Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009
KOM (2009) 0494
Offentligt
1449148_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 25.9.2009
KOM(2009) 494 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Årsrapport til Rådet og Europa-Parlamentet
om Eurodacs centrale enheds virksomhed i 2008
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Årsrapport til Rådet og Europa-Parlamentet
om Eurodacs centrale enheds virksomhed i 2008
1.
1.1.
I
NDLEDNING
Anvendelsesområde
I Rådets forordning (EF) nr. 2725/2000 af 11. december 2000 om oprettelse
af "Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv
anvendelse af Dublinkonventionen (i det følgende benævnt "Eurodac-
forordningen")
1
fastsættes det, at Kommissionen en gang om året skal
forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om den centrale enheds
virksomhed
2
. Denne sjette årsrapport indeholder oplysninger om
forvaltningen af systemet og dets resultater i 2008. I rapporten vurderes
Eurodacs resultater og omkostningseffektivitet samt kvaliteten af den
centrale enheds tjenester.
1.2.
Udvikling på det retlige og det politiske område
Kommissionen fremsatte den 3. december 2008
3
et forslag om ændring af
Eurodac-forordningen for at tage fat på de spørgsmål (vedrørende Eurodac-
forordningens effektivitet og forbedring af systemets supportfunktion for at
gøre det lettere at anvende Dublinforordningen), der var fremhævet i dens
rapport om evalueringen af Dublinsystemet, der blev offentliggjort i juni
2007 ("evalueringsrapporten")
4
.
I 2008 blev Eurodac-forordningens anvendelsesområde udvidet til også at
omfatte Schweiz, som (efter at landet havde givet Kommissionen besked om,
at det var rede til at deltage i systemet i overensstemmelse med artikel 27,
stk. 2, litra a), i Eurodac-forordningen) blev tilsluttet Eurodac den
12. december 2008
5
.
1
2
3
4
5
EFT L 316 af 15.12.2000, s. 1.
Artikel 24, stk. 1, i Eurodac-forordningen.
Forslag til Rådets og Europa-Parlamentets forordning om oprettelse af "Eurodac" til
sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af Dublinforordningen,
KOM(2008) 825.
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om evalueringen af
Dublinsystemet, KOM(2007) 299 endelig {SEK(2007) 742}.
Kommissionen bistod Schweiz med tilkoblingen til Eurodac-systemet, herunder den
forudgående driftstestning.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0003.png
2.
2.1.
E
URODACS CENTRALE ENHED
6
Forvaltning af systemet
På grund af den stigende mængde oplysninger, der skal forvaltes (nogle
transaktionskategorier skal opbevares i ti år), den naturlige forældelse af den
tekniske platform (leveret i 2001) og uforudsigelige tendenser i Eurodacs
transaktionsmængder som følge af nye medlemsstaters tiltrædelse
7
er der ved
at blive foretaget en opgradering af Eurodac-systemet, som efter planerne
forventes tilendebragt i første kvartal i 2010. Kommissionen undertegnede i
2006 aftalen om det sikrede kommunikationsnet "secure-Trans European
Services for Telematics between Administrations" (s-TESTA). Medlems-
staterne påbegyndte i 2007 deres migration fra det tidligere anvendte
TESTA II-netværk til s-TESTA. Der var 18 medlemsstater, der startede med
at migrere til det nye system, der er mere sikkert og pålideligt. I løbet af 2008
fulgte de resterende medlemsstater efter.
2.2.
Tjenesternes kvalitet og omkostningseffektivitet
Kommissionen har gjort sig stor umage med at levere en kvalitetsservice til
medlemsstaterne, som er de endelige brugere af Eurodacs centrale enhed
8
.
Eurodacs centrale enhed var i 2008 til rådighed 99,84 % af tiden.
I 2008 fik Kommissionen indberetning om to "falske hit", dvs. forkert
identifikation ved hjælp af AFIS, mens den i 2007 modtog indberetning om
ét tilfælde. Selv om medlemsstaterne har pligt til at kontrollere samtlige hit
omgående som beskrevet i artikel 4, stk. 6, i Eurodac-forordningen, er de for
øjeblikket ikke forpligtet til at anmelde falske hit til Kommissionen
9
. Da der
kun er indberettet i alt tre falske hit ud af flere end 1,5 millioner søgninger og
flere end 300 000 hit, må systemet imidlertid stadig anses for at være yderst
præcist.
Udgifterne til vedligeholdelse og drift af den centrale enhed var i 2008 på
605 720,67 EUR. Udgifterne faldt sammenlignet med året før, eftersom tallet
for 2007 også omfattede udgifterne til en vigtig opgradering af
beredskabssystemets, det såkaldte Business Continuity System
10
, kapacitet.
Udgifterne i 2008 udgør imidlertid stadigvæk en stigning sammenlignet med
6
7
8
9
10
En generel beskrivelse af Eurodacs centrale enhed samt definitioner på de forskellige former
for transaktioner, der behandles i den centrale enhed, og på de hit, der kan forekomme, findes
i den første årsrapport om Eurodacs centrale enheds virksomhed. Se arbejdsdokument fra
Kommissionens tjenestegrene – Første årsrapport til Rådet og Europa-Parlamentet om
Eurodacs centrale enheds virksomhed, SEK(2004) 557, s. 6.
Samtlige EU-medlemsstater samt Norge og Island anvender Dublin- og Eurodac-
forordningerne, hvorfor begrebet "medlemsstater" i denne rapport dækker de 29 stater, der
bruger Eurodac-databasen.
Tjenesterne omfatter ikke blot den centrale enheds direkte tjenester (f.eks. matchingkapacitet,
lagring af oplysninger osv.), men også kommunikations- og sikkerhedstjenester vedrørende
videregivelsen af oplysninger mellem den centrale enhed og de nationale adgangspunkter.
Kommissionen har i forbindelse med revideringen af Eurodac-forordningen foreslået at tilføje
en forpligtelse for medlemsstaterne til at oplyse om alle falske hit.
Det såkaldte Business Continuity System anvendes i tilfælde af, at den centrale enhed ikke er
tilgængelig, og det har desuden en vis afprøvningskapacitet, der gør det muligt for
medlemsstaterne eller tiltrædende lande at afprøve nye løsninger.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de foregående år (2004/2005/2006) som følge af de øgede systemvedlige-
holdelsesudgifter.
Besparelserne i Eurodac-udgifterne skyldtes effektiv brug af eksisterende
ressourcer og infrastruktur, som Kommissionen forvalter, bl.a. brugen af S-
TESTA-netværket.
Kommissionen tilvejebragte også (via IDABC-programmet) kommuni-
kations- og sikkerhedstjenesterne til udveksling af oplysninger mellem den
centrale enhed og de nationale enheder. Disse omkostninger, som de enkelte
medlemsstater oprindeligt skulle have afholdt i overensstemmelse med
forordningens artikel 21, stk. 2 og 3, blev i sidste ende dækket af
Kommissionen, som anvendte de til rådighed stående fælles infrastrukturer
og dermed skabte besparelser for de nationale budgetter.
2.3.
Databeskyttelse og datasikkerhed
I Eurodac-forordningens artikel 18, stk. 2, fastsættes en kategori af
transaktioner, der giver mulighed for at foretage såkaldte "særlige søgninger"
på anmodning af en person, hvis oplysninger er lagret i den centrale
database, for derved at garantere den pågældendes ret til som registreret at få
adgang til sine egne oplysninger.
I 2008 skete der et voldsomt fald i antallet af sådanne "særlige søgninger": I
2008 blev der foretaget 56 sådanne søgninger sammenlignet med 195 i 2007,
hvilket er et fald på 71,3 %.
Det var en glædelig udvikling, at antallet af medlemsstater, der anvendte
særlige søgninger, næsten blev halveret (8 mod 15 det foregående år).
Som drøftet i tidligere årsrapporter og i evalueringsrapporten er
Kommissionen imidlertid stadig bekymret over anvendelsen af sådanne
søgninger og finder stadig, at der foretages for mange. For bedre at kunne
overvåge dette fænomen har Kommissionen i sit forslag til ændring af
Eurodac-forordningen indføjet et krav til medlemsstaterne om at sende en
kopi af den anmodning om indsigt, som den registrerede har stilet til den
kompetente nationale tilsynsmyndighed.
I samordning med den europæiske tilsynsførende for databeskyttelse har
Kommissionen til hensigt at gribe ind over for de medlemsstater, der
vedvarende misbruger denne vigtige bestemmelse om databeskyttelse.
3.
T
AL OG RESULTATER
Bilaget til denne årsrapport indeholder tabeller med faktuelle data frembragt
af den centrale enhed i perioden 1.1.2008–31.12.2008. Eurodac-statistikkerne
tager udgangspunkt i registrerede fingeraftryk af samtlige personer fra
alderen 14 år og op, som har indgivet en asylansøgning i medlemsstaterne,
som er pågrebet i forbindelse med ulovlig passage af en medlemsstats ydre
grænse, eller som opholdt sig ulovligt på en medlemsstats område (hvis de
kompetente myndigheder finder det nødvendigt at tjekke muligheden for, at
de pågrebne personer forudgående har indsendt en asylansøgning).
Det bør bemærkes, at Eurodac-oplysninger om asylansøgninger ikke kan
sammenlignes med de data, Eurostat udarbejder, da sidstnævnte er baseret på
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0005.png
månedlige statistikker fra justits- og indenrigsministerierne. Disse forskelle
kan forklares ud fra en række årsager af metodologisk karakter. For det første
omfatter Eurostats data alle asylansøgere, dvs. uanset alder. For det andet er
Eurostats data indsamlet således, at der sondres mellem personer, der ansøger
om asyl i referencemåneden (dette kan også omfatte gentagne ansøgninger),
og personer, der ansøger om asyl for første gang.
3.1.
Vellykkede transaktioner
En "vellykket transaktion" er en transaktion, som den centrale enhed har
kunnet behandle korrekt uden afvisning på grund af manglende validering,
fingeraftryksfejl eller utilstrækkelig kvalitet
11
.
Den centrale enhed modtog i 2008 i alt 357 421 vellykkede transaktioner,
hvilket udgør en stigning på 19,1 % i forhold til 2007 (300 018). Hvad angår
antallet af datatransaktioner for asylansøgere (kategori
1
12
), fortsatte den
stigende tendens i 2007 også i 2008: de statistiske data fra Eurodac viser en
stigning på 11,3 % (til 219 557) i forhold til 2007 (197 284). En sådan
stigning afspejler den generelle stigning i antallet af asylansøgninger i EU i
2008.
Tendensen vedrørende antallet af personer, der blev pågrebet i forbindelse
med en ulovlig passage af en ydre grænser (kategori
2
13
) ændrede sig
ligeledes i 2008. Efter et fald på 8 % mellem 2006 og 2007 (til 38 173) steg
antallet af transaktioner med 62,3 % i 2008 (til 61 945). Italien (32 052
sammenlignet med 15 053 i 2007), Grækenland (20 012 sammenlignet med
11 376 i 2007) og Spanien (7 068, sammenlignet med 9 044 i 2007)
indsender langt størstedelen af fingeraftrykkene i kategori 2 efterfulgt af
Ungarn (1 220), Det Forenede Kongerige (344) og Bulgarien (307). I 2008
var der 7 medlemsstater (Tjekkiet, Estland, Irland, Island, Luxembourg,
Norge og Portugal), der ingen kategori 2-transaktioner indsendte. Problemet
med forskellen mellem antallet af kategori 2-oplysninger, der sendes til
Eurodac og andre statistiske kilder vedrørende omfanget af ulovlig passage
af grænserne medlemsstaterne, som Eurodacs statistiske data viste, skyldes
højst sandsynlig den vage definition i artikel 8, stk. 1, i Eurodac-
forordningen
14
. Dette problem vil blive løst ved hjælp af en præcisering af
11
12
13
14
Tabel 2 i bilaget viser vellykkede transaktioner pr. medlemsstat fordelt på kategorier mellem
1.1.2008 og 31.12.2008.
Oplysninger vedrørende
asylansøgninger.
Fingeraftryk (aftryk af samtlige ti fingre) af
asylansøgere indsendes med henblik på sammenligning med fingeraftryk af alle andre
asylansøgere, der tidligere har indgivet deres ansøgning i en anden medlemsstat. De samme
oplysninger sammenlignes også med kategori 2-oplysninger (se nedenfor). Oplysningerne
opbevares i ti år bortset fra enkelte specifikke tilfælde, der er fastlagt i forordningen (f.eks. en
person, der opnår statsborgerskab i en af medlemsstaterne), idet oplysningerne for den
pågældende i sådanne tilfælde slettes.
Oplysninger om
udlændinge, der blev pågrebet i forbindelse med en ulovlig passage af en
ydre grænser, og som ikke blev afvist.
Disse oplysninger (aftryk af samtlige ti fingre)
indsendes udelukkende til lagring med henblik på sammenligning med
asylansøgeroplysninger, der efterfølgende indsendes til den centrale enhed. Disse oplysninger
opbevares i to år bortset fra tilfælde, som slettes øjeblikkeligt, når den pågældende opnår
opholdstilladelse, forlader medlemsstatens område eller opnår statsborgerskab i en af dem.
"Medlemsstaterne optager i overensstemmelse med de beskyttelsesforanstaltninger, der er
fastlagt i den europæiske menneskerettighedskonvention og i De Forenede Nationers
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0006.png
definitionen i forbindelse med den igangværende ændring af Eurodac-
forordningen.
I 2008 skete der en stærk stigning i antallet af tilfælde, hvor muligheden for
at sende
15
kategori 3-transaktioner
16
(oplysninger om personer, der er
pågrebet, mens de ulovligt opholdt sig på en medlemsstats område), blev
udnyttet. Efter en mindre stigning mellem 2006 og 2007 (til 64 561) steg
antallet af transaktioner til 75 919 i 2008, hvilket svarer til en stigning på
17,6 %. Irland og Malta er fortsat de to eneste medlemsstater, der ikke
indsendte kategori 3-transaktioner.
3.2.
3.2.1.
"Hit"
Hit: kategori 1 over for kategori 1
Tabel 3 i bilaget viser for de enkelte medlemsstater antallet af
asylansøgninger, som svarede til asylansøgninger, der allerede var registreret
i en anden ("udenlandske hit") eller i den samme medlemsstat ("lokale
hit")
17
. Tabellen giver også en idé om asylansøgernes sekundære bevægelser
inden for EU. Bortset fra de "logiske" ruter mellem nærliggende
medlemsstater kan det ses, at et stort antal af asylansøgerne i Frankrig
(1 739) og i Belgien (625) tidligere havde indgivet deres ansøgning i Polen,
eller at det højeste antal udenlandske hit i Grækenland (316) og Italien (680)
fremkom ved at sammenholde oplysninger på asylansøgere registreret i Det
Forenede Kongerige. I sidstnævnte tilfælde er strømmene symmetriske, og
de fleste hit for kategori 1-transaktioner foretaget af Det Forenede Kongerige
fremkommer i forbindelse med oplysninger indsendt af Italien (768). Det er
slående, at 42,2 % af de samlede efterfølgende ansøgninger blev indgivet i
samme medlemsstat som den tidligere ansøgning. I Belgien, Cypern,
Tjekkiet, Polen og Det Forenede Kongerige var over halvdelen af de
efterfølgende ansøgninger indgivet i den samme medlemsstat.
15
16
17
konvention om barnets rettigheder omgående fingeraftryk af samtlige fingre af alle
udlændinge, der er fyldt 14 år, og som pågribes af de kompetente kontrolmyndigheder i
forbindelse med ulovlig passage af grænsen til den pågældende medlemsstat ad land-, sø- eller
luftvejen efter at være kommet fra et tredjeland,
og som ikke afvises."
Og dermed sammenligne oplysninger om tredjelandsstatsborgere, som opholder sig ulovligt
på området med tidligere registrerede fingeraftryk for asylansøgere.
Oplysninger vedrørende
udlændinge, som opholder sig ulovligt i en medlemsstat.
Disse
oplysninger, som ikke lagres, sammenholdes med oplysninger om asylansøgere lagret i den
centrale database. Det er frivilligt for medlemsstaterne, om de vil videregive oplysninger af
denne kategori.
Statistikkerne vedrørende
lokale hit
i tabellerne svarer ikke nødvendigvis til de hitresultater,
der videregives af den centrale enhed og registreres af medlemsstaterne. Årsagen er, at
medlemsstaterne ikke altid anvender den mulighed, der er indeholdt i artikel 4, stk. 4, hvor
den centrale enhed anmodes om at foretage en søgning i deres egne oplysninger, der allerede
er lagret i den centrale database. Selv når en medlemsstat ikke gør brug af den mulighed, skal
den centrale enhed imidlertid af tekniske årsager altid foretage en sammenligning med
samtlige oplysninger (nationale og udenlandske), der er lagret i den centrale enhed. I disse
konkrete tilfælde vil den centrale enhed, selv hvis der findes en match over for nationale
oplysninger, simpelthen svare "intet hit", fordi medlemsstaten ikke bad om sammenligningen
af de indsendte oplysninger med egne oplysninger.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0007.png
3.2.2.
Flere samtidige ansøgninger
Af de i alt 219 557 asylansøgninger, der blev registreret i Eurodac i 2008,
udgjorde 38 445 ansøgninger "flere samtidig ansøgninger", hvilket betyder,
at i 38 445 tilfælde var fingeraftrykkene for den samme person allerede
registreret som en kategori 1-transaktion (i den samme eller i en anden
medlemsstat). En første gennemgang af statistikkerne for systemet synes
derfor at antyde, at 17,5 % af asylansøgningerne i 2008 udgjorde
efterfølgende ansøgninger (dvs. andengangs eller mere), hvilket udgør en
stigning på 1,5 % sammenholdt med det foregående år. Videregivelse af en
kategori 1-transaktion betyder imidlertid ikke i samtlige tilfælde, at den
pågældende har indgivet en ny asylansøgning. Det er i nogle medlemsstater
praksis at tage fingeraftryk efter tilbagetagelse i henhold til
Dublinforordningen, hvilket fører til en fordrejning af statistikkerne
vedrørende flere samtidige ansøgninger: når der på ny tages og videregives
fingeraftryk for ansøgeren efter dennes ankomst som følge af en overførsel i
henhold til Dublinforordningen, giver det et forkert billede, nemlig at
ansøgeren på ny har ansøgt om asyl. Kommissionen har til hensigt at løse
dette problem og har i forslaget til ændring af Eurodac-forordningen indført
krav om, at overførsler ikke skal registreres som nye asylansøgninger.
3.2.3.
Hit: kategori 1 over for kategori 2
Disse hit giver en idé om, hvilke ruter der benyttes af personer, der ulovligt
er indrejst på EU's område forud for deres ansøgning om asyl. Som de
tidligere år fremkommer der flest hit ved at sammenholde disse oplysninger
med oplysninger indsendt af Grækenland og Italien og i langt mindre
udstrækning af Spanien og Ungarn. De fleste af disse hit er "lokale" (hvilket
betyder, at personer, der ulovligt er indrejst på deres område, efterfølgende
ansøger om asyl i det samme land
18
). Når samtlige medlemsstater tages i
betragtning, fremgår det, at mere end halvdelen (64,4 %) af de personer, der
pågribes i forbindelse med ulovlig passage af en grænse, og som beslutter at
indgive en asylansøgning, gør dette i den samme medlemsstat, som de
ulovligt rejste ind i.
De fleste af de personer, der ulovligt indrejste i EU via Grækenland og
dernæst rejste videre, søgte hovedsageligt til Det Forenede Kongerige,
Norge, Italien og Nederlandene. Personer, der indrejste i Italien, rejste
hovedsageligt videre til Det Forenede Kongerige, Norge, Schweiz
19
og
Sverige. Personer, der indrejste via Spanien, rejste ofte videre til Frankrig og
Italien, mens de, der indrejste via Ungarn, hovedsageligt rejste videre til
Østrig.
18
19
En asylansøgning har forrang frem for ulovlig indrejse, hvorfor det ikke er nødvendigt at
indsende en kategori 2-transaktion i tilfælde, hvor en person pågrebet ved grænsen samtidigt
også ansøger om asyl.
De statistiske data vedrørende Schweiz skal opvejes mod det forhold, at landet kun har været
tilkoblet Eurodac siden 12.12.2008, hvorfor disse data udgør mindre end 3 ugers aktivitet i
systemet.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0008.png
3.2.4.
Hit: kategori 3 over for kategori 1
Disse hit giver en idé om, hvor ulovlige indvandrere først ansøgte om asyl,
inden de rejste til en anden medlemsstat. Det skal imidlertid erindres, at det
ikke er obligatorisk at videregive oplysninger om kategori 3-transaktioner, og
at ikke alle medlemsstater gør systematisk brug af denne kontrolmulighed.
De foreliggende oplysninger tyder på, at personer, der blev pågrebet, mens
de ulovligt opholdt sig i Tyskland, ofte tidligere havde ansøgt om asyl i
Sverige eller Østrig, og at personer, der blev pågrebet, mens de ulovligt
opholdt sig i Frankrig, ofte tidligere havde ansøgt om asyl i Det Forenede
Kongerige eller Italien. En nyere tendens er, at asylansøgere, der først
ansøgte i Italien, opholder sig ulovligt i stort antal i Norge. Det er værd at
bemærke, at gennemsnitligt ca. 19,6 % af de personer, der ulovligt opholdt
sig på området, tidligere havde ansøgt om asyl i en medlemsstat.
3.3.
Transaktionsforsinkelser
Eurodac-forordningen giver for øjeblikket kun en meget vag frist for
videregivelse af fingeraftryk, hvilket kan forårsage store forsinkelser i
praksis. Spørgsmålet er af afgørende betydning, idet forsinkelser i
videregivelsen kan føre til resultater, der er i strid med de principper, der
ligger til grund for den i Dublinforordningen fastlagte ansvarsfordeling.
Spørgsmålet om overdrevne forsinkelser mellem optagelsen af fingeraftryk
og indsendelsen af dem til Eurodacs centrale enhed er blevet påpeget i de
foregående årsrapporter og understreget som et gennemførelsesproblem i
evalueringsrapporten.
I 2008 skete der en samlet stigning i antallet af forsinkelser i overførslerne
(den største forsinkelse var på 22,09 dage)
20
, efter at situationen havde været
bedre det foregående år. Kommissionen må på ny gentage, at en forsinket
videregivelse kan føre til ukorrekt udpegelse af en medlemsstat som følge af
to forskellige scenarier beskrevet i årsrapporten for 2006, nemlig "forkerte
hit"
21
og "manglende hit"
22
.
20
21
22
Den årlige gennemsnitlige forsinkelse i videregivelse af kategori 1-oplysninger for medlems-
staten med de største forsinkelser.
Scenariet med et såkaldt "forkert
hit"
betyder, at en tredjelandsstatsborger indgiver en
asylansøgning i en medlemsstat (A), hvis myndigheder tager den pågældendes fingeraftryk.
Mens disse fingeraftryk stadig venter på at blive videregivet til den centrale enhed (kategori 1-
transaktion), kan den pågældende allerede indfinde sig i en anden medlemsstat (B) og igen
ansøge om asyl. Hvis medlemsstat B indsender fingeraftrykkene først, bliver de fingeraftryk,
der indsendes af medlemsstat A, registreret i den centrale database senere end finger-
aftrykkene indsendt af medlemsstat B, og en sammenholdelse af oplysninger indsendt af
medlemsstat B med oplysninger indsendt af medlemsstat A vil dermed resultere i et hit.
Medlemsstat B vil således blive anset for at være ansvarlig i stedet for medlemsstat A, hvor
der først blev indgivet en asylansøgning.
Scenariet med det såkaldte "manglende
hit"
betyder, at en tredjelandsstatsborgere pågribes i
forbindelse med ulovlig passage af en grænse, og den pågældendes fingeraftryk tages af
myndighederne i den medlemsstat (A), som den pågældende er indrejst i. Mens disse
fingeraftryk stadig venter på at blive videregivet til den centrale enhed (kategori 2-
transaktion), kan den pågældende allerede indfinde sig i en anden medlemsstat (B) og igen
ansøge om asyl. Ved den lejlighed tages den pågældendes fingeraftryk af myndighederne i
medlemsstat (B). Hvis denne medlemsstat (B) indsender fingeraftrykkene (kategori 1-
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0009.png
Resultatet af forværringen i situationen, hvad angår overførslen af
fingeraftryk, ses tydeligt i antallet af manglende og forkerte hit.
I 2008 opdagede den centrale enhed 450 "manglende hit", hvilket er en syv
en halv gangs fordobling af tallet for 2007 (60). 324 hit var "forkerte hit"
(233 i 2007). På grundlag af disse resultater opfordrer Kommissionen igen
medlemsstaterne til at træffe alle nødvendige foranstaltninger for at indsende
deres oplysninger i overensstemmelse med artikel 4 og 8 i Eurodac-
forordningen.
Kommissionen har i sit forslag til ændring af Eurodac-forordningen foreslået
en tidsfrist på 48 timer for videregivelse af oplysninger til Eurodacs centrale
enhed.
3.4.
Kvaliteten af transaktionerne
Gennemsnitligt var niveauet for afviste transaktioner i 2008 for samtlige
medlemsstater på 6,4 %, hvilket er næsten det samme niveau som de
foregående år (2006: 6,03 %, 2007: 6,13 %). I seks medlemsstater er
afvisningsprocenten på over 10 %: Estland (26,67 %), Malta, Finland,
Luxembourg, Nederlandene og Det Forenede Kongerige. 13 medlemsstater
har en afvisningsprocent på over gennemsnittet. Det bør understreges, at
afvisningsprocenten ikke afhænger af teknologien eller svagheder i systemet.
Årsagerne til de afviste transaktioner er først og fremmest en lav kvalitet af
de fingeraftryksbilleder, som medlemsstaterne indsender, menneskelige fejl
eller en forkert konfigurering af den medlemsstats udstyr, som indsendte
fingeraftrykkene. På den anden side bør det også bemærkes, at tallene i nogle
tilfælde indeholder flere forsøg på at sende de samme fingeraftryk, efter at de
var blevet afvist af systemet på grund af dårlig kvalitet. Selv om
Kommissionen erkender, at noget af forsinkelsen kan skyldes, at det
midlertidigt er umuligt at tage fingeraftryk (beskadigede fingerspidser eller
andre helbredsrelaterede forhold, der forhindrer, at der straks tages
fingeraftryk), trækker den igen problemet med de generelt høje
afvisningsprocenter, der allerede blev fremhævet i andre årsrapporter, frem
og opfordrer medlemsstaterne til at sikre de nationale Eurodac-operatører en
særlig uddannelse samt til at konfigurere deres udstyr korrekt for at mindske
afvisningsprocenten.
4.
K
ONKLUSIONER
Eurodacs centrale enhed tilvejebragte igen i 2008 meget tilfredsstillende
resultater for så vidt angår hastighed, søgningsresultater, sikkerhed og
omkostningseffektivitet.
Som en logisk følge af den overordnede stigning i antallet af asylansøgninger
i EU i 2008 steg også antallet af kategori 1-transaktioner registreret i
transaktion) først, vil den centrale enhed først registrere en kategori 1-transaktion, og
medlemsstat (B) vil behandle ansøgningen i stedet for medlemsstat (A). Når en kategori 2-
transaktion modtages på et senere tidspunkt, vil der ikke være tale om forkert hit, da der ikke
kan søges på kategori 2-oplysningerne.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Eurodac. Antallet af kategori 2-transaktioner steg med 62,3 %, mens antallet
af kategori 3-tranaktioner steg med 17,6 %.
De nyligt øgede og alt for lange forsinkelser i overførslen af oplysninger til
Eurodacs centrale enhed vækker fortsat bekymring.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0011.png
Tabel 1: Eurodacs centrale enhed, status over databaseindholdet pr. 31.12.2008
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0012.png
Tabel 2: Vellykkede transaktioner til Eurodacs centrale enhed i 2008
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0013.png
Tabel 3: Fordelingen af hit - kategori 1-oplysninger sammenholdt med kategori 1-oplysninger i 2008
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0014.png
Tabel 4: Fordelingen af hit - kategori -oplysninger sammenholdt med kategori 2-oplysninger i 2008
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0015.png
Tabel 5: Fordelingen af hit - kategori 3-oplysninger sammenholdt med kategori 1-oplysninger i 2008
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0016.png
Tabel 6: Afviste transaktioner i 2008 (i %)
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0017.png
Tabel 7: Gennemsnitlig længde af tidsrummet fra optagelsen af fingeraftryk til indsendelsen af dem til Eurodacs centrale enhed i 2008
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0018.png
Tabel 8: Falske hit i 2008, kategori 1-oplysninger sammenholdt med kategori 1-oplysninger
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0019.png
Tabel 9: Fordeling af manglende hit i 2008 for kategori 1-oplysninger sammenholdt med kategori 2-oplysninger på grund af forsinket
indsendelse af kategori 2-oplysninger
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0020.png
Table 10: Fordeling i 2008 af hit over for blokerede sager (artikel 12 i forordning (EF) nr. 2725/2008)
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449148_0021.png
Tabel 11: Antallet af kategori 9–sager fordelt på medlemsstater i 2008
DA
21
DA