Erhvervsudvalget 2009
KOM (2009) 0709
Offentligt
1449344_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 7.1.2010
KOM(2009)709 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 16 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 273/2004 af
11. februar 2004 og til artikel 32 i Rådets forordning (EF) nr. 111/2005 om, hvordan
EU-lovgivningen om overvågning og kontrol af handel med narkotikaprækursorer
gennemføres og fungerer
(EØS-relevant tekst)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449344_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 16 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 273/2004 af
11. februar 2004 og til artikel 32 i Rådets forordning (EF) nr. 111/2005 om, hvordan
EU-lovgivningen om overvågning og kontrol af handel med narkotikaprækursorer
gennemføres og fungerer
(EØS-relevant tekst)
1.
I
NDLEDNING
Narkotikaprækursorer er kemikalier, der bruges til fremstilling af ulovlige narkotika, faktisk
er de en forudsætning for ulovlig fremstilling af narkotika. I de fleste tilfælde har kemikalier,
der bruges som narkotikaprækursorer, imidlertid først og fremmest en lang række legitime og
vigtige anvendelsesformål (f.eks. til syntese af plastik, lægemidler, kosmetik, parfumer,
rengøringsmidler eller aromaer).
I artikel 12 i De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af ulovlig handel med
narkotika og psykotrope stoffer (i det følgende benævnt "FN's konvention fra 1988") henvises
specifikt til foranstaltninger til modvirkning af anvendelse af narkotikaprækursorer til ulovlig
fremstilling af narkotika og psykotrope stoffer.
EU har i denne forbindelse siden starten af 1990'erne indført lovgivning for at sikre, at ulovlig
anvendelse af narkotikaprækursorer forhindres gennem kontrol med og overvågning af den
lovlige handel. EU var tidligere en vigtig eksportør af prækursorer og importør af ulovligt
fremstillet narkotika, men er nu også gradvis blevet en stor eksportør af ulovligt fremstillede
syntetiske stoffer og importerer de prækursorer, der er nødvendige til denne ulovlige
fremstilling.
Den nyeste EU-lovgivning om overvågning af og kontrol med handel med
narkotikaprækursorer, nemlig forordning (EF) nr. 273/2004
1
og forordning (EF) nr.
111/2005
2
, tilsigter således at styrke importkontrollen og udvide de eksisterende
overvågningskrav.
I henhold til artikel 16 i forordning (EF) nr. 273/2004 og artikel 32 i forordning (EF) nr.
111/2005 skal Kommissionen tre år efter forordningernes ikrafttrædelse evaluere deres
gennemførelse og virkemåde og aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet. Af hensyn
til effektiviteten redegøres der i denne rapport for konklusionerne af evalueringen af begge
forordninger.
2.
EU-
LOVGIVNING OM KONTROL MED HANDEL MED NARKOTIKAPRÆKURSORER
EU's system for kontrol med erhvervsdrivende og/eller transaktioner er baseret på et tæt
samarbejde mellem de kompetente myndigheder og de pågældende erhvervsdrivende
1
2
EUT L 47 af 18.2.2004, s.1.
EUT L 22 af 26.1.2005, s.1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449344_0003.png
(hovedsagelig kemikalieproducenter og handlende). Det er af afgørende betydning for
forebyggelsen af den ulovlige anvendelse af prækursorer, at de erhvervsdrivende indberetter
mistænkelige transaktioner, idet dette samtidig gør det muligt at indsamle oplysninger med
henblik på at identificere illegale handlere.
Omfanget af kontrollen af de erhvervsdrivende og/eller transaktionerne afhænger af de
regulerede narkotikaprækursorers følsomhed (de såkaldte "registrerede stoffer"), der er inddelt
i tre kategorier og omfattet af forskellige krav, hvilket således gør det muligt at finde en
passende balance mellem ønsket om med alle midler at hindre, at narkotikaprækursorer ender
hos ulovlige narkotikalaboratorier, og at undgå at pålægge alle lovlige erhvervsdrivende
unødvendige byrder.
Som led i dette samarbejde er der indført et frivilligt overvågningssystem for yderligere
stoffer, de såkaldte "ikke-registrerede stoffer", der ofte anvendes til ulovlig fremstilling af
narkotika. Dette giver den nødvendige fleksibilitet til at imødekomme hurtigt skiftende
mønstre inden for ulovlig anvendelse uden samtidig at pålægge lovlige erhvervsdrivende flere
administrative byrder.
EU's nuværende retlige ramme for narkotikaprækursorer omfatter forordning (EF) nr.
273/2004, der indfører harmoniserede regler for kontrol og overvågning inden for EU, og
forordning (EF) nr. 111/2005 der omfatter regler for overvågning af handel med
narkotikaprækursorer mellem EU og tredjelande.
3.
3.1.
G
ENNEMFØRELSE AF
EU-
LOVGIVNINGEN
Forordning (EF) nr. 1277/2005
3
I forordning (EF) nr. 1277/2005 fastsættes detaljerede gennemførelsesbestemmelser til
forordning (EF) nr. 273/2004 og forordning (EF) nr. 111/2005. Med det formål at sikre, at de
kompetente myndigheder og de erhvervsdrivende gennemfører EU's retlige ramme på en
mere ensartet måde, fastsættes der herved bestemmelser om udstedelse af licens til
erhvervsdrivende, de erhvervsdrivendes levering af oplysninger til de kompetente
myndigheder, systemet med forudgående eksportanmeldelser, eksport- og importtilladelser
samt kontrol med transit- og omladningsforsendelser.
3.2.
Vejledning
Som et supplement til de retlige instrumenter har Kommissionen i samråd med
medlemsstaterne udarbejdet en række omfattende vejledninger og aktiviteter med det formål
at bistå de kompetente myndigheder og de erhvervsdrivende i varetagelsen af deres opgaver.
Spørgsmål og svar
Der er udarbejdet en vejledning, hvor medlemsstaternes kompetente myndigheder og
de erhvervsdrivende kan få samstemmende svar på fortolkningsmæssige spørgsmål
rejst siden 2005, således at der sikres en gnidningsløs og harmoniseret gennemførelse
3
EUT L 202 af 3.8.2005, s. 7.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449344_0004.png
af en række bestemmelser i EU-lovgivningen. Den ajourføres jævnligt og er
offentligt tilgængelig
4
.
EU-vejledning for erhvervsdrivende om kontrol med narkotikaprækursorer
Med det formål at styrke partnerskabet og samarbejdet mellem de kompetente
myndigheder og de erhvervsdrivende vedtog man i 2006 en EU-vejledning for
erhvervsdrivende om kontrol med narkotikaprækursorer – "Drug Precursors - Control
in the European Union - Guidelines for Operators". Denne vejledning indeholder en
række konkrete henstillinger (f.eks. om risikoindikatorer til identificering af
mistænkelige transaktioner) og lister over registrerede og ikke-registrerede stoffer
(f.eks. EU's liste vedrørende frivillig overvågning – "EU voluntary monitoring list"),
der skal gøre det lettere for de erhvervsdrivende at opfylde deres forpligtelser i tæt
samarbejde med myndighederne. Denne vejledning indeholder følsomme
oplysninger og sendes derfor udelukkende til pålidelige erhvervsdrivende af de
kompetente myndigheder i medlemsstaterne.
Seminarer
Kommissionens tjenestegrene og medlemsstaterne har afholdt en række seminarer i
tæt samarbejde med de erhvervsdrivende med det formål at øge deres kendskab til
den nye EU-lovgivning om narkotikaprækursorer og sætte større fokus på
betydningen af partnerskab.
Ekspertrundbordskonferencer
Kommissionens tjenestegrene og medlemsstaterne har afholdt en række ad hoc-
ekspertrundbordskonferencer med det formål at drøfte specifikke spørgsmål
vedrørende ulovlig anvendelse af og handel med heroinprækursorer
(eddikesyreanhydrid) og syntetiske narkotikaprækursorer til fremstilling af
amfetamin eller ecstasy (BMK, PMK o.l.).
3.3.
Gensidig administrativ bistand
Rådets forordning (EF) nr. 515/97 udgør retsgrundlaget for udveksling af oplysninger,
herunder fortrolige oplysninger, mellem medlemsstaterne og mellem medlemsstaterne og
Kommissionen.
Gennem udveksling af oplysninger om mistænkelige forsendelser, hindring af ulovlig
anvendelse og beslaglæggelser af narkotikaprækursorer mellem alle medlemsstaterne og
Kommissionen sikres en koordineret tilgang i EU, medlemsstaternes efterforskninger
understøttes, og handlerne forhindres i at "shoppe rundt" efter potentielle svagheder på
markedet i EU. Der kan desuden efter anmodning ydes bistand til efterforskning af
konstaterede eller formodede uregelmæssigheder, som involverer narkotikaprækursorer, til
tredjelande, med hvilke EU har indgået bilaterale aftaler om narkotikaprækursorer.
4
http://ec.europa.eu/enterprise/chemicals/legislation/precursors/index_en.htm.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449344_0005.png
3.4.
EU's narkotikahandlingsplan
5
Foranstaltninger til bekæmpelse af ulovlig anvendelse af og handel med narkotikaprækursorer
er fortsat et centralt aspekt i EU's nye narkotikahandlingsplan (2009-2012)
6
, der indgår i EU's
overordnede narkotikastrategi for perioden 2005-2012. I foranstaltning 42 i EU's
narkotikahandlingsplan for 2009-2012 stilles der krav om en evaluering af EU's lovgivning
om narkotikaprækursorer og dens gennemførelse.
3.5.
Aktioner under Told 2013-programmet
Told 2013 er et EU-samarbejdsprogram, der giver de nationale myndigheder mulighed for at
udvikle og udveksle oplysninger og ekspertise. Det gør det muligt at udvikle og implementere
store transeuropæiske it-systemer i partnerskab og at etablere personnetværk ved at bringe
nationale embedsmænd fra hele Europa sammen
7
. Der er gennemført en række aktiviteter med
henblik på at fremme gennemførelsen af EU-lovgivningen om narkotikaprækursorer.
Der er udviklet et
eLearning-kursus om kontrol med narkotikaprækursorer for
erhvervsdrivende
på grundlag af vejledningen for erhvervsdrivende om kontrol med
narkotikaprækursorer, der blev gjort tilgængeligt i juni 2009.
Kommissionens tjenestegrene og eksperter fra toldvæsenet, politiet og andre kompetente
myndigheder i medlemsstaterne inden for lovgivning om narkotikaprækursorer er i tæt
samarbejde ved at udvikle et
eLearning-kursus for toldansatte.
Der er nedsat en
projektgruppe sammensat af eksperter inden for operationel kontrol på
toldområdet
for at forbedre de operationelle resultater i forbindelse med sporing af
mistænkelige forsendelser af narkotikaprækursorer, der indføres til og/eller udføres af EU.
Der er afholdt en række operationelle workshopper med henblik på udveksling af bedste
praksis.
Der er afholdt en
brainstormingsøvelse
med operationelle toldembedsmænd med det formål
at fastlægge risikoanalysekriterier for narkotikaprækursorer, der indføres til og/eller udføres af
EU.
3.6.
Bilaterale aftaler
EU har indgået 10 bilaterale aftaler med tredjelande for at styrke kontrollen med de vigtigste
aktører ved at fokusere på specifikke spørgsmål af fælles interesse inden for kontrol med
narkotikaprækursorer. Der er indgået sådanne aftaler med Bolivia, Colombia, Ecuador, Peru
og Venezuela
8
, Chile
9
, Mexico
10
, USA
11
, Tyrkiet
12
og Kina
13
. I marts 2009 bemyndigede
Rådet desuden Kommissionen til at indlede forhandlinger om en bilateral aftale med Den
Russiske Føderation.
5
6
7
8
9
10
11
12
13
KOM(2008) 567/4.
EUT C 326 af 20.12.2008, s. 7–25.
EUT L 154 af 14.6.2007, s. 25-31.
EFT L 324 af 30.12.1995, s. l.
EFT L 336 af 11.12.1998, s. 46.
EFT L 77 af 19.3.1997, s. 22.
EFT L 164 af 21.6.1997, s. 22.
EUT L 64 af 7.3.2003, s. 28.
EUT L 56 af 28.2.2009, s. 6.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449344_0006.png
Sigtet med disse aftaler er at styrke lovsamarbejdet med tredjelande på grundlag af de
instrumenter, der er fastlagt i forordning (EF) nr. 111/2005, ved at aktivere mekanismerne for
gensidig bistand og nedsætte "blandede opfølgningsgrupper", hvor de kontraherende parter er
repræsenteret.
3.7.
Aktioner på FN-plan
Kommissionen og medlemsstaterne har været dybt involveret i evalueringen af opfyldelsen af
de mål, der blev fastsat i forbindelse med De Forenede Nationers Generalforsamlings særlige
samling (UNGASS) i 1998, og deltager jævnligt og aktivt i den årlige samling i
Narkotikakommissionen (CND), FN's centrale organ, der fastlægger narkotikapolitikken.
På den 50. samling i FN's Narkotikakommission (CND) vedtog forsamlingen et EU-forslag
som resolution 50/10 om
"forebyggelse af ulovlig anvendelse af narkotikaprækursorer og
andre stoffer til fremstilling af narkotika og psykotrope stoffer"
14
. Denne resolution støtter
hovedprincipperne for kontrol med narkotikaprækursorer i EU.
Kommissionens tjenestegrene og medlemsstaterne deltager derudover aktivt i og støtter
specifikke FN-ledede operationelle initiativer til imødegåelse af særlige problemer i
forbindelse med ulovlig anvendelse af og handel med narkotikaprækursorer. EU deltager
således i projektet "PRISM", der er rettet mod forebyggelse af ulovlig anvendelse af
syntetiske narkotikaprækursorer, og projektet "COHESION" om forebyggelse af ulovlig
anvendelse af og handel med heroin- og kokainprækursorer, samt i tilknyttede specifikke
operationer.
4.
4.1.
E
VALUERING
Kommissionens foranstaltninger
EU-lovgivningen
til
evaluering
af
gennemførelsen
af
I 2007 anmodede Kommissionen medlemsstaterne om at redegøre for, hvilke nationale
foranstaltninger de havde vedtaget i henhold til EU-lovgivningen (dvs. foranstaltninger for at
sikre, at de kan udføre deres kontrol- og overvågningsopgaver, samt bestemmelser om
sanktioner for overtrædelse af forordningerne). De fleste medlemsstater havde vedtaget
passende foranstaltninger. Kommissionen indledte overtrædelsesprocedurer mod otte
medlemsstater, der ikke havde vedtaget passende foranstaltninger. Størstedelen af de
pågældende medlemsstater vedtog eller tog skridt til at vedtage de nødvendige
foranstaltninger i løbet af 2008, og det må derfor forventes, at alle nødvendige nationale
foranstaltninger er vedtaget inden udgangen af 2009.
Med henblik på at evaluere, hvordan EU-lovgivningen fungerer, blev der nedsat en
arbejdsgruppe bestående af eksperter fra de nationale kompetente myndigheder, der skulle
bistå Kommissionens tjenestegrene. Kommissionen bemyndigede derudover en ekstern
kontrahent til at indsamle oplysninger fra alle aktører (kompetente myndigheder og
erhvervsdrivende) ved hjælp af spørgeskemaer, herunder eventuelle kvantitative oplysninger,
samt til at analysere følgerne af forsinkelser, der skyldes lovgivningskrav vedrørende handel
med narkotikaprækursorer, og til at indhente forslag til forbedring af det eksisterende system.
14
Resolution 50/10, s. 42 i rapporten om den 50. samling i Narkotikakommissionen
(E/CN.7/2007/16/Corr.1)
http://www.unodc.org/unodc/en/commissions/CND/session/50.html
.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Alle medlemsstaterne besvarede spørgsmålene helt eller delvist for årene 2006 og 2007. Der
blev gennemført omfattende interviews med kompetente myndigheder i en stikprøve af
medlemsstater. I alt 72 virksomheder og otte brancheorganisationer (fra 10 forskellige
medlemsstater) besvarede industriundersøgelsen. Fem tegnede sig for over 90 % af alle
besvarelserne. Undersøgelsesrapporten forelå ved udgangen af januar 2009 og indeholder en
detaljeret redegørelse for undersøgelsens resultater. Den sammenfatter de vigtigste resultater
og indeholder forslag til afhjælpning af identificerede svagheder. Oplysningerne i rapporten er
følsomme og er derfor ikke offentligt tilgængelige. På trods af kontrahentens meget store
indsats er der kun indsamlet et begrænset antal oplysninger, som ikke kan betragtes som
værende fuldt ud repræsentative. Det viste sig navnlig vanskeligt at indsamle kvantitative
oplysninger om, hvilke omkostninger gennemførelsen af lovgivningskravene medførte for de
kompetente myndigheder og de erhvervsdrivende.
Idet der er lagt stor vægt på toldkontrol i forordning (EF) nr. 111/2005, blev der gennemført
en yderligere undersøgelse i 2007 for at afdække, om kontrol med narkotikaprækursorer er en
prioritet for toldmyndighederne, om der er kapacitet til at gennemføre kontroller, og om
kontrollerne rent faktisk gennemføres.
4.2.
4.2.1.
Resultaterne af evalueringen
Hovedtendenserne inden for ulovlig anvendelse og forsøg på ulovlig anvendelse
EU's retlige rammer for kontrol med handel med narkotikaprækursorer ser tilsyneladende
generelt ud til at indeholde forholdsmæssigt afpassede foranstaltninger til modvirkning af
ulovlig anvendelse af narkotikaprækursorer til fremstilling af narkotika. De indberettede tal
for beslaglæggelser og opbragte forsendelser af registrerede og ikke-registrerede stoffer viser,
at antallet af beslaglæggelser og opbragte forsendelser er steget generelt siden 2005.
Opfølgende undersøgelser gør det desuden muligt efterfølgende at vurdere de mængder af
stoffer, der sandsynligvis omdirigeres til ulovlig anvendelse. Disse oplysninger viser på den
ene side, at systemet fungerer godt, men på den anden side, at handlerne fortsat forsøger at
omdirigere narkotikaprækursorer fra den lovlige handel. Det er tilsyneladende fortsat særdeles
lukrativt for handlere at omdirigere stoffer fra lovlige kredsløb for at få adgang til
narkotikaprækursorer. Selv om der ikke foreligger tilstrækkelig kvantitativ dokumentation for,
at kontrollen med den lovlige handel således reducerer den ulovlige anvendelse af og handel
med narkotikaprækursorer globalt, står det klart, at det eksisterende kontrolsystem skaber
store hindringer for handlernes adgang til narkotikaprækursorer og reducerer
tilgængeligheden af narkotikaprækursorer til ulovlig fremstilling af narkotika generelt. I dag
er forsøg på ulovlig anvendelse tilsyneladende rettet mod et begrænset antal – både
registrerede og ikke-registrerede – stoffer.
Eddikesyreanhydrid,
der er en nøgleprækursor til fremstilling af heroin, omdirigeres fortsat af
handlere i en række medlemsstater, jf. indberetningerne om beslaglæggelser og opbragte
forsendelser. Bistand og samarbejde på bilateralt og regionalt niveau mellem de pågældende
kompetente myndigheder bidrog til at forhindre ulovlig anvendelse af og/eller til at
beslaglægge omkring 220 t eddikesyreanhydrid i 2008, hvilket udgør over 15 % af den
mængde eddikesyreanhydrid, der anslås at være nødvendig til den ulovlige fremstilling af
heroin i Afghanistan.
Toldmyndighederne i EU har strammet op på kontrollen med handelen med
ephedrin
og
pseudoephedrin
i bulk eller i farmaceutiske præparater/lægemidler, der primært er i transit
gennem EU, men som til tider også eksporteres til tredjelande med henblik på ulovlig
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fremstilling af amfetamin. Dette har medført en væsentlig stigning i antallet af
beslaglæggelser, navnlig af farmaceutiske præparater, der indeholder pseudoephedrin. Siden
2005 er der sporet, beslaglagt eller opbragt mistænkelige forsendelser på omkring 86 t
ephedrin eller pseudoephedrin i bulk eller i tabletform, hvilket har forhindret produktionen af
op til 65 t amfetamin (afhængigt af de anvendte syntesemetoder) med en anslået salgsværdi på
9,7 mia. USD.
Gammabutyrolacton (GBL)
er et ikke-registreret stof, der er omfattet af den frivillige
overvågningsordning i EU. De foreliggende oplysninger viser, at samarbejdet med industrien
gennem frivillig overvågning og indberetning fungerer godt, men også at handlere fortsat er
interesseret i at omdirigere GBL – og også andre kemiske stoffer, der er underlagt en mere
lempelig kontrol. I 2008 lykkedes det at beslaglægge 2 170 l GBL, der blev forsøgt anvendt
ulovligt.
Siden 2005 er det ikke blevet dokumenteret, at andre vigtige prækursorer i EU omdirigeres.
Der var f.eks. ingen større beslaglæggelser eller opbragte forsendelser af kaliumpermanganat,
en nøgleprækursor til fremstilling af kokain.
4.2.2.
Styrker og svagheder i lovgivningen
Det skal bemærkes, at den fastsatte frist i forordningerne for gennemførelse af en evaluering
af deres virkemåde var for kort til at påvise klare virkninger. Dette forhold forværres
yderligere af, at mange medlemsstater var forsinket med hensyn til vedtagelsen af alle de
foranstaltninger, der var nødvendige for at opfylde deres forpligtelser i henhold til
forordningerne fuldt ud.
Alle de foranstaltninger, der er truffet siden 2005, har imidlertid uden tvivl medvirket til at
sikre en god og harmoniseret gennemførelse af EU-lovgivningen. Medlemsstaternes gradvise
vedtagelse af de nationale foranstaltninger og beføjelser, der er fastsat i EU-lovgivningen, har
desuden styrket deres muligheder for at gribe ind over for overtrædelser af EU-lovgivningen
betydeligt.
Bestemmelserne i forordning (EF) nr. 273/2004 og forordning (EF) nr. 111/2005 samt
gennemførelsesbestemmelserne i forordning (EF) nr. 1277/2005 fungerer godt og opfylder det
tilsigtede mål, dvs. at forebygge ulovlig anvendelse uden at skabe unødvendige barrierer for
lovlig handel med registrerede narkotikaprækursorer. I forbindelse med kontrol og
overvågning fokuseres der på de erhvervsdrivende og i mindre grad på den enkelte
transaktion. Opdelingen af de registrerede stoffer i tre kategorier har vist sig at være effektiv
som grundlag for en differentieret tilgang, der bestemmes af stoffernes følsomhed og af
mængden af lovligt handlede stoffer.
Hovedprincippet i lovgivningen om samhandelen mellem medlemsstaterne og handelen
mellem EU og tredjelande – samarbejdet mellem de erhvervsdrivende og de kompetente
myndigheder – fungerer godt. Selv om dette samarbejde gennemføres og udnyttes forskelligt i
medlemsstaterne, fremmer det den obligatoriske eller frivillige indberetning af mistænkelige
transaktioner eller ordrer og forebygger i en tidlig fase ulovlig anvendelse af registrerede og
ikke-registrerede stoffer, samtidig med at det sikres, at den lovlige handel kan fungere
gnidningsløst. Det er et fleksibelt, hurtigt og effektivt redskab til imødegåelse af de konstant
skiftende handelsmønstre og handlernes stigende interesse for stoffer, der er underlagt en
mere lempelig kontrol. EU-vejledningen for erhvervsdrivende om kontrol med
narkotikaprækursorer og det nye eLearning-kursus om kontrol med narkotikaprækursorer for
erhvervsdrivende udgør et godt supplement til lovgivningen.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den fælles licensordning i forbindelse med samhandelen mellem medlemsstaterne og
handelen mellem EU og tredjelande for erhvervsdrivende, der beskæftiger sig med
prækursorer i kategori 1 (de mest følsomme stoffer), er blevet gennemført og fungerer
effektivt, både set fra de kompetente myndigheders side og fra industriens side.
Registreringskravet i forbindelse med samhandelen mellem medlemsstaterne og handelen
mellem EU og tredjelande for erhvervsdrivende, der beskæftiger sig med de noget mindre
følsomme prækursorer i kategori 2, giver tilsyneladende ikke de kompetente myndigheder
tilstrækkelig mulighed for at foretage en passende kontrol og forebygge ulovlig anvendelse af
en del af den omfattende handel med disse stoffer inden for EU. Slutbrugere af stoffer i
kategori 2, som ikke markedsfører stofferne, er rent faktisk ikke forpligtet til at lade sig
registrere eller til at indberette de mængder, de køber til egen slutanvendelse. De kompetente
myndigheder har således næsten intet kendskab til disse slutbrugere. Det er ligeledes meget
vanskeligt for producenter eller mæglere, der er beskæftiget med eksport af stoffer i kategori
2, at opfylde deres forpligtelse til at kontrollere, om deres kunder handler lovligt, og om
slutanvendelsen af stoffet er korrekt angivet, og således i givet fald at indberette mistænkelige
transaktioner til de kompetente myndigheder. Det er vanskeligt for de kompetente
myndigheder at kontrollere, om de erhvervsdrivende handler lovligt, navnlig når
producenterne/mæglerne og slutbrugerne af stoffer i kategori 2 er baseret i forskellige
medlemsstater, og når handelskæden involverer mere end to enheder baseret i mere end en
medlemsstat. Der har navnlig været fokus på disse problemer i forbindelse med
eddikesyreanhydrid, der er en nøgleprækursor til fremstilling af heroin.
Det fremgik af evalueringen, at der var forskellige fortolkninger af en række bestemmelser,
som skal afklares for at sikre en korrekt, harmoniseret gennemførelse heraf i EU. Dette gælder
navnlig de obligatoriske felter, der skal udfyldes i aftagererklæringen, og kriterierne for at
betragte produkter, der indeholder registrerede stoffer, som blandinger, samt anvendelsen af
de nuværende tærskelværdier for fritagelse for registreringskravet, hvis der er tale om
blandinger, som indeholder stoffer i kategori 2, jf. artikel 6 i forordning (EF) nr. 273/2004
sammenholdt med ordlyden i artikel 14 i forordning (EF) nr. 1277/2005.
Bestemmelserne om hyppigheden af de erhvervsdrivendes indberetninger til de kompetente
myndigheder er ikke et tilstrækkeligt grundlag for opfyldelsen af kontrol- og
overvågningsforpligtelserne. Et overblik over de lovlige handelsbevægelser er et vigtigt
instrument til sporing af mistænkelige forsendelser.
De instrumenter, der regulerer eksport- og importkontrollen, giver de kompetente
myndigheder mulighed for at forhåndskontrollere transaktionens lovlige formål og er således
et middel til at forebygge ulovlig anvendelse i en tidlig fase. Anvendelsen af systemet med
forudgående eksportanmeldelser giver tredjelande, der har anmodet herom, mulighed for at
kontrollere den planlagte transaktion og således for at meddele medlemsstaternes kompetente
myndigheder om transaktionen er lovlig eller ej.
Det har vist sig at være meget nyttigt at lægge større vægt på toldprocedurer og -kontrol. EU
er i stigende grad konfronteret med forsendelser, der er omdirigeret fra lovlige
distributionskanaler, inden de indføres i EU's toldområde. Toldmyndighederne og
grænsekontrollen skal derfor i højere grad fokusere på dette område. Bestemmelserne om
kontrollen med transit- og omladningsforsendelser har tilsyneladende i et vist omfang øget
muligheden for at kontrollere det lovlige formål af sådanne forsendelser, men de giver
åbenbart ikke de kompetente myndigheder mulighed for at kontrollere det lovlige formål af
alle forsendelser.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Undersøgelsen af toldkontrollen af narkotikaprækursorer i 2007 afdækkede svagheder i
forbindelse med sporingen af mistænkelige forsendelser ledsaget af falske toldangivelser.
Evalueringen afslørede en række stærke sider, men viste også, at der generelt stadig skal ske
store forbedringer. Rapporten viste navnlig, at toldmyndighedernes prioritering af
lovgivningen om narkotikaprækursorer var mangelfuld, at de manglede viden og ekspertise,
og at ressourcerne (f.eks. testudstyr) var utilstrækkelige.
Farmaceutiske
præparater/humanmedicinske
lægemidler,
der
indeholder
narkotikaprækursorer, er ikke omfattet af lovgivningen om narkotikaprækursorer i dag.
Fremstilling, import og engrosforhandling af lægemidler, herunder til eksport, kræver
godkendelse og er omfattet af særlige forpligtelser og regelmæssige kontroller i
overensstemmelse med EU's lægemiddellovgivning (direktiv 2001/83/EF). Det er således
opfattelsen, at de kompetente myndigheder i medlemsstaterne bør foretage en tilstrækkelig og
systematisk kontrol af disse aktiviteter. I henhold til lovgivningen om narkotikaprækursorer er
disse producenter, importører og grossister imidlertid ikke underlagt særlige krav om
forudgående anmeldelse i forbindelse med eksport af disse lægemidler, der indeholder
narkotikaprækursorer. Dette har ført til en situation, hvor eksportforsendelser og transit- og
omladningsforsendelser af farmaceutiske præparater/lægemidler, der indeholder
narkotikaprækursorer – herunder navnlig ephedrin eller pseudoephedrin – i nogle
medlemsstater ikke er blevet opbragt eller beslaglagt, selv om der var meget stor
sandsynlighed for, at de var bestemt til ulovlig fremstilling af narkotika.
Der er tilsyneladende en række yderligere mindre svagheder i lovgivningen om prækursorer i
forbindelse med handel med tredjelande. Disse omfatter navnlig de kompetente myndigheders
manglende fleksibilitet med hensyn til den fastsatte frist for besvarelse af forudgående
eksportanmeldelser, manglende forenklede godkendelsesprocedurer for gentagne forsendelser
mellem velkendte erhvervsdrivende i EU og i EFTA-landene og behovet for at tilpasse
godkendelsesprocedurerne til de elektroniske toldsystemer.
5.
5.1.
H
ENSTILLINGER TIL FORBEDRINGER
Forbedring af den harmoniserede gennemførelse af den nuværende lovgivning
Som et første forbedringstiltag bør udvekslingen af bedste praksis mellem medlemsstaternes
myndigheder, herunder toldmyndighederne, og konkret gennemførelse af et reelt partnerskab
mellem myndighederne og de erhvervsdrivende fremmes. Udveksling af bedste praksis
gennem workshopper, seminarer, rundbordskonferencer og sporingsøvelser vedrørende
specifikke emner og/eller specifikke narkotikaprækursorer kan fremmes på EU-niveau,
således at der kan drages direkte fordel af veletableret bedste praksis i en række
medlemsstater, og endelig bør kontrolsystemerne generelt styrkes.
Ved at ajourføre og supplere vejledningen med spørgsmål og svar sikres en harmoniseret
fortolkning af en række eksisterende lovgivningsbestemmelser, f.eks. vedrørende anvendelse
af tærskelværdierne for registrering i forbindelse med blandinger, der indeholder registrerede
stoffer – navnlig fortolkning af artikel 6 i forordning (EF) nr. 273/2004 sammenholdt med
ordlyden i artikel 14 i forordning (EF) nr. 1277/2005, eller vedrørende ensartede kriterier for
blandinger, der indeholder narkotikaprækursorer.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dette vil styrke gennemførelsen af EU-reglerne og samtidig forhindre, at handlerne retter
deres forsøg på ulovlig anvendelse mod medlemsstater, hvor EU-reglerne tilsyneladende ikke
gennemføres fuldt ud, og/eller sanktionerne opfattes som begrænsede.
5.2.
Forbedring af indberetningen
Indberetningsforpligtelserne som fastlagt i artikel 19 i forordning (EF) nr. 1277/2005 bør
revideres for at sikre en mere korrekt og rettidig indsamling af oplysninger om de
erhvervsdrivendes anmeldelser. Dette kan ske ved at øge indberetningshyppigheden fra en
gang om året til hver sjette måned eller hvert kvartal og samtidig lette indberetningen ved
hjælp af moderne, sikre elektroniske midler til informationsudveksling, herunder eventuelt
udvikling af en sikker europæisk database.
5.3.
Ændring af en række krav vedrørende stoffer i kategori 2
I lyset af de identificerede svagheder forekommer det nødvendigt at styrke kontrollen med
alle stoffer i kategori 2 eller specifikt for eddikesyreanhydrid (nøgleprækursor til fremstilling
af heroin) for at sikre, at erhvervsdrivende, der er i besiddelse af eller handler med stoffer i
kategori 2 eller specifikt med eddikesyreanhydrid, underlægges en passende kontrol med det
formål at modvirke forsøg på ulovlig anvendelse. Dette kan opnås på forskellige måder:
Ændring af forordning (EF) nr. 273/2004, således at slutbrugere, der er i besiddelse af
stoffer i kategori 2 til egen slutanvendelse, forpligtes til at lade sig registrere, f.eks. ved at
ændre definitionen af "erhvervsdrivende" eller definitionen af "markedsføring" eller ved at
ændre artikel 3, stk. 6, om registreringssystemet
Ændring af forordning (EF) nr. 1277/2005 med henblik på at indføre fælles betingelser og
procedurer for registrering
Ændring af bilag I til forordning (EF) nr. 273/2004 og følgelig af bilaget til forordning
(EF) nr. 111/2005 med henblik på at flytte eddikesyreanhydrid fra kategori 2 til kategori 1.
5.4.
Sikring af en passende kontrol med farmaceutiske præparater/lægemidler, der
indeholder ephedrin eller pseudoephedrin
Det bør overvejes at styrke kontrolbestemmelserne vedrørende farmaceutiske
præparater/lægemidler, der indeholder ephedrin eller pseudoephedrin, og som omlades eller er
i transit gennem EU, uden at overlappe de administrative bestemmelser, der gælder for
lægemiddelproducenter, -importører og -grossister. Med hensyn til eksport af lægemidler
indeholder lægemiddellovgivningen allerede bestemmelser desangående. Det bør overvejes,
om det ville være hensigtsmæssigt at indføre specifikke harmoniserede praktiske
bestemmelser om eksport af lægemidler, der indeholder ephedrin eller pseudoephedrin, under
de kompetente myndigheder for lægemiddelkontrol, eller om lovgivningen om
narkotikaprækursorer burde give mulighed for at standse eksporten af farmaceutiske
præparater/lægemidler, hvis der er rimelig grund til at antage, at stofferne er bestemt til
ulovlig fremstilling af narkotika.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.5.
Forbedring og tilpasning af proceduremæssige krav i forbindelse med risikoen for
ulovlig anvendelse
For at sikre et kontrolniveau, der står i forhold til risikoen for ulovlig anvendelse, bør
proceduren for forudgående eksportanmeldelse tilpasses, så de kompetente myndigheder får
mulighed for at tage stilling fra sag til sag, der bør indføres forenklede
godkendelsesprocedurer for gentagne forsendelser mellem velkendte erhvervsdrivende i EU
og i EFTA-landene, og godkendelsesprocedurerne i de elektroniske toldsystemer bør tilpasses
yderligere.
6.
N
ÆSTE SKRIDT
De identificerede svagheder kan afhjælpes på forskellige måder, hvoraf nogle forudsætter en
ændring af EU-lovgivningen. De enkelte muligheder bør nøje overvejes, herunder navnlig
konsekvenserne for de erhvervsdrivende, der handler med disse stoffer med et lovligt formål,
og deres effektivitet med hensyn til at forebygge ulovlig anvendelse af disse stoffer til
fremstilling af narkotika.
Den nuværende lovgivning har kun været gennemført fuldt ud i en kort periode, og
Kommissionen vil derfor først og fremmest støtte, tilrettelægge og fremme foranstaltninger,
der sikrer en bedre gennemførelse, således at der kan drages direkte fordel af veletableret
bedste praksis.
Kommissionen vil imidlertid også fremover indsamle de nødvendige oplysninger for at
afklare, hvorledes eventuelle identificerede svagheder i lovgivningen afhjælpes bedst muligt,
og for at vurdere konsekvenserne af udvalgte løsningsmuligheder for såvel de kompetente
myndigheder som de erhvervsdrivende.
DA
12
DA