Miljø- og Planlægningsudvalget 2009
KOM (2009) 0635
Offentligt
1449278_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 20.11.2009
KOM(2009) 635 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
OM GENNEMFØRELSEN AF DIREKTIV 2000/53/EF OM UDRANGEREDE
KØRETØJER
FOR PERIODEN 2005-2008
EN
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449278_0002.png
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
OM GENNEMFØRELSEN AF DIREKTIV 2000/53/EF OM UDRANGEREDE
KØRETØJER
FOR PERIODEN 2005-2008
1.
I
NDLEDNING
Direktiv 2000/53/EF om udrangerede køretøjer
1
tager primært sigte på at forebygge affald fra
køretøjer og tilsigter desuden genbrug, genvinding og andre former for nyttiggørelse af
udrangerede køretøjer og komponenter deraf, så der skal bortskaffes mindre affald. Desuden
skal de i direktivet indeholdte foranstaltninger få alle aktører, der er involveret i køretøjernes
livscyklus, herunder især dem, som er direkte involveret i behandlingen af udrangerede
køretøjer, til at vise større miljøhensyn.
Artikel 9 i direktiv 2000/53/EF forpligter medlemsstaterne til hvert tredje år at sende en
rapport til Kommissionen om gennemførelsen af dette direktiv på grundlag af et spørgeskema
fastlagt ved Kommissionens beslutning 2001/753/EF
2
efter proceduren i artikel 6 i direktiv
91/692/EØF
3
. Spørgeskemaet består af to dele. Første del vedrører enkeltheder om
omsætningen af direktivet i national ret, mens anden del vedrører oplysninger om den
konkrete gennemførelse af direktivet.
Efter den første gennemførelsesrapport (KOM(2007) 618 endelig), som dækkede
gennemførelsen i perioden fra den 21. april 2002 til den 21. april 2005 (eller fra den 1. maj
2004 til den 21. april 2005 for de medlemsstater, der blev optaget i Det Europæiske
Fællesskab den 1. maj 2004), dækker denne rapport perioden fra den 21. april 2005 til den 21.
april 2008 (for de medlemsstater, der blev optaget i Det Europæiske Fællesskab den 1. januar
2007, fra denne dato til den 21. april 2008).
Indberetningsdisciplinen var ikke fuldt tilfredsstillende. Fem medlemsstater
4
gav ikke
Kommissionen oplysninger om omsætningen af direktivet i national ret. En lang række svar
manglede, var ufuldstændige eller uklare. I henhold til Kommissionens beslutning
2005/293/EF
5
var medlemsstaterne forpligtet til i 2008 at indberette årlige data om
opfyldelsen af målene for genbrug/genvinding og genbrug/nyttiggørelse for 2006. Det haltede
med overholdelsen af indberetningsfristerne, og som følge af indberetningsmetodologiernes
kvalitet var nogle af de modtagne tal tvivlsomme. Kommissionen tog skridt til at hjælpe
1
2
3
4
5
EFT L 269 af 21.10.2000, s. 34.
EFT L 282 af 26.10.2001, s. 77.
EFT L 377 af 31.12.1991, s. 48.
Der er indledt overtrædelsessager mod de medlemsstater, der har forsømt at indberette disse data.
EUT L 94 af 13.4.2005, s. 30.
EN
2
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449278_0003.png
medlemsstaterne med at øge datakvaliteten og sammenligneligheden ved at nedsætte en
ekspertgruppe til behandling af problemet
6
.
Kommissionens undersøgelser af de nationale gennemførelsesforanstaltningers
overensstemmelse med direktivet har vist, at omsætningen i national ret gennemgående er
god, selv om der er tilfælde af manglende overensstemmelse, som allerede er eller kan blive
genstand for overtrædelsesprocedurer.
Medlemsstaterne var i stand til at tilvejebringe flere oplysninger om gennemførelsen i praksis
og håndhævelsen af retsbestemmelserne end for den foregående indberetningsperiodes
vedkommende, men der kan ikke foretages en udtømmende vurdering af den overordnede
situation på basis af de modtagne svar.
2.
D
IREKTIV
2000/53/EF
OM UDRANGEREDE KØRETØJER
22 medlemsstater gav via denne rapport Kommissionen oplysninger om deres nationale love
og administrative bestemmelser, som omsætter 2000/53/EF i national ret.
Nogle af direktivets bestemmelser (f.eks. vedrørende forebyggelse, indsamling, genbrug og
nyttiggørelse) kan omsættes efter aftale, men muligheden herfor blev kun benyttet af fem
medlemsstater.
Der var kun to medlemsstater (Litauen og Det Forenede Kongerige), som fritog køretøjer
fremstillet i små serier og producenterne heraf for genbrugs-, genvindings- og
nyttiggørelseskravene, kravene om kodningsstandarder og demonteringsoplysninger samt
indberetningsforpligtelserne.
Ifølge rapporterne havde alle respondenter vedtaget foranstaltninger, som tilskynder
køretøjsproducenterne til i samarbejde med materiale- og udstyrsfabrikanterne at begrænse
brugen af farlige stoffer i køretøjerne, til at lette demontering, genbrug og nyttiggørelse og til
at integrere en stigende mængde genvundet materiale i køretøjerne. 22 medlemsstater angav,
at den nationale lovgivning indeholder begrænsninger i brugen af bly, kviksølv, cadmium
eller heksavalent krom i materialer og komponenter i køretøjer, der er bragt i omsætning efter
den 1. juli 2003, bortset fra de i direktivets bilag II anførte undtagelser.
Alle respondenter traf de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at aktørerne, hyppigst
køretøjsproducenter og/eller -importører, opretter ordninger for indsamling af udrangerede
køretøjer og, hvis det teknisk er muligt, af udskiftede komponenter, der udgør affald, fra
reparationer af personbiler. Hertil kom sikring af, at der er et rimeligt antal indsamlingssteder
til rådighed på medlemsstaternes område. Antallet af anerkendte behandlingsvirksomheder
svinger fra to på Cypern til over 1 600 i Det Forenede Kongerige. Der var i alle lande truffet
foranstaltninger til sikring af, at alle udrangerede køretøjer afleveres til anerkendte
behandlingsvirksomheder.
Bortset fra Belgien indberettede alle medlemsstater, at de havde etableret en ordning, i
henhold til hvilken afmeldelse af et køretøj kræver forelæggelse af en skrotningsattest.
6
Der blev nedsat en ekspertgruppe til at behandle problemet med deltagelse af repræsentanter fra
medlemsstaterne, bilindustrien og Kommissionens GD Miljø og Eurostat. Gruppens første møde skal
efter planen afholdes i efteråret 2009.
EN
3
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449278_0004.png
Kommissionen følger sagen omkring Belgien. Ni medlemsstater benyttede muligheden for at
give producenter, bilforhandlere eller indsamlingsvirksomheder ret til at udstede
skrotningsattester på vegne af en anerkendt behandlingsvirksomhed under forudsætning af en
garanti for, at de udrangerede køretøjer overføres til anerkendte behandlingsvirksomheder.
Alle respondenter angav at have truffet foranstaltninger til sikring af, at afleveringen af
udrangerede køretøjer til en anerkendt behandlingsvirksomhed kan ske uden omkostninger for
den sidste indehaver eller ejer. I overensstemmelse med direktivet er det i de fleste
medlemsstater ikke omkostningsfrit at aflevere udrangerede køretøjer, hvis det udrangerede
køretøj ikke indeholder de vigtigste komponenter, eller hvis det indeholder affald, der er føjet
til køretøjet.
Bortset fra Belgien har alle medlemsstater, som Kommissionen indledte
overtrædelsesprocedurer imod, sikret gensidig anerkendelse og accept fra de kompetente
myndigheders side af skrotningsattester udstedt i andre medlemsstater. Det bulgarske svar var
uklart og skal undersøges nærmere.
I alle indberettende medlemsstater skal behandlingsvirksomheder og -foretagender indhente
tilladelse fra eller registreres hos de kompetente nationale myndigheder. Kun Italien og Det
Forenede Kongerige gjorde brug af den i direktivet omhandlede mulighed for fritagelse fra
kravet om tilladelse.
19 respondenter indberettede tilstedeværelsen af tilskyndelser for behandlingsvirksomheder
og -foretagender til at indføre certificerede miljøstyringssystemer. Der ydes eksempelvis
støtte i form af vejledende dokumenter, informationsbrochurer om fordelene ved at indføre et
certificeret miljøstyringssystem og uddannelseskurser eller tilskud. Tre respondenter
indberettede, at de certificerede miljøstyringssystemer var frivillige, og angav intet om
yderligere fremmende foranstaltninger.
Alle indberettende medlemsstater angav at have truffet foranstaltninger i overensstemmelse
med affaldshierarkiet for at fremme genbrug af komponenter, der egner sig til genbrug, og
nyttiggørelse af komponenter, der ikke kan genbruges, idet genvinding gives forrang.
Alle respondenter indførte foranstaltninger til sikring af, at aktørerne virkeliggør direktivets
mål for genbrug/nyttiggørelse og genbrug/genvinding. De fleste medlemsstater kopierede
målene i direktivet direkte. Nederlandene udskød den oprindelige meget ambitiøse dato for
virkeliggørelse af målene på 95 % for genbrug/nyttiggørelse og 85 % for genbrug/genvinding
fra 2007 til 2015 som krævet i direktivet. Bulgarien vil opfylde sit nyttiggørelsesmål på 87 %
og genvindingsmål på 81 % pr. 31. december 2008, mens der er fastsat en gradvis stigning til
95 % for nyttiggørelse og 85 % for genvinding i 2015. Den Tjekkiske Republik, Grækenland,
Ungarn, Italien, Letland, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet og Det Forenede Kongerige
benyttede muligheden for at fastsætte lavere mål for køretøjer produceret før den 1. januar
1980.
Der foreligger tal for genbrugs-/genvindingsraten og for genbrugs-/nyttiggørelsesraten for
2006 fra alle medlemsstater bortset fra Irland og Malta. I 2006 virkeliggjorde 19
medlemsstater
7
genbrugs-/genvindingsmålet på 80 % (Den Tjekkiske Republik og Frankrig
var tæt på at nå målet). 13 medlemsstater
8
opfyldte genbrugs-/nyttiggørelsesmålet på 85 %
7
8
Belgien, Bulgarien, Danmark, Tyskland, Estland, Grækenland, Cypern, Letland, Litauen, Luxembourg,
Ungarn, Nederlandene, Østrig, Polen, Portugal, Slovakiet, Finland, Sverige og Det Forenede Kongerige.
Belgien, Bulgarien, Den Tjekkiske Republik, Tyskland, Cypern, Letland, Litauen, Luxembourg,
Nederlandene, Østrig, Polen, Portugal og Sverige.
EN
4
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449278_0005.png
(Spanien var tæt på at opfylde målet). Der findes flere tal i Kommissionens rapporter på
http://ec.europa.eu/environment/waste/index.htm
eller
Eurostats
website
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/waste/introduction/.
Alle respondenter havde truffet foranstaltninger til sikring af, at producenterne i samarbejde
med materiale- og udstyrsfabrikanterne bruger komponent- og materialekodningsstandarder,
og forpligtede fabrikanter af komponenter til at stille oplysninger om demontering,
opbevaring og afprøvning til rådighed for de anerkendte behandlingsvirksomheder.
Producenterne skal i alle medlemsstater stille oplysninger om demontering til rådighed for
hver type nyt køretøj, der bringes i omsætning. De fleste medlemsstater angav brug af IDIS-
systemet (International Dismantling Information System), som ajourføres regelmæssigt.
19 medlemsstater indberettede at have forpligtet aktørerne, hovedsagelig producenterne, til at
offentliggøre
oplysninger
om
køretøjernes
design,
miljøvenlig
behandling,
affaldsforebyggelse og de fremskridt, der er gjort med hensyn til nyttiggørelse og genvinding.
Tre medlemsstater retter denne forpligtelse til køretøjsproducenterne som de relevante
aktører, ikke fabrikanterne af komponenter. Sverige og Estland arbejder på at ændre deres
lovgivning.
Medlemsstaterne blev spurgt, om der var indført nye foranstaltninger til affaldsforebyggelse.
10 respondenter angav eksistensen af sådanne forpligtelser, men det var ikke i alle tilfælde
klart, om de var nye sammenlignet med den foregående indberetningsperiode. Indberetningen
fra Tyskland indeholdt oplysninger om en af bilindustrien udviklet liste til brug ved angivelse
af visse oplysninger om stoffer af relevans for dele og materialer, som bilfabrikanterne får
leveret. Desuden indeholdt rapporten en henvisning til SEES-projektet
9
, som bl.a. tilsigter at
udvikle bæredygtige demonterings- og genvindingsprocesser for at øge nyttiggørelses- og
genbrugsraten. I Tyskland fortsætter den generelle tendens til at fremskynde udviklingen af
post-shredder-teknologier for at nyttiggøre shredder-rester mest muligt.
Med hensyn til typer og mængder af genvundne materialer og markedssituationen
indberettede Frankrig en øget inkorporering af genvundet materiale, som dog afhang af de
tekniske krav i forbindelse med køretøjerne, tilgængeligheden på markedet og det genvundne
materiales pris- og kvalitetsniveau. Frankrig bemærkede også, at det ifølge specialister i
metalindustrien er vanskeligt at inkorporere mere end 40 % genvundet metal i køretøjer.
Niveauet for genvinding af plast lå fortsat under genvinding af metal, og fabrikanterne
tilstræbte en balance mellem brugen af genvundet konventionel plast og ny innovativ
letvægtsplast. Tyskland fastslog, at ændringer i efterspørgslen efter genvundet skrot
forårsager betydelige svingninger i handelen med dette materiale. Der er også stærk
efterspørgsel efter genvundet plast af høj kvalitet.
Kun fem medlemsstater indberettede levering af udrangerede køretøjer med ingen eller
negativ markedsværdi til anerkendte behandlingsvirksomheder. De øvrige medlemsstater
angav ingen eller et ubetydeligt antal sådanne biler på grund af høje priser på sekundære
råmaterialer.
9
Bæredygtige elektriske og elektroniske systemer til bilsektoren (Sustainable Electrical & Electronic
System for the Automotive Sector), et EU-støttet projekt under det sjette rammeprograms prioritet 6.2
(Avancerede design- og produktionsteknikker til bæredygtig overfladetransport).Projektkonsortiet har
deltagelse af bilfabrikanter og -leverandører, universiteter, aktører inden for genvinding/demontering,
forskningscentre og konsulenter. Se http://www.sees-project.net/index.php.
EN
5
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Respondenterne havde i almindelighed ikke bemærket konkurrenceforvridninger mellem eller
inden for medlemsstaterne, selv om der fremkom adskillige bemærkninger i denne
sammenhæng. Sverige henviste til forskelle i fortolkningen af direktiv 2000/53/EF om
separation af glas fra udrangerede køretøjer, hvilket medførte en øget eksport af biler til
medlemsstater, hvor det er lovligt at udsortere glas efter shredding. Belgien konstaterede
intens konkurrence mellem shredding-virksomheder og mellem shredding- og
demonteringsvirksomheder. Ifølge Polen ender byrden ved behandling af udrangerede
køretøjer tit ikke hos den medlemsstat, hvor køretøjerne bringes i omsætning som nye og
bruges længst, men hos de medlemsstater, hvor de importeres bagefter og ender deres levetid.
I denne sammenhæng bemærkede Tyskland et fald i antallet af udrangerede køretøjer, der
nyttiggøres i landets demonterings- og genvindingsvirksomheder, fordi et stort antal brugte
køretøjer eksporteres til f.eks. Polen, Rumænien, Den Tjekkiske Republik og Litauen. Andre
medlemsstater indberettede desuden eksport af et antal brugte biler til Afrika eller
Mellemøsten med virkninger for antallet af udrangerede og behandlede biler i disse
medlemsstater. Kommissionen har til hensigt at drøfte disse spørgsmål yderligere med de
nationale eksperter i møderne i udvalget for teknisk tilpasning.
3.
K
ONKLUSIONER
Sammenlignet med den foregående indberetningsperiode var der ingen bemærkelsesværdige
ændringer med hensyn til omsætning af direktiv 2000/53/EF i national ret i medlemsstaterne.
Nogle af direktivets bestemmelser er endnu ikke blevet omsat korrekt eller fuldt ud, hvilket
fremgår af antallet af overtrædelsessager. I 2009 var der således ni uafsluttede sager om
manglende overensstemmelse og seks om manglende indberetning. En række medlemsstater
fik ikke opfyldt deres genbrugs-/genvindings-/nyttiggørelsesmål i 2006. Kommissionen udbad
sig i et brev til disse medlemsstater en forklaring på den manglende opfyldelse og vil drøfte
mulige forbedringer. Overordnet skal gennemførelsen af direktivet forbedres yderligere. De
igangværende overensstemmelseskontroller og møder med medlemsstaterne vil fortsætte med
henblik på at tage fat på den manglende gennemførelse af denne fællesskabslovgivning.
EN
6
EN