Erhvervsudvalget 2009
KOM (2009) 0678
Offentligt
1449315_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.12.2009
KOM(2009)678 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Anden rapport om gennemførelsen af Fællesskabets Lissabonprogram 2008-2010
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Anden rapport om gennemførelsen af Fællesskabets Lissabonprogram 2008–2010
1.
I
NDLEDNING
Som led i det fornyede Lissabonpartnerskab for vækst og beskæftigelse vedtog
Kommissionen i december 2007 et forslag til Fællesskabets Lissabonprogram (FLP)
2008-2010, der fastlægger ti centrale målsætninger med tilhørende politiktiltag på
fællesskabsplan for de næste tre år. I marts 2008 opfordrede Det Europæiske Råd under
hensyntagen til de prioriterede områder, som Rådet har udpeget, Europa-Kommissionen,
Europa-Parlamentet og Rådet til at fortsætte arbejdet vedrørende de 10 målsætninger, der er
udpeget i FLP, inden for deres respektive kompetenceområder. I den første rapport om
gennemførelsen af FLP fra december 2008 har Kommissionen vurderet udviklingen i retning
af opfyldelse af FLP-målene i det første år, og konkluderede, at der er opnået væsentlige
fremskridt på en række vigtige områder
1
. Denne rapport blev efterfølgende behandlet af
Rådet
2
.
Denne anden rapport om gennemførelsen vurderer gennemførelsen af FLP frem til november
2009. Generelt er der sket yderligere væsentlige fremskridt, og en række vigtige milepæle er
allerede nået, som skitseret i afsnit 2. Denne rapport peger også på spørgsmål, som stadig skal
behandles med højeste prioritet. (For nærmere oplysninger se bilag 1)
I forbindelse med kriseberedskabet indeholder den europæiske økonomiske
genopretningsplan (EØG), der blev vedtaget i 2008, afgørende EF-foranstaltninger, der var
omfattet af de politiske prioriteringer af FLP, men ikke nærmere beskrevet i detaljer, især i
forbindelse med det finansielle tilsyn. De efterfølgende trufne foranstaltninger er derfor
indarbejdet i bilag 2 til denne rapport.
2.
2.1.
F
REMSKRIDT I RETNING
UNDER
FLP 2008-2010
AF OPFYLDELSE AF DE TI CENTRALE MÅLSÆTNINGER
Investering i mennesker og modernisering af arbejdsmarkederne
Målsætning nr. 1: Kommissionen vil foreslå en fornyet social og arbejdsmarkedspolitisk
dagsorden i midten af 2008, der især skal omfatte uddannelse, migration og den
demografiske udvikling, og som vil bidrage til at gøre noget ved kvalifikationskløften
ved at forbedre overvågningen og prognosticeringen af fremtidige kvalifikationsbehov.
Gennem modernisering af arbejdsmarkederne og de sociale sikringssystemer vil
den nye
sociale dagsorden,
der blev vedtaget i juli 2008 og efterfølgende godkendt af Rådet og
1
2
KOM(2008) 881, 16.12.2008.
Dokument om nøglespørgsmål af 13.3.2009, 6784/0/09 REV2.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0003.png
Europa-Parlamentet, hjælpe folk med at udnytte de muligheder, som den internationale
konkurrence, teknologiske fremskridt, overgangen til en videnbaseret lavemissionsøkonomi
og ændrede mønstre i befolkningssammensætningen tilbyder, og samtidig beskytte de mest
sårbare i samfundet. Dette er navnlig blevet støttet gennem Rådets vedtagelse af en "ny
strategisk ramme for europæisk samarbejde på uddannelsesområdet"
3
samt ved særlige
foranstaltninger til fremme af kvalitet og mobilitet inden for erhvervsuddannelserne. Med
"nye kvalifikationer til nye job"-initiativet, der blev lanceret i december 2008, har EU
optrappet sin indsats for at vurdere nye kvalifikationsbehov, at fremme dialogen mellem alle
involverede aktører, for at forbedre EU-dækkende jobsøgningstjenesteydelser i tæt
samarbejde med offentlige arbejdsformidlinger og for at fremme udviklingen af færdigheder,
herunder
sproglige færdigheder.
Prognosestudierne vedrørende behovet for fremtidige
kvalifikationskrav i sektorerne har resulteret i undersøgelser, der indkredser nye kompetencer
og fremtidige kvalifikationer i 18 sektorer, herunder tekstiler, elektronik, finansielle
tjenesteydelser og inden for områderne miljø og energi. Imidlertid findes der stadig
betydelige lovgivningsmæssige hindringer for det fælles arbejdsmarked,
der skal
behandles som f.eks. utilstrækkelig gennemsigtighed og manglende anerkendelse af
kvalifikationer. Der er gjort betydelige fremskridt i gennemførelsen af den europæiske
referenceramme for kvalifikationer (EQF). Spørgsmålet om overførsel af pensioner og sociale
ydelser er stadig ikke løst. Fjernelse af disse hindringer kan supplere medlemsstaternes
indsats for at fremme en bedre udnyttelse af kvalifikationer og fjerne paradoksproblemer.
Den 3. juni 2009 vedtog Kommissionen meddelelsen "en fælles forpligtelse for
beskæftigelse" med henblik på at styrke samarbejdet mellem EU og dets medlemsstater og
fokusere på konkrete foranstaltninger til støtte af tre centrale prioriteter: at opretholde
beskæftigelsen, skabe job og fremme mobilitet; modernisering af sociale kvalifikationer og
matchning til arbejdsmarkedets behov samt øget adgang til beskæftigelse.
Efter forslag fra Kommissionen er forenklede kriterier for Den Europæiske Socialfond (ESF)
blevet vedtaget, herunder fremrykningen af betalinger i 2009, således at medlemsstaterne
tidligere har adgang til op til 1,8 mia. EUR med henblik på hurtigt at styrke
aktiveringsordninger, fokusere deres programmer på at koncentrere støtten til de mest sårbare,
og forbedre overvågningen og matchning af færdigheder. Efter forslag fra Kommissionen er
reglerne for
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
også blevet revideret
i 2009, så den kan intervenere hurtigere inden for nøglesektorer enten for at medfinansiere
uddannelse og jobformidlinger for dem, der har mistet deres job, eller for at holde på de
faglærte arbejdere, som der vil være brug for, når først økonomien retter sig op igen.
Målsætning nr. 2: Kommissionen vil i 2008 fremsætte forslag om en fælles
indvandringspolitik.
EU har taget de første skridt mod en fælles indvandringspolitik, der bedre tilgodeser behovene
på arbejdsmarkedet i EU. Efter 2008-meddelelsen om et fælles arbejdsmarked
4
har den største
landvinding været Rådets vedtagelse den 25. maj 2009 af
"blå kort"-ordningen
for at
3
4
EUT C 119 af 28.5.2009, s. 2.
"En fælles indvandringspolitik for Europa: Principper, aktioner og redskaber" - KOM(2008) 359,
17.6.2008.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0004.png
tiltrække højt kvalificeret arbejdskraft
5
.
kort"-direktivet senest den 19. juni 2011.
2.2.
Medlemsstaterne
skal
gennemføre
"blå
Frigørelse af forretningsmulighederne, navnlig hos små og mellemstore
virksomheder
Målsætning nr. 3: Fællesskabet vil vedtage en lov om små virksomheder for at frigøre
smv'ernes potentiale for vækst gennem hele deres livscyklus.
Kommissionen vedtog i juni 2008 en
"Small Business Act"
(SBA) med henblik på at
fremlægge ambitiøse politiske rammer til støtte for smv'er i hele deres livscyklus på alle
niveauer i hele EU. Loven om små virksomheder har siden fået fuld opbakning fra Det
Europæiske Råd, Europa-Parlamentet og Regionsudvalget. I lyset af den økonomiske krise er
der sat stærkt fokus på en hurtig gennemførelse af de omgående tiltag, som medlemsstaterne
og Kommissionen har identificeret til forbedring af adgangen til finansiering, oprettelse af
lovgivningsmæssige rammer, der støtter små og mellemstore virksomheders behov samt
bedre markedsadgangen inden for og uden for EU. I denne forbindelse har Kommissionen
indført en generel gruppefritagelsesforordning, der gør det lettere for medlemsstaterne at
støtte små og mellemstore virksomheder uden forudgående anmeldelse til Kommissionen.
Hertil kommer, at Den Europæiske Investeringsbank for at fremme adgangen til finansiering
har øget sit investeringsrammebeløb for smv-lån til 30 mia. EUR i 2008-2011 og fremskynder
gennemførelsen for at sikre, at nye lån og lånegarantier til små og mellemstore virksomheder
bliver tilgængelige i hele EU. Udlånene er i 2008 på 8,1 mia. EUR og vil i 2009 sandsynligvis
overstige 10 mia. EUR.
Som led i SBA fremsatte Kommissionen en række vigtige lovforslag: et forslag til ændring af
direktivet om overskridelse af betalingsfrister, statutten for det europæiske private selskab og
et direktiv om i forbindelse med momsfakturering at øge brugen af elektronisk fakturering og
reducere byrder på erhvervslivet. Disse forslag er endnu ikke færdigbehandlet i Rådet og
Europa-Parlamentet. Et andet vigtigt element i SBA er gennemførelse af direktivet om
reducerede momssatser, der er trådt i kraft i juni 2009. Det er nu op til medlemsstaterne at
udnytte den nye fleksibilitet til at fremme jobskabelse i arbejdskraftintensive
tjenesteydelsessektorer.
Kommissionen har også foreslået at fritage
mikrovirksomheder
fra kravene i
regnskabsdirektiverne med et besparelsespotentiale for hvert mikroselskab, der beløber sig til
op til 1 200 EUR om året i gennemsnit. Desuden har Kommissionen revideret sine
retningslinjer for konsekvensanalyse, så der fra januar 2009 systematisk anvendes en
smv-test. Medlemsstaterne er også begyndt at gennemføre sådanne test.
Målsætning nr. 4: Fællesskabet vil bevæge sig mod målet om at have reduceret
administrative EU-byrder med 25 % senest i 2012 og gennemføre et ambitiøst
forenklingsprogram.
Kommissionen har fulgt godt op på sit ambitiøse handlingsprogram for reduktion af
administrative byrder i EU med 25 % inden 2012, som blev vedtaget af Det Europæiske Råd i
5
Direktiv 2009/50/EF.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0005.png
marts 2007
6
. Foranstaltninger, som allerede er vedtaget, forventes at føre til lavere
omkostninger på 7,6 mia. EUR. Foranstaltninger, der afventer vedtagelse af Rådet og
Parlamentet, kunne tilføje 30,7 mia. EUR til dette beløb. Alt i alt vil den nedsættelse af de
administrative byrder, der er foreslået, eller som er under forberedelse, af Kommissionen
kunne overstige det oprindelige mål, og nå op på 33 % af de samlede byrder med oprindelse i
EU, der anslås til 123,8 mia. EUR. En rettidig vedtagelse af Rådet og Europa-Parlamentet af
disse foranstaltninger er af afgørende betydning, især hvad angår forslagene om
momsfakturering og fritagelsen af mikrovirksomheder fra de regnskabsmæssige forpligtelser.
Arbejdet på EU-plan støtter og supplerer medlemsstaternes samtidige indsats for at reducere
de administrative byrder. Ved udgangen af november 2009 havde alle medlemsstater opstillet
ambitiøse nationale reduktionsmål.
Inden for rammerne af det forenklingsprogram, som skal ajourføre og forenkle gældende
fællesskabsret, har Kommissionen vedtaget 147 forslag siden oktober 2005. 28 af disse er
stadig til behandling hos den lovgivende myndighed. Gennem kodificering og forenkling af
lovgivningen, er ca. 1 600 retsakter, der udgør omkring 14 % af EU-retten, allerede af
Kommissionen blevet foreslået fjernet fra EU's regelsæt. Sideløbende er der blevet
gennemført en screening af al eksisterende lovgivning, som muliggør identifikation af mere
end 80 initiativer til forenkling, der kunne gennemføres i den næste valgperiode.
Europa-Parlamentets og Rådets
hurtige vedtagelse af forenklingsforslag, forslag til tiltag
efter den hurtige procedure og forslag, som skal reducere den administrative byrde,
prioriteres stadig højt for at sikre, at virksomheder og borgere i Europa kan drage fordel af
mere effektive lovgivningsmæssige rammer.
Målsætning nr. 5: Fællesskabet vil styrke det indre marked, skabe større konkurrence
inden for tjenesteydelser, gennemføre yderligere foranstaltninger for at integrere
markedet for finansielle tjenesteydelser, styrke de eksisterende tilsynsordninger og
forbedre den grænseoverskridende finanskrisestyring i EU.
Varepakken,
der blev vedtaget i 2008, markerede endnu et gennembrud i gennemførelsen af
det indre marked for varer, med nye regler for både de harmoniserede og de
ikke-harmoniserede
varer.
Den
fastsatte
foranstaltninger
til
harmoniserede
produktsikkerhedsstandarder og nye regler for markedsovervågning samtidig med en
styrkelse af EF-mærkningen. En effektiv gennemførelse af varepakken vil tilskynde til
produktion og handel med varer, hvilket gør det lettere for alle virksomheder, især små og
mellemstore virksomheder, at sælge deres varer i hele EU og forbedre forbrugerbeskyttelsen.
En effektiv funktion af et indre marked for tjenesteydelser er afgørende for at stimulere
konkurrencen og øge kvaliteten af levering af tjenesteydelser og valgmuligheder for
forbrugerne. Den omfattende og rettidige
gennemførelse af tjenesteydelsesdirektivet
af
medlemsstaterne ved fristen i udgangen af 2009 vil være et vigtigt bidrag til denne. Det vil
lette leveringen af tjenesteydelser på tværs af grænserne og etablering af tjenesteydere. Som
identificeret som led i undersøgelsen af det indre marked (Single Market Review) skal
politikken for
det indre marked
herunder
forbrugerpolitikken
styrkes, og
konkurrencepolitikken
skal håndhæves, især hvad angår en række centrale
netværksindustrier og tjenesteydelser. I juni 2009 vedtog Kommissionen en henstilling, der
6
"Handlingsprogram for reduktion af administrative byrder i EU: sektorspecifikke planer for reduktion af
og 2009-aktioner" - KOM(2009) 544, 22.10.2009.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0006.png
blev godkendt af Rådet, der fremsætter en række praktiske foranstaltninger med henblik på at
forbedre funktionen af det indre marked og til at tilskynde medlemsstaterne til at indtage en
mere proaktiv rolle i partnerskabet med Kommissionen, således at alle borgere og
virksomheder kan gøre fuld brug af det indre marked.
Kommissionen har afsluttet arbejde omkring markedsovervågning af fødevarekæden og vil
fortsætte med at analysere andre sektorer, herunder detailhandel og handelen med elartikler
med henblik på at identificere mulige markedssvigt og sikre koordinerede og passende
politiske tiltag. I denne forbindelse har overvågning af markedet vist sig at være et meget
nyttigt og lovende redskab for vidensbaseret politikudformning. Som led i undersøgelsen af
det indre marked blev den anden forbrugerresultattavle offentliggjort. Den omfattede mere
end 20 vare- og tjenesteydelsessektorer, herunder fødevarer, beklædning, fodtøj, finansielle
tjenesteydelser samt energi og telekommunikation, og afslørede det faktum, at tjenesteydelser
forårsager forbrugerne større problemer end traditionelle varer. Regelmæssig overvågning af
forbrugerprisindekset vil blive indledt, begyndende med fødevarer, og den vil blive udvidet til
at omfatte andre sektorer. I juli 2009 vedtog Kommissionen den endelige rapport om sin
undersøgelse af konkurrencevilkårene i lægemiddelsektoren. Der foreslås måder til yderligere
at forbedre patienternes hurtige adgang til sikre, innovative lægemidler til rimelige priser.
Indsatsen for at sikre rettidig standardisering og interoperabilitet, navnlig for ikt-produkter og
–tjenesteydelser, vil fortsætte. Der er også opnået fremskridt i gennemførelsen af det indre
marked inden for transportsektoren med vedtagelsen i oktober 2009 af vejtransportpakken og
af en revideret ramme for det fælles europæiske luftrum.
FLP 2008-2010 havde med rette lagt vægt på behovet for at styrke det finansielle tilsyn "som
følge af stigende uro og større ustabilitet på de finansielle markeder"
7
. Som reaktion på den
finansielle og økonomiske krise og baseret på
de Larosières
rapport vedtog Kommissionen i
september 2009 en omfattende pakke af lovgivningsmæssige foranstaltninger med henblik på
at reformere
EU's finanstilsynssystem.
Lovgivningen vil afhjælpe svaghederne i det
finansielle system ved at oprette et nyt organ betegnet Det Europæiske Udvalg for Systemiske
Risici (ESRB), der har til opgave at opdage risici for det finansielle system som helhed og
endvidere den vigtige opgave at udstede tidlige advarsler, der er behov for hurtigt at reagere
på. Det foreslås også at oprette et europæisk finanstilsynssystem (ESFS) bestående af
nationale tilsynsmyndigheder sammen med tre nye europæiske tilsynsmyndigheder for
banker, værdipapirer og forsikrings- og arbejdsmarkedspensionsordninger. Det Europæiske
Råd og Europa-Parlamentet har tidligere vedtaget andre vigtige foranstaltninger til at styrke
EU's lovgivningsmæssige rammer, herunder ændringer til kapitalkravsdirektivet og direktivet
om indskudsgarantiordninger, ændringer af regnskabsreglerne (IAS-forordningen) og en
forordning om kreditvurderingsbureauer. I april 2009 blev institutionerne enige om Solvens
II-rammedirektivet, der vil opdatere og modernisere det europæiske forsikringsregelsæt for at
indføre et mere harmoniseret risikobaseret tilsyn. I forslaget til ændring af direktivet om
kapitalkrav foreslås også en styrkelse af reglerne om bankers kapital. I oktober 2009 vedtog
Kommissionen en rådgivende meddelelse om en EU-ramme for krisestyring i banksektoren,
som et vigtigt første skridt i forbindelse med at forberede, hvad der vil være et vigtigt nyt
politikområde. Fællesskabet fortsætter med at samarbejde internationalt ved aktivt at tage del
i G-20 og andre internationale fora for at
forbedre det verdensomspændende samarbejde
om finansielt tilsyn og krisestyring.
7
"Forslag til Fællesskabets Lissabonprogram" - KOM(2007) 804, 11.12.2007.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0007.png
Kommissionen har fremlagt en række andre forslag med henblik på at
levere ansvarlige og
pålidelige finansielle markeder for fremtiden.
I april 2009 vedtog Kommissionen to
henstillinger om aflønning, én om aflønning af ledelsen i børsnoterede selskaber og en om
aflønningspolitik i den finansielle sektor. Yderligere blev der i juli fremsat et forslag til
ændring af direktivet om kapitalkrav. Kommissionens tjenestegrene arbejder på en rapport om
Corporate Governance
i finansielle institutioner, der forventes at være afsluttet i begyndelsen
af 2010. I oktober 2009 vedtog Kommissionen en meddelelse for at sikre effektive, sikre og
forsvarlige derivatmarkeder, reducere modpartsrisici og operationelle risici i handel og øge
markedets integritet og tilsyn, og den har til formål at fremsætte lovforslag herom i 2010. I
april 2009 foreslog Kommissionen en harmoniseret regulering og tilsyn for forvaltere af
hedgefonde,
private equity
og andre alternative investeringsfonde, der i øjeblikket forhandles
af lovgiverne.
Efter oprettelsen af den succesfulde fælles eurobetalingsområde (SEPA)-ordning i 2008, vil
de europæiske banker, fra den 2. november 2009, gradvist tilbyde kunderne mulighed for for
første gang at foretage periodiske betalinger ved hjælp af den nye SEPA direkte
debiteringsordning. Selv om direkte debiteringer i øjeblikket er udbredt i mange lande i
euroområdet, findes der ingen fælleseuropæisk ordning for at gøre disse betalinger mulige på
tværs af grænserne. SEPA direkte debitering kan også bruges til eksisterende national direkte
debitering. Kommissionen vil fortsætte med at indhente yderligere oplysninger om
konkurrencespørgsmål med henblik på at opnå konkurrencedygtige SEPA-betalingstjenester,
til gavn for forbrugere og virksomheder.
Det
fælles regelsæt for engros- og investeringsmarkederne
mangler stadig at blive
færdiggjort og gennemført, og denne opgave bør prioriteres højt. Kommissionen vil også
følge op på sektorundersøgelserne inden for detailbank- og erhvervsforsikringssektoren. I
april 2009 vedtog Kommissionen en meddelelse, der annoncerede lovgivningsmæssige
foranstaltninger til at levere en horisontal og sammenhængende lovgivning til beskyttelse af
investorerne i pakkeløsninger omkring detailinvesteringsprodukter.
2.3.
Investering i viden og innovation
Målsætning nr. 6: Fællesskabet vil realisere den "femte frihedsrettighed", fri
bevægelighed for viden, ved at skabe et ægte europæisk forskningsrum.
For at realisere den "femte frihedsrettighed" og skabe et åbent og konkurrencedygtigt
europæisk forskningsrum
iværksatte Rådet i maj 2008 "Ljubljanaprocessen"
8
, der vedrører
forbedret ledelse og vedtagelse af en langsigtet vision for det europæiske forskningsrum.
Udviklingen af partnerskabet mellem medlemsstaterne og Kommissionen gennem
"Ljubljanaprocessen" er begyndt at forme den fremtidige politiske dagsorden, herunder at
sikre gennemførelsen af de tre initiativer, som Kommissionen lancerede i 2008. Praktiske
ordninger for disse europæiske forskningsrumsinitiativer har været aftalt og sat på plads i
løbet af 2009, så deres gennemførelse har kunnet fremskyndes
Fremskridt med de europæiske forskningsrumsinitiativer om fælles programmering inden for
forskning vil lette øget
fælles udnyttelse af forskningsressourcer
med og mellem
medlemsstaterne på et grundlag med variabel geometri. Dette vil blive yderligere fremmet af
8
Rådets konklusioner fra maj 2008 (9076/08).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0008.png
en juridisk ramme for oprettelse og drift af forskningsinfrastruktur af europæisk interesse
9
.
Vidensstrømme, forskningseffektivitet og Europas tiltrækningskraft som forskningsområde
vil blive forbedret gennem indførelse af
europæiske forskeres partnerskab,
gennem
Kommissionens henstilling om forvaltning af intellektuel ejendom ved videnoverførsel
10
og
gennem yderligere aktioner, som supplerer medlemsstaternes indsats for at styrke og
reformere sektoren for videregående uddannelse samt lette netværkssamarbejde og forbedret
samarbejde mellem universiteter, forskningsorganisationer og virksomhederne. Via
gennemførelsen af den
strategiske ramme for Europas internationale samarbejde om
videnskab og teknologi
vil det europæiske forskningsrum blive mere åbent og øge EU's og
medlemsstaternes styrke over for centrale partnerlande uden for EU og i den globale
økonomi.
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi,
som vil være afgørende for fremme
af åben deling af innovation og viden mellem offentlige forskningsorganisationer og
erhvervslivet, vil medio december 2009 offentliggøre de første udvalgte videns- og
innovationsfællesskaber (VIF). VIF'erne, der har et anslået budget 50-100 mio. EUR om året i
7-15 år, vil tage fat på vigtige samfundsmæssige udfordringer og eksperimentere med nye
modeller for styring og finansiering.
Tværtematisk koordinerede og fælles indkaldelser blev offentliggjort i juli 2009 for at etablere
tre
offentligt-private partnerskaber
for at udvikle teknologier til fremstillings-, bil- og
byggesektoren, som følge af den
europæiske økonomiske genopretningsplan,
som Det
Europæiske Råd vedtog i december 2008. De første forskningsprojekter under
"Factories of
the Future", "Energy Efficient Buildings"
og
"Green Cars"
vil starte i 2010 med halvdelen af
deres støtte fra FP7 og halvdelen fra industrien (der er i alt tildelt 3,2 mia. EUR).
Målsætning nr. 7: Fællesskabet vil forbedre rammebetingelserne for innovation, navnlig
for venturekapital og intellektuelle ejendomsrettigheder.
Kommissionen fremlagde en midtvejsrevurdering om innovation
11
, der præsenterer de
hidtidige fremskridt og skitserer de store udfordringer forude. Finansiering af innovation er
stadig anledning til bekymring, der er blevet yderligere forværret af krisen. Indsatsen for at
forbedre investeringsviljen og adgang til finansiering for små og mellemstore virksomheder
skal derfor styrkes med henblik på at lette hurtig genopretning. Kommissionens
rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (2007-2013) vil bidrage til at bygge bro
over egenkapitalgabet i egenkapitalfinansieringens tidlige fase og udvidelsesfase. Desuden
har Den Europæiske Investeringsbank givet mandat til Den Europæiske Investeringsfond til at
udvikle et nyt mezzanininstrument. En ny finansieringsfacilitet for risikodeling (RSFF) er
blevet oprettet sammen med Den Europæiske Investeringsbank til at yde lån til private og
offentlige virksomheder for højrisiko-FoU-projekter. Samhørighedspolitikken tilbyder også
instrumenter til fremme af virksomhedsetablering og adgang til finansiering for smv'er,
navnlig Jeremie- og Jasmine-initiativerne. Efter meddelelsen om
grænseoverskridende
investeringer af risikovillig kapital
12
har en ekspertgruppe analyseret grænseoverskridende
9
10
11
12
Rådets forordning (EF) nr. 723/2009 om de EF-retlige rammer for et europæisk
forskningsinfrastrukturkonsortium (ERIC).
Kommissionens henstilling om forvaltning af intellektuel ejendom ved videnoverførsel og kodeks for
universiteter og andre offentlige forskningsinstitutioner - C(2008) 1329.
"Gennemgang af EU’s innovationspolitik i en foranderlig verden" - KOM(2009) 442, 2.9.2009.
"Fjernelse af hindringer for grænseoverskridende investeringer af risikovillig kapital", december 2007.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0009.png
hindringer i den direkte beskatning og dobbeltbeskatning af risikovillig kapital og investorer,
og den vil offentliggøre sin rapport i nær fremtid. Kommissionen har også bistået
medlemsstaterne i processen med gensidig anerkendelse af venturekapitalfonde.
En anden hindring for innovation i EU er det fragmenterede og besværlige patentsystem.
Oprettelsen af
EU-patentet
og
EU-Patentdomstolen
vil reducere udgifter til patentering,
skabe større juridisk klarhed og gøre patenter mere tilgængelige for små og mellemstore
virksomheder. Rådet opnåede et politisk gennembrud i december 2009 med vedtagelsen af
Rådets konklusioner om et forbedret patentsystem i Europa og en generel indstilling om
EU-patentet. Disse konklusioner dækker de vigtigste elementer i retten sammen med
principperne om EU-patentet for fastsættelse af fornyelsesgebyrer og deres distribution og
styrkede partnerskaber mellem patentmyndigheder.
Dertil kommer en bred vifte af
ier-støtteforanstaltninger
(ier = intellektuelle
ejendomsrettigheder), som medlemsstaterne og EU tilbyder til at forbedre ier-kendskab, -brug
og -adgang (helpdeskprojekter, mobilisering af nationale patentmyndigheder osv.). På linje
med SBA-målsætningerne er prisen for registrering af europæiske varemærker er blevet
sænket med 40 % i løbet af de seneste to år, og den gennemsnitlige tid, der medgår til at
gennemføre registreringen, er blevet reduceret med 50 %. Håndhævelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder er også blevet styrket ved oprettelse af et europæisk observationscenter
for varemærkeforfalskning og piratkopiering og nye ikke-lovgivningsmæssige initiativer, der
er skitseret i en meddelelse fra september 2009
13
.
2.4.
Energi og klimaændringer
Målsætning nr. 8: Fællesskabet vil færdiggøre det indre marked for energi og vedtage
klimaændringspakken for at fastlægge de rammer, hvormed der skal opnås en
reduktion af udledningen af drivhusgasser på mindst 20 % og opnås en andel af
vedvarende energi på 20 % senest i 2020.
Meget betydelige fremskridt blev gjort i år med den formelle vedtagelse i april 2009 af klima-
og energipakken, og i juni 2009 af den tredje pakke om det indre marked for energi.
Klima- og energipakken
bemyndiger EU til at føre en ambitiøs politik for at bekæmpe
klimaforandringer uden at svække konkurrenceevnen og dermed sikre fabrikker og
arbejdspladser i europæiske industrier. Pakken vil hjælpe Europa med at forvandle sig til en
lavemissionsøkonomi og øge energisikkerheden. Den indeholder en række foranstaltninger,
såsom et revideret EU-ETS-direktiv for at sikre en omkostningseffektiv opfyldelse af mål for
reduktion af udledningen af drivhusgasser inden 2020 og derefter en beslutning, der opstiller
mål for medlemsstaterne for reduktion af emissionerne i sektorer uden for EU-ETS, og et
direktiv om fremme af vedvarende energi med et juridisk bindende mål på 20 % af det
endelige energiforbrug fra vedvarende kilder i 2020. Direktivet om vedvarende energi
indeholder bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer og flydende biobrændsler og
udstikker en ramme for at forenkle de administrative krav til sektoren for vedvarende energi.
Lovgivning til at skabe en ramme for problematikken omkring kulstofopsamling og -lagring,
og til at reducere CO
2
-udslippet fra nye biler blev også vedtaget. Fokus har i 2009 været på
gennemførelse. En liste over sektorer med risiko for CO
2
-lækage er blevet foreslået af
Kommissionen som en gennemførelsesforanstaltning til det reviderede ETS-direktiv og
13
"En bedre håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder i det indre marked" - KOM(2009) 467.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0010.png
forventes efter drøftelser i Rådet og Europa-Parlamentet at blive vedtaget den 23. december.
Andre vigtige forbedringer af det reviderede ETS-direktiv er stadig i gang, f.eks.
gennemførelsesbestemmelserne til at udvikle regler for auktionering af kvoter, samt
definitionen af EU-dækkende kriterier for tildeling af gratis kvoter til energiintensive
industrisektorer og delsektorer.
Pakken vedrørende det
indre marked for el og gas
vil sikre en effektiv adskillelse af
produktion og forsyning fra driften af transmissionsnetværk, der fremmer fair og
ikke-diskriminerende adgang til eksisterende infrastruktur for alle aktører. Nationale
reguleringsmyndigheder på energiområdet vil have mere harmoniserede beføjelser og større
uafhængighed. Et nyt agentur vil blive oprettet på EU-plan for at styrke samarbejdet mellem
de nationale tilsynsmyndigheder. EU-transmissionssystemoperatører vil yderligere styrke
deres samarbejde og sikkerhedskoordinering af spørgsmål vedrørende driften af nettet,
grænseoverskridende handel og netsikkerhed. Disse foranstaltninger vil komme forbrugerne
til gode ved at tilbyde en bedre forbrugerbeskyttelse og attraktive energipriser. Der er også
sket fremskridt i forbindelse med
energisikkerhed.
I forbindelse med energisikkerhed blev
der mellem institutionerne i maj 2009 indgået et program til støtte for den økonomiske
genopretning i form af en EU-finansiering på 4 mia. EUR til projekter i energisektoren.
Kommissionen har siden da haft fokus på dets gennemførelse. En indkaldelse af forslag til
hele budgettet førte til 87 forelagte forslag. De første beslutninger om støtte forventes at blive
truffet inden udgangen af dette år. Efter den anden strategiske energiredegørelse, der blev
vedtaget af Kommissionen i november 2008 og efterfølgende godkendt i forbindelse med Det
Europæiske Råds forårsmøde og af Europa-Parlamentet har Kommissionen foreslået to
instrumenter for at styrke EU's forsyningssikkerhed: et forslag til forordning om sikring af
gaslevering (ophævelse af direktiv 2004/67/EF) og med henblik på en bedre overvågning et
forslag til forordning om anmeldelse af investeringsprojekter i energiinfrastrukturen i EU og
om ophævelse af forordning (EF) nr. 736/96. Et nyt direktiv om beredskabslagre af olie, der
erstatter direktiv 2006/67/EF, blev vedtaget af Rådet den 14. september 2009.
Målsætning nr. 9: Fællesskabet vil fremme en industripolitik, der skal fremme en mere
bæredygtig produktion og et mere bæredygtigt forbrug, og i den forbindelse fokusere på
vedvarende energi og ressourceeffektive varer, tjenesteydelser og kulstoffattige
teknologier.
I juli 2008 forelagde Kommissionen en ambitiøs
pakke med aktioner vedrørende
bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og bæredygtig industripolitik
(SCP/SIP).
Den sigter mod at forbedre varernes miljøvenlighed og navnlig deres energieffektivitet og at
fremme markedsføringen af sådanne varer ved hjælp af både frivillige og obligatoriske
aktioner, som skal definere og forbedre varernes miljøvenlighed, forbedre
forbrugeroplysningen, fremme af "grønne" offentlige indkøb og harmonisering af
incitamenter i forbindelse med at fremme udbredelsen af miljøvenlige og energieffektive
produkter. Den omfatter desuden en indsats for at støtte mere effektiv produktion, såsom en
miljøteknologikontrolordning til støtte for økoinnovation gennem øget tillid til nye
teknologier samt håndtering af de internationale aspekter.
For så vidt angår
energieffektivitetspakken
er der opnået interinstitutionel enighed mellem
Rådet og Europa-Parlamentet om styrket lovgivning om
bygningers energimæssige ydeevne
og om
energimærkning,
som på lang sigt vil have en betydelig effekt på Europas
energiforbrug. Formel vedtagelse af begge forslag vil følge så snart de horisontale ordninger
vedrørende tilpasning til traktaten om, hvordan Den Europæiske Union skal fungere, er
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0011.png
afgjort. En ny forordning om en
mærkningsordning for dæk,
som efter planen skal træde i
kraft i november 2012 vil bidrage til at ændre markedet i retning af mere energieffektive dæk
med lavere rullemodstand. En pakke med 9 foranstaltninger vedrørende
miljøvenligt design
er også blevet vedtaget, og forventes at kunne spare omkring 340 TWh el om året i 2020.
Desuden er en vigtig ændring af forordningen om Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, som vil muliggøre investeringer i energieffektivisering og vedvarende
energi i boliger i alle medlemsstater, blevet vedtaget den 6. maj 2009
14
.
Kommissionen vedtog i december 2007
lead market-initiativet
for at skabe nye markeder via
gennemførelsen af målrettede strategier inden for områder som f.eks. bæredygtige bygge- og
anlægsarbejder, genbrug, biobaserede varer og vedvarende energi.
Den strategiske
energiteknologiplan for EU (SET-planen),
som Rådet og Europa-Parlamentet godkendte i
2008, og hvorom en meddelelse om finansieringen af planen blev vedtaget af Rådet i 2009,
vil fremskynde udviklingen og markedsføringen af den nødvendige og mest avancerede
kulstoffattige energiteknologi og give EU's energiindustris konkurrenceevne et løft.
Meddelelsen opfordrer til øgede investeringer til udvikling af kulstoffattige teknologier,
herunder vind-, sol-, og bioenergi, CO
2
-opsamling og -lagring, nuklear fission og elnettet.
Kommissionen vedtog en meddelelse om offentlige indkøb for et bedre miljø
15
med henblik
på at fremme brugen af "grønne" offentlige indkøb for at fremme innovation inden for
miljøteknologi, -produkter og -tjenester: bl.a. et foreløbigt sæt fælles kriterier for "grønne"
offentlige indkøb, der er blevet udviklet for en vifte af 10 produkt- og
tjenesteydelsesgrupper
16
.
2.5.
Den eksterne dagsorden
Målsætning nr. 10: Samtidig med at arbejdet for at afslutte de multilaterale
Dohaforhandlinger om samhandel fortsætter, vil Fællesskabet føre bilaterale
forhandlinger med centrale handelspartnere for at skabe nye muligheder for
international handel og internationale investeringer, forbedre markedsadgangen, idet
der fokuseres på lande og sektorer, hvor der stadig findes betydelige hindringer, og
fremme internationalt lovgivningssamarbejde.
Under krisen har EU bidraget til et overvejende succesfuldt G20-tilsagn om at holde
markederne åbne og undgå protektionistiske foranstaltninger. Ved flere lejligheder, herunder
bl.a. G20-ledernes møde i Pittsburgh den 24. september 2009, har stats- og regeringscheferne
fornyet deres forpligtelse til en vellykket afslutning af Dohaforhandlingerne, som er i
europæisk interesse. En vellykket afslutning af Doharunden er stadig den bedste måde at sikre
lige konkurrencevilkår og åbne nye markedsmuligheder og EU stræber fortsat fuldt ud mod
opfyldelse af dette mål.
Parallelt hermed fortsætter Fællesskabet med at føre bilaterale forhandlinger med centrale
handelspartnere og at fremme regional økonomisk integration med sine naboregioner
yderligere, f.eks. gennem Middelhavsunionen og udvidelsespolitikken. Omfattende
bilaterale
14
15
16
EFRU-forordningen (EF) nr. 397/2009 (EUT L 126, 21.5.2009).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget: Offentlige indkøb for et bedre miljø - KOM(2008) 400.
http://ec.europa.eu/environment/gpp/toolkit_en.htm
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0012.png
handelsaftaler med centrale handelspartnere
sætter EU i stand til at gå videre end
WTO-forpligtelserne og tage fat på ambitiøse bestemmelser for samarbejde på
regeludstedelsesområdet og samarbejde bag grænserne. Den 15. oktober 2009 paraferede
Kommissionen en ambitiøs
frihandelsaftale med Korea,
der fjerner næsten alle toldtakster
mellem de to økonomier, samt mange ikke-toldmæssige hindringer og vil skabe nye markeder
for tjenesteydelser og investeringer. Frihandelsaftaleforhandlingerne med Indien og
ASEAN-landene skrider frem, om end i forskelligt tempo, såvel som forhandlingerne med
Ukraine. Forhandlingerne om et omfattende økonomisk og handelsmæssigt samarbejde med
Canada blev med succes lanceret i 2009. Partnerskabs- og samarbejdsaftalen med Kina, der er
under forhandling, sigter mod at forbedre adgangen til markedet og mod et
lovgivningsmæssigt samarbejde. Desuden omfatter de igangværende forhandlinger om
associeringsaftaler med Mercosur, Centralamerika og Det Andinske Fællesskab, hvoraf de to
sidstnævnte er i sin afsluttende fase, betydelige afsnit om handel og andre relationer.
Den fornyede
strategi for markedsadgang
er nu godt på plads og trækker på den samlede
ekspertise i Kommissionen, medlemsstaterne og erhvervslivet til at håndtere hindringer for
udenlandske markeder. Hovedformålet med denne strategi for markedsadgang er at
identificere de vigtigste hindringer og fokusere på de vigtigste problemer, som europæiske
virksomheder på udenlandske markeder står over for. Kommissionen har siden 2008 som
bidrag til WTO's overordnede rolle med at overvåge overholdelsen af G20’s
standstill-forpligtelser
med hensyn til indførelsen af ny handelsrestriktive foranstaltninger i
forbindelse med den globale krise udstedt fem rapporter om potentielle handelsrestriktive
foranstaltninger, baseret på input fra sine specialiserede markedsadgangshold på de vigtigste
markeder for EU's eksportører. Hvor der fortsat eksisterer betydelige hindringer for
markedsadgang, er og kommer alle tilgængelige handelspolitiske virkemidler under
overvejelse, herunder EU-forordningen om handelshindringer og/eller WTO-aktioner, alt efter
relevans.
Desuden er arbejdet godt i gang for at styrke det
internationale samarbejde om regulering.
Det Transatlantiske Økonomiske Råd er det mest lovende instrument i denne henseende, og
nogle vigtige fremskridt er opnået der
17
. Også den højtstående mekanisme for samhandelen
med Kina bidrager til en proces hen imod en konvergens af regler og standarder. Der bliver
fortsat gjort en indsats for at forbedre
effektiviteten af håndhævelsen af de intellektuelle
ejendomsrettigheder og til bekæmpelse af efterligninger,
og forhandlingerne om
Anti-Counterfeit Trade Agreement (ACTA)
er nu langt fremme. I oktober 2009 anmodede
Kommissionen om udarbejdelse af en rapport om overtrædelse af intellektuel ejendomsret
(ier), som er fokuseret på et tættere samarbejde mellem landene inden for ier-håndhævelse og
bekæmpelse af overtrædelser. Yderligere åbning af sektormarkeder er af afgørende betydning,
herunder f.eks. afslutning af den anden fase af luftfartsaftalen mellem EU og USA
(forhandlingerne er godt i gang), reform af luftfartsaftalerne med andre vigtige økonomiske
partnere, (f.eks. Canada, Kina og Indien), færdiggørelse af aftalen om et fælles europæisk
luftfartsområde med EU's nabolande f.eks. i Middelhavsområdet og korrigere de eksisterende
bilaterale luftfartsaftaler for at tage hensyn til EU-dimensionen.
17
TEC: Gennemgang af statusrapporterne: december 2008 og oktober 2009.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
K
ONKLUSION
Der skete yderligere væsentlige fremskridt i gennemførelsen af FLP i 2009. Specielt forblev
prioriteringerne i FLP gyldige i den økonomiske og finansielle krise og en fokuseret indsats
bidrog til at finde passende løsninger.
Blandt de vigtigste resultater i det andet år af FLP-cyklussen er:
– Europa-Parlamentets og Rådets vedtagelse af den nye
sociale dagsorden,
som tilgodeser
behovet for at øge beskæftigelsesmulighederne og sikre solidaritet.
– Det første skridt i retning af
en fælles migrationspolitik
blev afsluttet med Rådets
vedtagelse af direktivet om indrejse for højt kvalificerede arbejdstagere, det såkaldte
"blå
kort"-direktiv.
"Small Business Act"
og dens
handlingsplan
blev godkendt af Europa-Parlamentet og
Rådet i december 2008 og gennemførelsen er skredet betydeligt frem, både fra
Kommissionens og medlemsstaternes side.
– Kommissionen har gjort betydelige fremskridt med gennemførelsen af sin dagsorden for
bedre lovgivning,
navnlig inden for reduktion af unødvendige administrative byrder.
– Kommissionen har fremlagt en række lovforslag, der tager sigte på at
reformere og styrke
EU's finansielle tilsynssystem.
– En juridisk ramme for oprettelse og drift af
forskningsinfrastruktur
af europæisk
interesse blev vedtaget i juni 2009 og trådte derefter i kraft i august 2009.
Klima- og energipakken,
herunder et revideret EU-ETS-direktiv, en beslutning om at
opstille mål for medlemsstaterne for emissionsreduktioner i sektorer uden for EU's
emissionshandelsordning og et direktiv om fremme af vedvarende energi, blev formelt
vedtaget i april 2009.
– Den
tredje pakke vedrørende det indre marked for energi,
der har til formål at supplere
de eksisterende regler, så det sikres, at det indre marked fungerer for alle forbrugere og til
at sætte EU i stand til at opnå en mere sikker, konkurrencedygtig og bæredygtig
energiforsyning, blev vedtaget den 13. juli 2009. Desuden er der også gjort betydelige
fremskridt i gennemførelsen af FLP-aspekterne af den europæiske økonomiske
genopretningsplan (se bilag 2).
Ikke desto mindre skal en lang række politiske tiltag fortsat udvikles yderligere eller
færdiggøres. Især er der fem områder, hvor der bør gøres fremskridt. Disse er:
– Fremskridtene er gået i stå på pensionsoverførselsdirektivet, der er afgørende for at lette
grænseoverskridende arbejde.
– Der skal stadig gøres yderligere fremskridt i forbindelse med integration af
detailrealkreditmarkedet og andre finansielle detailmarkeder i hele EU.
– Efter den politiske aftale i Rådet om EU-patentet og EU-Patentdomstolen, skal disse
opmuntrende fremskridt fortsætte, under forbehold af den forestående udtalelse fra
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU-Domstolen, for at løse de udestående spørgsmål såsom oversættelsesarrangementer for
patenter med henblik på at skabe et overkommeligt enkelt EU-dækkende patent for
innovatører i Europa.
– Der er kun i begrænset omfang sket fremskridt med at overvinde de lovgivningsmæssige
og skattemæssige hindringer for grænseoverskridende venturekapitalinvesteringer, der
stærkt begrænser tilgængeligheden af kapital til innovation.
– En række af de lovforslag, der er indført som en del af
"Small Business Act",
mangler
stadig at blive vedtaget.
Som resultat heraf opfordrer Kommissionen derfor lovgiverne til i deres beslutningsproces at
prioritere disse retsakter, der kan fremskynde genopretningen af EU's økonomi.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0015.png
Annex Table I: Measures included in original CLP
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
Integrated Guidelines 20 (Matching of Labour ,Market needs), 21 (Flexicurity), 23 (Investment in Human Capital), & 24 (Education and training systems)
The Commission will propose
a renewed Social Agenda by
mid-2008,
particularly
covering
education,
migration, and demographic
evolutions, and help to
address the skills gap by
improving the monitoring and
forecasting of future skills
requirements
The renewed Social Agenda is adopted by the
Commission in July 2008. The Council and the
European Parliament subsequently endorsed it.
COM (2208) 412
Ensure progressive removal by all MS of transitional
restrictions on the free movement of workers from
the new Member States.
(by 2011 at the latest for
EU 8 and 2014 for EU 2)
DIRECTIVE on minimum requirements for
enhancing work mobility by improving the
acquisition and preservation of supplementary
pension rights (the "Portability Directive") COM
(2007)603.
(Previous Commission adoption: October 2007)
REGULATION laying down the procedure for
implementing Regulation (EC) No 883/2004 on the
coordination of social security systems is adopted by
the European Parliament and of the Council
The REGULATION will enter into force on May 1
st
2010.
Monitor
the
implementation
of
the
RECOMMENDATION 2008C/ 111/01 on the
European Qualifications Framework for lifelong
learning Member States are asked to relate national
qualifications systems to the EQF by 2010.
DIRECTIVE on Recognition of Professional
Qualifications 2005/36/EC: 21 Member States fully
and 6 Member States partially transposed
Promote the implementation of the Recommendation
on key competences for lifelong learning through the
OMC and report back to EP and Council in 2010
COM(2005)548.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0016.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
The Council and the European Parliament have
endorsed the RECOMMENDATION 2009/C 155/02
on EU-wide credit system transfer and accumulation
systems for vocational training on 18 June 2009.
The Council and the European Parliament have
endorsed the RECOMMENDATION 2009/C
155/01on quality assurance in vocational education
and training on 18 June 2009.
The Council adopted a strategic framework for
European cooperation in education and training
(ET2020) on 12 May 2009.
The Commission has adopted the communication
New Skills for New Jobs - Anticipating and
matching labour market and skills needs on 16
December 2008 - EU-wide inventory and monitoring
system for on-going anticipation of future skills
requirements in the context of "new skills for new
jobs" initiative. COM(2008)868
Integrated Guideline 20 (Matching of Labour Market needs)
Proposal for a DIRECTIVE on conditions of
admission of seasonal workers.
Proposals on conditions of admission of remunerated
trainees.
Proposal for a DIRECTIVE on conditions of
admission of intra-corporate transferees.
Delayed from 2008, projected adoption 2010
The Council has adopted the DIRECTIVE Entry of
highly skilled workers (2009/50/EC); "Blue Card"
on May 25 2009.
The Commission will make
proposals for a common
policy on immigration in 2008
The DIRECTIVE should be transposed by 19 June
2011.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0017.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Integrated Guideline 15 (SMEs)
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
The “Small Business Act for Europe” was adopted
in June 2008 by the Commission. The European
Council and the European Parliament supported the
full implementation of the Action Plan for the SBA.
The Community will adopt a
Small Business Act to unlock
the growth potential of SMEs
throughout their life-cycle
The Commission adopted a proposal for
amendment to the DIRECTIVE (2000/35/EC)
on late payments.
DIRECTIVE (2009/47/EC) on reduced VAT
rates entered into force in June 2009.
Proposal for DIRECTIVE amending Directive
2005/112/EC on VAT invoicing is adopted by
the Commission.
Proposal for REGULATION on the statute for
a European private company is adopted by the
Commission.
The Commission adopted the General Block
Exemption Regulation on State Aids (GBER)
on 7 July 2008.
DIRECTIVE on late payments
Projected adoption 2010
DIRECTIVE on VAT invoicing
Projected adoption 2010
REGULATION on the statute for a European private
company
Projected adoption 2010
Implementation of the other SBA actions, including
the ten guiding principles by Member States.
Integrated Guideline 14 (Better regulation)
The Community will move
towards the target to reduce
EU administrative burdens by
25 % by 2012 and implement
an ambitious simplification
programme
Rolling SIMPLIFICATION PROGRAMME
(2006-
2009):
147 actions are adopted by the Commission.
Of these, 110 actions are finalised (67 adopted by
the Council and the European Parliament and 43
adopted by Commission as autonomous acts). [9
proposed actions were either consolidated in other
actions or abandoned.]
Rolling SIMPLIFICATION PROGRAMME (2005-
2009): 3 initiatives (2009) and 20 initiatives (2010)
are planned to be proposed by the Commission.
28 pending proposals from SIMPLIFICATION
PROGRAMME (2005-2009)
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0018.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
1 pending proposal (comprising two reduction
measures) for Fast Track Actions.
Projected adoption 2010
Measures to be implemented
In 2008 the Commission proposed 11 fast track
actions for reducing administrative burden, of which
7 were in the form of legislative proposals.
Implementation of adopted measures by MS
authorities
In 2009 the Commission presented 14 new reduction
measures, of which 10 are legislative proposals (the
remaining being executive acts, guidance documents
and IT tools).
Present before the end of the year 8 additional
reduction measures
10 legislative measures based on the Commission
proposals.
Projected adoption 2010
Implementation of adopted measures by MS
authorities. Implementation of non-legislative
reduction measures
Integrated Guidelines 9 (Information Society), 12 (Internal Market) &13 (Open Markets)
The
Community
will
strengthen the single market,
increase
competition
in
services, and take further
steps to integrate the financial
services market
Political agreement is reached on the revision of
DIRECTIVE 2002/21/EC on the regulatory
framework for electronic communications and
services
The Commission adopted a Communication on
developing harmonised consumer complaints data in
order to help towards a better monitoring of the
market.
The Commission will adopt a Recommendation
introducing a harmonised methodology for
classifying and reporting consumer complaints and
enquiries in 2010.
Communication on Retail Market Monitoring
Market monitoring in key markets
Delayed from 2009, projected adoption 2010.
DIRECTIVE
amending
Directive
97/67/EC
concerning the full accomplishment of the internal
market of Community postal services.
Deadline for implementation is 2011/ 2013
DIRECTIVES - Third Package on Rail COM (2004)
140.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0019.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
Deadline for implementation is 2009
DIRECTIVE 2006/123/EC on services in the
internal market.
Deadline for implementation is 28 December 2009
The Commission adopted a RECOMMENDATION
(2009/524/EC) on measures to improve the
functioning of the single market, endorsed by the
Council (mid-2009)
Proposals to allow companies to choose an EU-wide
tax base
Delayed from 2008
Follow up of Retail banking (including payment
cards and payment systems) and Business Insurance
Sector Inquiries.
Measures to promote the creation of an EU mortgage
credit market following a communication
Delayed from 2008
The Commission will
implementing measures
adopt
the
Level
2
The DIRECTIVE should be transposed by June
2011.
Actions to improve implementation of single market
following Communication on the application of
Community Law
(SMR) COM (2007)502.
The Council adopted a DIRECTIVE 2008/18/EC
amending Directive 85/611 on the EU harmonised
investment funds- UCITS IV
Projected adoption end 2010
Markets in Financial Instruments DIRECTIVE
2008/10/EC (MIFID) adopted and implemented in
Member States.
SEPA payment scheme for credit transfers is
launched. SEPA Direct Debit has been launched on
1
st
November 2009: SEPA compatible Market entry
in the Card market rendered possible.
Revised REGULATION 2560/2001 on cross-border
payments in Euro is in force since 1 November
Clarifications on SEPA related competition issues to
be pursued
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0020.png
Key Objectives
2009.
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
The Commission adopted a Communication
Roadmap 2009-2012 in September 2009, outlining
the actions to be undertaken by various stakeholders
to
complete
the
SEPA
implementation
COM(2009)471.
Measures for New Internal Market Package for
Goods are adopted by the Council and the European
Parliament.
The Regulation on marketing of products will be
applicable as from
1 January 2010.
Implementing actions for accreditation policy and
market surveillance will be prepared so as to be
ready for the 1 January 2010 date.
The Commission adopted a proposal for
DIRECTIVE Solvency II on the taking-up and
pursuit of the business of Insurance and Reinsurance
in July 2007
The Council and the Parliament adopted in
November 2009 DIRECTIVE 2009/138/EC
Solvency II
The Commission will adopt the Level
implementing measures by the end of 2010.
2
The Council and the Parliament adopted in
November 2009 the Amendments (CRD 2
nd
package) to DIRECTIVES 2006/48/EC and
2006/49/EC on Capital Requirements to address the
problems highlighted by the crisis, including the 5%
retention rule for securitisation.
Integrated Guideline 7 (R&D)
The Community will make
the "fifth freedom" (the free
movement of knowledge) a
reality and create a genuine
European Research area.
Promotion of open innovation and knowledge
sharing between public research organisations and
industry by making the European Institute of
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0021.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
Innovation and Technology fully operational.
The Commission has adopted: 'Better careers and
more mobility: a European partnership for
researchers' COM 2008 (317).
The measure is being implemented.
The Commission has adopted: 'A strategic European
Framework for International Science and
Technology Cooperation COM (2008) 588; its the
implementation is managed through the Strategic
Forum for International S&T Co-operation (SFIC).
The measure is being implemented
The Council has on 02 December 2008 adopted
conclusions on the Commission Communication
"Towards Joint Programming in Research: working
together to tackle common challenges more
effectively" COM (2008) 468.
Following the Commission Communication in 2008,
Commission proposals aimed at launching joint
programming initiatives.
Projected adoption end 2010
The Commission has adopted a proposal for a
Council Recommendation on "measures to combat
neurodegenerative
diseases,
in
particular
Alzheimer's, through joint programming of research
activities" COM (2009) 379/3.
The
Council
Conclusions,
Recommendation aimed at
programming initiatives.
Resolution
or
launching joint
A joint programming initiative to combat
neurodegenerative diseases is to be implemented.
Projected adoption (end 2009 and 2010)
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0022.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
The Commission adopted renewed R&D and
innovation strategies in thematic fields:
COM(2009)116: "A Strategy for ICT R&D and
Innovation in Europe: Raising the Game",
COM(2009)519: "Investing in the Development of
Low Carbon Technologies (SET-Plan)", COM(2008)
862: "Towards a coherent strategy for a European
Agricultural Research Agenda"
The Commission has adopted a proposal for a
Regulation on the Community legal framework for a
European Research Infrastructure (ERI) COM
(2008) 467. It has been adopted by the Council on 25
June 2009.
Member States to submit proposals to set up specific
ERICs.
(European
Research
Infrastructures
Consortium
Integrated Guideline 8 (Innovation)
The Commission adopted:
A Communication on a comprehensive
industrial property rights strategy in July 2008
COM (2008) 465
RECOMMENDATION on the management of
intellectual property in knowledge transfer
activities and the Code of Practice for
universities and other public research
organisations. C (2008) 1329 The Council has
adopted a Resolution endorsing and supporting
this Recommendation (June 2008 10323/08).
A Communication on enforcement of
intellectual property rights in the internal
market and launched the EU Observatory on
Counterfeiting
The Community will improve
the framework conditions for
innovation, in particular for
venture
capital
and
intellectual property rights.
The Commission is financing tailored measures to
help SMEs to enforce their rights and fight
counterfeiting, like the SME IPR China Helpdesk.
Measures facilitating faster and cheaper trademark
registration are adopted.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0023.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
Coordinated national action and follow-up at
Community level to increase mutual recognition of
national frameworks for venture capital investments
The Commission adopted a RECOMMENDATION
to the Council to authorise the Commission to open
negotiations for adoption of an Agreement creating
Unified Litigation System in March 2009 SEC
(2009)330.
The Council adopted Conclusions on an Enhanced
Patent System in Europe and a General Approach on
the EU Patent on 4 December 2009.
As of October 2009, JEREMIE was implemented in
support of SMEs and start ups in 13 Member States
either at national or at regional level. A total amount
of € 3.069 billion has been legally committed so far
to be contributed by ERDF operational programmes
to JEREMIE holding funds.
JEREMIE: The Joint European Resources for Micro
to Medium Enterprises initiative
JASMINE: Joint Action to Support Micro-finance
Institutions in Europe
EIF - The High Growth and Innovative SME Facility
(GIF):
risk capital for innovative SMEs in their early
stages and in their expansion phase (GIF2-€ 550 m)
EIF- The SME Guarantee Facility,
providing loan
guarantees to encourage banks to make more debt
finance available to SMEs, (€506 m)
EIF-The Seed Capital Action and the Partnership
Action:
helping to reinforce the capacity of financial
intermediaries to invest in and lend to SMEs. (€73
m)
It is foreseen that these actions will not be
implemented and that his budget will be shifted to
GIF using the flexibility of the CIP legal basis
Proposal for a COUNCIL REGULATION on the
translation arrangements for the EU Patent
First Reading in the European Parliament on the
Regulation for an EU Patent COM (2000)412
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0024.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
Integrated Guidelines 11 (Environment), 12 (Internal Market) 13 (Open Markets) & 16 (Infrastructure)
The
Community
will
complete the internal market
for energy and adopt the
climate change package in
order to put in place the
framework to achieve at least
a
20%
reduction
in
greenhouse gas emissions and
reach a 20% Renewables
energy share by 2020.
The list of sectors with significant risk of carbon
leakage to be adopted
The Climate Change and the Renewable Energy
Packages have been adopted by the Council of
European Union and by the European Parliament 23
April 2009.
Comitology procedure on-going, projected adoption
before end 2009
Determination of benchmarks for industrial sectors
by Commission decision (comitology)
Projected adoption end 2010
DIRECTIVE 2009/29/EC - Amending the Emission
Trading Directive, 2003/87/EC is adopted by the
Commission, the Council of European Union and by
the European Parliament in April 2009.
The European parliament and the Council have
adopted DIRECTIVE 2009/31/EC on Carbon
Capture and Geological Storage (CCS) in April
2009.
REGULATION on rule for auctioning of allowances
under the EU ETS
Projected adoption June 2010
The DIRECTIVE should be transposed into national
law by 31 December 2012.
The DIRECTIVE should be transposed into national
law by 25 June 2011.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0025.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
DIRECTIVE 2009/72/EC concerning common rules
for the internal market in electricity
Implementation by 2011
DIRECTIVE 2009/73/EC concerning common rules
for the internal market in natural gas
Implementation by 2011
REGULATION 713/2009 establishing an Agency
for the Cooperation of Energy Regulators
The third package on the Internal Market for Energy
has been adopted by the Council of the European
Union and by the European Parliament
Implementation by 2011
REGULATION 714/2009 on conditions for access
to the network for cross-border exchanges in
electricity
Implementation by 2011
REGULATION 715/2009 on conditions for access
to the natural gas transmission networks
Implementation by 2011
Follow up measures to the energy sector inquiry
Integrated Guidelines 10 (Industrial Base) & 11 (Environment)
The Community will promote
an industrial policy geared
towards more sustainable
production and consumption,
focusing
on
renewable
energies and low-carbon and
resource-efficient products,
services and technologies.
The Commission adopted SCP/SIP Action Plan in
July 2008 to promote the establishment of an
internal market for environmental technologies
COM(2008)/397
Legislative proposals following the "Sustainable
industrial policy/Sustainable consumption policy",
notably extension of EUP Directive
Projected adoption end 2010
The Commission adopted the Energy Efficiency
Package on the energy performance of buildings
COM (2008)780 and on energy labelling of tyres
COM (2008)779 and energy labelling and product
information on energy-related products COM
(2008)778.
In October / November 2009, the European
Parliament and the Council have reached a political
agreement on the Energy Efficiency Package.
Proposals for three DIRECTIVES as part of the
Energy Efficiency Package
Projected adoption end of 2009/ beginning 2010
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0026.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Revision of the Energy Efficiency Action Plan
Projected adoption 2010/2011
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
The Commission adopted in December 2007 the lead
markets initiative to promote the development of
European lead markets for energy/resource efficient
technology COM(2007)860
Proposal for a DIRECTIVE - Review of the Energy
Taxation Directive
Delayed from 2008, projected adoption 2010
DIRECTIVE 2009/28/EC on the promotion of
renewable energy amending Directives 2001/77/EC
and 2003/30/EC was adopted by the Commission,
the Council and the European Parliament
The
DIRECTIVE should be transposed into national
law by December 2010.
3 Commission REGULATIONS setting eco-design
requirements (through Comitology): water heaters;
washing machines; dishwashers
Projected adoption 2010
Five
Commission
DIRECTIVES
(through
Comitology) implementing the energy labelling
directive for water heaters; washing machines;
dishwashers, refrigerators and freezers; and
televisions
Projected adoption 2010
Measures to strengthen the Public Procurement of
high-performance
environmentally-friendly
products, technologies and services-following July
2008 Communication
Projected adoption 1st Q 2010
Six Commission REGULATIONS setting eco-
design requirements (through Comitology): Simple
set-top boxes; external power supplies; tertiary
sector lighting equipment; domestic sector lighting
equipment; domestic refrigerators and freezers; and
televisions
In July 2008 the Commission adopted a
COMMUNICATION on public procurement for a
better environment COM(2008)400
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0027.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
The Commission adopted the European Strategic
Energy Technology Plan (SET-Plan), aimed at an
accelerated development and wide-scale application
of clean, sustainable and efficient energy
technologies COM(2007) 723
Based on the SET Plan, the Commission adopted the
Communication on Investing in the development of
low carbon technologies COM(2009) 519
-
7th Framework Programme (2007-13):
€2.3 billion
for energy, €1.8 billion for environment (including
climate change)
- Competitiveness and Innovation Programme (CIP)
(2007-13),
Entrepreneurship and Innovation
Programme (EIP) € 430 million for eco-innovation
and Intelligent Energy for Europe (IEE) €730
million
Integrated Guideline 13 (Open Markets)
The Commission initialled an FTA with South Korea;
Whilst working to conclude
the Doha multilateral trade
negotiations, the Community
will negotiate bilaterally with
key trading partners to open
up new opportunities for
international
trade
and
investment, improve market
access focussing on countries
and sectors where significant
barriers remain, and create a
common space of regulatory
provisions and standards.
Launched negotiations for a Comprehensive Economic and Trade Agreement with Canada
International Agreement - New Partnership and Cooperation Agreement (PCA) with China/ trade and investment part
Fur
Bilateral Cooperation EU-USA- Transatlantic Economic Council; EU-USA Energy Council is created
Bilateral regulatory cooperation with US, Japan, China and Russia
Multi-party Agreement - Anti Counterfeiting Trade Agreement (ACTA)
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0028.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
European Cohesion Policy Funds
(mid-term review 2010)
Monitoring and strengthening
of spending on Growth and
Jobs (earmarking)
European Agricultural Fund for Rural Development
(mid-term review 2010)
Lifelong learning Programme
European Globalisation Adjustment Fund
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0029.png
Annex Table II: Community measures, notably part of the EERP, contributing to the objectives of the CLP, but not originally foreseen
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
Integrated Guidelines 9 (Information Society), 12 (Internal Market) &13 (Open Markets)
The
Community
will
strengthen the single market,
increase
competition
in
services, and take further
steps to integrate the financial
services market
In April 2009 the Commission adopted a
Communication outlining the work to harmonise
protection rules for investors in packaged retail
investment products.COM(2009)2004
REGULATION (EC) No 1060/2009 on Credit
Rating Agencies is adopted by the EP and the
Council in April and entered into force in October
2009.
In October 2009, the Communication adopted a
Communication outlining the policy proposals for
future legislative measures on safety of financial
derivatives markets. COM(2009) 563
In April 2009, the Commission has proposed a
DIRECTIVE on Alternative Investment Fund
Managers (AIFM), covering also managers of
venture capital funds. COM(2009) 207
DIRECTIVE on Alternative
Managers (AIFM)
Investment
Fund
Further policy proposals to harmonise protection
rules for investors in packaged retail investment
products will follow.
Projected adoption 2010
Proposals for REGULATIONS establishing;
In September 2009, the Commission has adopted a
package of proposals for REGULATIONS
reforming the EU financial supervision system
followed by the 'Omnibus Directive' introducing
changes in the sectoral legislation to define the scope
of powers exercised by the new European
Supervisory Authorities in
October 2009
COM(2009) 576
the European Systemic Risk Board (ESRB)
The European Banking Authority,
The European Insurance and Occupational
Pensions Authority,
European Securities Markets Authority
Council Decision on relations between the
ESRB and the ECB
Projected adoption 2010
The Commission launched work on cross-border
crisis management and bank resolution framework
with public consultation started in October 2009.
COM(2009) 561
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0030.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
The Commission has adopted the Decision on
financing the IASCF, EFRAG and PIOB to enhance
effectiveness and independence of these bodies.
The Council and the Parliament adopted. Directive
2009/14/EC amending Directive 94/19/EC on
deposit-guarantee schemes as regards the coverage
level and the payout delay11 March 2009
In April 2009 two RECOMMENDATIONS adopted
by the Commission on: remuneration of directors of
listed companies C (2009)/3177 and on
remuneration in the financial services sector C
(2009)/3159.
The Commission has adopted Amendments (SEC
(2009)974 and 975) to DIRECTIVES 2006/48/EC
and 2006/49/EC on Capital Requirements (CRD) on
trading book exposures, re-securitisation and
remuneration (CRD 3
rd
package)
In May 2009, the Council adopted an amending
Regulation (No 473/2009) to Council Regulation No
1698/2005 based on Commission's proposals on the
use of €1.02 million the Recovery Plan to bring
broadband in rural areas and/or for facing new
challenges as identified under the Health-Check of
the CAP.
Commission to adopt further amendments (CRD 4
th
package) which are likely to cover through-the-cycle
expected loss provisioning, liquidity and leverage,
capital buffers and removal of national options and
discretions.
DIRECTIVE - Amendments CRD on trading book
exposures, re-securitisation and remuneration (CRD
3
rd
package)
Projected adoption 2010
The Decision is being implemented.
.
The RECOMMENDATIONS need be implemented.
Integrated Guideline 7 (R&D)
The Commission in July 2009 launched the call for
research projects for the three public private
partnerships (PPPs); Factories of the Future, Green
Cars and Energy Efficient Buildings with funding
from 7
th
Framework Programme and industry.
Expected that the first projects will start spring 2010.
The Community will make
the "fifth freedom" (the free
movement of knowledge) a
reality and create a genuine
European Research area.
Integrated Guidelines 11 (Environment), 12 (Internal Market) 13 (Open Markets) & 16 (Infrastructure)
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0031.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
The DIRECTIVE 2009/119/EC on emergency oil
stocks has been adopted by the Council.
Council REGULATION concerning the notification
to the Commission of investment projects in energy
infrastructure within the European Community
repealing Regulation (EC) No 736/96
Projected adoption 2010
Revision of REGULATION of the European
Parliament and of the Council concerning measures
to safeguard security of gas supply DIRECTIVEand
repealing Directive 2004/67/EC
Projected adoption 2010
Adoption in July 2009 of proposals on Energy
Security and Infrastructure as a follow up of the
Second Strategic Energy Review proposing a
number of strategic projects to strengthen solidarity
and security of supply in the truly European energy
network (€ 4 billion Community financing)
The DIRECTIVE 2009/119/EC should be transposed
into national law by 2012.
The Commission adopted proposals:
The
Community
will
complete the internal market
for energy and adopt the
climate change package in
order to put in place the
framework to achieve at least
a
20%
reduction
in
greenhouse gas emissions and
reach a 20% Renewables
energy share by 2020.
for a new REGULATION measures to
safeguard security of gas supply
for a revision of REGULATION 736/96 on
notifying projects to the Community in the
petroleum, natural gas and electricity sector
COM(2009) 361
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449315_0032.png
Key Objectives
Achievements since renewed CLP
Measures to be adopted by the European
Commission
Measures to be adopted as priority action
by other institutions (EP, Council)
Measures to be implemented
Integrated Guideline 13 (Open Markets)
Whilst working to conclude
the Doha multilateral trade
negotiations, the Community
will negotiate bilaterally with
key trading partners to open
up new opportunities for
international
trade
and
investment, improve market
access focussing on countries
and sectors where significant
barriers remain, and create a
common space of regulatory
provisions and standards.
International Agreement – Commission actively participates in work of the G-20 and has obtained permanent place as a member in the new Financial Stability Board
DA
32
DA