Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009
KOM (2009) 0434
Offentligt
1449091_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 21.8.2009
KOM(2009) 434 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
eCall: Tid til udbygning
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449091_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
eCall: Tid til udbygning
1.
I
NDLEDNING
Antallet af trafikdræbte i EU’s 27 medlemsstater er faldet med mere end 27 % siden 2001,
hvor Kommissionen offentliggjorde sin hvidbog om den europæiske transportpolitik
1
. Det
europæiske handlingsprogram for trafiksikkerheden
2
og
initiativet "intelligente biler"
3
har i
høj grad bidraget til denne positive udvikling og forventes at medvirke yderligere til at nå
målet om at mindske antallet af trafikdræbte.
Med rundt regnet 39000 døde og mere end 1,7 million tilskadekomne i 2008 på de europæiske
veje er der dog behov for yderligere tiltag. Det skønnes, at
det paneuropæiske
køretøjsmonterede nødopkaldssystem eCall kan redde op til 2500 liv om året i EU-27,
når det er fuldt udbygget. Desuden forventes det at afbøde følgerne for de tilskadekomne, at
spare samfundet for betydelige udgifter, især inden for sundhedsvæsenet, og at mindske de
menneskelige lidelser
4
.
For at udbygge det paneuropæiske eCall, der oprindeligt skulle fuldt indføres i 2009, har
Kommissionen allerede taget flere skridt. Den har støttet en arbejdsgruppe med deltagelse af
alle parter, der nåede til enighed om
bestemmelserne for en paneuropæisk
driftskompatibel eCall-tjeneste,
og har opfordret alle parter, herunder medlemsstaterne og
industrien, til at underskrive et aftalememorandum, hvormed de forpligter sig til at arbejde
sammen for indførelsen af eCall. Kommissionen har også vedtaget
to meddelelser,
der
fastsætter en gennemførelsesplan og opstiller anbefalinger til parternes handlinger
5
. Desuden
vedtog Kommissionen i december 2008 en handlingsplan vedrørende intelligente
transportsystemer
6
, hvor en af handlingerne er støtte til udbygning af eCall, og på samme tid
vedtog den et forslag til direktiv om intelligente transportsystemer
7
, der indeholder juridiske
instrumenter (for eksempel et forskriftsudvalg) til indførelsen af foranstaltninger i
medlemsstaterne, navnlig med hensyn til en
harmoniseret indførelse af et paneuropæisk
eCall-system.
1
2
3
4
5
6
7
KOM(2001) 370 – "Hvidbog - Den Europæiske transportpolitik frem til 2010 - De svære valg".
KOM(2003) 311 – "Europæisk handlingsprogram for trafiksikkerheden - Halvering af antallet af
trafikofre i Den Europæiske Union inden 2010: En fælles opgave".
KOM(2006) 59 – "intelligente biler"- "Øget kendskab til ikt’s betydning for mere intelligente, sikrere
og renere køretøjer". KOM(2007) 541 – "Mod sikrere, renere og effektiv mobilitet i Europa. Første
Rapport om initiativet "den intelligente bil".
Se undersøgelserne på www.esafetysupport.info/en/ecall_toolbox/related_studies/ (ikke tilgængelig på
dansk).
KOM(2005) 431 – "Ecall til gavn for borgerne". KOM(2006) 723– "ecall tilbage på rette spor".
KOM 2008) 886 – Handlingsplan for udbygning af intelligente transportsystemer i Europa.
KOM (2008) – 887 Forslag til "direktiv om fastlæggelse af rammerne for ibrugtagning af intelligente
transportsystemer på vejtransportområdet og for grænsefladerne til andre transportmåder".
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449091_0003.png
eCall støttes bredt af alle parter,
herunder Europa-Parlamentet, Rådet, medlemsstaterne og
befolkningerne.
Europa-Parlamentet
har ved flere lejligheder givet udtryk for
dets fulde støtte
til
udbygningen af eCall og har opfordret Kommissionen og medlemsstaterne til at tage alle
nødvendige skridt til en harmoniseret indførelse af eCall i Europa
8
.
Rådet
for Den Europæiske Union betragter det som en prioritet at bestemme, hvilke
foranstaltninger der er nødvendige for at fremme harmoniseret indførelse af interoperabel
eCall for hele EU på basis af samarbejde og passende standardisering
9
.
De fleste medlemsstater
har underskrevet eCall-aftalememorandummet og støtter
indførelsen af eCall.
Flere end 80 offentlige og private organisationer har også underskrevet
aftalememorandummet, herunder repræsentanter fra alle parter i værdikæden.
Mere end 70 % af de borgere i Europa, der har svaret på en undersøgelse fra Eurobarometer,
har udtrykt, at de gerne så eCall i deres næste bil
10
.
Fremskridtene har dog været for langsomme, og indførelsen af et paneuropæisk eCall-
system er stærkt forsinket.
Den frivillige tilgang, der har været foretrukket i tidligere
meddelelser, og Kommissionens bestræbelser på at standardisere eCall og samarbejde med
alle parter har ikke givet tilstrækkeligt gode resultater.
Der er et påtrængende behov for
yderligere foranstaltninger.
Målet med denne meddelelse er at oplyse EU-institutionerne om de fremskridt, der er gjort,
og den foreslår nye foranstaltninger, så udbygningen af eCall-tjenester i EU faktisk kan
påbegyndes. Disse foranstaltninger, der retter sig til parterne og Europa-Kommissionen,
omfatter udarbejdelse af de lovgivningsmæssige rammer for udbygningen af eCall.
Disse
foranstaltninger vil føre det paneuropæiske køretøjsmonterede nødopkaldssystem ud i
livet og føre til, at der installeres eCall-enheder i alle nye typegodkendte køretøjer i EU.
2.
D
ET PANEUROPÆISKE KØRETØJSMONTEREDE NØDOPKALDSSYSTEM
:
HVORDAN DET
FUNGERER
Der sker over 1,2 millioner ulykker om året i Europa, hvor der er behov for lægehjælp, og
mange flere, der kræver andre former for assistance. Personerne i køretøjet kan være i
choktilstand efter ulykken, ved måske ikke eller er ude af stand til at fortælle, hvor de er, eller
kan ikke bruge en mobiltelefon. I alle disse tilfælde og uanset, hvor det er i EU, vil eCall være
værdifuldt.
Systemet kan reducerede beredskabets responstid kraftigt,
hvad der resulterer
i reddede liv og mindre alvorlige konsekvenser for de kvæstede. Når det er fuldt indført i EU,
vil det samfundsøkonomiske udbytte af eCall bliver kolossalt stort
4
.
8
9
10
EP-beslutninger A6-0072/2006 af 27. april 2006, A6-0169/2008 af 6. maj 2008, 2008/2216(INI) af
20. januar 2009.
Rådets konklusioner vedrørende Kommissionens meddelelse "Handlingsplan for udbygning af
intelligente transportsystemer i Europa" af 31.3.2009.
Eurobarometer 267 om anvendelsen af intelligente systemer i køretøjer.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449091_0004.png
eCall er en paneuropæisk tjeneste, der vil fungere i alle EU-medlemsstater og i de lande, der
tager del i initiativet. Systemet vil være tilgængeligt i
alle køretøjer
uanset mærke, land og
hvor køretøjet befinder sig. eCall er den eneste tjeneste, der
dækker hele EU.
Det er ikke
nødvendigt med særaftaler eller yderligere enheder. eCall er funktionsdygtig på ferie og på
forretningsrejse og hjemme.
Mest
passende
alarmcentral
PSAP
MNO
Ulykkesramt
køretøj
Stemme
(112)
Stemme
(E112)
Figur 1.
eCall — Funktionsprincipper
Når der sker en alvorlig ulykke, vil køretøjsmonterede sensorer automatisk udløse et eCall.
Når det køretøjsmonterede system er aktiveret,
opretter det en forbindelse til 112,
og med et
telefonopkald afgives en alarmmeddelelse -
et minimumdatasæt (MSD) -
der indeholder
oplysninger om ulykken som tidspunkt, lokalisering, kørselsretning (fastlagt ud fra nøjagtige
satellitbaserede data fra EGNOS
11
og fra 2013 fra Galileo
12
) og beskrivelse af køretøjet. eCall
kan også aktiveres manuelt.
Mobilnetoperatøren (MNO) fastslår, at 112-opkaldet er et eCall ud fra den "eCall-fane", som
køretøjets kommunikationsmodul indsætter. Mobilnetoperatøren behandler eCall-opkaldet
som ethvert andet 112-opkald og
omdirigerer opkaldet til den passende alarmcentral
13
,
som er fastsat af de offentlige myndigheder. Alarmcentraloperatøren modtager både
telefonopkaldet og minimumdatasættet.
Oplysningerne, der formidles i minimumdatasættet, bliver vist på alarmcentraloperatørens
skærm.
Lokaliseringen
af køretøjet og køretøjets
kørselsretning
kan vises ved hjælp af et
geografisk informationssystem. På samme tid vil operatøren være i stand til at høre, hvad der
foregår i køretøjet, og om muligt tale med personerne i køretøjet. Dette vil hjælpe operatøren
til at bestemme, hvilke beredskabstjenester der er behov for på ulykkesstedet (ambulance,
brandfolk, politi), og til hurtigt at signalere ulykken og give alle relevante oplysninger til de
rette beredskabstjenester.
Desuden vil alarmcentraloperatøren være i stand til straks at oplyse vejtrafikstyringscentrene
om, at der er sket en ulykke på et bestemt sted, hvorved det bliver muligt at videreformidle
11
12
13
European Geostationary Navigation and Overlay System (det europæiske geostationære navigations-
overlay-system). Det øger pålideligheden og præcisionen af GNSS-signaler (verdensomspændende
satellitnavigationssystem).
Det europæiske verdensomspændende satellitnavigationssystem vil være operationelt fra 2013.
Alarmcentral: det fysiske sted, hvor alarmopkald først modtages, og som de offentlige myndigheder
eller en private organisation, der er anerkendt af de offentlige myndigheder, har ansvaret for. Den
passende alarmcentral er den, som myndighederne på forhånd har fastsat som ansvarlig for alarmopkald
fra et bestemt område eller af en bestemt type, for eksempel eCall.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449091_0005.png
denne oplysning til andre trafikanter. Dette bidrager til at undgå sekundære ulykker, holde
kørebanerne fri og mindske trafiktrængslen.
3.
3.1.
F
REMSKRIDT OG RESULTATER
Fremskridt med hensyn til standardisering
Kommissionen har anmodet de europæiske standardiseringsorganisationer ETSI
14
og CEN
15
om at udarbejde åbne standarder for eCall-operationerne på grundlag af henstillinger, som de
berørte parter
16
er nået til enighed om. Dette arbejde er blevet accepteret af de tekniske
komitéer ETSI-MSG
17
i samarbejde med 3GPP
18
vedrørende standarderne for eCall-
transmissionerne og med CEN TC 278 WG 15
19
vedrørende strukturen for
minimumdatasættet og de driftsmæssige krav til systemet. De vigtigste resultater, der er nået,
er:
CEN-godkendelse
af
strukturen
for
eCall-minimumdatasættet
(MSD).
Minimumdatasættet indeholder oplysninger, der er vigtige for at sende beredskabstjenester
til ulykkesstedet, og responstiden reduceres. Med minimumdatasættet kan
alarmcentraloperatøren endda reagere på et eCall uden at føre en samtale.
3GPP-godkendelse af
eCall-indikatoren
(eCall-fane). Den er medtaget i Release 8, hvor
de tekniske specifikationer, som mobiltelekommunikationssystemerne skal overholde, er
præciseret. Med denne identifikator kan der skelnes mellem 112-opkald fra mobiltelefoner
og eCall og mellem manuelt og automatisk udløste eCall.
Medlemsstaterne kan således udforme infrastrukturen af deres eCall-svartjenester, så de
bedst passer til deres alarmberedskabstjenester (for eksempel centralt/decentralt, samme
alarmcentral/særlig alarmcentral med filterfunktion, offentlig organisation/privat
organisation, der er godkendt af myndighederne). Medlemsstaterne skal oplyse
mobilnetoperatørerne i landet om den mest hensigtsmæssige alarmcentral til omdirigering
af eCall-opkald.
ETSI-MSG og 3GPP-godkendelser af de vigtigste tekniske specifikationer, der fastsætter
protokollerne
for
formidling
af
minimumdatasæt
fra
køretøjet
til
alarmcentraloperatøren. Der er opnået enighed om, at dataene vil blive formidlet via et
indenbåndsmodem sammen med taletelefoniopkaldet. Det er en åben standard, og der skal
ikke betales licens for anvendelsen af indenbåndsmodemmet til eCall-tjenesten.
CEN-godkendelsen af de vigtigste driftskrav til den paneuropæiske eCall-tjeneste, der
fastlægger den generelle funktionsmåde og de generelle driftsprincipper. Det forventes, at
driftskravene vil blive kompletteret med højniveau-applikationsprotokoller inden efteråret
2009.
14
15
16
17
18
19
Det Europæiske Standardiseringsinstitut for Telekommunikation.
Den Europæiske Standardiseringsorganisation.
eCall-styregruppen: Final Recommendations for the introduction of the pan-European eCall (Endelige
henstillinger vedrørende indførelsen af det paneuropæiske eCall-system).
ETSI's mobiltjenestegruppe.
Partnerskabsprojekt vedrørende tredjegenerationssystemer.
Det tekniske udvalg 278 for telematik i vejtransport og trafik. Arbejdsgruppe 15 om eSikkerhed.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449091_0006.png
Hvis dette sæt af standarder anvendes af de berørte parter - køretøjsfabrikanterne,
mobilnetoperatørerne og medlemsstaterne - vil det blive muligt at udbygge en harmoniseret,
pålidelig, interoperabel og sammenhængende eCall-tjeneste i EU. De ajourførte fortegnelser
over standarderne kan ses på:
http://ec.europa.eu/information_society/activities/esafety/ecallstandards/
3.2.
3.2.1.
Fremskridt med hensyn til parternes forpligtelser
Forhandlingerne med automobilindustrien
I
2008
forhandlede
Europa-Kommissionen
med
repræsentanter
fra
20
automobilfabrikantsammenslutningerne (ACEA, JAMA and KAMA ) om frivillig indførelse
af eCall i alle nye typegodkendte køretøjer.
Automobilfabrikantsammenslutningerne (ACEA underskrev som en af de første eCall-
aftalememorandummet) bekræftede deres engagement med hensyn til eCall og foreslog at
tilbyde eCall som ekstraudstyr i alle nye typegodkendte køretøjer i visse kategorier
21
tre år
efter godkendelsen af alle relevante standarder (kommunikationsstandarder, minimumdatasæt,
driftskrav) og forudsat, at medlemsstaterne udbygger deres alarmcentralinfrastrukturer, så
disse kan behandle eCall-opkald.
Automobilfabrikanterne er også af den opfattelse, at
hvis eCall skal være standardudstyr fra fabrikken i alle køretøjer, skal der lovgivning
til.
Derudover anbefaler automobilindustrien, at der både bør være plads til et paneuropæisk
eCall-system og de
fabrikantspecifikke alarmsystemer,
som nogle fabrikanter har udviklet.
Automobilindustrien er også interesseret i at anvende eCall-platformen til at yde
værdiforøgende tjenester,
så deres forretninger kan blive stimuleret.
3.2.2.
Medlemsstaterne
Femten medlemsstater har indtil nu underskrevet eCall-aftalememorandummet: Østrig,
Cypern, Tjekkiet, Estland, Finland, Tyskland, Grækenland, Italien, Litauen, Portugal,
Slovakiet, Slovenien, Spanien, Holland og Sverige. Tre andre europæiske lande har også
skrevet under: Island, Norge og Schweiz.
Andre medlemsstater har udtrykt deres støtte til initiativet og villighed til at underskrive
aftalememorandummet inden længe: Belgien, Bulgarien, Ungarn, Luxembourg, Rumænien og
Polen.
Andre medlemsstater angiver forskellige grunde for ikke at have underskrevet
aftalememorandummet om udbygning af eCall, men de fleste grunde har med omkostningerne
at gøre. Nogle medlemsstater er ikke villige til at investere i opgraderingen af deres
alarmcentralsystem til at kunne modtage eCall-opkald, da dette vil øge skattebyrden, også for
borgere uden bil. eCall vil dog være til gavn for hele befolkningen, herunder de bløde
trafikanter og brugerne af det offentlige transportsystem. Det er sandt, at der er omkostninger
20
21
ACEA,
JAMA,
KAMA:
henholdsvis
den
europæiske,
japanske
og
koreanske
automobilfabrikantsammenslutning.
eCall vil først blive indført i personbiler og varebiler (klasse M1 og N1), for hvilke der eksisterer
hensigtsmæssige udløsningsmekanismer, og først senere i andre klasser af køretøjer.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449091_0007.png
forbundet med opgraderingen af alarmcentralsystemerne og beredskabsinfrastrukturerne, men
udbygningen af eCall i en medlemsstat og i hele EU vil føre enorme besparelser med sig.
Selv om nogle medlemsstater stadig tøver, er de fleste parat til at gå videre og indføre eCall.
Nu da de vigtigste relevante standarder eksisterer
22
, bør medlemsstaterne begynde med at
indføre eCall-funktionen i deres nødberedskabsinfrastrukturer. Udover at dette vil redde liv,
vil industrien også blive tilskyndet til at installere eCall-systemer i køretøjer og derved få
gavn af store besparelser gennem en omfattende udbygning af systemet.
3.2.3.
Mobilnetoperatører
Mobiltelekommunikationsoperatørerne er nødt til at kunne behandle eCall-opkald på samme
måde som 112-opkald. De skal aktivere eCall-indikatoren i deres net, så de kan identificere et
eCall-opkald og omdirigere det til den mest passende alarmcentral, som fastlagt af de
nationale myndigheder.
GSM Europe, den sammenslutning, der repræsenterer de europæiske mobilnetoperatører, har
oprettet en task force, der skal udvikle strategier til udbygningen af eCall i EU, bidrage til
standardisering og deltage i arbejdet i forbindelse med platformen til indførelse af det
europæiske eCall-system
23
.
3.2.4.
Beredskabstjenester
Medlemsstaterne skal opgradere deres beredskabstjenester og alarmcentralinfrastrukturer, så
de kan behandle eCall-opkald og oplysningerne i minimumdatasættet.
Repræsentanter fra alarmcentralerne har aktivt bidraget til fastsættelsen af eCall-
specifikationerne. Den endelige fastsættelse af udformningen af tjenesten lever op til
beredskabstjenesternes behov.
I lande med de mest avancerede alarmcentralinfrastrukturer, der er i stand til at behandle
oplysninger om lokalisering fra mobilopkald til 112 (E112), vil investeringerne være
minimale. I lande med mindre avancerede systemer er der flere muligheder til rådighed for
udformningen af eCall-tjenesten med eCall-indikator, herunder anvendelsen af
mellemplatforme. Ikke desto mindre er opgraderingen af alarmcentralinfrastrukturerne en
nødvendig investering for at redde liv.
3.3.
eCall er en chance for at udbygge værdiforøgende
eCall bygger på tekniske dele (satellitpositionering, databearbejdning og kommunikation), der
også er grundlag for adskillige køretøjsmonterede applikationer. Dette omfatter applikationer,
som eksisterende eller planlagt lovgivning kræver for kommercielle eller private køretøjer,
såsom digitale fartskrivere, elektronisk opkrævning af bompenge og transport af farligt gods
eller levende dyr.
22
23
Jf. http://ec.europa.eu/information_society/activities/esafety/ecallstandards/
Denne platform er et koordinerende organ, hvor repræsentanter fra parternes relevante
sammenslutninger og fra de nationale platforme mødes. Dets mål er at lede, koordinere og overvåge
fremskridtene i indførelsen af eCall-tjenester i EU for at sikre en rettidig, effektiv og harmoniseret
udbygning
af
eCall-tjenesten
i
EU.
Jf.
http://www.esafetysupport.org/en/ecall_toolbox/ecall_implementation_platform/
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449091_0008.png
Hvis alle disse applikationer strømlines og integreres i en sammenhængende åben
systemarkitektur, vil det kunne skabe større effektivitet, bedre anvendelighed, lavere
omkostninger og bedre muligheder for udvidelse med "plug and play"-integration af
fremtidige eller opgraderede applikationer. Med en sådan modulær tilgang er det nemt og
billigt at integrere funktionaliteter og applikationer i forbindelse med trafiksikkerhed,
personlig mobilitet, logistikstøtte eller adgang til multimodale oplysninger. Fastlæggelsen af
en åben arkitektur for en køretøjsmonteret platform er en del af handlingsplanen for
intelligente transportsystemer, og indførelsen af eCall, baseret på dette koncept, vil positivt
bidrage til planens gennemførelse.
Automobil- og telekommunikationsindustrien og tjenesteudbyderne vil få gavn af nye
tjenester baseret på installeringen af eCall-telematikplatforme i alle køretøjer. Dette er særligt
værdifuldt i krisetider.
Vejadministratorerne vil få gavn af en mere effektiv ulykkeshåndtering, da ulykkerne
øjeblikkeligt rapporteres af eCall-tjenesten.
Beredskabstjenesterne vil få gavn af den beskrivelse af køretøjet, som minimumdatasættet
indeholder. Dette vil oplyse dem om køretøjets nøjagtige struktur, hvilket vil betyde en
betydelig reducering af den tid, der er nødvendig for at redde indeklemte personer ud af
køretøjet, og risikoen for uheld mindskes også, idet for eksempel batteriernes eller de
pyrotekniske systemers nøjagtige placering kendes
24
.
Det forventes desuden, at der vil blive udviklet udstyr, hvormed køretøjer, der allerede er
markedsført, vil kunne blive udstyret med eCall-tjenesten. Disse systemer skal overholde
standarderne for driftskravene til det paneuropæiske eCall.
3.4.
Sameksistens mellem det paneuropæiske eCall-system og fabrikantspecifikke
eCall-tjenester
Forskellige bilforhandlere og tjenesteudbydere i Europa og på verdensplan tilbyder allerede
fabrikantspecifikke køretøjsmonterede alarmopkaldstjenester (for eksempel Volvo OnCall,
GM Onstar, PSA, Fiat, BMW). Disse er typisk knyttet sammen med andre tjenester, såsom
nødhjælpsassistance, indbygget mobiltelefon, dynamisk navigation osv. Alarmopkaldene
modtages af private callcentre, der i nødstilfælde formidler opkaldene og oplysninger om
ulykken til alarmcentralen. Hver fabrikant skal i hvert enkelt tilfælde nå til en aftale med
myndighederne for alarmcentralen i hvert land, de ønsker at tilbyde denne tjeneste i.
Disse tjenester blev skabt for mere end ti år siden, de har vist sig at være nyttige, og de viser,
at eCall er værdifuldt. Ikke desto mindre er ikke mange køretøjer i EU udstyret med sådanne
systemer (mindre end 0,4 % af det samlede antal køretøjer). Tjenesten tilbydes normalt kun i
de dyrere biler og dækker ikke alle lande i EU.
I de medlemsstater, hvor der er en aftale om at støtte fabrikantspecifikke eCall-tjenester med
et tilsvarende serviceniveau som i det paneuropæiske eCall-system, vil køretøjsfabrikanterne
frit kunne vælge system (paneuropæisk eCall eller fabrikantspecifik eCall-tjeneste). Til dette
formål udarbejder CEN standardiserede driftskrav for tredjepartstjenesteydelser af eCall
(TPS-eCall). I andre medlemsstater skal køretøjsfabrikanterne indføre det paneuropæiske
24
Jf. ADAC's undersøgelse af ulykker og redningskort på www.adac.de/rettungskarte.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eCall-system. Hvis ejeren af køretøjet ikke vælger den fabrikantspecifikke eCall-løsning, skal
automobilfabrikanten udstyre køretøjet med et paneuropæiske eCall-system.
Uanset hvilken løsning køretøjsfabrikanten vælger,
skal der i alle medlemsstater i EU
tilbydes køretøjsmonterede alarmopkaldstjenester,
herunder taleforbindelse og afgivelse
af mindst eCall-minimumdatasættet, og dette skal ske problemfrit.
Når eCall er fuldt udbygget i Europa, vil udbyderne af fabrikantspecifikke eCall-tjenester
kunne skifte til at anvende det paneuropæiske eCall-system, således at det køretøjsmonterede
alarmopkald ringer til 112, mens alle andre tjenester i deres systemer forbliver uberørte.
4.
4.1.
H
ENSTILLINGER
Behovet for flere initiativer
Oprindeligt var målet for udbygningen af eCall sat til 2009.
Det er dog gået for langsomt, og
udbygningen er blevet stærkt forsinket
på trods af de berørte parters interesse, og selv om
standarderne findes.
Et stort problem i forbindelse med udbygningen af eCall er, at alle berørte parter skal handle
samtidigt.
Automobilindustrien,
mobiloperatørerne,
beredskabstjenesterne
og
medlemsstaterne skal alle indføre deres del af tjenesten.
For at finde en løsning på denne
fastlåste situation overvejer Kommission tre muligheder:
1) ikke at gribe ind og overlade
indførelsen til markedskræfterne, 2) støtte industriens frivillige indførelse af systemet eller 3)
pålægge af indførelsen gennem lovgivningsmæssige tiltag.
1) Med hensyn til ikke at gribe ind
kan det konstateres, at de fabrikantspecifikke
køretøjsmonterede alarmopkaldstjenester har vist deres nytte, men disse systemer er ikke
trængt bredt igennem og er hovedsageligt monteret på dyrere biler og kun i enkelte lande i
EU. Desuden er beredskabstjenesterne nødt til at være i forbindelse med forskellige
fabrikantspecifikke tjenester, hvilket gør tjenesten mere kompliceret. Med tanke på, at det
drejer sig om at redde liv, er denne løsning klart uacceptabel.
2) Den frivillige tilgang
vil føre til indførelsen af et eCall-system i EU, men for langsomt.
Industriens forpligtelse til at tilbyde eCall som ekstraudstyr i alle køretøjer af en vis kategori
er et skridt i den rigtige retning og vil forøge udbredelsen af denne tjeneste, forudsat at
beredskabstjenesterne opgraderes. Men hvis eCall kun bliver til ekstraudstyr, vil der ikke
være de samme stordriftsfordele. Dette kan føre til at prisen på systemet øges, og at
efterspørgslen mindskes, hvorved systemet ikke udbredes så meget og fordelene går tabt.
3) Den lovgivningsmæssige tilgang
betyder, at eCall bliver gjort til standardudstyr i alle nye
køretøjer i EU med udgangspunkt i visse kategorier af køretøjer
21
og i en overgangsperiode,
og rammerne for behandling af eCall i telekommunikationsnettene og alarmcentraler vil blive
skabt på grundlag af eksisterende lovgivning. Med denne tilgang vil eCall blive tilgængelig
for alle borgerne i EU, anvendelsen af eCall-systemet vil blive udbredt, og der vil kunne
drages fuld nytte af de fordele som eCall medfører med hensyn til at redde liv og begrænse
følgerne af kvæstelser. Desuden forventes det, at den sikkerhed, som den lovgivningsmæssige
tilgang skaber, vil fremskynde automobilindustriens indførsel af eCall-systemer, således at
disse vil være indført, før de bliver lovpligtige, og markedet for telematiktjenester i EU vil
blive stimuleret.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449091_0010.png
4.2.
Foreslået aktion
De nedenstående forslag til foranstaltninger sigter mod at virkeliggøre en paneuropæisk eCall-
tjeneste i EU. Parterne bør tage følgende skridt:
1)
Kommissionen, medlemsstaterne og alle andre berørte parter må aktivt støtte EeIP -
platformen til indførsel af det europæiske eCall-system -
23
og dennes task force med
henblik på at sikre en rettidig fastsættelse af alle bestemmelser, retningslinjer og god
praksis til en effektiv og harmoniseret udbygning af eCall-tjenesten i EU.
Kommissionen må sammen med medlemsstaterne og andre berørte parter lancere en
kampagne til at udbrede kendskabet til denne tjeneste og stimulere efterspørgslen
herefter.
Medlemsstaterne,
alarmcentralsammenslutningerne
og
automobil-
og
telekommunikationsindustrien må sammen med andre berørte parter udføre et
forsøgsprojekt forud for udbygningen, der anvender de standarder, der er ved at blive
godkendt. Kommissionen kan yde yderligere støtte til disse pilotprojekter gennem
programmet for konkurrenceevne og innovation (CIP).
2)
3)
Det endelige mål er at udbygge den paneuropæiske eCall-tjeneste fuldt ud og at gøre det
til standardudstyr i alle nye typegodkendte køretøjer i EU. Kommissionen vil overvåge
effektiviteten af den frivillige tilgang, som er beskrevet ovenstående. Hvis der ikke er
gjort betydelige fremskridt inden slutningen af 2009 både med hensyn til at få eCall-
enheder i køretøjer og den nødvendige investering i alarmcentralinfrastrukturer, vil
Kommissionen planlægge følgende lovgivningsmæssige tiltag i 2010:
1)
En henstilling til medlemsstaterne om mobilnetoperatørernes viderestilling af eCall,
herunder minimumdatasæt fra køretøjsmonterede systemer til alarmcentralerne.
Retningslinjerne vil blive baseret på det fælles europæiske alarmnummer og
lokaliseringskapaciteter (E112)
25
og det sæt standarder, der vedrører viderestilling af
eCall.
Et forslag til forordning i medfør af lovgivningen om typegodkendelse af køretøjer
26
om lovpligtig indførelse af den køretøjsmonterede del af eCall-systemet i nye
typegodkendte køretøjer i EU med udgangspunkt i visse kategorier af køretøjer og
baseret på de driftskrav, som de europæiske standardiseringsorganisationer har
godkendt.
En vurdering af de mulige lovgivningsmæssige foranstaltninger til den nødvendige
opgradering af alarmcentralinfrastrukturerne, der er nødvendig for korrekt
modtagelse og behandling af eCall, inden for rammerne af det foreslåede direktiv om
udbygning af intelligente transportsystemer i EU
7
. Den heraf resulterende
lovgivning, der forpligter medlemsstaterne til at tage de nødvendige handlinger for
Direktiv 2002/22/EF af 7. marts 2002, det såkaldte forsyningspligtdirektiv, og Kommissionens
henstilling af 25. juli 2003 om hvordan lokaliseringsoplysninger om den kaldende part bør behandles i
elektroniske kommunikationsnet med henblik på alarmtjenester, der er udbygget med
opkaldslokalisering.
Direktiv 2007/46/EF om fastlæggelse af en ramme for godkendelse af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer.
2)
3)
25
26
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indførsel af eCall-systemet, vil blive basere på henstillingerne fra platformen til
indførsel af det europæiske eCall-system (EeIP).
5.
K
ONKLUSIONER
Det kan konstateres, at eCall er et af de mest effektive og billige intelligente transportsystemer
til fremme af trafiksikkerheden, der kan udbygges på kort sigt. Teknologien findes, og de
europæiske standardiseringsorganisationer har udarbejdet de standarder, der er nødvendige for
at sikre en pålidelig og interoperabel drift af eCall-tjenesten i hele EU. Borgerne påskønner de
fordele eCall-systemet bringer med sig og ønsker det installeret i deres næste bil til en
overkommelig pris. Europa-Parlamentet og de fleste medlemsstater har udtrykt deres fulde
støtte til eCall-tjenesten. Berørte parter har samlet deres indsats i platformen til indførelse af
det europæiske eCall for at sikre en harmoniseret og rettidig udbygning af tjenesten i EU.
Tiden er inde til at udbygge systemet i køretøjer, mobilkommunikationsnet og
beredskabstjenesternes infrastruktur. I denne meddelelse foreslår Kommissionen
foranstaltninger til at fremskynde indførelsen af eCall som del af udstyret i alle nye køretøjer i
EU. Der vil kunne reddes 2500 liv per år og tusindvis af familiers sorg mindskes. Dette bør
ikke udsættes yderligere. Hvis målet med at indføre eCall-tjenesten i EU ikke nås med den
frivillige tilgang, vil Kommissionen overveje nye lovgivningsmæssige foranstaltninger i 2010
for at gøre eCall-systemet til standardudstyr i alle nye typegodkendte køretøjer i EU for
derigennem at nedbringe omkostningerne ved systemet og for at sikre udbygning af systemet i
alle EU-lande.
DA
11
DA