Trafikudvalget 2009
KOM (2009) 0518
Offentligt
1449171_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 8.10.2009
KOM(2009) 518 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
FJERDE RAPPORT OM GENNEMFØRELSEN AF FORORDNING (EF) NR.
2320/2002 OM FASTSÆTTELSE AF FÆLLES BESTEMMELSER OM SIKKERHED
INDEN FOR CIVIL LUFTFART
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449171_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
FJERDE RAPPORT OM GENNEMFØRELSEN AF FORORDNING (EF) NR.
2320/2002 OM FASTSÆTTELSE AF FÆLLES BESTEMMELSER OM SIKKERHED
INDEN FOR CIVIL LUFTFART
1
Denne rapport omfatter perioden 1. januar – 31. december 2008
1.
INDLEDNING
2008 udgjorde en væsentlig etape i opbygningen af en effektiv luftfartssikkerhedsordning i
Det Europæiske Fællesskab. Det var et år, hvor erfaringer blev indhøstet, og en lejlighed til at
foretage en grundlæggende nyvurdering ud fra 5 års erfaringer med at gennemføre og
inspicere den ordning, som blev vedtaget eller terrorhandlingerne den 11. september. Det var
også et år, hvor det internationale samarbejde og den teknologiske udvikling blev styrket.
Nyvurderingen afdækkede mange positive aspekter. Lovgivningens hovedkrav fremstår klart
og er overordnet set korrekt gennemført i europæiske lufthavne. Overholdelsesniveauerne
ændrede sig – omend langsomt – i positiv retning, og flere medlemsstater havde afsat
yderligere ressourcer til kontrol med overholdelsen. Dog stod det også klart, at nogle
bestemmelser måtte tilpasses med henblik på at nå frem til en fælles fortolkning, imødegå
tilbagevendende mangler eller tage udviklingen på andre områder i betragtning. Der var også
behov for en finpudsning af selve inspektionsordningerne.
Fællesskabets reaktion på nye og pludseligt opståede trusler blev ligeledes ændret efter den
betydelige forstyrrelse, som fulgte af varslingen i 2006 for så vidt angår flydende eksplosive
stoffer. Som følge heraf styrkedes indsatsen for at samarbejde med fabrikanter og
internationale partnere om udviklingen af sikkerhedsrelaterede screeningprocedurer. Dette
satte skub i bestræbelserne på at nå frem til en aftale med tredjelande om gensidig
anerkendelse. EU viste i hele processen vilje og evne til at yde et nyttigt bidrag med hensyn til
at lette passagerbevægelser og finde globale løsninger.
Endelig var en anerkendelse af behovet for større gennemskuelighed af stor betydning for hele
processen. Begrænsningerne for adgangen til en stor del af gennemførelseslovgivningen blev
efterhånden anset for at være uforholdsmæssig, og enkeltpersoner i befolkningen kunne ikke
indhente de fakta, som er nødvendige for at træffe kvalificerede beslutninger. For at råde bod
på dette blev de oprindelige bestemmelser øjeblikkeligt omstruktureret, og man forpligtede
sig til at sikre en passende adgang fremover.
2008 var alt i alt et år, hvor der blev opnået betydelige fremskridt med hensyn til at oprette et
modent luftfartssikkerhedsmiljø. Medlemsstaterne, luftfartsindustrien og fabrikanterne udviste
et stort engagement i deres samarbejde om at finde sikkerhedsløsninger og minimere
ulejligheden for passagerer. Men ved udgangen af tolvmånedersperioden var ingen i tvivl om,
at der stadig skal gøres et stort arbejde.
1
EFT L 355 af 30.12.2002, s. 1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
FØRSTE DEL
INSPEKTIONERNE
1.
Generelt
I henhold til forordning (EF) nr. 2320/2002 pålægges Kommissionen at udføre inspektioner
for at fastslå medlemsstaternes overholdelsesniveau i henseende til de retlige bestemmelser
om luftfartssikkerhed. Schweiz deltager også i programmet, medens EFTA-
Tilsynsmyndigheden inspicerer Norge og Island ud fra identiske bestemmelser.
Der findes tre former for inspektion:
kompetent national myndighed
lufthavn og
opfølgning med henblik på at vurdere aktiviteter, som har til formål at korrigere
mangler.
Disse udføres af Kommissionens hold på 11 luftfartssikkerhedsinspektører, der samarbejder
med nationale inspektører, som er udnævnt af medlemsstaterne. En oversigt over alle
Kommissionens hidtil udførte inspektioner, hvor inspektioner udført i 2008 er udskilt, er
vedlagt som bilag 1.
2.
Inspektion af de kompetente nationale myndigheder
Hver medlemsstat skal udpege en kompetent myndighed, der har ansvaret for at koordinere og
overvåge gennemførelsen af sit nationale sikkerhedsprogram for civil luftfart. Kommissionen
inspicerede 9 kompetente myndigheder i 2008. Disse inspektioner omfattede en evaluering af
det nationale sikkerhedsprogram for civil luftfart, det nationale kvalitetskontrolprogram for
civil luftfart og gennemførelsen heraf, det nationale uddannelsesprogram og sikkerheds-
programmerne for lufthavne og luftfartsselskaber.
7 af de 9 myndigheder er tidligere inspiceret af Kommissionen. Inspektionsrunden i 2008
påviste høje standarder i 5 stater og rimelige standarder i 2 stater, men resultaterne i de
resterende 2 rapporter var utilfredsstillende. De nationale sikkerhedsprogrammer for civil
luftfart var generelt i god overensstemmelse med de retlige bestemmelser trods enkelte
udeladelser og utidssvarende henvisninger. Bestemmelser for mindre lufthavne, for hvilke en
undtagelse er gjort gældende i henhold til forordningens bestemmelser, var forholdsvis ofte
udeladt af de nationale sikkerhedsprogrammer for civil luftfart, og dette gjaldt også visse krav
for luftfragt. Overvågningsaktiviteternes hyppighed og fastlæggelse af sikkerhedsaudits, jf.
definitionen i EU-lovgivningen, var i mange tilfælde ikke angivet i de nationale kvalitets-
kontrolprogrammer. En række nationale sikkerhedsuddannelsesprogrammer indeholdt ikke
passende bestemmelser om generel sikkerhedsbevidsthedsuddannelse og efteruddannelse.
De fleste konstaterede mangler vedrørte imidlertid kapaciteten til hurtigt at opdage og
korrigere svigt. Selv i nogle af medlemsstaterne med de bedste resultater er der fundet
gennemgående fejl i form af manglende sikkerhedsaudits, få afprøvninger og utilstrækkelige
opfølgende foranstaltninger. Af meget alvorligere karakter, men også mindre hyppigt, fandt
inspektørerne lufthavne, hvor der i lange perioder ikke var aflagt besøg, hvor inspektionerne
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
var korte og uregelmæssige, eller hvor de afhjælpende foranstaltninger var alvorligt
forsinkede.
Så godt som alle sikkerhedsprogrammer var ajourførte og overvåget af medlemsstaterne.
Overvågningen af sikkerhedsprogrammerne for luftfartsselskaber forekom mindre stringent,
navnlig for luftfartsselskaber, som er registreret uden for EU. En kontrol afslørede, at disse
ofte ikke omfatter alle krav, også selv om den kompetente myndighed har valideret dem.
3.
Indledende inspektioner i lufthavne
Der blev udført 10 indledende inspektioner i løbet af 2008, og resultaterne heraf svarede stort
set til resultaterne af tidligere inspektioner. Resultaterne for de fire områder, som
almindeligvis anses for at være de mest afgørende for opretholdelsen af sikkerheden inden for
civil luftfart (sikkerhed i lufthavne, sikkerhed i luftfartøjer, screening af passagerer og
screening af håndbagage og indskrevet bagage) viser en vis forbedring, selv om denne ikke
fuldt ud er empirisk baseret. (Hvert år udvælges en ny gruppe lufthavne, så det er ikke muligt
at foretage en direkte sammenligning). Over en længere tidshorisont er der sket en forbedring
på disse centrale områder fra år til år, idet overholdelsesniveauerne er steget fra 50 % i 2004
til 78 % i 2008.
I de 10 lufthavne, som blev inspiceret i løbet af 2008, vedrørte de svageste områder
adgangskontrol og screening af personale. Samlet set er luftfartsselskabernes standarder for
overholdelse mindre robuste end lufthavnenes, selv om forbedringen fra 2007 til 2008
generelt var større. Kontrol og check af luftfartøjer og beskyttelse af luftfartøjer er de
områder, hvor behovet for en yderligere indsats er størst.
Overholdelsen af bestemmelserne for passagerer og håndbagage var for det meste høj, selv
om der blev rapporteret om alvorlige mangler som følge af menneskelige faktorer i nogle af
de inspicerede lufthavne. Overholdelsen på området indskrevet bagage var ekstremt høj, og
der blev ikke registeret mangler overhovedet i forhold til et stort antal af bestemmelserne.
4.
Opfølgende inspektioner
Kommissionen vil som led i sin overvågning af gennemførelsen af standarder og afhjælpning
af mangler – og så godt som altid i relation til lufthavne, hvor en række alvorlige mangler er
konstateret – udføre en opfølgende inspektion. Der blev foretaget otte sådanne inspektioner i
EU-lufthavne i 2008.
Resultaterne viste, at et større antal mangler allerede var blevet afhjulpet på tidspunktet for
den opfølgende inspektion, end det var tilfældet i tidligere år. Men en række alvorlige
mangler (ca. 13 % af de konstaterede) var ikke afhjulpet på passende vis på tidspunktet, hvor
Kommissionens inspektører vendte tilbage. Overordnet set var der taget effektivt hånd om
mangler, som kunne afhjælpes med strukturelle ændringer, medens mangler, som kunne
henføres til menneskelige faktorer, viste sig at være særligt genstridige.
5.
Uafsluttede sager, artikel 15–sager and retsforfølgning
For hver inspektion oprettes en sagsakt, som først afsluttes, når Kommissionen finder det
godtgjort, at der er truffet passende afhjælpende foranstaltninger. Sagsakten afsluttes normalt
på grundlag af rapporter over fremskridt og erklæringer, som modtages fra den kompetente
myndighed, medmindre det anses for nødvendigt at foretage en opfølgende inspektion. 2008
var et særligt vellykket år med hensyn til at afslutte sager, idet 36 sager blev afsluttet på
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449171_0005.png
tilfredsstillende vis. I alt er 15 sagsakter angående kompetente myndigheder og 16 sagsakter
angående inspektioner af lufthavne uafsluttede ved årets udgang.
Artikel 15 i forordning (EF) nr. 1486/2003
2
tages i anvendelse, når den manglende opfyldelse
anses for så alvorlig, at den udgør en signifikant trussel mod sikkerheden inden for civil
luftfart generelt i Fællesskabet. I disse tilfælde henledes alle andre kompetente myndigheders
opmærksomhed på dette. En enkelt artikel 15-proces, der blev indledt i oktober 2007, forblev
uafsluttet frem til juli 2008, men der opstod ingen nye sager.
I løbet af 2008 afsluttede Kommissionen 2 overtrædelsesprocedurer, der blev indledt i 2007,
og iværksatte 4 andre, generelt på grund af utilstrækkelige overvågningsaktiviteter og mangel
på nationale auditorer. En af disse overtrædelsesprocedurer blev afsluttet inden for nogle
måneder, men de 3 øvrige var stadig uafsluttede ved årets udgang.
6.
Medlemsstaternes egne evalueringer
I henhold til artikel 6 i Kommissionens forordning nr. 1217/2003
3
skal medlemsstaterne hvert
år ved udgangen af februar udarbejde en rapport til Kommissionen om resultaterne af deres
nationale overvågning af overensstemmelsen med forskrifterne for perioden januar -
december det foregående år. Nogle af de nationale rapporter for 2008 viste et lavt antal
manddage i marken, der er ikke taget højde for alle krav, der manglede sikkerhedsaudits eller
tilstrækkelige opfølgningsaktiviteter. Som i tidligere år viste rapporterne et højere
overholdelsesniveau, end det er konstateret i forbindelse med Kommissionens inspektioner,
men generelt afdækkedes det samme mønster over mangler. For første gang fulgte alle
forelagte rapporter Kommissionens forlæg.
ANDEN DEL
LOVGIVNINGEN
1.
Generelt
Efter vedtagelsen af forordning (EF) nr. 2320/2002 har Kommissionen løbende samarbejdet
med medlemsstaterne og erhvervssektoren for at udvikle og om nødvendigt revidere de
gældende retlige bestemmelser for luftfartssikkerhed. 2008 var en periode med særlig intens
aktivitet, hvori eksisterende bestemmelser blev udbygget eller ændret, og hvor teksterne også
blev omarbejdet i en passende retlig ramme på baggrund af en grundlæggende revision af den
samlede lovpakke ud fra de erfaringer, som er opnået i de seneste fem år.
2.
Vedtaget lovgivning og lovforslag.
I 2008 omfattede udviklingen i lovgivningen følgende:
2
3
Kommissionens forordning (EF) nr. 1486/2003 om fastlæggelse af procedurer for Kommissionens
inspektioner af sikkerheden inden for civil luftfart, EUT L 213 af 23.8.2003, s. 3.
Kommissionens forordning (EF) nr. 1217/2003 om specifikationer for nationale
kvalitetskontrolprogrammer vedrørende sikkerhed inden for civil luftfart, EUT L 169 af 8.7.2003, s. 44.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449171_0006.png
vedtagelsen af forordning
trusselsbilledprojektion
(EF)
nr.
23/2008
4
vedrørende
udnyttelsen
af
vedtagelsen af forordning (EF) nr. 358/2008
5
vedrørende ophævelse af regler for
håndbagages størrelse
vedtagelsen af forordning (EF) nr. 820/2008
6
og beslutning 4333/2008/EF
7
om
erstatning og ophævelse af forordning (EF) nr. 622/2003
8
vedtagelsen af forordning (EF) nr. 300/2008
9
, den nye rammeforordning, der vil
erstatte forordning (EF) nr. 2320/2002, når denne ophæves i april 2010
ændringen af forordning (EF) nr. 820/2008 for at fritage toldfrie flydende stoffer
indkøbt i 6 lufthavne i Kroatien for yderligere kontrol
afslutningen af arbejdet med nye tekster, der skal afløse forordning (EF) nr.
1217/2003 (national kvalitetskontrol) og (EF) nr. 1486/2003 (Kommissionens
inspektion af medlemsstater)
afslutningen af arbejdet på det nye ”sekundære lovgivningslag”, som skydes ind
mellem
forordning
(EF)
nr.
300/2008
og
den
påtænkte
nye
10
gennemførelseslovgivning og
vigtigst af alt det intensive arbejde med at forberede den nye udførlige
gennemførelsesforordning og beslutning, der skal erstatte Kommissionens forordning
(EF) nr. 820/2008 og beslutning 4333/2008/EF fra april 2010.
Disse tekster blev udarbejdet i forbindelse med 8 møder i Luftfartssikkerhedsforskrifts-
udvalget, hvori alle medlemsstater samt Norge, Island og Schweiz deltager, 8 møder i
ekspertgruppen vedrørende luftfartssikkerhed, der sammenfører erhvervsorganisationer, som
repræsenterer lufthavne, luftfartsselskaber, luftfragt og piloter, og en række snævert
fokuserede arbejdsgruppemøder, hvori både medlemsstaterne og erhvervssektoren deltog. Der
er også holdt særskilte møder angående spørgsmålet om flydende eksplosive stoffer.
3.
Udbygning og ændring
4
5
6
7
8
9
10
Kommissionens forordning (EF) nr. 23/2008 af 11. januar 2008 om ændring af forordning (EF) nr..
622/2003 om foranstaltninger til gennemførelse af grundlæggende fælles normer for luftfartssikkerhed,
EUT L 9 af 12.1.2008, s. 12.
Kommissionens forordning (EF) nr. 358/2008 af 22. april 2008 om ændring af forordning (EF) nr..
622/2003 om foranstaltninger til gennemførelse af grundlæggende fælles normer for luftfartssikkerhed,
EUT L 111 af 23.4.2008, s. 5.
Kommissionens forordning (EF) nr. 820/2008 af 8. august 2008 om foranstaltninger til gennemførelse
af grundlæggende fælles normer for luftfartssikkerhed, EUT L 221 af 19.8.2008, s. 8.
Ikke offentliggjort i EUT.
Kommissionens forordning (EF) nr. 622/2003 om foranstaltninger til gennemførelse af grundlæggende
fælles normer for luftfartssikkerhed, EUT L 89 af 5.4.2003, s. 9.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 300/2008 af 11. marts 2008, EUT L 97 af 9.4.2008,
s. 72.
Pt. Kommissionens forordning (EF) nr. 272/2009 af 2. april 2009 om supplering af de fælles
grundlæggende normer for civil luftfartssikkerhed som fastlagt i bilaget til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 300/2008, EUT L 91 af 3.4.2009, s. 7.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449171_0007.png
Målt på specifikke resultater udgjorde udbygningen af de eksisterende bestemmelser en
relativt lille del af lovgivningsprogrammet i 2008. Der blev kun offentliggjort én ny
forordning (i årets begyndelse) vedrørende trusselsbilledprojektion (TIP), og dette arbejde
blev reelt afsluttet i 2007. (TIP er et system, der genererer elektroniske billeder af truende
genstande i bagage for at bistå ved uddannelsen af personalet og fastholde koncentrationen).
Lovgivningen om luftfartssikkerhed blev tilpasset ved to ændringsforanstaltninger i den
periode, der er omfattet af denne rapport, hvoraf den ene ophævede en påtænkt bestemmelse,
og den anden indrømmede en ny fritagelse. Ophævelsen i forordning (EF) nr. 358/2008
vedrørte den påtænkte begrænsning af størrelsen af håndbagage, som der blev opnået enighed
om efter varslingen i august 2006 af flydende eksplosive stoffer, og som efterfølgende blev
betragtet som unødvendigt restriktiv, og den nye fritagelse gav mulighed for at fritage toldfrie
flydende stoffer indkøbt i 6 lufthavne i Kroatien for yderligere kontrol i EU’s transferpunkter
ved at opføre lufthavnene i bilaget til forordning (EF) nr. 820/2008.
4.
Ændring af reguleringsmiddel/reguleringsform
Efter et søgsmål
11
vedrørende adgang til oplysninger overvejede Kommissionen på ny de
aspekter af luftfartssikkerhedslovgivningen, som offentligheden hidtil ikke havde adgang til.
Kommissionen besluttede at offentliggøre en ny forordning og stille den til rådighed via EU-
Tidende med henblik på at lette offentlighedens adgang til bl.a. nærmere oplysninger om
forbudte genstande.
5.
Ny ramme og gennemførelsespakke
Dette område udgør den langt største del af medlemsstaternes, erhvervssektorens og
Kommissionens tidsforbrug og arbejdsindsats med hensyn til udviklingen i lovgivningen. Den
nye rammeforordning (EF) nr. 300/2008, som vil ophæve og erstatte forordning (EF) nr.
2320/2002 i april 2010, blev offentliggjort i marts 2008. Arbejdet med andet og tredje niveau,
for så vidt angår gennemførelsesregler og nye inspektionstekster, havde nået et fremskredent
stade ved årets udgang.
I det andet niveau
12
udbygges rammen bl.a. ved at opstille screeningteknikker, som kan
benyttes for passagerer, bagage eller fragt, kategorier af forbudte artikler og kriterier for
aftaler med tredjelande. Ud fra gode resultater fra afprøvninger (se tredje del) foreslog
Kommissionen oprindeligt at inddrage bestemmelser med henblik på at tillade anvendelsen af
udstyr til kropsscanning efter parametre, som endnu ikke er defineret. Europa-Parlamentet var
imidlertid af den opfattelse, at en række spørgsmål vedrørende menneskerettigheder, sundhed
og databeskyttelse måtte besvares, inden denne løsning kunne accepteres. I overensstemmelse
hermed ændrede Kommissionen lovforslaget for at fjerne denne mulighed i afventning af
yderligere undersøgelser.
I det tredje niveau tilvejebringes de detaljerede gennemførelseskrav, og der tages fat på
spørgsmålet om unødvendigt arbejdskrævende bestemmelser på nogle områder i den
gældende lovgivning og sikkerhedshuller på andre. Blandt de drøftede spørgsmål var
eventuelle ændringer i kravene vedrørende kontrol og check af luftfartøjer med en ophævelse
af kravet til alle luftfartsselskaber om at forelægge medlemsstaterne sikkerhedsprogrammer til
11
12
Domstolens dom, Sag C-345/06, den såkaldte Heinrich–sag.
Se fodnote 10.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
godkendelse, tilvejebringelse af en ajourført, internationalt anerkendt liste over forbudte
genstande, udvikling af mere udførlige regler for catering- og rengøringsmateriel og opstilling
af politikker til personalerekruttering og -uddannelse.
TREDJE DEL
AFPRØVNINGER, UNDERSØGELSER OG PILOTPROJEKTER
1.
Afprøvninger
Medlemsstaterne kan altid afprøve nyt udstyr og nye metoder, hvis disse anvendes i
tilknytning til de eksisterende lovkrav. Hvis afprøvningerne indebærer, at disse krav erstattes
af nye tekniske metoder eller processer, ansøges på forhånd om Kommissionens godkendelse,
og afprøvningen skal begrænses til højst 30 måneder.
Der er gennemført et begrænset antal afprøvninger i løbet af 2008. Disse omhandlede dels
anvendelsen af kropsscannere (millimeterbølge og backscatter) til screening af personale og
passagerer og dels anvendelsen af hunde til screening af indskrevet bagage og fragt. Der er
også gennemført undersøgelser af effektiviteten af at screene bærbare computere inde i
håndbagage til forskel fra det nugældende krav om, at den skal tages ud af håndbagagen.
Resultaterne af afprøvningen af hunde førte til en aftale mellem Kommissionen og
medlemsstaterne om, at der bør udarbejdes lovgivning om betingelserne for at benytte hunde.
Afprøvningerne med hensyn til de bærbare computere blev midlertidigt indstillet, fordi de
ikke gav fyldestgørende resultater.
2.
Undersøgelser
I perioden afsluttedes to undersøgelser, som er udført på Kommissionens vegne, af
anvendelsen af hunde til screening af passagerer og fragt henholdsvis menneskelige faktorers
påvirkning af sikkerhedsscreeningspræstationerne. Anbefalingerne fra disse to undersøgelser
førte til, at en række bestemmelser blev føjet til kapitlet om uddannelse i udkastet til ny
lovgivning, og de indgik i arbejdsgruppedrøftelser om de fremtidige bestemmelser for
anvendelsen af hunde.
3.
Pilotprojekter
Kommissionen afsluttede derudover arbejdet med sit pilotprojekt vedrørende en
luftfragtdatabase, der skal bidrage til at sikre transporten af luftfragt bedre. Pilotprojektet blev
betragtet som en succes, og der blev iværksat et projekt med henblik på at opbygge en
database, som det er obligatorisk at bruge, og som skal hostes og styres af Kommissionen.
FJERDE DEL
DIALOG MED INTERNATIONALE ORGANER OG TREDJELANDE
1.
Generelt
Kommissionen inddrages jævnligt i drøftelser af luftfartssikkerhed med internationale organer
og tredjelande på bilateral og multilateral basis. Dette skaber muligheder for at udveksle
bedste praksis, sammenlægge ekspertise og finde globale løsninger på sikkerhedsproblemer.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449171_0009.png
2.
Internationale organer
Kommissionen deltager regelmæssigt i møder i Organisationen for International Civil
Luftfarts AVSEC-panel, og Kommissionen forelægger dokumenter og arbejder tæt sammen
med andre medlemmer for at opstille strategier, som aktuelt er meget fokuseret på problemet
med flydende stoffer. Kommissionen har også arbejdet sammen med nogle tredjelande –
navnlig USA, Canada og Australien – om at finde en fælles holdning eller forelægge fælles
dokumenter for ICAO. Fællesskabet er på bilateral basis nået til enighed med ICAO om et
samarbejdsmemorandum for inspektioner med henblik på at begrænse ICAO-inspektioner i
EU, der allerede er omfattet af nationale og Kommissionens egne inspektionsprogrammer.
Der er også etableret et godt samarbejde med Den Europæiske Konference for Civil Luftfart
(ECAC), og Kommissionen deltager i møderne i ECAC's tekniske arbejdsgruppe og
uddannelsesarbejdsgruppe. I disse grupper er man nået frem til konklusioner, som efter
yderligere drøftelse i forskriftsudvalget er indarbejdet i udkastet til gennemførelseslovgivning
og køreplanen for flydende stoffer.
3.
Tredjelande
Andre bilaterale tiltag over for tredjelande hører hovedsageligt ind under to kategorier;
bestræbelser på at nå frem til "one stop"-aftaler og forberedelser til fritagelser vedrørende
flydende stoffer. Man er klart kommet længst med "One stop"-aspektet sammen med USA,
fordi USA har høje sikkerhedsstandarder svarende til EU's. Der blev i 2008 oprettet en EU-
USA-samarbejdsgruppe på transportområdet for at drøfte spørgsmål i den forbindelse, og der
er opstillet en udførlig sammenligning mellem de foranstaltninger, der er gennemført på hver
side af Atlanterhavet. Der findes få signifikante forskelle, og medlemsstaterne har vist
betydelig interesse for at indgå en aftale. En protokol, der fastsætter gensidige lufthavns-
inspektioner, er allerede sat i kraft: 12 nationale auditorer fra EU's medlemsstater er uddannet
af Transport Security Administration (TSA) som observatører i tilknytning til deres
inspektioner, og TSA–inspektorer deltog på samme vilkår i Kommissionens inspektioner.
Kommissionens videreførte også arbejdet med aftaler om toldfrie flydende stoffer, og den
kunne som tidligere nævnt anbefale en fritagelse for toldfrie flydende stoffer, der er indkøbt i
lufthavne i Kroatien, for yderligere kontrol. Der er gjort visse fremskridt med andre
tredjelande, men ingen andre opfyldte alle krav i rette tid til, at et inspektionsbesøg kunne
fastlægges før udgangen af 2008.
FEMTE DEL
FINANSIERING AF LUFTFARTSSIKKERHED
Spørgsmålet om finansiering af luftfartssikkerhed er jævnligt rejst i forbindelse med drøftelser
af luftfartssikkerhedsforanstaltninger. Medlemsstaterne er generelt af den opfattelse, at
erhvervssektoren bør dække omkostningerne, idet de får mulighed for at vælte dem over på
passagererne, medens erhvervssektoren og nogle europaparlamentsmedlemmer ønsker et
større statsligt bidrag. I forbindelse med vedtagelsen af den nye rammeforordning (EF) nr.
300/2008 påtog Kommissionen sig at udarbejde en rapport
13
om emnet. Hensigten med denne
er at afdække principper, som kunne danne grundlag for et fremtidigt lovinitiativ.
13
KOM(2009) 30 endelig af 2.2.2009.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
SJETTE DEL
DET FREMTIDIGE ARBEJDE
Kommissionens arbejdsprogram for 2009 vil omfatte:
færdiggørelse af den nye gennemførelseslovgivning
bedre måder at håndtere truslen i forbindelse med flydende eksplosive stoffer på
videreføre arbejdet med "one stop"-sikkerhedsaftaler med tredjelande
fortsættelse af inspektionsprogrammet (inkl. inddragelse som observatører i nogle
inspektioner i USA)
bistand til medlemsstaterne
kvalitetskontrolprogrammer
med
at
forbedre
og
harmonisere
nationale
analyse af resultaterne af undersøgelser, og
overvejelse af, hvordan luftfartssikkerhed mest hensigtsmæssigt finansieres.
KONKLUSION
Selv om der i 2008 er opnået mange fremskridt mht. programmet for udvikling i
lovgivningen, var de lovgivningsmæssige ændringer få. Dette gav medlemsstaterne lejlighed
til at konsolidere de fremskridt, der er opnået i de tidligere år, navnlig med hensyn til de nyere
bestemmelser, f.eks. inden for fragt. Samtidig satte inspektionsresultaternes ensartethed
Kommissionen i stand til at påpege svagheder og analysere årsagerne. Den kunne
efterfølgende foreslå den nødvendige nye lovgivning eller udpege områder med henblik på
fremtidige undersøgelser eller forskning. Sideløbende hermed resulterede søgsmål i, at der
blev lagt større vægt på gennemsigtighed, kommunikation med offentligheden og at
tilvejebringe muligheder for debat. Dagsordenen blev lykkeligvis ikke afbrudt af forsøg på
større, nye terrorangreb mod EU's lufthavne eller afsløring af nye terrorteknikker, som kunne
udgøre en trussel mod den civile luftfart.
Samtidig er det internationale samarbejde og forbindelserne til fabrikanterne styrket i kraft af
håndteringen af den potentielle trussel fra flydende stoffer. Dette forventes at bane vejen for et
mere gnidningsløst lufthavnssikkerhedsmiljø for rejsende, der bevæger sig mellem
kontinenter, og øge lovgivernes bevågenhed over for fremtidens teknologiske muligheder.
Alt i alt var 2008 et år, hvor der blev arbejdet meget og opnået store fremskridt. Det blev året,
hvor grundlaget blev lagt for en luftfartssikkerhedsordning i det nye årti.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449171_0011.png
BILAG
Kommissionens inspektioner opdelt på medlemsstater pr. 31.12.2008
Medlemsstat
Antal inspektioner
01/2008 - 12/2008
(inklusive opfølgning)
Antal inspektioner i alt 2004 -
2008 (inklusive opfølgning)
Østrig
Belgien
Bulgarien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
0
2
1
0
1
1
0
2
1
2
1
1
0
2
0
0
0
0
2
1
2
1
0
6
6
2
4
4
6
3
6
8
10
9
3
5
9
3
3
4
2
6
6
5
2
3
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449171_0012.png
Slovenien
Spanien
Sverige
Det Forenede Kongerige
Schweiz
14
1
1
1
3
1
7
4
6
10
2
I ALT
27
144
EFTA-Tilsynsmyndighedens inspektioner pr. 31.12.2008
EØS-EFTA-stat
Antal inspektioner
01/2008 - 12/2008
(inklusive opfølgning)
Antal inspektioner i alt 2004 -
2008 (inklusive opfølgning)
Island
Norge
1
4
5
23
I ALT
5
28
14
Kommissionen er beføjet til at foretage inspektioner i Schweiz i medfør af en bilateral aftale mellem EU
og Schweiz.
DA
12
DA