af
biodiversiteten har stor betydning, og virkningerne heraf og af den ændrede strategi i forhold
til praksis bør overvåges, så det sikres, at resultatet bliver en vedvarende forbedring af
biodiversiteten. At standse nedgangen i biodiversiteten er klart så vældig en udfordring, at det
vil kræve en større indsats i de kommende år.
Medlemsstaternes rapporter synes at vise, at bevaringsstatussen for især græslands-,
vådområde- og kystnaturtyper generelt er ringe. Græslandsnaturtyper findes overvejende i
tilknytning til de traditionelle landbrugsmønstre, som er i færd med at forsvinde overalt i EU.
Generelt er bevaringsstatussen for alle de landbrugsprægede naturtyper betydeligt ringere end
8
KOM(2004) 431 endelig, meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet - Finansiering
af Natura 2000.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for andre naturtyper. Mens dette i mange dele af EU hænger sammen med overgangen til et
mere intensivt landbrug, skyldes nedgangen i andre områder nedlæggelsen af landbrugsarealer
og manglende forvaltning. Vådområdenaturtyper omlægges fortsat til andre former for
arealanvendelse og lider også under virkningerne af klimaændringerne. Kystnaturtyperne er
under stigende pres som følge af byudviklingen.
Den terrestriske del af Natura 2000-nettet er næsten fuldført, og hovedvægten må nu lægges
på at sikre, at der udvikles og gennemføres passende bevaringsforanstaltninger for samtlige
Natura 2000-områder, herunder tilstrækkelig finansiel støtte. For havmiljøet er der stadig
langt igen, før nettet er komplet.
DA
17
DA