Finansudvalget 2009
KOM (2009) 0398
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449056_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 30.7.2009
KOM(2009) 398 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
til budgetmyndigheden om garantier dækket af det almindelige budget
Situationen pr. 31. december 2008
{SEK(2009) 1063}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
6.
6.1.
6.2.
Indledning og typer af dækkede transaktioner ............................................................. 3
Udviklingen siden sidste beretning om situationen pr. 30. juni 2008.......................... 3
Oplysninger om risici dækket af budgettet .................................................................. 4
Definition af risiko ....................................................................................................... 4
Risiko i forbindelse med medlemsstaterne .................................................................. 5
Risiko i forbindelse med tredjelande............................................................................ 6
Samlet risiko dækket af budgettet ................................................................................ 7
Risikoudvikling ............................................................................................................ 7
Misligholdelser, aktivering af budgetgarantier og restancer........................................ 9
Udbetalinger over de likvide midler ............................................................................ 9
Udbetalinger over budgettet......................................................................................... 9
Aktivering af garantifonden for aktioner i forhold til tredjelande ............................... 9
Garantifond for aktioner i forhold til tredjelande......................................................... 9
Inddrivelser ................................................................................................................ 10
Aktiver ......................................................................................................................... 9
Målbeløb .................................................................................................................... 10
Evaluering af risici: den økonomiske og finansielle situation i tredjelande med den
største risiko ............................................................................................................... 10
Mål ............................................................................................................................. 10
Risikovurderingsmetoder ........................................................................................... 10
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449056_0004.png
1.
I
NDLEDNING OG TYPER AF DÆKKEDE TRANSAKTIONER
Beretningen forelægges i henhold til finansforordningens artikel 130, der siger, at
Kommissionen
to gange om året skal forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en beretning
om situationen med hensyn til budgetgarantier og risiciene i den forbindelse
1
. Beretningen
suppleres af et arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene ("arbejdsdokumentet")
2
med et sæt detaljerede tabeller og forklarende noter.
De risici, der dækkes over Den Europæiske Unions budget ("budgettet"), hidrører fra en bred
vifte af udlåns- og garantitransaktioner, som kan inddeles i to kategorier:
– lån ydet af De Europæiske Fællesskaber med makroøkonomisk sigte, dvs. makrofinansiel
bistand
3
("MFA") i form af lån til tredjelande og, i samarbejde med Bretton Woods-
institutionerne, betalingsbalancelån ("BoP") til medlemsstater, der ikke deltager i ØMU, og
som kæmper med overgangsvanskeligheder, og
– lån med mikroøkonomisk sigte (Euratom-lån og navnlig lån fra Den Europæiske
Investeringsbank (EIB) i tredjelande
4
). Disse transaktioner er siden 1994 blevet dækket af
garantifonden for aktioner til fordel for tredjelande ("fonden")
5
, der bl.a. blev oprettet for at
begrænse de budgetmæssige konsekvenser af træk på budgetgarantier for lånetransaktioner
i tredjelande (hvis et tredjeland er blevet medlem af EU, dækkes risikoen direkte af
budgettet). Hvis der ikke er tilstrækkelige midler i fonden, vil der blive søgt midler over
budgettet.
Rådets forordning om oprettelse af fonden (fondsforordningen)
6
, der blev vedtaget i 1994,
blev ændret første gang i 1999. Efter en ny ændring af forordningen i 2004 trækkes fondens
dækning tilbage, hvis tredjelande bliver medlemmer af EU. I 2007 blev der med en ændring
7
af Rådets forordning etableret en ny tilførselsmekanisme. Budgettet dækker direkte lån til
medlemsstater, der er ydet eller garanteret af Fællesskabet.
2.
U
DVIKLINGEN SIDEN SIDSTE BERETNING OM SITUATIONEN PR
. 30.
JUNI
2008
Der blev ikke foretaget udbetalinger i forbindelse med makrofinansiel bistand i løbet af andet
halvår af 2008. I oktober 2008 blev der på ny udbetalt Euratom-lån på 22 mio. USD. En første
rate på 2 000 mio. EUR af betalingsbalancelånet til Ungarn blev udbetalt i december 2008 (se
afsnit 3.5).
EIB undertegnede finansieringstransaktioner på i alt 5 943 mio. EUR under det generelle
mandat for 2007-2013 (Rådets afgørelse 2006/1016/EF). Med hensyn til udbetalinger blev der
1
2
3
4
5
6
7
Den foregående beretning om budgetgarantier pr. 30. juni 2008 findes i KOM(2009) 68 og SEK(2009)
159.
SEK(2009)1063.
Makrofinansiel bistand kan også ydes i form af gavebistand til tredjelande. For yderligere oplysninger
om makrofinansiel bistand, se KOM(2008) 590 og SEK(2008) 2504.
Tallene vedrørende EIB-mandaterne er vist i tabel A1, og henvisninger til retsgrundlaget er anført i
tabel A4 i arbejdsdokumentet.
For den seneste beretning om fonden, se KOM(2006) 695 "Samlet rapport om garantifondens virke" og
det dertil hørende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene (SEK(2006) 1460).
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 2728/94 af 31.10.1994 om oprettelse af en garantifond for aktioner
i forhold til tredjeland (EFT L 293 af 12.11.1994, s. 1).
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 89/2007 af 30. januar 2007 (EUT L 22 af 31.01.2007, s. 1).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449056_0005.png
udbetalt et beløb på 2 052 mio. EUR i anden halvdel af 2008, herunder 643 mio. EUR under
det nye generelle mandat 2007-2013.
Det skal bemærkes, at i forlængelse af et sagsanlæg fra Europa-Parlamentets side annullerede
Domstolen den 6. november 2008 Rådets afgørelse 2006/1016/EF med den begrundelse, at
den burde have været vedtaget med dobbelt hjemmel. Selv om Domstolen annullerede
afgørelsen, bestemte den dog, at "virkningerne
af afgørelse 2006/1016 opretholdes for de af
Den Europæiske Investeringsbanks finansieringstransaktioner, der aftales, indtil en ny
afgørelse, der er vedtaget med rette hjemmel, dvs. både artikel 179 EF og 181 A EF, træder i
kraft inden for en frist på tolv måneder fra datoen for denne doms afsigelse".
Kommissionen
vedtog den 14. januar 2009 et forslag til Europa-Parlamentet og Rådet med henblik på
erstatning af den annullerede afgørelse (KOM(2008) 910).
3.
3.1.
O
PLYSNINGER OM RISICI DÆKKET AF BUDGETTET
Definition af risiko
Risikoen for budgettet er baseret på risikovurderingen og stammer fra udestående kapital og
renter i forbindelse med garanterede transaktioner.
Misligholdte transaktioner vil blive dækket af fonden, når de vedrører tredjelande (68 % af det
samlede udestående garanterede beløb pr. 31. december 2008), og direkte af budgettet, når der
er tale om medlemsstater (lån til eller til fordel for projekter i medlemsstaterne tegner sig for
de resterende 32 % af det samlede udestående garanterede beløb). Den store andel af
garanterede lån vedrørende medlemsstater er resultatet af de seneste udvidelsesrunder
8
og
aktiveringen af fællesskabsmekanismen for mellemfristet finansiel støtte til medlemsstater,
der ikke har indført euroen.
I denne beretning er der brugt to metoder til at vurdere risiciene for budgettet (enten direkte
eller indirekte via fonden):
– Metoden til beregning af det samlede udestående beløb for de berørte transaktioner på en
given dato, inkl. påløbne renter. Denne metode viser risikoen for budgettet på en given
dato.
– Budgetmetoden, der defineres som "den årlige risiko for budgettet", er baseret på
beregningen af det maksimale beløb, som Fællesskabet ville skulle udbetale i et finansår,
såfremt alle garanterede lån blev misligholdt
9
.
8
9
Ifølge artikel 1, stk. 3, i fondsforordningen overføres risikoen på lån fra fonden til budgettet, når et land
bliver medlem af EU.
Det antages i denne beregning, at misligholdte lån ikke fremrykkes, så der kun tages hensyn til
forfaldne betalinger (jf. også afsnit 1 i arbejdsdokumentet).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449056_0006.png
Tabel 1: Samlede udestående beløb dækket pr. 31. december 2008, i mio. EUR
Udestående
kapital
Medlemsstater*
MFA
Euratom
BoP
EIB
Medlemsstater subtotal
Tredjelande
MFA
Euratom
EIB
Tredjelande subtotal
I alt
514
53
13 480
14 047
20 541
1
7
129
137
187
515
60
13 609
14 184
20 728
2%
<1%
66%
68%
100%
140
433
2 000
3 921
6 494
2
8
4
36
50
142
440
2 004
3 957
6 544
1%
2%
10%
19%
32%
Påløbne renter
I alt
%
* Denne risiko er direkte dækket af budgettet og inkluderer Bulgarien og Rumænien, idet de tiltrådte EU den
1. januar 2007.
Tabel A1, A2, A3 og A4 i arbejdsdokumentet indeholder mere detaljerede oplysninger om
disse udestående beløb, især med hensyn til loft, udbetalte beløb eller garantisatser.
Det samlede udestående beløb i kapital og renter, der er dækket af budgettet, steg med 3
627 mio. EUR til 20 728 mio. EUR sammenlignet med situationen pr. 31. juni 2008 (se afsnit
3.5 nedenfor).
3.2.
Risiko i forbindelse med medlemsstaterne
De nuværende risici for medlemsstaterne stammer fra lån ydet forud for tiltrædelsen og
aktiveringen af betalingsbalanceinstrumentet i slutningen af 2008.
I 2009 vil budgetrisikoen i forbindelse med medlemsstaterne udgøre højst 802 mio. EUR.
Tabel 2 viser, at Rumænien og Tjekkiet ligger på første- og andenpladsen blandt
medlemsstaterne, hvad deres udeståender angår.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449056_0007.png
Tabel 2: Rangordning af medlemsstaterne efter den maksimale risiko for budgettet i 2009
(mio. EUR)
Rangordning
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Land
Rumænien
Tjekkiet
Bulgarien
Ungarn
Polen
Slovakiet
Slovenien
Cypern
Letland
Litauen
Estland
Malta
I alt
2009
264,5
144,3
96,1
93,7
85,8
66,2
26,2
9,5
7,3
6,4
1,0
0,7
801,8
%
33,0%
18,0%
12,0%
11,7%
10,7%
8,3%
3,3%
1,2%
0,9%
0,8%
0,1%
0,1%
100,0%
Risikoen for medlemsstaterne vedrører alle lån ydet før de to sidste udvidelser, idet det sidste
lån forfalder til betaling i 2038.
3.3.
Risiko i forbindelse med tredjelande
I 2009 vil der i forbindelse med tredjelande være en maksimal risiko for fonden på
1 494 mio. EUR. Nedenfor anføres en top ti over landene med de største udeståender. De
tegner sig for 79 % af fondens risiko i 2009. Den økonomiske situation i disse lande - samt i
Montenegro, Georgien og Ukraine - analyseres og kommenteres i arbejdsdokumentet.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449056_0008.png
Tabel 3: Rangordning af de 10 tredjelande, der repræsenterer den største risiko for
fonden i anden halvdel af 2009
(mio. EUR)
Rangordning
Land
2009
% af den
samlede
maksimale risiko
19,6%
14,0%
9,2%
8,8%
7,7%
5,4%
4,7%
3,8%
3,1%
2,4%
78,7%
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
De 10 i alt
Tyrkiet
Egypten
Marokko
Tunesien
Sydafrika
Brasilien
Libanon
Serbien
Jordan
Syrien
293,4
208,7
137,1
131,2
115,2
80,8
70,6
57,0
45,8
35.6
1 175,3
Fonden dækker 57 landes garanterede lån med løbetider, der slutter i 2038.
Arbejdsdokumentets tabel A2 indeholder oplysninger om det enkelte land.
3.4.
Samlet risiko dækket af budgettet
I 2009 vil budgettet dække et beløb på i alt 2 296 mio. EUR svarende til de beløb, der
forfalder i løbet af perioden, og heraf skal medlemsstaterne betale de 35 % (jf. tabel A2 i
arbejdsdokumentet).
3.5.
Risikoudvikling
Betalingsbalancemekanisme
Den samlede risiko i forbindelse med medlemsstaterne steg i 2008 med aktiveringen af
Fællesskabets mekanisme for mellemfristet finansiel støtte (betalingsbalancemekanisme
(BoP)). Denne finansielle mekanisme gør det muligt at yde lån til en eller flere medlemsstater,
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449056_0009.png
der endnu ikke har indført euroen, og som allerede har eller alvorligt trues af
betalingsbalancevanskeligheder.
Den 2. december 2008
10
blev loftet for de maksimale lån, der kan ydes til medlemsstater uden
for euroområdet under betalingsbalancemekanismen, forhøjet fra 12 mia. EUR til
25 mia. EUR.
Der blev i anden halvdel af 2008 indgået en aftale med Ungarn om et første lån på
6 500 mio. EUR
11
. En rate på 2 000 mio. EUR blev udbetalt i december 2008. Endnu en rate
på 2 000 mio. EUR blev udbetalt i marts 2009. Der skal efter planen udbetales to yderligere
rater i løbet af 2009 på i alt 2 500 mio. EUR.
I begyndelsen af 2009 blev der ydet et andet lån til Letland
12
på op til 3 100 mio. EUR. Lånet
vil blive udbetalt i flere rater i 2009.
Den 18. maj 2009
13
blev grænsen for lån, der kan ydes medlemsstaterne uden for
euroområdet, forhøjet fra 25 mia. EUR til 50 mia. EUR.
Makrofinansielle bistandslån
Makrofinansielle bistandslån til tredjelande skal Rådet træffe individuelle beslutninger om.
Den finansielle bistand, der er blevet ydet i henhold til Rådets afgørelse 2007/860/EF af
10. december 2007 om makrofinansiel bistand til Libanon, består af 50 mio. EUR i lån og op
til 30 mio. EUR i gavebistand. Lånedelen vil blive udbetalt i to lige store rater i 2009.
Euratom-lån
Euratom-lån til medlemsstater eller visse støtteberettigede tredjelande (Den Russiske
Føderation, Armenien og Ukraine) har et loft på 4 mia. EUR, hvoraf ca. 85 % allerede er
brugt. Den resterende margin er på omkring 600 mio. EUR. Under den eksisterende låneaftale
fra 2004 med Energoatom i Ukraine (et beløb i euro svarende til en lånefacilitetsaftale på
83 mio. USD) blev der udbetalt en ny rate på 22 mio. USD den 10. oktober 2008.
EIB-lån
Det tidligere generelle mandat til EIB udløb den 31. juli 2007. På det tidspunkt var der blevet
undertegnet aftaler svarende til i alt 98 % af det samlede låneloft under dette mandat
(20 060 mio. EUR - jf. tabel A5 i arbejdsdokumentet). Pr. 31. december 2008 skulle der
fortsat udbetales et samlet beløb på 5 307 mio. EUR under dette mandat, et beløb, som skulle
udbetales senest ti år efter mandatets udløb, idet Fællesskabets garanti udløber ved udgangen
af denne periode
14
.
10
11
12
13
14
Rådets forordning (EF) nr. 1360/2008 af 2. december 2008 om ændring af Rådets forordning (EF) nr.
332/2002 om indførelse af en mekanisme for mellemfristet betalingsbalancestøtte til medlemsstaterne.
Rådets beslutning 09/102/EF af 4. november 2008.
Rådets beslutning 09/290/EF af 20. januar 2009.
Rådets forordning (EF) nr. 431/2009 af 18. maj 2009 om ændring af Rådets forordning (EF) nr.
332/2002 om indførelse af en mekanisme for mellemfristet betalingsbalancestøtte til medlemsstaterne.
Jf. artikel 1.06 i den korrigerede og ændrede garantiaftale, der blev indgået mellem EF og EIB den
30. august og 2. september 2005.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449056_0010.png
Den største enkeltpost, der vil påvirke risikoen for budgettet i fremtiden, er den
fællesskabsgaranti, som EIB har modtaget under det generelle mandat for perioden 2007-
2013. Denne fællesskabsgaranti er begrænset til 65 % af det samlede beløb for udbetalte lån
og lånegarantier ydet under EIB-finansieringstransaktioner med fradrag af tilbagebetalte
beløb, med tillæg af alle hermed forbundne beløb og med et maksimalt låneloft på 27 800
mio. EUR
15
. Pr. 31. december 2008 var der undertegnet låneaftaler til et beløb af i alt 5 943
mio. EUR under dette mandat, hvoraf 5 053 mio. EUR endnu ikke var blevet udbetalt på
denne dato (jf. tabel A6 i arbejdsdokumentet).
4.
4.1.
M
ISLIGHOLDELSER
,
AKTIVERING AF BUDGETGARANTIER OG RESTANCER
Udbetalinger over de likvide midler
Kommissionen trækker på sine likvide midler for at undgå forsinkelser i forbindelse med
betalingen af renter og afdrag på lån og de hermed forbundne omkostninger, når en debitor er
kommet bagud med betalingen til Kommissionen
16
.
4.2.
Udbetalinger over budgettet
Der blev ikke anmodet om bevillinger under budgettets artikel 01 04 01 ”Det Europæiske
Fællesskabs sikkerhedsstillelse for lånetransaktioner”, da der ikke blev registreret nogen
misligholdelser i andet halvår af 2008.
4.3.
Aktivering af garantifonden for aktioner i forhold til tredjelande
I tilfælde af for sen betaling fra en modtager af et lån (tredjelande), der er ydet eller garanteret
af Fællesskabet, trækkes der på fonden for at dække misligholdelsen senest tre måneder efter
betalingens forfaldsdato.
17
I andet halvår af 2008 blev der ikke trukket på fonden.
5.
5.1.
G
ARANTIFOND FOR AKTIONER I FORHOLD TIL TREDJELANDE
Inddrivelser
Den 12. december 2008 blev der inddrevet et beløb på 1 448 433,44 USD i form af strafrenter
fra Argentina.
Pr. 31. december 2008 har fonden ingen udestående beløb, der skal inddrives.
5.2.
Aktiver
Pr. 31. december 2008 beløb fondens nettoaktiver
18
sig til 1 182 717 413 EUR.
15
16
17
18
Fordelt på et basisloft på et fast maksimumsbeløb på 25 800 mio. EUR og et valgfrit mandat på 2 000
mio. EUR, som Rådet skal træffe afgørelse om.
Se artikel 12 i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1150/2000 af 22. maj 2000 om gennemførelse af
afgørelse 94/728/EF, Euratom om ordningen for Fællesskabernes egne indtægter.
Se yderligere oplysninger i arbejdsdokumentets afsnit 1.4.3.
Fondens samlede aktiver minus påløbne forpligtelser (EIB-gebyrer og revisionsgebyrer).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449056_0011.png
5.3.
Målbeløb
Fondens midler skal være af en passende størrelse, dvs. andrage et målbeløb på 9 % af
Fællesskabets samlede forpligtelser (hovedstol og forfaldne, ikke-betalte renter) i forbindelse
med hver enkelt transaktion. Forholdet mellem fondens midler (1 182 717 413 EUR) og de
samlede forpligtelser
19
(14 183 712 379 EUR) som defineret i fondsforordningen er steget en
anelse fra 8,29 % pr. 30. juni 2008 til 8,34 % pr. 31. december 2008.
Ved udgangen af 2008 var fondens midler lavere end målbeløbet. Ifølge de nye
tilførselsregler, som Rådet vedtog den 30. januar 2007
20
, blev der indføjet en tilførsel på
93 100 000 EUR i det foreløbige budgetforslag for 2010. Dette beløb vil blive overført fra
budgettet til fonden i januar 2010.
6.
6.1.
E
VALUERING
Mål
AF RISICI
:
DEN ØKONOMISKE OG FINANSIELLE SITUATION I
TREDJELANDE MED DEN STØRSTE RISIKO
De tidligere afsnit i beretningen giver oplysninger om de kvantitative aspekter af risiciene for
budgettet. Der bør dog også foretages en vurdering af risicienes mere kvalitative aspekter, der
afhænger af transaktionens art og låntagers status (se afsnit 3.3 ovenfor).
6.2.
Risikovurderingsmetoder
Risikovurderingen i denne beretning er baseret på informationer om den økonomiske og
finansielle situation, vurderinger og andre kendte oplysninger vedrørende de lande, der har
modtaget garanterede lån. Vurderingen omfatter ikke overslag over forventede tab og
inddrivelser, som uundgåeligt er højst usikre.
Risikoindikatorer for de enkelte lande i tabellerne i arbejdsdokumentet viser udviklingen i
risikoen for misligholdelser. Denne analyse findes i afsnit 2 i arbejdsdokumentet for de lande,
der har den største risiko i forbindelse med budgettet i 2009, og de lande, der har en direkte
risiko i forbindelse med Fællesskabets budget (MFA og Euratom-lån).
19
20
Inkl. påløbne renter.
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 89/2007 af 30. januar 2007 (EUT L 22 af 31.1.2007, s. 1).
DA
10
DA