Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009
KOM (2009) 0399
Offentligt
DA
DA
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 29.7.2009
KOM(2009) 399 endelig
2009/0112 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om en langsigtet plan for ansjosbestanden i Biscayabugten og for fiskeriet efter denne
bestand
{SEC(2009) 1076 final}
{SEC(2009) 1077 final}
DA
1
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0003.png
BEGRUNDELSE
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
1
1
0
Begrundelse og mål
Med den forordning, der her foreslås, etableres der en langsigtet plan for forvaltning af
ansjosbestanden i Biscayabugten og for fiskeriet efter denne bestand. Formålet med planen
er at opretholde biomassen i ansjosbestanden i Biscayabugten på et niveau, der muliggør
bæredygtig udnyttelse af bestanden inden for det maksimale bæredygtige udbytte, baseret på
videnskabelig rådgivning, samtidig med at der sikres størst mulig stabilitet og rentabilitet i
fiskeriet. disse mål er i tråd med målene i for den fælles fiskeripolitik som beskrevet i artikel
2 i rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og bæredygtig
udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik
1
og i § 30 i
handlingsplanen vedtaget på verdenstopmødet om bæredygtig udvikling i Johannesburg i
2002.
De vigtigste elementer i den nye plan er:
Nødvendigheden af at opstille en langsigtet forvaltningsplan i stedet for at anvende
årlige ad hoc-foranstaltninger til fastsættelse af fiskerimuligheder.
– Ansjosfiskeriet i biscayabugten er lukket for øjeblikket. Kommissionens holdning
stemmer overens med den videnskabelige rådgivning og aktørernes synspunkter,
hvorefter fiskeriet kun kan genåbnes på basis af en langsigtet strategi opbygget omkring
en passende fangstregel.
Forslag til en passende fangstkontrolregel for at sikre stabilitet i fiskeriet.
Denne langsigtede plan skal indeholde en fangstkontrolregel, der sikrer, at ansjosbestanden
giver højt udbytte, at fiskeriet bliver stabilt, og at risikoen for, at bestanden bryder sammen,
reduceres mest muligt. Man har vurderet en række forskellige regelmuligheder. På basis af
vurderingen er man nået frem til, at de årlige tac'er (samlede tilladte fangstmængder) bør
beregnes efter følgende regel:
0
hvis
SSB
y
24000
TAC
y
=
TAC min
y
hvis 24000
<
SSB
y
<
B
pa
hvis
SSB
y
B
pa
{
γ
SSB
,
TAC
max
}
hvor:
TAC
y
er den samlede tilladte fangstmængde for et forvaltningsår y, der løber fra juli til
juni året efter
1
EFT L 358 af 31.12.2002, s. 59.
DA
2
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
TAC min
er minimums-TAC'en
TAC max
er den maksimale tilladte TAC
B
pa
er forsigtighedsniveauet for denne bestands gydebiomasse
Gamma
γ
er befiskningsgraden
SSB
y
er den aktuelle gydebiomasse vurderet i maj hver år.
– Ifølge den videnskabelige rådgivning bør der med henblik på forvaltning af
ansjosbestanden i Biscayabugten anvendes følgende parametre i ovennævnte formel:
TAC min
= 7 000 tons
TAC max
= 33 000 tons
B
pa
= 33 000 tons
γ
= 0,3
Skærpet kontrol og håndhævelse
Den langsigtede plan skal også indeholde kontrolbestemmelser. De skal danne grundlag for
en skærpet kontrolordning og således betragtes som yderligere krav ud over dem, der er
fastsat i den fælles fiskeripolitiks generelle kontrolordning, som for øjeblikket er under
revision. Når først den nye kontrolforordning er vedtaget, bør den have forrang frem for det
tilsvarende kapitel i den nuværende forordning.
1
2
0
Generel baggrund
Med reformen af den fælles fiskeripolitik lagde man i 2002 grunden til gennemførelse af
langsigtede planer i stedet for en kortsigtet strategi baseret på beslutninger, der forhandles
på plads årligt. Under 2002-reformen af den fælles fiskeripolitik blev Kommissionen og
rådet endvidere enige om gradvis at indføre flerårige planer og genopretningsplaner for
fiskeressourcer af interesse for Fællesskabet. Ved at forvalte ressourcerne efter langsigtede
planer kan man bedre sikre, at udnyttelsen af levende akvatiske ressourcer sker på
økonomisk, miljømæssigt og socialt bæredygtige betingelser.
Der er opstillet planer for de fleste torskebestande i EF-farvande, to kulmulebestande, to
jomfruhummerbestande, to tungebestande og rødspætte- og tungebestandene i Nordsøen.
1
3
0
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
– Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og bæredygtig
udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, der indeholder generelle
rammebestemmelser for bæredygtig forvaltning af fiskeressourcerne
– Rådets forordning (EØF) nr. 2847/1993 af 12. oktober 1993 om indførelse af en
kontrolordning under den fælles fiskeripolitik
DA
3
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0005.png
– Rådets forordning (EF) nr. 1198/2006 af 27. juli 2006 om Den Europæiske Fiskerifond.
4
0
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Forslagets mål om bæredygtig udvikling er i overensstemmelse med Fællesskabets
miljøpolitik, især den del af politikken, der vedrører beskyttelse af naturlige levesteder og
bevarelse af naturressourcerne.
H
ØRING AF DE BERØRTE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af de berørte parter
211
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes generelle profil
I forslaget er der taget hensyn til resultatet af en høringsproces, som Kommissionen
inddrog medlemsstaterne og repræsentanter for aktørerne i de regionale rådgivende råd
i.
Kommissionen udarbejdede et uofficielt teknisk dokument til medlemsstaterne i
november 2007. I dokumentet præsenteredes en række muligheder i
forvaltningsplanen, herunder alternative strategier.
Diverse muligheder med hensyn til fangstkontrolregler
Der blev foretaget en vurdering af de forskellige muligheders potentiale med hensyn til
effektiv forvaltning og af, hvordan de indvirker på udbyttet, og hvilke risici de
indebærer.
Eventuel forvaltning af kapacitet/indsats
For at kunne forvalte fiskeriet ordentligt må der opstilles en plan, der sikrer, at den
årlige fiskeriindsats svarer til de disponible fiskerimuligheder.
Tekniske foranstaltninger
Oprettelse af et område til beskyttelse af ungfisk, så en større del af rekrutterne får
mulighed for at gyde, og/eller eventuel oprettelse af områder til beskyttelse af
voksne fisk.
Kontrolforanstaltninger
Der er behov for en streng kontrolordning, og det skal gøres obligatorisk for
medlemsstaterne at opstille nationale kontrolplaner.
Markedsforanstaltninger
Diverse valgmuligheder med hensyn til markedsforanstaltninger baseret på tilladt
antal fisk pr. kg.
DA
4
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0006.png
Forskning
Der er behov for at videreudvikle de videnskabelige metoder, så
rekrutteringsprognoserne for et givet år bliver mere pålidelige, bl.a. ved at der
foretages undersøgelser om efteråret i et fangstår, så der kan fastsættes TAC'er
(sent) i det følgende forår.
Høringspapiret blev også sendt til Det Regionale Rådgivende Råd For De Sydvestlige
Farvande (SWWRAC). Dette organ blev oprettet af Det Europæiske Fællesskab for at
give repræsentanter for fangst- og forarbejdningssektoren, miljø-ngo'er, fritidsfiskere
og andre grupper mulighed for at give feedback til Europa-Kommissionen og rådgive
den om udformningen af forslag til politik og foranstaltninger for de sydvestlige
farvande, hvor fiskeriet efter denne bestand finder sted. SWWRAC er blevet hørt om
diverse rapporter, som en gruppe af videnskabelige og tekniske eksperter (se næste
afsnit) har udarbejdet om forvaltningsmuligheder for denne bestand. Det har leveret et
vigtigt input, og der er taget hensyn til visse punkter i dette input i det foreliggende
forslag.
212
Sammenfatning af modtagne svar
SWWRAC tilsluttede sig, at der måtte opstilles en langsigtet plan for forvaltning af
ansjos i Biscayabugten. Endvidere gik den ind for en fangstkontrolregel, der ligger
meget tæt op ad den regel, der anvendes i dette forslag. Det Regionale Rådgivende Råd
går dog ind for, at befiskningsgraden (gamma) hæves til 0,4 (i stedet for som foreslået
0,3). dette ville øge risikoen betragteligt og dermed sandsynligheden for, at bestanden
kommer under B
lim
, og at fiskeriet må lukkes.
Høringsprocessen fik Kommissionen til at fokusere på forslaget om fangstkontrolregler
og kontrolbestemmelser, mens andre mulige elementer som drøftet i det uofficielle
tekniske dokument kan tages i betragtning under andre lovgivningsinstrumenter (såsom
regionale tekniske foranstaltninger og/eller forskningsundersøgelser under
kommissionens rådgivende organer).
Ekspertbistand
221
Videnskabelige områder/ekspertiseområder
Kommissionens Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri
(STECF) blev anmodet om ekspertrådgivning om langsigtet forvaltning af ansjos. Der
blev holdt to møder i en ad hoc-ekspertgruppe, det første i Hamburg den 14.-18. april
2008, det andet i San Sebastian den 2.-6. juni 2008. STECF afgav sin udtalelse på
plenarmødet den 2-4. juli 2008. endvidere analyseres en ny regel foreslået af det
regionale rådgivende råd med en højere B
lim
-værdi på mødet den 20.-24. april 2009.
2249
Resumé af modtaget og anvendt rådgivning
De vigtigste punkter er:
Både STECF og SWWRAC siger, at det vil være en stor fordel at skifte fra den
nuværende ordning baseret på årlige ad hoc-foranstaltninger til en langsigtet plan.
DA
5
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0007.png
STECF viser resultatet af diverse fangstkontrolregler ved hjælp af en risikoanalyse
under følgende udnyttelsessenarier:
– Mulighed A: Fangst af en konstant andel af gydebiomassen over et
gydebiomasseundslipningsniveau
– Mulighed B: Fangst af en konstant andel af gydebiomassen
– Mulighed C: Fangst af en konstant andel af gydebiomassen over et
gydebiomasseundslipningsniveau ved lav rekruttering. Denne mulighed blev
foreslået af Det Regionale Rådgivende Råd.
– Mulighed D: Fangst af en konstant andel af gydebiomassen, men med visse
begrænsninger med hensyn til minimumsgydebiomasse. Denne mulighed blev
foreslået af Det Regionale Rådgivende Råd.
Analysen blev baseret på en simulationsmodel, hvor man evaluerede
sandsynligheden for, at bestanden falder til under B
lim
, og for, at fiskeriet må lukkes
inden for de næste ti år.
Det foreliggende forslag er baseret på mulighed D.
225
226
Offentliggørelse af eksperternes rådgivning
Rådgivningen fra STECF
(fishnet.jrc.it/web/stecf).
er
offentligt
tilgængelig
STECF's
websted
230
Konsekvensanalyse
Konsekvensanalysen er især baseret på to grundlæggende politiske valgmuligheder,
hvor den sidste er yderligere opdelt i tre undervalgmuligheder:
– Ingen ændring af politikken (status quo)
– Opstilling af en langsigtet plan efter en af de tre muligheder, som STECF foreslår
– Efter konsekvensanalysen foreslog Det Regionale Rådgivende Råd yderligere en
mulighed (mulighed D ovenfor). STECF's vurdering viste, at denne mulighed kunne
sammenlignes med mulighed C, som er den foretrukne mulighed på baggrund af
konsekvensanalysen, idet den ville give de samme fordele for bestanden, samtidig
med at risikoen for, at bestanden bryder sammen, reduceres. eftersom Det Regionale
Rådgivende Råd foretrækker denne mulighed, er det den, der er blevet valgt i den
foreslåede forordning.
– Konsekvensanalysen kan ses på:
http://ec.europa.eu/governance/impact/practice_en.htm
DA
6
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
310
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for opstilling af langsigtede planer er artikel 37 i traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
329
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget hører ind under Fællesskabets enekompetence. Subsidiaritetsprincippet
anvendes derfor ikke.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
331
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
409
Forslaget har ingen virkninger for Fællesskabets budget.
Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
531
Forslaget indeholder en bestemmelse om, at planen skal evalueres hvert tredje år fra
datoen for forordningens ikrafttræden.
I den foreslåede plan fastsættes der på basis af videnskabelig rådgivning fra STECF og
ICES en minimumsgydebiomasse, under hvilken fiskeriet bør forblive lukket. Forslaget
indeholder en revisionsklausul til sikring af, at denne værdi om nødvendigt kan ændres
på baggrund af ny videnskabelig viden og rådgivning.
532
DA
7
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0009.png
2009/0112 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om en langsigtet plan for ansjosbestanden i Biscayabugten og for fiskeriet efter denne
bestand
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 37,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Som led i den gennemførelsesplan, der blev vedtaget på FN's verdenstopmøde om
bæredygtig udvikling i Johannesburg i 2002, har Det Europæiske Fællesskab bl.a.
forpligtet sig til at bevare eller genoprette bestandene på et niveau, hvor der opnås
maksimalt bæredygtigt udbytte, med henblik på at nå disse mål for nedfiskede
bestande snarest muligt og helst senest i 2015.
Ansjosfiskeriet i Biscayabugten har været lukket siden 2005 på grund af bestandens
dårlige tilstand.
For at bringe ansjosbestanden i Biscayabugten op på et niveau, hvor bestanden kan
udnyttes bæredygtigt inden for det maksimale bæredygtige udbytte, må der træffes
foranstaltninger til langsigtet forvaltning af bestanden, der sikrer, at bestanden
udnyttes med højt udbytte inden for det maksimale bæredygtige udbytte, og at fiskeriet
bliver så stabilt som muligt, samtidig med at risikoen for, at bestanden bryder sammen,
forbliver lav.
Sæsonen for fiskeri efter ansjos i Biscayabugten går fra den 1. juli til den 31. juni det
følgende år. Af forenklingshensyn bør der træffes specifikke foranstaltninger til
fastsættelse af TAC'en for hvert fangstår og til fordeling af fiskerimulighederne
mellem medlemsstaterne på en måde, der er forenelig med forvaltningsperioden, og på
basis af rådgivningen fra Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for
(2)
(3)
(4)
2
3
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
DA
8
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0010.png
Fiskeri (STECF). Dette kræver derfor, at der følges en anden procedure end den, der er
fastsat i artikel 20 i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om
bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles
fiskeripolitik
4
.
(5)
Ifølge STECF's rådgivning kan der opnås bæredygtig forvaltning af bestanden, hvis
der fanges en konstant andel af gydebiomassen. STECF anbefaler også, at den
minimumsgydebiomasse, ved hvilken der igen kan fiskes efter bestanden, fastsættes til
24 000 tons og forsigtighedsbiomassen til 33 000 tons. Der bør desuden fastsættes en
befiskningsgrad på 30 % af gydebiomassen hvert år med passende begrænsninger.
Med en sådan befiskningsgrad minimeres risikoen for, at bestanden kommer under
minimumsniveauet for gydebiomasse, og for, at fiskeriet må lukkes, samtidig med at
der opretholdes et højt udbytte.
Hvis STECF ikke er i stand til at rådgive om en TAC, fordi der ikke foreligger
tilstrækkeligt nøjagtige og repræsentative data, bør der indføres bestemmelser, der
sikrer, at TAC'en fastsættes på en sammenhængende måde.
Hvis det ved en evaluering viser sig, at minimumsniveauet for gydebiomassen eller
TAC-niveauet som fastsat i planen ikke længere er det rette, bør det sikres, at planen
justeres. Eftersom fastsættelsen og tildelingen af fiskerimuligheder er meget vigtige
foranstaltninger i den fælles fiskeripolitik og har direkte indvirkning på den
socioøkonomiske situation for medlemsstaternes fiskerflåder, bør Rådet forbeholde sig
ret til direkte at udøve gennemførelsesbeføjelser i disse særlige spørgsmål.
Der bør indføres kontrolforanstaltninger ud over dem, der er fastsat ved Rådets
forordning (EØF) nr. 2847/93 af 12. oktober 1993 om indførelse af en kontrolordning
under den fælles fiskeripolitik
5
, for at sikre, at foranstaltningerne i nærværende
forordning overholdes. Eftersom der er et stort antal fartøjer med en længde på under
15 meter, som fisker efter ansjos, bør forpligtelserne i Kommissionens forordning (EF)
nr. 2244/2003 af 18. december 2003 om gennemførelsesbestemmelser vedrørende
satellitbaserede fartøjsovervågningssystemer
6
udvides til at gælde for alle fartøjer, der
fisker efter ansjos.
Planen bør regelmæssigt evalueres, og hvis det ved en sådan evaluering viser sig, at
fangstkontrolreglerne ikke længere sikrer en forsigtighedstilgang til forvaltning af
bestanden, bør der tages skridt til, at planen justeres.
Med henblik på anvendelsen af artikel 21, litra a), nr. i) og iv), i Rådets forordning
(EF) nr. 1198/2006 af 27. juli 2006 om Den Europæiske Fiskerifond
7
bør planen være
en genopretningsplan som omhandlet i artikel 5 i forordning (EF) nr. 2371/2002, når
bestanden ligger under forsigtighedsniveauet for gydebiomasse, og en forvaltningsplan
som omhandlet i samme forordnings artikel 6 i alle andre situationer —
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
4
5
6
7
EFT L 358 af 31.12.2002, s. 59.
EFT L 261 af 20.10.1993, s. 1.
EFT L 333 af 20.12.2003, s. 17.
EFT L 223 af 15.8.2006, s. 1.
DA
9
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
KAPITEL I
GENSTAND, ANVENDELSESOMRÅDE OG DEFINITIONER
Artikel 1
Genstand
Ved denne forordning fastlægges der en langsigtet plan for bevarelse og forvaltning af
ansjosbestanden i Biscayabugten (i det følgende benævnt "planen").
Artikel 2
Anvendelsesområde
Denne forordning gælder for ansjosbestanden i ICES-underområde VIII.
Artikel 3
Definitioner
I denne forordning forstås ved:
a)
b)
"fangstår": perioden fra den 1. juli til den 31. juni det følgende år
"samlet tilladt fangstmængde": den mængde af ansjosbestanden i det område, der er
omhandlet i artikel 2, som det i hvert fangstår er tilladt at fange og lande eller
anvende som levende agn
"kvote": en del af medlemsstaternes TAC
"forsigtighedsniveau for biomasse": en gydebiomasse på 33 000 tons
"aktuel biomasse": ansjosbestandens gennemsnitlige biomasse i et fangstår.
c)
d)
e)
KAPITEL II
MÅL FOR LANGSIGTET FORVALTNING
Artikel 4
Planens mål
Planens mål er:
DA
10
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
a)
b)
at sikre, at ansjosbestanden udnyttes med højt udbytte inden for det maksimale
bæredygtige udbytte
i videst muligt omfang at sikre et stabilt fiskeri, samtidig med at risikoen for, at
bestanden bryder sammen, forbliver lav.
KAPITEL III
FANGSTREGLER
Artikel 5
TAC og fordeling mellem medlemsstaterne
1.
TAC'en og dens fordeling mellem medlemsstaterne for hvert fangstår fastsættes til
det antal tons, der er anført i bilag I, og som svarer til den aktuelle biomasse som
anslået af STECF.
Hvis STECF ikke er i stand til at rådgive om den aktuelle biomasse, fordi der ikke
forligger tilstrækkeligt nøjagtige og repræsentative data, fastsættes TAC'en og
kvoterne således:
a)
hvis STECF anbefaler, at ansjosfangsterne reduceres mest muligt, fastsættes
TAC'en og kvoterne mindst 25 % lavere end TAC'en og kvoterne for fangståret
før
i alle andre tilfælde skal TAC'en og kvoterne svare til antallet af tons for
fangståret før.
2.
b)
3.
Hvert år informerer Kommissionen de berørte medlemsstater om STECF's
rådgivning og bekræfter, hvilken TAC og hvilke kvoter der svarer dertil, jf. bilag I,
og som gælder for det fangstår, der begynder den 1. juli i det pågældende år, og
offentliggør dette i
Den Europæiske Unions Tidende,
C-udgaven, og på
Kommissionens websted.
Artikel 6
Justering af foranstaltninger
Hvis STECF udtaler, at forsigtighedsniveauet for biomasse, jf. artikel 3, eller de TAC'er, der i
bilag I er anført som svarende til de respektive biomasseniveauer, ikke længere gør det muligt
at udnytte ansjosbestanden bæredygtigt, fastsætter Rådet nye værdier for de pågældende
niveauer efter proceduren fastsat i artikel 20 i forordning (EF) nr. 2371/2002.
DA
11
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0013.png
Artikel 7
Sammenhæng med forordning (EF) nr. 847/96
Artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 847/96 af 6. maj 1996 om supplerende betingelser for
forvaltningen af TAC og kvoter fra år til år
8
anvendes for den TAC og de kvoter, der gælder
for hvert fangstår i overensstemmelse med dette kapitel.
KAPITEL IV
KONTROL, INSPEKTION OG OVERVÅGNING
Artikel 8
Sammenhæng med forordning (EØF) nr. 2847/93
Kontrolforanstaltningerne i dette kapitel supplerer kontrolforanstaltningerne i forordning
(EØF) nr. 2847/93 og kapitel V i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 samt
gennemførelsesbestemmelserne dertil.
Artikel 9
Særlig fiskeritilladelse
1.
For at kunne fiske efter ansjos i Biscayabugten skal fartøjer have en særlig
fiskeritilladelse udstedt efter Rådets forordning (EF) nr. 1627/94 af 27. juni 1994 om
generelle bestemmelser for de særlige fiskeritilladelser
9
.
Det er forbudt for fiskerfartøjer, der ikke har en fiskeritilladelse som omhandlet i
stk. 1, at fiske efter ansjos eller beholde ansjos om bord, uanset mængde, under
fangstrejser, hvor fartøjerne har været i det ICES-underområde, der er nævnt i artikel
2.
Inden fiskeristart i et fangstår opstiller medlemsstaterne en liste over fartøjer med
særlig fiskeritilladelse, jf. stk. 1, og stiller listen til rådighed for Kommissionen og de
øvrige medlemsstater på deres officielle websted ved at give dem linket til det
pågældende websted. Medlemsstaterne holder hele tiden listen ajour og meddeler
straks Kommissionen og de øvrige medlemsstater eventuelle ændringer i det
oprindelige link til webstedet.
2.
3.
8
9
EFT L 115 af 9.5.1996, s. 3.
EFT L 171 af 6.7.1994, s. 7.
DA
12
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
Artikel 10
Fartøjsovervågningssystemer
Ud over artikel 22, stk. 1, litra b), i forordning (EF) nr. 2371/2002 gælder forpligtelserne i
Kommissionens forordning (EF) nr. 2244/2003 fra den 1. juli 2010 for de fartøjer, der er
omhandlet i artikel 9, og hvis længde overalt ikke overstiger 15 meter.
Artikel 11
Krydskontrol
1.
Med hensyn til ansjos foretager medlemsstaterne administrativ krydskontrol og
efterprøvning af oplysninger, jf. artikel 19 i forordning (EØF) nr. 2847/93. Der
lægges særlig vægt på muligheden for, at andre arter end ansjos registreres som
ansjos og omvendt.
Medlemsstaterne kontrollerer ved hjælp af FOS-data, at de data, som
fiskeriovervågningscentrene (FOC'erne) modtager, svarer til de aktiviteter, der er
registreret i logbogen. Sådan krydskontrol registreres elektronisk og opbevares i tre
år.
Hver medlemsstat holder kontaktoplysningerne for indsendelse af logbøger og
landingsopgørelser ajour og lægger dem ud på sit officielle websted.
Artikel 12
Vejning af ansjos
2.
3.
Føreren af et fiskerfartøj sørger for, at enhver mængde ansjos, der er fanget i underområdet
omhandlet i artikel 2, og som beholdes om bord eller landes i en EF-havn, vejes om bord eller
i landingshavnen før salg eller inden transport andetstedshen. Den vægt, der anvendes til
vejningen, skal være godkendt af de kompetente nationale myndigheder. Resultatet af
vejningen skal anvendes ved udarbejdelsen af opgørelsen omhandlet i artikel 8 i forordning
(EØF) nr. 2847/93.
Artikel 13
Omladningsforbud
Omladning af ansjos på havet er forbudt i underområdet omhandlet i artikel 2.
Artikel 14
Forudgående meddelelse
1.
Føreren af et EF-fiskerfartøj eller dennes stedfortræder skal mindst fire timer før
ankomst i havn eller til landingssted i en medlemsstat med mere end ét ton ansjos om
bord meddele de kompetente myndigheder i den pågældende medlemsstat følgende:
a)
navn på havn eller landingssted
DA
13
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0015.png
b)
c)
2.
forventet tidspunkt for ankomst til den pågældende havn eller det pågældende
landingssted
mængde i kg levende vægt af alle arter, af hvilke der beholdes mere end 50 kg
om bord.
De kompetente myndigheder i en medlemsstat, hvor der skal landes mere end ét ton
ansjos, kan kræve, at losning af den ombordværende fangst først påbegyndes, når de
har givet tilladelse dertil.
Føreren af et EF-fiskerfartøj eller dennes stedfortræder, der ønsker at omlade eller
losse fisk på havet, uanset mængde, eller at lande fisk i en havn eller på et
landingssted i et tredjeland, meddeler mindst 24 timer før omladning eller losning på
havet eller landing i et tredjeland de kompetente myndigheder i flagstaten de
oplysninger, der er omhandlet i stk. 1.
Artikel 15
Udpegede havne
3.
1.
2.
3.
Hvis et EF-fiskerfartøj ønsker at lande mere end ét ton ansjos i EF, sørger
fartøjsføreren for, at sådan landing udelukkende finder sted i udpegede havne.
Hver medlemsstat udpeger havne, hvor landing af ansjosmængder på over ét ton skal
finde sted.
Hver medlemsstat sørger for, at listen over udpegede havne er offentligt tilgængelig
på dens officielle websted senest 15 dage efter denne forordnings ikrafttræden, og at
de dermed forbundne inspektions- og overvågningsprocedurer for disse havne,
herunder betingelserne for registrering og rapportering af ansjosmængderne i hver
landing, er offentlig tilgængelige samme sted senest 30 dage derefter.
Artikel 16
Tolerancemargen i forbindelse med vurdering af mængderne registreret i logbogen
Uanset artikel 5, stk. 2, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2807/83 af 22. september 1983
om nærmere bestemmelser for registrering af oplysninger om medlemsstaternes fangster
10
er
den tilladte tolerancemargen i forbindelse med vurderingen af de mængder i kg, der beholdes
om bord, 5 % af tallet i logbogen.
10
EFT L 276 af 10.10.1983, s. 1.
DA
14
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
Artikel 17
Separat stuvning af ansjos
Det er forbudt om bord på EF-fiskerfartøjer at opbevare ansjos, uanset mængde, i samme
beholder, uanset type, som andre marine organismer. Beholdere med ansjos skal være stuvet i
lasten på en sådan måde, at de holdes adskilt fra andre beholdere.
Artikel 18
Transport af ansjos
1.
De kompetente myndigheder i en medlemsstat kan kræve, at enhver mængde ansjos,
der er fanget i underområdet omhandlet i artikel 2, og som landes første gang i den
pågældende medlemsstat, vejes i overværelse af kontrollører, inden den transporteres
andetstedshen fra den første landingshavn. For ansjos, der landes første gang i en
havn udpeget efter artikel 15, skal repræsentative prøver, der omfatter mindst 20 %
af antallet af fisk i landingen, vejes i overværelse af kontrollører, der er bemyndiget
af medlemsstaterne, inden den landede fisk første gang udbydes til salg og sælges.
Med henblik herpå skal medlemsstaterne senest en måned efter denne forordnings
ikrafttræden oplyse Kommissionen om, hvilken prøveudtagningsordning der vil blive
anvendt.
Uanset artikel 13 i forordning (EØF) nr. 2847/93 skal alle ansjosmængder på over 50
kg, der transporteres andetstedshen fra det første landings- eller importsted, ledsages
af en kopi af en af de opgørelser, som er omhandlet i artikel 8, stk. 1, i nævnte
forordning, for de transporterede ansjosmængder. Undtagelsen i artikel 13, stk. 4,
litra b), i nævnte forordning finder ikke anvendelse.
Artikel 19
Nationale kontrolhandlingsprogrammer
2.
1.
Medlemsstater, der har fartøjer, som er omfattet af denne forordning, opstiller et
nationalt kontrolhandlingsprogram i overensstemmelse med bilag II og sørger for, at
der i prøveudtagningsplanerne omhandlet i artikel 6, stk. 6, i forordning (EF) nr.
2847/93 lægges særlig vægt på overvågning af de pågældende fartøjers aktiviteter.
Medlemsstater, der har fartøjer, som er omfattet af denne forordning, stiller på deres
officielle websted inden den 30. september hvert år deres nationale
kontrolhandlingsprogrammer og en tidsplan for gennemførelsen deraf samt de
prøveudtagningsplaner, der er omhandlet i stk. 1, til rådighed for Kommissionen og
andre medlemsstater, som denne forordning vedrører.
Kommissionen indkalder mindst én gang om året til et møde i Komitéen for Fiskeri
og Akvakultur for at evaluere gennemførelsen og resultaterne af de nationale
kontrolhandlingsprogrammer.
2.
3.
DA
15
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
Artikel 20
Inspektionsmål
I de nationale kontrolhandlingsprogrammer omhandlet i artikel 21 fastsættes specifikke
inspektionsmål. Målene revideres regelmæssigt efter analyse af de opnåede resultater.
Inspektionsmålene skal udvikles gradvis, indtil de referencemål, der er fastsat i bilag III, er
nået.
Artikel 21
Særlige kontrol- og inspektionsprogrammer
Uanset artikel 34c, stk. 1, i forordning (EØF) nr. 2847/93 kan de særlige kontrol- og
inspektionsprogrammer for ansjosbestanden løbe i mere end tre år fra deres
ikrafttrædelsesdato.
KAPITEL V
OPFØLGNING
Artikel 22
Evaluering af planen
På grundlag af rådgivning fra STECF og efter høring af det relevante regionale rådgivende
råd evaluerer Kommissionen planens indvirkning på ansjosbestanden og på fiskeriet efter
denne bestand senest i det tredje år, hvor denne forordning anvendes, og derefter hvert tredje
år i forordningens anvendelsesperiode og foreslår om nødvendigt relevante foranstaltninger til
ændring af planen.
KAPITEL VII
AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
Artikel 23
Bistand fra Den Europæiske Fiskerifond
1.
For de fangstår, hvor bestanden ligger under forsigtighedsniveauet for biomasse,
betragtes planen som en genopretningsplan efter artikel 5 i forordning (EF) nr.
2371/2002 og med henblik på anvendelsen af artikel 21, litra a), nr. i), i forordning
(EF) nr. 1198/2006.
For de år, hvor bestanden ligger på eller over forsigtighedsniveauet for biomasse,
betragtes planen som en forvaltningsplan efter artikel 6 i forordning (EF) nr.
2371/2002 og med henblik på anvendelsen af artikel 21, litra a), nr. vi), i forordning
(EF) nr. 1198/2006.
2.
DA
16
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
Artikel 24
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
17
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0019.png
BILAG I
TAC'erne i nedenstående skema er blevet beregnet efter følgende regel:
0
TAC
y
=
hvis
SSB
y
24000
TAC min
y
hvis 24000
<
SSB
y
<
B
pa
hvis
SSB
y
B
pa
{
γ
SSB
,
TAC
max
}
hvor:
TAC
y
er den samlede tilladte fangstmængde for et forvaltningsår
y,
der løber fra juli til juni
året efter
TAC min
er minimums-TAC'en
TAC max
den maksimale tilladte TAC
B
pa
er forsigtighedsniveauet for denne bestands gydebiomasse
Gamma
γ
er befiskningsgraden
SSB
y
er den aktuelle gydebiomasse vurderet i maj hver år.
Ifølge den videnskabelige rådgivning bør der med henblik på forvaltning af ansjosbestanden i
Biscayabugten anvendes følgende parametre i ovennævnte formel:
TAC min
= 7 000 tons
TAC max
= 33 000 tons
B
pa
= 33 000 tons
γ
= 0,3
Aktuel biomasse og dertil svarende TAC og kvoter
Kvoter (t)
Anslået aktuel biomasse (t)
24 000 ELLER DERUNDER
24 001 – 33 000
33 001 – 34 000
34 001 – 35 000
35 001 – 36 000
Dertil svarende tac (t)
Frankrig
0
7 000
10 200
10 500
10 800
0
700
1 020
1 050
1 080
Spanien
0
6 300
9 180
9 450
9 720
DA
18
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0020.png
36 001 – 37 000
37 001 – 38 000
38 001 – 39 000
39 001 – 40 000
40 001 – 41 000
41 001 – 42 000
42 001 – 43 000
43 001 – 44 000
44 001 – 45 000
45 001 – 46 000
46 001 – 47 000
47 001 – 48 000
48 001 – 49 000
49 001 – 50 000
50 001 – 51 000
51 001 – 52 000
52 001 – 53 000
53 001 – 54 000
54 001 – 55 000
55 001 – 56 000
56 001 – 57 000
57 001 – 58 000
58 001 – 59 000
59 001 – 60 000
60 001 – 61 000
61 001 – 62 000
62 001 - 63 000
63 001 – 64 000
64 001 – 65 000
11 100
11 400
11 700
12 000
12 300
12 600
12 900
13 200
13 500
13 800
14 100
14 400
14 700
15 000
15 300
15 600
15 900
16 200
16 500
16 800
17 100
17 400
17 700
18 000
18 300
18 600
18 900
19 200
19 500
1 110
1 140
1 170
1 200
1 230
1 260
1 290
1 320
1 350
1 380
1 410
1 440
1 470
1 500
1 530
1 560
1 590
1 620
1 650
1 680
1 710
1 740
1 770
1 800
1 830
1 860
1 890
1 920
1 950
9 990
10 260
10 530
10 800
11 070
11 340
11 610
11 880
12 150
12 420
12 690
12 960
13 230
13 500
13 770
14 040
14 310
14 580
14 850
15 120
15 390
15 660
15 930
16 200
16 470
16 740
17 010
17 280
17 550
DA
19
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0021.png
65 001 – 66 000
66 001 – 67 000
67 001 – 68 000
68 001 – 69 000
69 001 – 70 000
70 001 – 71 000
71 001 – 72 000
72 001 – 73 000
73 001 – 74 000
74 001 – 75 000
75 001 – 76 000
76 001 – 77 000
77 001 – 78 000
78 001 – 79 000
79 001 – 80 000
80 001 – 81 000
81 001 – 82 000
82 001 – 83 000
83 001 – 84 000
84 001 – 85 000
85 001 – 86 000
86 001 – 87 000
87 001 – 88 000
88 001 – 89 000
89 001 – 90 000
90 001 – 91 000
91 001 – 92 000
92 001 – 93 000
93 001 – 94 000
19 800
20 100
20 400
20 700
21 000
21 300
21 600
21 900
22 200
22 500
22 800
23 100
23 400
23 700
24 000
24 300
24 600
24 900
25 200
25 500
25 800
26 100
26 400
26 700
27 000
27 300
27 600
27 900
28 200
1 980
2 010
2 040
2 070
2 100
2 130
2 160
2 190
2 220
2 250
2 280
2 310
2 340
2 370
2 400
2 430
2 460
2 490
2 520
2 550
2 580
2 610
2 640
2 670
2 700
2 730
2 760
2 790
2 820
17 820
18 090
18 360
18 630
18 900
19 170
19 440
19 710
19 980
20 250
20 520
20 790
21 060
21 330
21 600
21 870
22 140
22 410
22 680
22 950
23 220
23 490
23 760
24 030
24 300
24 570
24 840
25 110
25 380
DA
20
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0022.png
94 001 – 95 000
95 001 – 96 000
96 001 – 97 000
97 001 – 98 000
98 001 – 99 000
99 001 – 100 000
OVER 100 000
28 500
28 800
29 100
29 400
29 700
30 000
33 000
2 850
2 880
2 910
2 940
2 970
3 000
3 300
25 650
25 920
26 190
26 460
26 730
27 000
29 700
DA
21
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0023.png
BILAG II
De nationale kontrolhandlingsprogrammers indhold
De nationale kontrolhandlingsprogrammer skal bl.a. indeholde følgende:
1.
KONTROLMIDLER
Menneskelige ressourcer
1.1. Antal kontrollører på landjorden og på havet samt perioder og områder, hvor
kontrollørerne skal sættes ind.
Tekniske ressourcer
1.2. Antal inspektionsfartøjer og luftfartøjer samt perioder og områder, hvor
fartøjerne skal sættes ind.
Finansielle ressourcer
1.3. Budgetmidler til indsættelse af menneskelige ressourcer, inspektionsfartøjer og
luftfartøjer.
2.
ELEKTRONISK REGISTRERING OG RAPPORTERING AF FISKERIDATA
Beskrivelse af de ordninger, der er indført for at sikre, at artikel 11, 12, 15 og 17
overholdes.
3.
UDPEGNING AF HAVNE
Hvor det er relevant, en liste over havne, der er udpeget til ansjoslandinger, jf. artikel
16.
4.
MEDDELELSE FORUD FOR LANDING
Beskrivelse af de ordninger, der skal sikre, at artikel 14 overholdes.
5.
KONTROL AF LANDINGER
Beskrivelse af de faciliteter og ordninger, der skal sikre, at artikel 12, 14, 15, 16 og
18 overholdes.
6.
INSPEKTIONSPROCEDURER
I de nationale kontrolhandlingsprogrammer angives det, hvilke procedurer der følges
ved:
a)
b)
inspektion på havet og på land
kommunikation med de kompetente myndigheder, som andre medlemsstater
har udpeget som ansvarlige for det nationale kontrolhandlingsprogram for
ansjos
DA
22
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
c)
fælles overvågning og udveksling af kontrollører, herunder fastlæggelse af
kontrollørernes beføjelser og myndighed, når de udfører deres opgaver i andre
medlemsstaters farvande.
DA
23
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
1449057_0025.png
BILAG III
SPECIFIKKE INSPEKTIONSMÅL
Mål
1.
Strategi
2.
Inspektionen og overvågningen af fiskeriet koncentreres om fartøjer, der må
formodes at fange ansjos. I forbindelse med transport og afsætning af ansjos
foretages der stikprøvekontrol som supplerende krydskontrol for at teste, hvor
effektiv inspektionen og overvågningen er.
Hver medlemsstat fastsætter specifikke inspektionsmål efter dette bilag.
Prioritering
3.
Kontrollen af de forskellige redskabstyper skal prioriteres forskelligt, afhængigt af i
hvilket omfang flåderne er berørt af begrænsninger af fiskerimulighederne. Hver
medlemsstat foretager derfor en specifik prioritering.
Referencemål
4.
Medlemsstaterne gennemfører senest en måned efter denne forordnings ikrafttræden
deres inspektionsplaner under hensyntagen til nedenstående mål.
Medlemsstaterne specificerer og beskriver, hvilken prøvetagningsmetode der vil
blive anvendt.
Kommissionen kan
prøvetagningsplan.
a)
Inspektion i havn
Generelt bør der tilstræbes en nøjagtighed, der mindst svarer til, hvad der kan
opnås ved en simpel stikprøvekontrolmetode, hvor inspektioner skal omfatte
20 % af alle ansjoslandinger, udtrykt i antal, i en medlemsstat.
b)
Inspektion ved afsætning
Inspektion af 5 % af de ansjosmængder, der udbydes til salg på auktion.
c)
Inspektion på havet
Fleksibelt mål: fastlægges efter grundig analyse af fiskeriet i hvert område.
Målene for inspektion på havet omfatter antallet af inspektionsdage på havet i
ansjosforvaltningsområderne, eventuelt med et separat mål for inspektionsdage
i specifikke områder.
efter
anmodning
adgang
til
medlemsstatens
DA
24
DA
kom (2009) 0399 - Ingen titel
d)
Overvågning fra luften
Fleksibelt mål: fastlægges efter grundig analyse af fiskeriet i hvert område og
under hensyntagen til, hvilke ressourcer medlemsstaten har til rådighed.
DA
25
DA