Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009
KOM (2009) 0456
Offentligt
1449110_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 2.9.2009
KOM(2009) 456 endelig
2009/0127 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING
om ændring af beslutning nr. 573/2007/EF om oprettelse af Den Europæiske
Flygtningefond for perioden 2008-2013 som en del af det generelle program om
solidaritet og forvaltning af migrationsstrømme og om ophævelse af Rådets beslutning
2004/904/EF
{KOM(2009) 447 endelig}
{SEK(2009) 1127}
{SEK(2009) 1128}
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449110_0002.png
BEGRUNDELSE
Kommissionen vedtager sammen med dette forslag en meddelelse om et fælles EU-
genbosættelsesprogram (KOM(2009)). Meddelelsen forklarer baggrund, formål,
kontekst og virkemåde for det fælles EU-genbosættelsesprogram. Denne begrundelse
bør derfor sammenholdes med ovennævnte meddelelse. For at undgå unødvendige
overlapninger henvises der herefter til meddelelsen.
1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Formålet med dette forslag er at ændre beslutningen om oprettelse af Den Europæiske
Flygtningefond i lyset af oprettelsen af det fælles EU-genbosættelsesprogram. Hvad angår
formålet med forslaget, henvises der til meddelelsen om oprettelse af et fælles EU-
genbosættelsesprogram (KOM(2009)).
Generel baggrund: nye udfordringer for asylpolitikken og oprettelse af et fælles EU-
genbosættelsesprogram
Den Europæiske Flygtningefond (EFF) blev oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets
beslutning nr. 573/2007/EF af 23. maj 2007 om oprettelse af Den Europæiske Flygtningefond
for perioden 2008-2013 som en del af det generelle program om solidaritet og forvaltning af
migrationsstrømme og om ophævelse af Rådets beslutning 2004/904/EF
1
, på grundlag af
artikel 63, stk. 1, nr. 2, litra b), i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
Dette forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af beslutningen om
oprettelse af Den Europæiske Flygtningefond for perioden 2008-2013 og Kommissionens
meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om oprettelse af et fælles EU-
genbosættelsesprogram er et led i Den Europæiske Unions bestræbelser på at oprette et fælles
genbosættelsesprogram. Det er et svar på Rådets anmodning om at fremlægge et forslag om
oprettelse af et fælles EU-genbosættelsesprogram.
Hvad angår baggrunden, den seneste udvikling og manglerne ved det nuværende system,
henvises der til meddelelsen om oprettelse af et fælles EU-genbosættelsesprogram.
Gældende bestemmelser på området
Formålet med dette forslag er at ændre beslutningen om oprettelse af Den Europæiske
Flygtningefond i lyset af oprettelsen af det fælles EU-genbosættelsesprogram. Den
eksisterende beslutning om EFF III indeholder flere bestemmelser om genbosættelse.
Overensstemmelse med andre politikker
Dette forslag er helt i overensstemmelse med de asylpolitiske målsætninger, EU har fastsat i
de seneste år. I meddelelsen om regionale beskyttelsesprogrammer, der blev vedtaget af
Kommissionen i september 2005, blev det understreget, at genbosættelse burde være et
centralt led i bistanden til tredjelande, og at Kommissionen ville undersøge, om det var
hensigtsmæssigt at fremsætte et forslag til en mere struktureret tilgang til genbosættelse. I den
strategiske plan på asylområdet, der blev vedtaget den 17. juni 2008, konkluderede
Kommissionen, at genbosættelse burde udvikles yderligere og blive et effektivt
beskyttelsesinstrument, som EU kunne bruge for at opfylde behovene for beskyttelse hos
flygtninge i tredjelande og vise solidaritet med tredjelande, der er første asyllande. Den
1
EUT L 144 af 6.6.2007, s. 1-21.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449110_0003.png
24. juli 2008 vedtog Rådet konklusioner, der udtrykker tilfredshed med Kommissionens
fremlæggelse af en strategisk plan på asylområdet og den planlagte fremlæggelse af et forslag
om udvikling af et fælles EU-genbosættelsesprogram, som medlemsstaterne kan deltage i på
frivillig basis. Den 16. oktober 2008 vedtog Det Europæiske Råd den europæiske pagt om
indvandring og asyl. Blandt de nye initiativer, der nævnes i pagten, er indførelsen af det fælles
europæiske asylsystem, en styrkelse af samarbejdet med UNHCR for at sikre en bedre
beskyttelse af personer uden for Den Europæiske Unions område, der anmoder om
beskyttelse, navnlig ved "på frivilligt grundlag at tage yderligere skridt hen imod
genbosættelse på EU's område af personer, der står under UNHCR's beskyttelse …".
2.
AF
HØRINGERNE
KONSEKVENSANALYSEN
R
ESULTATET
AF
DE
BERØRTE
PARTER
OG
AF
Efter en bred høring af alle relevante aktører om asylpolitik, der blev iværksat i juni 2007 med
offentliggørelsen af grønbogen om det fremtidige fælles europæiske asylsystem
2
, der viste en
bred opbakning til at lade genbosættelse spille en central rolle i den eksterne dimension af
EU's asylpolitik, blev det konkluderet i den strategiske plan på asylområdet
3
, at genbosættelse
bør udvikles yderligere og blive et effektivt beskyttelsesinstrument for EU.
Kommissionen har hørt alle medlemsstaterne og andre aktører (UNHCR, IOM, ECRE, ngo'er)
om dette specifikke forslag. Høringerne fandt sted gennem et spørgeskema, der blev udsendt
til alle medlemsstaterne, der blev afholdt et særligt møde med en gruppe aktører i december
2008, udvalget for indvandring og asyl holdt møde i marts 2009 og UNHCR, IOM og ECRE
indgav skriftlige indlæg.
Der blev gennemført en konsekvensanalyse af forslaget, hvor tre forskellige alternativer og to
delalternativer blev analyseret samt følgerne af disse alternativer med hensyn til opfyldelse af
målene, virkningerne og den politiske gennemførlighed og proportionalitet.
Konsekvensanalysen indeholder en detaljeret liste over de hørte parter.
3.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af de foreslåede foranstaltninger
Formålet med de foreslåede foranstaltninger er at ændre beslutningen om oprettelse af Den
Europæiske Flygtningefond for perioden 2008-2013 for at sikre yderligere finansiel støtte til
genbosættelse af de personkategorier, der årligt udpeges som EU's fælles
genbosættelsesprioriteringer for det kommende år ved en beslutning, Kommissionen træffer.
Fastsættelsen af disse prioriteringer vil ske på basis af en vejledende prognose for behovet for
genbosættelse, som UNHCR vil fremlægge hvert forår (medio marts) og i tæt samarbejde med
medlemsstaternes eksperter på området, UNHCR og andre aktører. I den henseende vil der
blive afholdt et årligt møde, hvor disse eksperter deltager. På grundlag af resultaterne af
mødet vil Kommissionen udarbejde et forslag til beslutning om fastsættelse af EU's fælles
prioriteringer for genbosættelse og fremlægge det til høring i forvaltningskomitéen for det
generelle program om "Solidaritet og forvaltning af migrationsstrømme", som EFF III
henhører under. Senest tyve kalenderdage efter vedtagelsen af Kommissionens beslutning om
2
3
Grønbog om det fremtidige fælles europæiske asylsystem, KOM(2007) 301.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget: Strategisk plan på asylområdet - En integreret tilgang til beskyttelse i EU,
KOM(2008) 360 endelig.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449110_0004.png
EU's fælles prioriteringer for genbosættelse vil medlemsstaterne fremlægge et skøn over det
antal personer, de vil genbosætte i løbet af det følgende kalenderår ifølge disse fælles årlige
prioriteringer. På basis af disse skøn modtager medlemsstaterne en yderligere finansiel
bistand på 4 000 EUR for hver genbosat person. Genbosættelse af de specifikke
personkategorier ifølge EU's fælles årlige prioriteringer skal gennemføres efter anmodning fra
UNHCR.
Retsgrundlag
Forslaget er baseret på artikel 63, stk. 1, nr. 2, litra b), i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab, som er retsgrundlaget for den ændrede retsakt.
Subsidiaritetsprincippet og proportionalitetsprincippet
EU’s engagement på dette område tager udgangspunkt i behovet for solidaritet mellem
medlemsstaterne for at klare en udfordring, som de enkelte lande ikke kan takle effektivt på
egen hånd i et EU uden indre grænser. Det har fået EU til at vedtage lovgivning på
asylområdet på basis af specifikke retsgrundlag i traktaten.
Behovet for handling i forhold til det fælles europæiske asylsystem er allerede blevet vurderet
i nylige konsekvensanalyser, navnlig i konsekvensanalysen for den strategiske plan på
asylområdet, som pegede specifikt på behovet for at udvikle et fælles genbosættelsesprogram
for EU. Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet har flere gange opfordret til at udvikle
det fælles europæiske asylsystem, herunder den eksterne dimension. EU-institutionerne, som
er indstillet på at forbedre gennemførelsen af EU-reglerne på asylområdet, gav klart udtryk
for, at en styrkelse af det praktiske samarbejde mellem medlemsstaterne og en styrkelse af den
eksterne dimension er nøgleprioriteringer.
De mål, der skal nås – øget strategisk brug af genbosættelse, udvikling af den eksterne
dimension af asylpolitikken – kræver et initiativ på EU-niveau. De andre generelle mål
kræver også handling på EU-niveau. Indførelsen af et fælles EU-genbosættelsesprogram vil
bidrage til at sikre, at flere EU-medlemsstater deltager i genbosættelse og til mere solidaritet
med tredjelande, hvad angår modtagelse af flygtninge.
Forslagets proportionalitet er blevet vurderet i konsekvensanalysen. Det er blevet undersøgt,
hvor vidtgående EU-foranstaltningerne bør være, og om de står i et rimeligt forhold til de mål,
der skal nås. Forslaget bidrager til opfyldelse af målene på proportional vis.
4.
B
UDGETMÆSSIGE VIRKNINGER
Forslaget er i overensstemmelse med bevillinger og programmering for det generelle program
om solidaritet og forvaltning af migrationsstrømme indtil 2013. Endvidere ændrer dette
forslag om ændring af EFF-beslutningen ikke de generelle mål for EFF og den finansielle
programmering indtil 2013 som nævnt i forslaget af 18. februar 2009 om ændring af EFF-
beslutningen med henblik på oprettelsen af det europæiske asylstøttekontor
4
.
Forslaget giver kun anledning til meget begrænsede yderligere omkostninger, hvad angår
administrative omkostninger (se bilag).
5.
N
ÆRMERE BESKRIVELSE AF FORSLAGET
Artikel 13, stk. 4 og 5
4
KOM(2009) 67 endelig.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår af artikel 13, stk. 4 og 5, at medlemsstaterne som yderligere finansiel bistand i et
givet kalenderår vil modtage et fast beløb på 4 000 EUR for hver genbosat flygtning, der
falder ind under en af de specifikke kategorier, der årligt defineres som EU’s årlige
prioriteringer ved beslutning fra Kommissionen. Medlemsstaterne vil kun modtage dette faste
beløb pr. flygtning én gang, hvis den pågældende flygtning falder ind under mere end en af de
specifikke kategorier. Disse årlige prioriteringer kan vedrøre geografiske regioner,
nationaliteter eller specifikke kategorier af flygtninge, som skal genbosættes.
Artikel 13, stk. 6
Artikel 13, stk. 6, stipulerer, at disse fælles årlige EU-prioriteringer vil blive fastsat årligt ved
en beslutning, som Kommissionen vedtager efter høring af forvaltningskomitéen for det
generelle program om solidaritet og forvaltning af migrationsstrømme.
Artikel 13, stk. 7
Stk. 7 fastsætter en ny frist for medlemsstaterne, inden for hvilken de skal forelægge
Kommissionen et skøn ("overslag") over, hvor mange personer de planlægger at genbosætte i
løbet af det følgende kalenderår ifølge de fælles årlige EU-prioriteringer.
Artikel 13, stk. 8
Artikel 13, stk. 8, foreskriver, at resultaterne og virkningen af det finansielle incitament til
genbosættelse ifølge de fælles årlige EU-prioriteringer skal indgå i midtvejsevalueringen og
den endelige evalueringsrapport om medlemsstaternes og Kommissionens gennemførelse af
EFF.
Artikel 20, stk. 2, 3 og 5, tredje afsnit
Disse stykker vedrører indførelsen af tidsfrister for fremlæggelse af de overslag, der er
nødvendige for at beregne de årlige tildelinger til medlemsstaterne, fristen for
medlemsstaternes indsendelse af årlige programmer til Kommissionen og fristen for
Kommissionens vedtagelse af finansieringsbeslutninger. Sammenlignet med de frister, der
fremgår af det nuværende retsgrundlag, udsættes de nye frister på grund af den nye procedure
for vedtagelse af de fælles årlige EU-prioriteringer for genbosættelse, som går forud for
beregningen af de årlige tildelinger til medlemsstaterne.
Artikel 35, stk. 5
Dette stykke omhandler de regler for støtteberettigelse, som vil finde anvendelse for det faste
beløb på 4 000 EUR pr. faktisk genbosat person ifølge de fælles årlige EU-prioriteringer for
genbosættelse. Det faste beløb udbetales som et engangsbeløb på 4 000 EUR pr. faktisk
genbosat person i det pågældende kalenderår.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449110_0006.png
2009/0127 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS BESLUTNING
om ændring af beslutning nr. 573/2007/EF om oprettelse af Den Europæiske
Flygtningefond for perioden 2008-2013 som en del af det generelle program om
solidaritet og forvaltning af migrationsstrømme og om ophævelse af Rådets beslutning
2004/904/EF
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 63,
stk. 1, nr. 2), litra b),
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
5
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
6
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
7
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Da der oprettes et fælles EU-genbosættelsesprogram, der skal gøre EU’s
genbosættelsesindsats mere effektiv ved at yde beskyttelse til flygtninge og øge den
strategiske virkning af genbosættelse ved i højere grad at rette indsatsen mod de
personer, der har mest behov for genbosættelse, bør der regelmæssigt fastsættes fælles
prioriteringer for genbosættelse på EU-niveau.
Det er derfor hensigtsmæssigt, at Kommissionen fastsætter fælles årlige EU-
prioriteringer for specifikke geografiske regioner og nationaliteter og specifikke
kategorier af flygtninge, der skal genbosættes.
I betragtning af de genbosættelsesbehov, der fastsættes i Kommissionens beslutning
om fælles årlige EU-prioriteringer for genbosættelse, er det også nødvendigt at yde
yderligere finansiel støtte til genbosættelse af personer for så vidt angår specifikke
geografiske regioner og nationaliteter og specifikke kategorier af flygtninge, der skal
genbosættes, når genbosættelse betragtes som den mest hensigtsmæssige løsning på
deres særlige behov.
I den forbindelse er det hensigtsmæssigt at indføre tidsfrister for fremlæggelse af de
oplysninger, der er nødvendige for at beregne de årlige tildelinger til medlemsstaterne,
fristen for medlemsstaternes indsendelse af årlige programmer og fristen for
Kommissionens vedtagelse af finansieringsbeslutninger.
Det er også nødvendigt at fastsætte reglerne for støtteberettigelse, hvad angår
yderligere finansiel støtte til genbosættelse -
(2)
(3)
(4)
(5)
5
6
7
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
I Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 573/2007/EF foretages følgende ændringer:
1.
Artikel 13, stk. 3, bliver artikel 13, stk. 4, og affattes således:
"Medlemsstaterne modtager et fast beløb på 4 000 EUR for hver genbosat person,
som falder ind under en af de kategorier, der fastsættes i de fælles årlige EU-
prioriteringer, jf. artikel 13, stk. 6, for så vidt angår geografiske regioner og
nationaliteter samt specifikke kategorier af flygtninge, der skal genbosættes."
2.
Artikel 13, stk. 4, bliver artikel 13, stk. 5, og affattes således:
"Når en medlemsstat genbosætter en person, som falder ind under mere end en af de
kategorier, der er nævnt i de fælles årlige EU-prioriteringer for genbosættelse, jf.
artikel 13, stk. 6, modtager den kun én gang et fast beløb for denne person."
3.
4.
Artikel 13, stk. 5, bliver artikel 13, stk. 3.
Artikel 13, stk. 6, affattes således:
"Kommissionen fastlægger de fælles årlige EU-prioriteringer for genbosættelse i
overensstemmelse med proceduren i artikel 52, stk. 2."
5.
I artikel 13 indsættes et nyt stk. 7, der affattes således:
"Senest tyve kalenderdage efter meddelelsen af Kommissionens beslutning om
fastsættelse af de fælles årlige EU-prioriteringer for genbosættelse i
overensstemmelse med artikel 13, stk. 6, forelægger medlemsstaterne Kommissionen
et skøn over, hvor mange personer de vil genbosætte i henhold til disse fælles årlige
EU-prioriteringer i løbet af det følgende kalenderår. Kommissionen meddeler det i
artikel 52 omhandlede udvalg disse oplysninger."
6.
I artikel 13 indsættes et nyt stk. 8, der affattes således:
"Resultaterne og virkningen af det finansielle incitament til genbosættelse ifølge de
fælles årlige EU-prioriteringer beskrives af medlemsstaterne i den rapport, der er
nævnt i artikel 50, stk. 2, og af Kommissionen i den rapport, der er nævnt i artikel 50,
stk. 3.
7.
Artikel 20, stk. 2, affattes således:
"Kommissionen forelægger senest den 1. september hvert år medlemsstaterne et skøn
over de beløb, de vil få tildelt det følgende kalenderår inden for rammerne af de
samlede bevillinger, der afsættes under den årlige budgetprocedure, beregnet efter
reglerne i artikel 13."
8.
Artikel 20, stk. 3, affattes således:
"Medlemsstaterne forelægger senest den 1. december hvert år Kommissionen et
udkast til det årlige program for det følgende år, som er udarbejdet i
overensstemmelse med det flerårige program, og som omfatter følgende elementer:
a)
b)
de generelle regler for udvælgelse af de projekter, der skal finansieres under
det årlige program
en beskrivelse af de foranstaltninger, der skal støttes under det årlige program
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
c)
den foreslåede finansielle fordeling af fondens bidrag til de forskellige
foranstaltninger under programmet samt en angivelse af det beløb, der
anmodes om til teknisk bistand, jf. artikel 16, med henblik på gennemførelsen
af det årlige program."
9.
Artikel 20, stk. 5, tredje afsnit, affattes således:
"Kommissionen træffer senest den 1. april det pågældende år beslutning om
finansiering og godkender dermed det årlige program. I beslutningen anføres det
beløb, som den pågældende medlemsstat får tildelt, samt den periode, hvori
udgifterne er støtteberettigede."
10.
I artikel 35 indsættes et nyt stk. 5, der affattes således:
"Det faste beløb på 4 000 EUR, der tildeles medlemsstaterne for hver genbosat
person, udbetales som et engangsbeløb for hver faktisk genbosat person."
Artikel
Denne beslutning træder i kraft på dagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions
Tidende.
Artikel
Denne beslutning er rettet til medlemsstaterne i overensstemmelse med traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449110_0009.png
BILAG
Yderligere omkostninger til administrative udgifter som følge af dette forslag
i mio. EUR (3 decimaler)
2010
0,009
2011
0,009
2012
0,010
2013
0,010
I ALT
0,038
18 01 02 11 01 – Missioner
18 01 02 11 02 – Møder og
konferencer
18 01 02 11 03 – Udvalg
0,030
0,030
0,030
0,030
0,120
18 01 02 11 04 –
Undersøgelser og høringer
18 01 02 11 05 -
Informationssystemer
2. Andre
forvaltningsudgifter i
alt (18 01 02 11)
0,039
0,039
0,040
0,040
0,158
DA
9
DA