Europaudvalget 2009
KOM (2009) 0488
Offentligt
1449142_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 22.9.2009
KOM(2009) 488 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
om Det Europæiske Forskningsråds aktiviteter og opnåelsen af de mål, der er fastlagt i
særprogrammet "Idéer", i 2008
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449142_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
om Det Europæiske Forskningsråds aktiviteter og opnåelsen af de mål, der er fastlagt i
særprogrammet "Idéer", i 2008
(EØS-relevant tekst)
1.
I
NDLEDNING
Det Europæiske Forskningsråd (EFR), der er en ambitiøs ny komponent i EU's
forskningspolitik, blev oprettet i februar 2007 ved en afgørelse fra Kommissionen
1
i
overensstemmelse med bestemmelserne i det syvende rammeprogram. Det Europæiske
Forskningsråd har til opgave at gennemføre særprogrammet "Idéer" og råder over et budget
på 7,51 mia. EUR i perioden 2007-2013. Det Europæiske Forskningsråd består af et
uafhængigt videnskabeligt råd, der støttes af en specifik struktur for gennemførelsen
(dedicated implementation structure - DIS), og fungerer i overensstemmelse med principperne
om videnskabelig topkvalitet, uafhængighed, effektivitet, åbenhed og ansvarlighed.
Kommissionens årsrapport for 2008, der er udarbejdet i samarbejde med Det Videnskabelige
Råd, indeholder Kommissionens vurdering af Det Europæiske Forskningsråds aktiviteter og
dets opnåelse af målene i det andet år efter oprettelsen.
Forskningsrådets aktiviteter lå inden for to hovedområder i 2008. Det første område var den
fortsatte gennemførelse af programmet og navnlig iværksættelsen af den første
forslagsindkaldelse med henblik på EFR-tilskud til etablerede forskere og offentliggørelsen af
den anden forslagsindkaldelse med henblik på EFR-opstartstilskud og EFR-tilskud til
etablerede forskere. Der blev i forbindelse hermed foretaget praktiske justeringer af
forvaltningen af indkaldelses- og peer review-processerne, iværksat foranstaltninger til sikring
af procedurernes og processernes integritet, ydet strategisk og administrativ støtte til Det
Videnskabelige Råd og kommunikeret med forskersamfundet.
Det andet aktivitetsområde var centreret om oprettelsen af Forvaltningsorganet for Det
Europæiske Forskningsråd, som på sigt skal overtage DIS' funktioner, der i øjeblikket
varetages af Kommissionen. På dette område blev der truffet en bemyndigelsesafgørelse,
udvalgt og ansat nyt personale til Forvaltningsorganet og nedsat en styringskomité.
Kommissionen fastlagde desuden metoderne for den planlagte evaluering i 2009 af de
mekanismer og strukturer, der anvendes i forbindelse med programmets gennemførelse.
2.
R
ETSGRUNDLAG
I artikel 4, stk. 4, i Rådets beslutning om særprogrammet "Idéer"
2
er følgende fastsat:
1
2
Kommissionens afgørelse 2007/134/EF af 2. februar 2007 om oprettelse af et europæisk forskningsråd
(EUT L 57 af 24.2.2007, s. 14).
Rådets beslutning 2006/972/EF af 19. december 2006 om særprogrammet "Idéer" til gennemførelse af
Det Europæiske Fællesskabs syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og
demonstration (2007-2013) (EUT L 400 af 30.12.2006, s. 242).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449142_0003.png
Kommissionen står som garant for Det Europæiske Forskningsråds uafhængighed og
integritet og sikrer, at de opgaver, det får overdraget, udføres korrekt, og forelægger
Europa-Parlamentet og Rådet en årsrapport om EFR's drift og dets gennemførelse af
målene i særprogrammet.
Ifølge bilag 1 i samme beslutning skal årsrapporten udarbejdes i samarbejde med Det
Videnskabelige Råd.
3.
S
TRATEGISKE SPØRGSMÅL
Det Videnskabelige Råd har ansvaret for at fastlægge Det Europæiske Forskningsråds
videnskabelige strategi, herunder det årlige arbejdsprogram for "Idéer". Der skete ingen
væsentlige ændringer af Forskningsrådets strategi i 2008. Der blev dog foretaget en række
tilpasninger og justeringer, fordi Forskningsrådets bevillinger var blevet sat op, så der for
første gang kunne iværksættes forslagsindkaldelser vedrørende både opstartstilskud og tilskud
til etablerede forskere.
Der skete også en finpudsning af Det Europæiske Forskningsråds peer review-proces, navnlig
med hensyn til håndtering af tværfaglige forslag, samt af Forskningsrådets
kommunikationsstrategi med hensyn til offentliggørelse af evalueringsresultater og den
strategi, der skal forhindre interessekonflikter.
3.1.
Tilskud
Det Videnskabelige Råd har udviklet to vigtige støtteordninger, der skal fremme
frontlinjeforskning på alle vidensområder som led i særprogrammet "Idéer" Der ydes tilskud
til forskere, uanset nationalitet, som er bosiddende i eller flytter til en EU-medlemsstat eller et
land, der er associeret syvende rammeprogram. Det vil også sikre de nødvendige
menneskelige ressourcer, både ved at holde på nogle af de største talenter i Europa og
tiltrække nye.
Der er tale om følgende ordninger:
EFR-opstartstilskud til uafhængige forskere ("Starting Grants"):
Uafhængig
karrierestøtte til højt kvalificerede forskere, som er i færd med at etablere eller konsolidere et
uafhængigt forskerhold eller – afhængigt af området – er i færd med at etablere deres eget
uafhængige forskningsprogram.
EFR-tilskud til etablerede forskere ("Advanced Grants"):
Støtte til fremragende og
innovative forskerinitierede forskningsprojekter, som ledes af førende forskere, der uanset
alder allerede har etableret sig som uafhængige forskningsledere.
3.2.
Arbejdsprogrammet
Arbejdsprogrammet for "Idéer" i 2008
3
var udarbejdet af Det Videnskabelige Råd og blev i
begyndelsen af 2008 forelagt for Kommissionen, der senere vedtog det. Der var brug for
tilpasninger på grund af det overvældende antal ansøgninger, der blev indsendt i forbindelse
med indkaldelsen vedrørende opstartstilskud i 2007. Antallet af forslag var i 2007 tre gange
3
K(2007) 5746 af 29.11.2007, ikke offentliggjort.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
større end forventet og lagde et stort pres på DIS' ressourcer (administrationen og it-
infrastrukturen) og på bedømmelsespanelerne. Det resulterede desuden i, at kun 3 % af
forslagene blev antaget.
I 2008 blev der derfor foretaget en række tilpasninger af fremtidige indkaldelser for at sikre,
at der indkom færre forslag, men uden at det gik ud over ansøgningernes kvalitet.
Benchmarking af ansøgernes videnskabelige meritter og restriktioner for genfremsatte forslag
skulle modvirke, at der blev indsendt ikke-konkurrencedygtige forslag.
Med hensyn til opstartstilskud blev tidsrammen for ansøgernes erfaring indsnævret fra 2-9 år i
2007 til 3-8 år i 2008. Hvad angår tilskud til etablerede forskere blev det besluttet at slå
budgetterne for de to første indkaldelser (i 2008 og 2009) sammen, således at ansøgerne fik et
samlet budget på ca. 1 mia. EUR til rådighed i de to på hinanden følgende år. For at sikre, at
alle ansøgere blev behandles ens, blev de støttekriterier og ansøgnings- og peer review-
procedurer, der gjaldt for tilskud til etablerede forskere, derfor ikke væsentligt ændret i
forhold til det foregående arbejdsprogram.
3.3.
Peer review-metodologi
Da kvaliteten af Det Europæiske Forskningsråds peer review-evalueringsproces og den
fortrolighed, som denne skaber inden for forskningssamfundet, vil være af afgørende
betydning for EFR's opnåelse af de pågældende mål, fokuserede Det Videnskabelige Råd især
på Det Europæiske Forskningsråds peer review-metodologi. Det Videnskabelige Råd vedtog
en struktur med peer review-paneler på højt plan, som dækker alle forskningsdiscipliner og er
organiseret inden for rammerne af tre vigtige forskningsområder: naturvidenskab og teknik,
biovidenskab samt samfundsvidenskab og humaniora. De medlemmer af panelerne, som Det
Videnskabelige Råd har foreslået, omfatter videnskabsmænd, ingeniører og forskere med et
særligt fremragende internationalt renommé, både fra EU og andre lande.
Hvert panel dækker en lang række emner for at sikre, at der tages tilstrækkeligt hensyn til
tværfaglige forslag af høj kvalitet, og ledes af en panelformand, der skaber synlighed og
troværdighed omkring hele peer review-processen. På baggrund af erfaringerne fra den
tidligere forslagsindkaldelse blev antallet af paneler øget til 25 i forbindelse med den første
indkaldelse vedrørende EFR-tilskud til etablerede forskere i 2008. Det skete for at fordele
efterspørgslen bedre mellem alle panelerne og sikre, at de forskellige fagområder var
repræsenteret. Der er oprettet to hold paneler, som fungerer på skift for et år ad gangen. Det
letter arbejdsbyrden for de enkelte bedømmere og betyder, at de også selv får mulighed for at
indsende ansøgninger til Det Europæiske Forskningsråd.
I forbindelse med opstartstilskud blev antallet af paneler også øget til 25 for at opnå
overensstemmelse mellem de to tilskudsordninger.
4.
P
ROGRAMMETS GENNEMFØRELSE
Forpligtelsesbevillinger på 523,90 mio. EUR (samlede forpligtelser) og betalingsbevillinger
på 227,20 mio. EUR blev udnyttet fuldt ud i forbindelse med programmets gennemførelse.
Det svarer til hhv. 99,988 og 100 % af de operationelle bevillinger til særprogrammet "Idéer".
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449142_0005.png
4.1.
Tilskud
Tilskuddene tildeles ved en formel tilskudsaftale, efter at de juridiske og finansielle
procedurer er afsluttet, og der er truffet en formel afgørelse om at yde støtte. Tilskuddet
fastlægges uden hensyntagen til forslagets videnskabelige eller tekniske indhold, og det
tilbydes på grundlag af det fremsendte forslag og den finansiering, der anbefales i forbindelse
med peer review-evalueringen.
Hvis der er tilstrækkelige midler til rådighed (f.eks. fordi forslag, der er blevet udvalgt,
trækkes tilbage, eller der modtages bidrag fra tredjeparter), indledes der forhandlinger om
indgåelse af en tilskudsaftale for det forslag, der står øverst på reservelisten, og dernæst for de
øvrige forslag efter deres placering på den endelige rangliste.
4.1.1.
Opstartstilskuddet i 2007
Tildelingen af de første EFR-opstartstilskud blev afsluttet i første halvår af 2008. Det
Videnskabelige Råd fulgte nøje med i processen. Det oprindelige budget på 292,3 mio. EUR,
der var fastsat i det reviderede arbejdsprogram for 2007, voksede til 338 mio. EUR takket
være bidrag fra de lande uden for EU, der deltager i syvende rammeprogram.
Budgetforøgelsen gjorde det muligt for Det Europæiske Forskningsråd at yde flere tilskud end
de 250, der oprindeligt var planlagt.
Ud af samtlige forslag blev 299 ansøgninger i alt udvalgt til finansiering efter den rangorden,
der var fastsat i forbindelse med peer review-evalueringen.
4.1.2.
Tilskuddet til etablerede forskere i 2008
Den første forslagsindkaldelse med henblik på EFR-tilskud til etablerede forskere blev
offentliggjort den 30. november 2007. Der var fastsat tre forskellige tidsfrister i foråret 2008
afhængig af området (naturvidenskab og teknik, biovidenskab samt samfundsvidenskab og
humaniora). Indkaldelsen var baseret på en ansøgningsproces i et trin (ansøgerne skulle
indsende deres fulde forslag samt en synopsis og dokumentation for deres erfaring med
forskningsledelse inden tidsfristens udløb) og en evaluering i to trin. Det vejledende budget
var på 516,95 mio. EUR.
DIS gennemførte Det Europæiske Forskningsråds peer review-proces, herunder udnævnelsen
af panelmedlemmerne, efter Det Videnskabelige Råds anvisninger. Der indkom 2 167 forslag
i alt (997 inden for naturvidenskab, 766 inden for biovidenskab og 404 inden for
samfundsvidenskab og humaniora), hvoraf 2 034 blev underkastet peer review efter vurdering
af støtteberettigelse. Der indkom langt færre forslag end i forbindelse med indkaldelsen
vedrørende opstartstilskud i 2007, hvilket viste, at foranstaltningerne for at reducere antallet
og samtidig sikre ansøgningernes kvalitet havde virket efter hensigten
4
. Ved udgangen af
2008 blev 275 forslag, der var fremsat i forbindelse med denne indkaldelse, udvalgt til
finansiering. Af disse forslag lå 114 inden for naturvidenskab, 84 inden for biovidenskab og
48 inden for samfundsvidenskab og humaniora, mens 29 blev henført til den nye tværfaglige
kategori. Der vil i 2009 kunne ydes tilskud til yderligere forslag i forbindelse med denne
indkaldelse, hvis der foreligger tilstrækkelige bidrag fra tredjelande.
4
Se også afsnit 3.1.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449142_0006.png
4.1.3.
Opstartstilskuddet i 2009
Den anden forslagsindkaldelse med henblik på EFR-opstartstilskud blev offentliggjort i juli
2008. Der var fastsat tre forskellige tidsfrister i efteråret 2008 afhængig af området. Der
indkom 2 503 forslag, heraf 1 112 inden for naturvidenskab, 927 inden for biovidenskab og
464 inden for samfundsvidenskab og humaniora. Da processen ikke er afsluttet, er det stadig
uklart, hvor mange forslag der vil blive udvalgt.
4.1.4.
Tilskuddet til etablerede forskere i 2009
Den anden forslagsindkaldelse med henblik på EFR-tilskud til etablerede forskere blev
offentliggjort i november 2008. Der var fastsat tre forskellige tidsfrister i foråret 2009
afhængig af området. Da processen ikke er afsluttet, er det stadig uklart, hvor mange forslag
der vil blive udvalgt.
4.2.
Programudvalget
Der blev afholdt møder i Programudvalget for Idéer den 31. januar, 12. juni og 20. november
2008. Disse møder var tilrettelagt efter den formelle dagsorden for Programudvalget (som
generelt har en rådgivende funktion) og desuden rettet mod at holde udvalget fuldt informeret
om fremskridt i gennemførelsen af programmet "Idéer" og Det Europæiske Forskningsråd og
mod at etablere en åben udveksling af oplysninger om strategi og driftsmæssige forhold
mellem udvalget, Det Videnskabelige Råd, EFR's generalsekretær og DIS.
4.3.
Etisk gennemgang
Ud af de 299 projekter, der blev udvalgt til finansiering i forbindelse med indkaldelsen
vedrørende opstartstilskud i 2007, blev 95 gennemgået af et eksternt etikpanel, og 40 af dem
blev underkastet en fuld etisk gennemgang. Et af projekterne, der involverer anvendelse af
menneskelige embryonale stamceller, blev forelagt for det forskriftsmæssige Programudvalg
for Idéer til udtalelse.
I forbindelse med indkaldelsen vedrørende tilskud til etablerede forskere i 2008 blev 126
forslag udvalgt til etisk screening. Screeningen viste, at 57 forslag krævede fuld etisk
gennemgang. To af disse forslag drejede sig om anvendelse af menneskelige embryonale
stamceller. Der blev rekvireret kopier af nationale godkendelser i 61 tilfælde, hvor der ikke
krævedes en fuld etisk gennemgang. Otte forslag var klar til, at der kunne indgås
tilskudsaftaler uden rekvirering af dokumentation eller nye undersøgelser. Den fulde etiske
gennemgang fandt sted i november 2008. I to tilfælde blev der anmodet om en ny etisk
gennemgang. Den fandt sted i januar 2009, og de to forslag blev godkendt på betingelse af, at
ansøgerne fremlagde yderligere dokumentation.
4.4.
Klageadgang
Klageudvalgets konfiguration for "Idéer"
5
behandlede 276 anmodninger om prøvelse af
forslag, der var fremsendt i forbindelse med indkaldelsen vedrørende opstartstilskud i 2007,
og 174 anmodninger om prøvelse af forslag, der var fremsendt i forbindelse med indkaldelsen
5
EUT L 391 af 18.12.2006, s. 1, og EUT L 400 af 30.12.2006, s. 1, (hhv. EF- og Euratom-regler) og
berigtigelse vedrørende Euratom i EUT L 54 af 22. 2.2007, s. 4.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vedrørende tilskud til etablerede forskere i 2008. Disse tal svarer til hhv. ca. 3 % og 8 % af
samtlige forslag for hver indkaldelse.
Klageudvalget konkluderede, at 15 anmodninger, der angik ansøgninger i forbindelse med
indkaldelsen vedrørende opstartstilskud i 2007, og 14 anmodninger, der angik ansøgninger i
forbindelse med indkaldelsen vedrørende tilskud til etablerede forskere i 2008, krævede
evaluering eller reevaluering. Alle disse sager med undtagelse af to er blevet evalueret eller
reevalueret. Klageudvalget omstødte ingen af de tidligere afgørelser i disse sager.
4.5.
Kommunikation
Der blev i 2008 ydet en betydelig indsats for effektivt at formidle oplysninger om Det
Europæiske Forskningsråds aktiviteter til det videnskabelige samfund og skabe øget
opmærksomhed i den bredere offentlighed. Der blev i 2008 udviklet en række centrale
kommunikationsværktøjer, -produkter og -kanaler for at informere om Det Europæiske
Forskningsråd.
Det Europæiske Forskningsråd afholdt en meget vellykket konference den 7. oktober 2008 i
Paris under det franske formandskab. Konferencen, hvis titel var
The European Research
Council for a policy of excellence: the first award winners pave the way,
fokuserede på at
evaluere Det Europæiske Forskningsråds støtteaktiviteter i løbet af det første år og gjorde det
muligt for modtagere af EFR-opstartstilskud at dele erfaringer med hinanden. Det Europæiske
Forskningsråd deltog også i internationalt orienterede videnskabsmesser og -kongresser som
led i sin kommunikationsstrategi – i første omgang med fokus på USA.
4.6.
Tilsyn med og vurdering og evaluering af særprogrammet "Idéer"
Der blev i 2008 truffet foranstaltninger for at sikre, at Det Europæiske Forskningsråd fungerer
på en effektiv, åben og ansvarlig måde, og at det er en reel "læringsorganisation", der vurderer
indsatsen løbende og justerer og forbedrer procedurer på grundlag af de erfaringer, der opnås.
Forskningsrådet arbejdede hele året på at videreudvikle strategien for tilsynet med og
vurderingen og evalueringen af aktiviteter og resultater set fra et videnskabeligt synspunkt.
Der blev udviklet en struktur, der omfatter Det Europæiske Forskningsråds strategiske krav,
Det Videnskabelige Råds opgaver og Kommissionens forpligtelser til at føre tilsyn med og
evaluere programmets gennemførelse. Strukturen er baseret på forskellige kategorier af
mulige virkninger og resultater og en bred og helhedsorienteret forståelse af Forskningsrådets
arbejde.
4.6.1.
Støtteforanstaltninger
Forslagsindkaldelsen vedrørende samordnede støtteforanstaltninger var et nyt element i
arbejdsprogrammet for 2008. Den første indkaldelse vedrørende samordnede
støtteforanstaltninger blev lanceret i juli 2008 med tidsfrist i november 2008. Målet var at
generere en portefølje af projekter, undersøgelser og dermed forbundne initiativer, der vil
bidrage til tilsynet med og vurderingen og evalueringen af den virkning, som Det Europæiske
Forskningsråd og særprogrammet "Idéer" har. Arbejdsprogrammet omfattede endvidere
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449142_0008.png
støtteaktioner til aktiviteterne for specifikke juridiske enheder (modtagere) med henblik på at
yde støtte til Det Videnskabelige Råds formand og næstformænd på deres arbejdspladser
6
.
Der blev udvalgt to forslag: ét, der analyserer programmets betydning for forskere,
forskningsorganisationer, finansieringsinstitutioner og politiske strukturer, og ét, der drejer sig
om karriereudvikling, værtsinstitutioner, forskningsstrukturer og forskningsoutput.
Resultaterne blev analyseret mod den ovenfor beskrevne struktur, og i november 2008 blev
der offentliggjort en ny indkaldelse af forslag vedrørende samordnede støtteforanstaltninger
med fokus på emnemæssige "huller" og interesseområder, hvor der ikke blev udvalgt forslag
til finansiering i forbindelse med den foregående indkaldelse. Der blev udsendt information til
evalueringssamfundet og afholdt en informationsdag i Bruxelles den 16. september.
4.6.2.
Undersøgelse af strukturer og mekanismer
Ifølge bilag I til beslutningen om særprogrammet "Idéer" skal der ud over den løbende
evaluering foretages:
en uafhængig undersøgelse af EFR's strukturer og mekanismer efter kriterier som
videnskabelig topkvalitet, uafhængighed, effektivitet og åbenhed, og dette skal ske
med Det Videnskabelige Råds fulde medvirken. Dette vil omfatte processen og
kriterierne for udvælgelse af medlemmer af Det Videnskabelige Råd. Undersøgelsen
skal eksplicit se på fordele og ulemper ved en struktur, der bygger på et
forvaltningsorgan, og en struktur, der bygger på traktatens artikel 171. Der bør på
grundlag af denne undersøgelse foretages ændringer af disse strukturer og
mekanismer, hvis det er relevant. Kommissionen sørger for, at alt det nødvendige
forberedende arbejde, herunder de lovgivningsmæssige forslag, som den finder
nødvendige, udføres og fremlægges for Europa-Parlamentet og Rådet, jf. traktaten,
således at overgangen til den påkrævede ændrede struktur kan ske så hurtigt som
muligt.
Kommissionen forelagde i 2008 en meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet om metoder
og mandat for uafhængige eksperters evaluering af Det Europæiske Forskningsråds strukturer
og mekanismer
7
. Evalueringen fandt sted i 2009.
5.
5.1.
D
ET
E
UROPÆISKE
F
ORSKNINGSRÅDS ORGANISERING
Det Videnskabelige Råd
Tre medlemmer af Det Videnskabelige Råd trådte tilbage af personlige grunde i 2008
8
.
Kommissionen nedsatte et udvælgelsesudvalg
9
, der skulle udvælge tre nye medlemmer af Det
Videnskabelige Råd. Udvalget blev også bedt om at komme med anbefalinger til, hvordan
6
7
8
9
Disse støtteaktioner efterfulgte specifikke støtteaktioner, der var fastlagt med et lignende formål som
forberedende aktioner under det sjette rammeprogram.
KOM(2008) 526.
Det drejede sig om professor Paul J. Crutzen, professor Lord May of Oxford og professor Manuel
Castells.
Udvalget bestod af professor Eero Vuorio (rektor for universitetet i Turku), der fungerede som formand,
og af følgende medlemmer: professor Hélène Ahrweiler (æresrektor og dekan ved Académie de Paris),
professor Zita Aušrelė Kučinskienė (dekan på det medicinske fakultet ved universitetet i Vilnius) og
professor Arnold Schmidt (professor ved det tekniske universitet i Wien).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449142_0009.png
medlemmerne kan udskiftes i fremtiden
10
. I 2008 afholdt Det Videnskabelige Råd fem
plenarmøder. EFR's bestyrelse, der er nedsat af Det Videnskabelige Råd for at planlægge Det
Videnskabelige Råds møder og samarbejde med DIS, mødtes syv gange i løbet af året. Det
Videnskabelige Råd afholdt også et uformelt strategimøde, hvor man drøftede de erfaringer,
der er gjort i løbet af de første tre år af Det Videnskabelige Råds eksistens, og diskuterede de
fremtidige strategiske mål.
5.2.
Oprettelsen af Forvaltningsorganet for Det Europæiske Forskningsråd, der skal
fungere som specifik gennemførelsesstruktur
Ifølge afgørelsen om oprettelse af Det Europæiske Forskningsråd skal DIS være et eksternt
organ, der er ansvarligt for alle aspekter af den administrative iværksættelse og gennemførelse
af programmet som fastlagt i arbejdsprogrammet. DIS skal navnlig gennemføre
evalueringsprocedurerne samt peer review- og udvælgelsesprocessen efter de principper, som
Det Videnskabelige Råd fastlægger, og varetage den økonomiske og videnskabelige
forvaltning af støtten.
I 2007 blev det besluttet at opfylde kravet om, at DIS skal være et eksternt organ, ved at
oprette et forvaltningsorgan, hvilket formelt skete ved Kommissionens afgørelse af
14. december 2007
11
som led i den generelle ordning for forvaltningsorganer
12
. En
cost/benefit-analyse havde også vist, at man ved at vælge et forvaltningsorgan kunne reducere
de anslåede administrative udgifter fra de 5 %, der oprindelig var fastsat i beslutningen om
særprogrammet "Idéer", til 3,5 %, hvilket er mindre end for lignende finansieringsorganer.
5.2.1.
Bemyndigelsesafgørelsen
Kommissionen traf i oktober 2008 en afgørelse, hvori den bemyndigede Forvaltningsorganet
for Det Europæiske Forskningsråd til at udføre de opgaver, der kræves for at gennemføre
programmet, og til at bistå Det Videnskabelige Råd
13
. Andre specifikke opgaver er
planlægning og gennemførelse af informations-, kommunikations- og formidlingsaktiviteter
og udpegning af eksperter til vurdering af forslag og indgåelse af tilskudsaftaler.
5.2.2.
Nedsættelse af en styringskomité
Alle forvaltningsorganer skal nedsætte en styringskomité
14
, der bl.a. sørger for at vedtage
organets arbejdsprogram og driftsbudget hvert år. Det Europæiske Forskningsråds
10
11
12
13
14
"News Alerts on EU Research: Set up of the ERC Identification Committee. Brussels", 23. september
2008 (http://ec.europa.eu/research/index.cfm?pg=newsalert&lg=en&year=2008&na=na-230908)
Kommissionens afgørelse 2008/37/EF af 14. december 2007 om oprettelse af et forvaltningsorgan for
Det Europæiske Forskningsråd til forvaltning af Fællesskabets særprogram "Idéer" inden for
frontlinjeforskning i medfør af Rådets forordning (EF) nr. 58/2003 (EUT L 9 af 12.1.2008, s. 15).
Rådets forordning (EF) nr. 58/2003 af 19. december 2002 om vedtægterne for de forvaltningsorganer,
der skal administrere opgaver i forbindelse med EF-programmer (EFT L 11 af 16.1.2003, s. 1).
Kommissionens afgørelse af 8.10.2008 om bemyndigelse af Forvaltningsorganet for Det Europæiske
Forskningsråd til at udføre opgaver i forbindelse med gennemførelsen af særprogrammet "Idéer" inden
for forskning, herunder navnlig anvendelsen af de bevillinger, der er opført på Fællesskabets budget.
K(2008) 5694 (ikke offentliggjort).
Artikel 8 i Rådets forordning (EF) nr. 58/2003 af 19. december 2002 om vedtægterne for de
forvaltningsorganer, der skal administrere opgaver i forbindelse med EF-programmer (EFT L 11 af
16.1.2003, s. 1).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449142_0010.png
Styringskomité, der blev nedsat ved en kommissionsafgørelse
15
i 2008, er sammensat under
hensyntagen til Forskningsrådets særlige rolle. Styringskomitéen under Forvaltningsorganet
for Det Europæiske Forskningsråd består af to repræsentanter for Kommissionen og to
repræsentanter for forskersamfundet, hvoraf den ene er medlem af Det Videnskabelige Råd.
Det Europæiske Forskningsråds generalsekretær deltager med observatørstatus.
5.2.3.
Opnåelse af administrativ autonomi
Indtil Forvaltningsorganet opnåede administrativ autonomi, blev DIS' funktioner i
overensstemmelse med afgørelsen om Det Europæiske Forskningsråd varetaget af en særlig
tjenestegren i Kommissionen, nemlig Direktorat S under Generaldirektoratet for Forskning
16
.
Der blev i 2008 gjort store fremskridt i forbindelse med Forvaltningsorganets formelle
etablering og drift – både med at fastlægge de juridiske og administrative rammer og med at
overdrage de opgaver, der varetages af Direktorat S, til Forvaltningsorganet.
5.3.
Overflytning og ansættelse af personale
De første indkaldelser af interessetilkendegivelser og stillingsopslag blev offentliggjort i 2008
med henblik på ansættelse eller overflytning af personale til profiler og stillinger i
Forvaltningsorganet. På den måde blev der gradvis opbygget en medarbejderstab i
Forvaltningsorganet for Det Europæiske Forskningsråd. I slutningen af året var
61 medarbejdere allerede tiltrådt og arbejdede side om side med personalet i Direktorat S
under Generaldirektoratet for Forskning. Det samme generaldirektorat har desuden udlånt
11 videnskabelige medarbejdere til Forvaltningsorganet. Der er ansat og overflyttet mere
personale, end Direktorat S har mistet i samme tidsrum.
Det lykkedes derfor at gennemføre programmet planmæssigt, og Forvaltningsorganets
administrative kapacitet blev udvidet og styrket med henblik på opnåelsen af autonomi i
2009
17
.
5.3.1.
Overflytning af tjenestemænd i tjenestens interesse
Jack Metthey, der er direktør for Direktorat S, er også blevet udnævnt til fungerende direktør
for Forvaltningsorganet for Det Europæiske Forskningsråd
18
. Han vil bestride posten, indtil
der udpeges en direktør for dette organ.
Ud over direktørposten er det planen, at 19 andre stillinger i Forvaltningsorganet skal besættes
med tjenestemænd fra Kommissionen, der overflyttes i tjenestens interesse. Det drejer sig om
16 administrative medarbejdere og tre andre medarbejdere. Indkaldelser vedrørende alle disse
stillinger blev offentliggjort i løbet af året, og ved udgangen af 2008 var én ledende stilling
blevet besat.
15
16
17
18
Kommissionens afgørelse om udnævnelse af fem medlemmer og en observatør til Styringskomitéen
under Forvaltningsorganet for Det Europæiske Forskningsråd, K(2008) 5132 (ikke offentliggjort).
Forvaltningsorganet opnåede administrativ autonomi den 15. juli 2009.
Se afsnit 5.2.3.
Det blev besluttet på Kommissionens 1839. møde den 16. juli 2008.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.3.2.
Eksterne midlertidigt ansatte
En række centrale videnskabelige, operationelle og administrative stillinger vil blive besat
med eksterne midlertidigt ansatte. Alle 80 stillinger for midlertidigt ansatte blev opslået i
2008, og udvælgelsesprocedurerne var i de fleste tilfælde langt fremme ved årets udgang.
Eftersom ansættelsesproceduren er ret tidskrævende for denne type personale, kunne de første
midlertidigt ansatte påbegynde arbejdet i Forvaltningsorganet i begyndelsen af 2009.
5.3.3.
Kontraktansatte
Kontraktansatte rekrutteres til at varetage opgaver af meget forskellig karakter under tilsyn af
midlertidigt ansatte.
5.3.4.
Udstationerede nationale eksperter
Nationale eksperter, der var udstationeret i Direktorat S, fik tilbud om overflytning til
Forvaltningsorganet. Ved udgangen af 2008 havde 11 eksperter taget imod dette tilbud.
5.4.
Placering
Det Europæiske Forskningsråd får sine egne lokaler i Covent Garden-bygningen i Bruxelles
tæt på Gare du Nord og byens botaniske have. Kommissionens Forvaltningsorgan for
Forskning (REA), der forvalter en række andre særprogrammer under syvende
rammeprogram, vil også blive placeret her. Forvaltningsorganets personale og Det
Europæiske Forskningsråds generalsekretær har nu kontor i denne bygning, hvor der også vil
blive afholdt møder i forbindelse med Det Videnskabelige Råds peer review-evalueringer.
Det forventes, at samtlige ansatte i Forvaltningsorganet for Det Europæiske Forskningsråd vil
flytte ind i de nye kontorer inden slutningen af 2009.
6.
K
ONKLUSIONER OG PERSPEKTIVER FOR
2009
Der er i løbet af 2008 gjort store fremskridt med de centrale juridiske og operationelle
aktiviteter i forbindelse med Forvaltningsorganet for Det Europæiske Forskningsråd, hvilket
førte frem til Forvaltningsorganets opnåelse af autonomi i 2009. Det effektive samarbejde
med Det Videnskabelige Råd har haft afgørende betydning. Ansættelsen og overflytningen af
personale til Forvaltningsorganet er kommet i gang og har taget fart på trods af visse
indledende forsinkelser, som skyldtes den interesse og meget store respons, som de første
indkaldelser af ansøgninger gav anledning til.
Det Europæiske Forskningsråds tilskudsordninger vil blive videreudviklet i fremtiden for at
sikre, at de fortsætter med at støtte ekspertisen og forvaltes effektivt. Det overvejes at træffe
foranstaltninger til at forbedre EU's og de associerede landes evne til at tiltrække forskere fra
tredjelande. Der er også planer om justeringer og kampagner for at få flere kvindelige forskere
med. Det Videnskabelige Råd har indvilget i at sætte endnu mere fokus på afbræk i kvindelige
forskeres professionelle karrierer i arbejdsprogrammet.
Det Europæiske Forskningsråd lægger også vægt på, at finansieringen ikke kun går til de mere
velstående europæiske lande og regioner. Det forventes, at værtsinstitutionerne inden for
rammerne af Det Europæiske Forskningsråds standardtilskudsaftale og ved hjælp af andre
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
administrative og lovgivningsmæssige tiltag vil gøre det fornødne for at tiltrække og fastholde
videnskabsfolk og forskere, der har potentiale til at opnå et EFR-tilskud.
Det forventes samtidig, at værtsinstitutionerne anvender midlerne fra EFR-tilskuddet til at nå
de mål, der er fastsat for det specifikke forskningsprojekt. EFR-tilskuddene bør fremme
frontlinjeforskning i hele EU og alle associerede lande – også i de lande og regioner, hvor
forskningsfaciliteterne og -infrastrukturen er mindre veludviklede. EFR-tilskuddene vil på den
måde kunne understøtte værtsinstitutionernes bestræbelser for at opbygge eller styrke den
europæiske ekspertise.
Tilsyns- og evalueringsarbejdet og ikke mindst undersøgelsen af Det Europæiske
Forskningsråds strukturer og mekanismer vil resultere i større effektivitet og
gennemslagskraft. Det Europæiske Forskningsråd ser sig selv om en "læringsorganisation",
og de hidtidige erfaringer vil bidrage til, at evalueringen, der forventes afsluttet inden
udgangen af det nuværende kommissærkollegiums embedsperiode, bliver en succes.
DA
12
DA