Europaudvalget 2009
KOM (2009) 0435
Offentligt
1449092_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 26.8.2009
KOM(2009) 435 endelig
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om bemyndigelse af Republikken Polen til at anvende en foranstaltning, der fraviger
artikel 287 i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449092_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
I henhold til artikel 395 i direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem (herefter benævnt "momsdirektivet") kan Rådet med
enstemmighed på forslag af Kommissionen bemyndige en medlemsstat til at indføre
særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, for at forenkle
afgiftsopkrævningen eller forhindre visse former for momsunddragelse eller
momsundgåelse.
Ved brev registreret i Kommissionens Generalsekretariat den 22. juni 2009
anmodede Polen om bemyndigelse til at anvende en særlig foranstaltning, der
fraviger momsdirektivets artikel 287, for med virkning fra 1. januar 2010 at kunne
indrømme afgiftsfritagelse til afgiftspligtige personer med en årsomsætning på
maksimalt 30 000 EUR.
I overensstemmelse med momsdirektivets artikel 395, stk. 2, underrettede
Kommissionen ved brev af 22. juni 2009 de øvrige medlemsstater om Polens
anmodning. Ved brev af 3. juli 2009 meddelte Kommissionen Polen, at den var i
besiddelse af alle de oplysninger, som den fandt nødvendige for at kunne vurdere
anmodningen.
I henhold til afsnit XII, kapitel 1, i momsdirektivet har medlemsstaterne mulighed for
at anvende særordninger for små virksomheder, herunder en fakultativ ordning for
afgiftsfritagelse af afgiftspligtige personer med en årsomsætning under et vist beløb.
Dette beløb varierer medlemsstaterne imellem afhængigt af bl.a. datoen for deres
tiltrædelse.
De medlemsstater, der tiltrådte før den 1. januar 1978, og som har benyttet den
mulighed, der er omhandlet i artikel 14 i Rådets direktiv 67/228/EØF af 11. april
1967, og således har indført en sådan ordning, kan fastholde ordningen (jf. artikel
284, stk. 1, i momsdirektivet). De medlemsstater, som pr. 17. maj 1977 opererede
med afgiftsfritagelse for afgiftspligtige personer, hvis årsomsætning var mindre end
modværdien i national valuta af 5 000 europæiske regningsenheder beregnet på
grundlag af omregningskursen den pågældende dato, kan forhøje dette loft til 5 000
EUR (jf. momsdirektivets artikel 284, stk. 2), mens de medlemsstater, der
indrømmede afgiftsfritagelse for afgiftspligtige personer med en årsomsætning, der
var lig med eller med eller højere end dette beløb, kan forhøje loftet for at bevare
fritagelsens reelle værdi (jf. momsdirektivets artikel 286).
De medlemsstater, der ikke har benyttet sig af denne mulighed, kan afgiftsfritage
afgiftspligtige personer med en årsomsætning på maksimalt 5 000 EUR eller
modværdien heraf i national valuta (jf. momsdirektivets artikel 285).
De medlemsstater, som er tiltrådt efter den 1. januar 1978, kan afgiftsfritage
afgiftspligtige personer med en årsomsætning, der ikke overstiger det beløb, der blev
fastsat ved deres tiltrædelse. Dette loft varierer medlemsstaterne imellem og svarer
for hver af de pågældende medlemsstater til modværdien af det i momsdirektivets
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
artikel 287, nr. 1-16, angivne beløb i national valuta beregnet på grundlag af
omregningskursen på tiltrædelsesdatoen.
I henhold til momsdirektivets artikel 287, nr. 14, kan Polen indrømme
afgiftsfritagelse til afgiftspligtige personer med en årsomsætning, der højst er lig med
modværdien i national valuta af 10 000 EUR beregnet på grundlag af kursen på
dagen for landets tiltrædelse.
Som begrundelse for deres anmodning om at hæve maksimumsgrænsen til 30 000
EUR gør de polske myndigheder gældende, at det derved bliver muligt at forenkle de
administrative procedurer for et større antal små virksomheder og således lette de
administrative byrder for flere af disse virksomheder og bidrage til deres udvikling.
De påpeger desuden, at statens omkostninger forbundet med opkrævningen af moms
hos disse afgiftspligtige personer er store i forhold til indtægterne.
De polske myndigheder påpeger, at den pågældende foranstaltning kun vil få
ubetydelig indflydelse på det samlede beløb, der opkræves i moms i det endelige
forbrugsled. Det skønnes, at omkring 90 000 ud af de 360 000 afgiftspligtige
personer, der vil kunne gøre brug af ordningen for første gang, vil vælge at gøre det,
hvilket vil resultere i et indtægtsfald på omkring 500 mio. PLN eller 0,4 % af de
forventede momsindtægter i 2010.
Der erindres om, at Kommissionens forslag til direktiv af 29. oktober 2004 om
forenkling af de momsmæssige forpligtelser (KOM(2004) 728 endelig) indeholder
bestemmelser, der giver medlemsstaterne mulighed for at gøre afgiftsfritagelsen
betinget af, at årsomsætningen ikke overstiger 100 000 EUR eller modværdien heraf
i national valuta. Dette beløb kan reguleres på årsbasis.
I betragtning af momsdirektivets artikel 395 og de polske myndigheders argumenter
finder Kommissionen, at den foranstaltning, som Polen søger om bemyndigelse til at
træffe, opfylder betingelsen i nævnte artikel og navnlig gør det muligt at forenkle
afgiftsopkrævningen. Med henvisning til ovenstående har Kommissionen derfor intet
at indsige mod anmodningen fra de polske myndigheder, og den bør derfor forelægge
Rådet et forslag herom.
Kommissionen mener dog, at undtagelsen kun bør indrømmes for en begrænset
periode for med regelmæssige mellemrum og på basis af oplysninger fra de polske
myndigheder at kunne vurdere, om de forhold, der på nuværende tidspunkt kan
begrunde undtagelsen, fortsat gør sig gældende. Den mener desuden, at undtagelsen
under alle omstændigheder bør ophøre med at være gældende, når først de
harmoniserede regler, som Kommissionen foreslår gennemført på dette område,
træder i kraft.
2.
H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Forslaget til beslutning tager sigte på at udvide anvendelsesområdet for en
foranstaltning til forenkling af momsopkrævningen til et større antal små
virksomheder. Det vil derfor være til fordel for især små virksomheder og den
berørte medlemsstat. Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand eller for at
konsultere de interesserede parter, og en konsekvensanalyse har heller ikke været
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nødvendig. Under alle omstændigheder vil beslutningen kun få begrænsede
konsekvenser som følge af det snævre anvendelsesområde og den begrænsede
gyldighedsperiode.
3.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Den foreslåede beslutning tjener til at bemyndige Polen til at anvende en
særforanstaltning, der fraviger momsdirektivets artikel 287, og som fra den 1. januar
2010 giver mulighed for at indrømme afgiftsfritagelse til afgiftspligtige personer med
en årsomsætning på maksimalt 30 000 EUR i stedet for de nuværende 10 000 EUR.
Beslutningens retsgrundlag består af momsdirektivets artikel 395, der selv blev
vedtaget i henhold til EF-traktatens artikel 93. I henhold til momsdirektivets artikel
395 skal en medlemsstat, der ønsker at indføre foranstaltninger, der fraviger
bestemmelserne i direktivet, indhente tilladelse fra Rådet i form af en rådsbeslutning.
Da det drejer sig om en gennemførelsesforanstaltning i forbindelse med
harmoniseringen af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter, er forslaget
i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet og går ikke videre,
end hvad der er nødvendigt for sikre den ønskede forenkling. Det indebærer nemlig
en meget begrænset udvidelse af anvendelsesområdet for den i Polen gældende
afgiftsfritagelsesordning og er kun rettet mod et begrænset antal små virksomheder,
der desuden selv kan vælge, om de ønsker at deltage i ordningen. Det afviger derfor
kun i begrænset omfang fra principperne i direktivet og kun i den udstrækning, det er
hensigtsmæssigt.
4.
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen konsekvenser for Fællesskabets budget.
5.
Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
I henhold til forslaget ophører beslutningen automatisk med at finde anvendelse den
dag, hvor der træder harmoniserede regler for afgiftsfritagelse af små virksomheder i
kraft i samtlige medlemsstater.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449092_0005.png
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om bemyndigelse af Republikken Polen til at anvende en foranstaltning, der fraviger
artikel 287 i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 93,
under henvisning til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
1
, særlig artikel 395, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved brev registreret i Kommissionens Generalsekretariat den 22. juni 2009 anmodede
Polen om bemyndigelse til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger
momsdirektivets artikel 287 i direktiv 2006/112/EF, for med virkning fra 1. januar
2010 at kunne indrømme afgiftsfritagelse til afgiftspligtige personer, hvis
årsomsætning udgør modværdien i national valuta af maksimalt 30 000 EUR beregnet
på grundlag af omregningskursen på dagen for landets tiltrædelse.
I overensstemmelse med artikel 395, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF underrettede
Kommissionen ved brev af 22. juni 2009 de øvrige medlemsstater om Republikken
Polens anmodning. Ved brev af 3. juli 2009 meddelte Kommissionen Republikken
Polen, den var i besiddelse af alle de oplysninger, som den fandt nødvendige for at
kunne vurdere anmodningen.
I henhold til afsnit XII, kapitel 1, i direktiv 2006/112/EF har medlemsstaterne
mulighed for at anvende særordninger for små virksomheder, herunder en fakultativ
ordning for afgiftsfritagelse af afgiftspligtige personer med en årsomsætning på under
et bestemt beløb.
I henhold til artikel 287, nr. 14, i direktiv 2006/112/EF kan Republikken Polen
indrømme afgiftsfritagelse til afgiftspligtige personer med en årsomsætning, der højst
er lig med modværdien i national valuta af 10 000 EUR beregnet på grundlag af
kursen på dagen for landets tiltrædelse.
(2)
(3)
(4)
1
2
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
EUT C […] af […], s. […].
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449092_0006.png
(5)
Ved at hæve loftet til 30 000 EUR vil Republikken Polen kunne forenkle de
administrative procedurer for et større antal små virksomheder og især de mindste af
disse virksomheder og dermed bidrage til deres udvikling.
Kommissionens forslag til direktiv af 29. oktober 2004 om forenkling af de
momsmæssige forpligtelser (KOM(2004) 728 endelig)
3
indeholder bestemmelser, der
giver medlemsstaterne mulighed for at gøre afgiftsfritagelsen betinget af, at
årsomsætningen ikke overstiger 100 000 EUR eller modværdien heraf i national
valuta, hvilket beløb kan reguleres på årsbasis. Anmodningen fra Republikken Polen
er i overensstemmelse med dette forslag.
Undtagelsen vil ikke berøre Det Europæiske Fællesskabs egne indtægter hidrørende
fra merværdiafgift —
(6)
(7)
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
Uanset artikel 287 i direktiv 2006/112/EF bemyndiges Republikken Polen til at indrømme
afgiftsfritagelse til afgiftspligtige personer med en årsomsætning, der højst er lig med
modværdien i national valuta af 30 000 EUR beregnet på grundlag af kursen på dagen for
landets tiltrædelse.
Artikel 2
Denne beslutning finder anvendelse fra den 1. januar 2010 og indtil den dato, hvor
bestemmelserne i et direktiv om ændring af de årsomsætningslofter, under hvilke
afgiftspligtige personer kan fritages for afgiftspligt, træder i kraft og under alle
omstændigheder indtil senest den 31. december 2012.
Artikel 3
Denne beslutning er rettet til Republikken Polen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
3
EUT C 24 af 29.1.2005, s. 10.
DA
6
DA