Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10, Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 103 Bilag 6, L 104 Bilag 6
Offentligt
809240_0001.png
809240_0002.png
809240_0003.png
809240_0004.png
809240_0005.png
809240_0006.png
809240_0007.png
809240_0008.png
809240_0009.png
809240_0010.png
809240_0011.png
809240_0012.png
809240_0013.png
809240_0014.png
809240_0015.png
809240_0016.png
809240_0017.png
809240_0018.png
809240_0019.png
809240_0020.png
809240_0021.png
809240_0022.png
809240_0023.png
Natur- og MiljøklagenævnTeknisk gennemgang for Miljø- og PlanlægningsudvalgetMiljøministeriet12. februar 2010
Michel Schilling, By- og Landskabsstyrelsen
Disposition
- Baggrund og forudsætninger for sammenlægning- A HOVEDLOVENKombinationsnævnetFormandskompetenceListe med beskikkede sagkyndige- B. SAMLELOVENSagsfordeling- Sagsbehandlingstider- Gebyr
MiljøklagenævnMiljøklagenævnet blev oprettet i 1991 og består af–en formand og–et antal stedfortrædere for denne (ankechefer)samt ca. 170 sagkyndige medlemmer, der erudpeget af miljøministeren efter indstilling fraministerier, styrelser og interesseorganisationer.–I hver sag der behandles af nævnet medvirker 2-4 sagkyndige.Miljøklagenævnet er identisk med det tidligereMiljøankenævn, der blev oprettet som øversteklageinstans i forbindelse medmiljøbeskyttelseslovens ikrafttræden i 1974.
Naturklagenævnet
Naturklagenævnet blev oprettet i 1992 og beståraf:–en formand,–to højesteretsdommere;–samt syv medlemmer der udpeges af Folketinget.Naturklagenævnet har samme blandede politisk-juridiske sammensætning, som det forhenværendeOverfredningsnævn havde haft siden 1917.
Seneste lovændringer
De seneste ændringer vedrørende nævnene:1997 – Naturklagenævnet i alt væsentlig enesteklagemyndighed på naturområdet (lov nr. 19 af 13.januar 1997)2000 – gennemførelse af Århuskonventionen (lovnr. 447 af 31. maj 2000)2004 – indføres klagegebyr i NKN2007 – ændrede bl.a. nævnssammensætning ogformandskompetence (lov nr. 571 af 9. juni 2006)
Udgangspunkt
- To velfungerende nævnMiljøklagenævnet – 8 afsluttede retssager i perioden 1994-2008 – 1 tabt sag – ingen tabte siden 1995Naturklagenævnet – ca. 200 afsluttede sager i perioden1999-2008 – heraf 18 tabte sager
Lovforslagene
- Hovedloven–Sammensætning–formandskompetence–Indstillingsret–Hjemmel til gebyr- Følgeloven–Konsekvensændringer i 24 love på miljøområdet og 3love på andre områder;–”Natur- og miljøklagenævn”–5 typer sager flyttes til ny sammensætning i forhold til idag.
Kombinationsnævnet-sammensætning
sagen afgør
- Sagkyndig sammensætningFormand og et antal sagkyndige – hovedregel 2sagkyndige- LægmandssammensætningFormand, 7 politisk udvalgte, 2højesteretsdommere
Formandskompetence
- Sager der ikke indeholder spørgsmål af større ellerprincipiel betydning og i sager der alene beror på enjuridisk vurdering- I dag træffes afgørelsen af formanden på nævnet vegne ica. 90% af sagerne- Fastholdes – hverken i mindre eller større omfang i detny nævn.- Men nævnsmedlemmer kan forlange at en sag behandlesaf nævnet. Orientering kan ske efterfølgende hvisukompliceret sag/juridiske spørgsmål
Henskydningsret
- For at skabe den største fleksibilitet og sikre rigtigeafgørelser gives formanden mulighed for at flytte sager tilen anden sammensætning, og i helt særlige tilfælde kansager behandles af det samlede nævn.- Fx parallelle klageforløb (miljøgodkendelse oglandzonetilladelse) hvor er sagens tyngde – tekniskespørgsmål eller spørgsmål af mere almen,samfundsmæssig betydning.- Alle medlemmer meget store og komplekse sager fx enudvidelse af en lufthavn
Indstillingsret, sagkyndig sammensætning
-
I dag er der 2 lister med beskikkede medlemmer. Én fraorganisationerne og én fra Miljøstyrelsen
- Det foreslås at:1. De grønne organisationer kan indstille sagkyndige2. En listeSagkyndige repræsenterer ikke organisationer –men særlig viden – derfor mest logisk med 1 liste,hvorfra de relevante eksperter udnævnes.
Følgeloven
- "normalsammensætningen" af nævnet fastlægges - densagkyndige eller den læge sammensætning- Vandløbsklagesager flyttes fra By- og Landskabsstyrelsentil klagenævnet- Særlige regler om indstillingsret på følgende lovområder:1. Havmiljøloven (2 forskellige)2. Lov om kemiske stoffer og produkter3. Lov om miljø og genteknologi
Følgeloven
- Ophævelse af en række regler, hvorefter nævnenes virkesom fremover reguleres ensartet i lov om Natur- ogmiljøklagenævnet (Herunder om beslutningsdygtighed,sekretariatsbetjening, formandskompetence,visitationsudvalg, endelighed, gebyrhjemmel)- Forhøjelse af grænsen for fredningssager, der altid skalforelægges for nævnet fra 100.000 til 500.000 kr.- Samtidig rettes op på nogle lovtekniske fejl i degældende regler.
Sagernes fordeling
- 5 sagsgrupper foreslås flyttet:1. Ekspropriationssager2. Nogle VVM sager3. Miljøskadesager4. Miljømålsloven5. Vandforsyningsloven
Eksempler på to sager der flytter
-
Miljømålsloven Klage over vandplaner, handleplaner:Det er skønnet at lægmandsnævnet er mere velegnet tilat træffe afgørelse i disse sager, der typisk baserer sig påen samfundsmæssig afvejning. Sagerne omvandforsyning flyttes af samme grund for at samle vandsagerne i det samme nævn.Klage over VVM på kapitel 5 godkendt virksomhed, derligger i et område udlagt til erhverv. I dag håndteresmiljøgodkendelsen i Miljøklagenævnet, mens VVM-spørgsmålet håndteres af Naturklagenævnet.
-
Høringssvar
- Ud af de ca. 160 organisationer og myndigheder, der erblevet hørt, har ca. � svaret – heraf havde 22 substansbemærkninger.- generel opbakning til kombinationsnævnet- sagkyndig sammensætning 1 eller 2 lister- sagernes fordeling- gebyr
sagsbehandlingstider
-
Lovforslaget skaber rammerne for bedresagsbehandlingstider1. Formandskompetence2. Henskydningsret3. Samlet og større sekretariat4. Gebyr
Sagsbehandlingstider II
- Sagsbehandlingstider adresseres i organisationen fx iresultatkontrakt- Men også gennem en tilrettelæggelse i nævnet for,hvordan de forskellige sagerne kan håndteres. 3 spor idet ny nævn.
Gebyr i dag
- 500 kroner for sager i Naturklagenævnet, dog ikke forekspropriationssager og fredningssager- Efter vandløbsloven betales et gebyr på 7760 kr- Klage til Miljøklagenævnet er ikke pålagt klagegebyr- Gebyret til Naturklagenævnet tilbagebetales, hvis manfår helt eller delvis medhold i sin klage.- De seneste år er afvist mellem 130-150 sager pga.manglende betaling af gebyr- Gebyret går ikke til nævnet men statskassen
Udviklingen i antal klagerAntal modtagne klagesager NKN 2002 - 20093000
2500Mindre sagsomr.*Fredn.disp.
2000
FredningerMiljøvurd.lovSkovlovRåstoflovNBL
1500
1000
PL- landzone mv.PL - retlige
500
020022003200420052006200720082009
Omgørelser efter indførelse af gebyret
Afgørelsestyper opgjort i antal200220031/4 - 31/1220042005
AfgørelsestypeOmgørelser, antalOmgørelser, %Stadfæstelser, antalStadfæstelser, %I alt antal254171200831454132129968811281852073180916264191146811410
Gebyr – fordeling af afviste klagerIndkomne / gebyrafviste klager i 2004-2005 og 2006.100%10%90%3%2%5%0%14%9%8%15%
80%
70%
-2006-2004 - 200514%4%49%31%
6%

Procent af total

60%28%
Diverse49%
'Grøn forening''Myndighed''Nabo''Ejer'
50%
40%
30%
20%
41%
40%
37%
34%
10%
0%
neomdkin
tevisaf
neomdkin
tevisaf