Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009
KOM (2009) 0539
Offentligt
1449189_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 9.10.2009
KOM(2009)539 endelig
2009/0152 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles markedsordning for
landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter
(fusionsmarkedsordningen)
DA
DA
kom (2009) 0539 - Ingen titel
1449189_0002.png
BEGRUNDELSE
Artikel 65-84 i Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen) indeholder
bestemmelser om forvaltning af kvoteordningen i mejerisektoren.
Det fastsættes bl.a. at medlemsstaterne kan oprette en national reserve, som er en del af den
nationale kvote, og hvorfra der kan tildeles yderligere individuelle kvoter til prioriterede
grupper af mælkeproducenter, som den pågældende medlemsstat selv definerer. Der betales
kun overskudsafgift af mælk, der afsættes ud over den nationale kvote, den nationale reserve
medregnet. Hvis det konstateres, at der skal betales en overskudsafgift, skal den fordeles på de
producenter, der har overskredet deres individuelle kvoter.
Inden for kvoteordningerne har medlemsstaterne mulighed for at fremme
omstruktureringsprocessen i sektoren ved hjælp af en kvoteopkøbsordning (artikel 75, stk. 1,
litra a) i fusionsmarkedsordningen), hvor de opkøbte kvoter overføres til den nationale
reserve. For at hjælpe medlemsstaterne med at finansiere den omstruktureringsproces foreslås
det, at de kvoter, der er opkøbt i overensstemmelse med nævnte artikel, neutraliseres
midlertidigt ved opgørelsen af den nationale overskudsproduktion.
Følgelig vil der blive udløst overskudsafgift af mælk, der afsættes ud over den nationale kvote
fratrukket de opkøbte mængder. Den således genererede ekstra afgift skal medlemsstaterne
beholde til finansiering af en omstrukturering af sektoren.
På Rådets samling den 7. september 2009, hvor meddelelsen fra Kommissionen til Rådet om
situationen på markedet for mejeriprodukter i 2009 (KOM(2009) 385) blev drøftet, bad
medlemsstaterne Kommissionen om at tilpasse eksisterende markedsinstrumenter eller skabe
nye, så der kan reageres hurtigt og smidigt på den stigende prisuro.
Det foreslås derfor at udvide anvendelsesområdet for artikel 186 i fusionsmarkedsordningen,
så Kommissionen også kan træffe foranstaltninger i mejerisektoren, når der er
markedsforstyrrelser i form af væsentlige prisstigninger eller -fald på det indre marked.
DA
2
DA
kom (2009) 0539 - Ingen titel
1449189_0003.png
2009/0152 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles markedsordning for
landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter
(fusionsmarkedsordningen)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 37,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
2
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Med en omstrukturering af mælkeproduktionen i Fællesskabet for øje har
medlemsstaterne ved artikel 75, stk. 1, litra a), i Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007
af 22. oktober 2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om
særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen)
3
fået
mulighed for at yde en godtgørelse til producenter, der forpligter sig til definitivt at
opgive hele deres mælkeproduktion eller en del af den, og overføre de således frigivne
individuelle kvoter til den nationale reserve.
For at stimulere den nødvendige omstrukturering yderligere bør den overskudsafgift,
mælkeproducenterne skal betale ifølge artikel 78, stk. 1, i forordning (EF) nr.
1234/2007, beregnes på grundlag af den nationale kvote fratrukket de individuelle
kvoter, der er opkøbt i henhold til artikel 75, stk. 1, litra a), forudsat at de således
frigivne kvoter forbliver i den nationale reserve i det pågældende kvoteår.
Da der er behov for at styrke de finansielle instrumenter til yderligere omstrukturering
af sektoren, bør det tillades medlemsstaterne at anvende de supplerende midler, der
kommer ind som følge af den nye beregningsmetode, til de samme
omstruktureringsformål.
Beregningsmetoden bør anvendes midlertidigt i de tolvmånedersperioder, der
begynder den 1. april 2009 og den 1. april 2010, og kun på leveret mælk, så
foranstaltningen bliver begrænset til det nødvendige omfang.
(2)
(3)
(4)
1
2
3
EUT C …, …, s. ….
EUT C …, …, s. ….
EUT L 299 af 16.11.2007, s. 1.
DA
3
DA
kom (2009) 0539 - Ingen titel
(5)
Ifølge artikel 186 i forordning (EF) nr. 1234/2007 kan Kommissionen træffe
foranstaltninger i tilfælde af markedsforstyrrelser for visse landbrugsprodukter, hvis
priserne på det indre marked stiger eller falder væsentligt. Mælk og mejeriprodukter er
imidlertid ikke omfattet af nævnte artikel.
Som følge af de alvorlige vanskeligheder og den stigende prisuro på markedet for
mælk og mejeriprodukter er det hensigtsmæssigt at udvide anvendelsesområdet for
artikel 186 til også at omfatte mælk og mejeriprodukter, så Kommissionen bliver i
stand til at reagere hurtigt og smidigt på markedsforstyrrelser.
Forordning (EF) nr. 1234/2007 bør ændres i overensstemmelse hermed —
(6)
(7)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 1234/2007 foretages følgende ændringer:
1)
I artikel 78 foretages følgende ændringer:
a)
Følgende indsættes som stk. 1a:
"1a. Uanset stk. 1, første afsnit, skal der for de tolvmånedersperioder, der
begynder den 1. april 2009 og den 1. april 2010, for leveret mælk betales
overskudsafgift af mælk, der afsættes ud over den nationale kvote, der er
fastsat i henhold til underafdeling II, fratrukket de individuelle kvoter, der pr.
den dd/mm/yyyy (datoen indsættes af Publikationskontoret, jf.
ikrafttrædelsesdatoen i artikel 2) er frigivet og overført til den nationale
reserve, og som forbliver deri indtil den 31. marts i den pågældende
tolvmånedersperiode."
b)
Følgende indsættes som stk. 2a:
"2a. Medlemsstaterne
anvender
forskellen
mellem
de
to
overskudsafgiftsbeløb, der fremkommer ved anvendelse af henholdsvis stk. 1a
og stk. 1, første afsnit, til finansiering af foranstaltninger til omstrukturering af
mejerisektoren."
2)
I artikel 79 tilføjes følgende stykke:
"For de tolvmånedersperioder, der begynder den 1. april 2009 og den 1. april
2010, gælder for leveret mælk, at overskudsafgiften fordeles i
overensstemmelse med artikel 80 og 83 udelukkende på de producenter, der
har medvirket til overskridelserne af de nationale kvoter, der er beregnet ifølge
artikel 78, stk. 1a."
3)
Artikel 186, litra a), affattes således:
"a)
for produkter fra sukker-, humle-, oksekøds-, mejeri- og fåre- og
gedekødssektoren, hvis priserne på EF-markedet stiger eller falder væsentligt
for et hvilket som helst af disse produkter".
DA
4
DA
kom (2009) 0539 - Ingen titel
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA
kom (2009) 0539 - Ingen titel
1449189_0006.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
BUDGETPOST: FBF 2010
05 02 12
67 03
2.
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles markedsordning for
landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen)
3.
RETSGRUNDLAG:
Traktatens artikel 37.
4.
FORMÅL:
- At give medlemsstaterne mulighed for i de tolvmånedersperioder, der begynder den 1. april 2009 og den
1. april 2010, at yde en godtgørelse til producenter, der forpligter sig til definitivt at opgive hele deres
mælkeproduktion eller en del af den, og overføre de således frigivne individuelle kvoter til den nationale
reserve.
- At udvide anvendelsesområdet for artikel 186 til også at omfatte mælk og mejeriprodukter, så
Kommissionen bliver i stand til at reagere hurtigt og smidigt på markedsforstyrrelser.
5.
FINANSIELLE VIRKNINGER
12-
INDEVÆREN-
FØLGENDE
MÅNEDERS
DE REGN-
REGNSKABSÅR
PERIODE
SKABSÅR
2010
2009
(mio. EUR)
(mio. EUR)
(mio. EUR)
5.0
UDGIFTER, SOM AFHOLDES
p.m.
p.m.
-
OVER
EU-BUDGETTET
(RESTITUTIONER/INTERVENTIONER)
-
OVER NATIONALE BUDGETTER
-
AF ANDRE
5.1
INDTÆGTER
-
-
-
EU's
EGNE
INDTÆGTER
(AFGIFTER/TOLD)
-
NATIONALE KILDER
2011
2012
2013
2014
5.0.1 UDGIFTSOVERSLAG
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
5.1.1 INDTÆGTSOVERSLAG
-
-
-
-
5.2
BEREGNINGSMÅDE:
ER FINANSIERING MULIG OVER DE BEVILLINGER, DER PÅ DET LØBENDE
JA NEJ
BUDGET ER OPFØRT UNDER DET RELEVANTE KAPITEL?
6.1
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER PÅ
JA NEJ
LØBENDE BUDGET?
6.2
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT?
JA NEJ
6.3
BEVILLINGER TIL OPFØRSEL PÅ KOMMENDE BUDGETTER?
JA NEJ
BEMÆRKNINGER:
Den ændring, hvorved artikel 186 kommer til også at omfatte mælk og mejeriprodukter, vil ikke i sig selv
ændre budgetbehovene. Alle forslag til lovgivning, som bygger på forslaget til ændring, skal følge de
sædvanlige budgetprocedurer.
Forslaget om at tage de opkøbte kvoter, som er overført til den nationale reserve, ud af beregningen af
overskudsafgiften vil få to virkninger.
For det første vil det muligvis betyde, at den skyldige overskudsafgift bliver lidt højere i den pågældende
medlemsstat. Dette ekstra overskudsafgiftsbeløb bliver i medlemsstaten, så den overskudsafgift, der
bliver opført på EU-budgettet som formålsbestemt indtægt, ikke ændres. Det bør dog fremhæves, at der
efter vedtagelse af beslutningen om sundhedstjekket ikke ventes at blive opkrævet nogen overskudsafgift
efter budgetåret 2011. (Arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene DS 1245/08 af 12. december
2008)
For det andet skulle opkøb af kvoter betyde, at udbuddet af mælk og dermed den støttekrævende
overskudsproduktion bliver mindre, hvorved budgetbehovene reduceres. Reduktionen kommer til at
6.0
Fichefin/09/281327rev1
(MS/tm)
6.142.2009.1
DATE: 24.09.2009…
BEVILLINGER:
619 mio. EUR
p.m.
DA
6
DA
kom (2009) 0539 - Ingen titel
1449189_0007.png
afhænge af situationen på markedet til den tid og kan ikke kvantificeres på nuværende tidspunkt.
DA
7
DA