Erhvervsudvalget 2009-10, Erhvervsudvalget 2009-10
L 109 Bilag 8, L 110 Bilag 8
Offentligt
824066_0001.png
824066_0002.png
824066_0003.png
824066_0004.png
824066_0005.png
824066_0006.png
824066_0007.png
Til lovforslag nr.L 109 og L 110
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 8. april 2010
Betænkningover
I. Forslag til lov om ændring af konkurrenceloven og lov ombenzinforhandlerkontrakter(Nedsættelse af tærskelværdier for fusionskontrol, godkendelse af fusioner efter forenkletsagsbehandling, ændrede tidsfrister for behandling af fusioner, entydigt forbud modmarkedsdelingsaftaler m.v.)
II. Forslag til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v.[begge af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)]
1. ÆndringsforslagØkonomi- og erhvervsministeren har stillet 1 ændringsforslag til L 109 og 1 ændringsforslag til L110.2. UdvalgsarbejdetLovforslagene blev fremsat den 27. januar 2010 og var til 1. behandling den 11. februar 2010.Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslagene i 2 møder.HøringUdkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervs-ministeren sendte den 11. november 2009 disse udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 42. Den27. januar 2010 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne høringssvar og notater heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Finansrådet,Forsikring & Pension, Realkreditforeningen og Realkreditrådet.Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.SpørgsmålUdvalget har stillet 9 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret. To af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 tilbetænkningen.
2
3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslagene tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Venstres, Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Socialistisk Folkepartis, De Konservative folke-partis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget opfordrer regeringen til at sikre en bedrevejledning af kommunerne i korrekt udbudsafvikling og til at sikre kendskabet til de såkaldte funk-tionsudbud, således at anvendelsen heraf fremmes, jf. økonomi- og erhvervsministerens svar påspørgsmål 3 og 4, som er optrykt som bilag 2 i betænkningen.Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at Enhedslisten er imod den del af lovforslaget, deromhandler liberalisering af bogsalg, men da denne liberalisering reelt er gennemført og dette lov-forslag ikke ændrer på realiteterne på dette område, stemmer Enhedslisten for det samlede lovfors-lag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTilI. Forslag til lov om ændring af konkurrenceloven og lov om benzinforhandlerkontrakterAføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Nr. 21udgår, og i stedet indsættes:»21. I§ 24, stk. 2,ændres »EF-traktatens artikel 83« til: »EUF-traktatens artikel 103«.01.I§ 24, stk. 3,ændres »traktatens artikel 83« til: »traktatens artikel 103«.«[Lovteknisk ændring]
BemærkningerTil nr. 1Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 13, idet EF-traktatens artikel 83 medEUF-traktaten er ændret til artikel 103.Der er tale om en ændring af lovteknisk karakter.
3
ÆndringsforslagTilII. Forslag til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v.Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 181)Istk. 1, 3. pkt.,indsættes efter »fra hvilket tidspunkt kontrakten« ordene: »skal anses for udenvirkning«.[Sproglig præcisering]
BemærkningerTil nr. 1Der stilles forslag om indsættelse af teksten for at lette forståelsen af bestemmelsen.
Helge Sander (V)fmd.Torsten Schack Pedersen (V) Marion Pedersen (V)Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V) Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF)Carina Christensen (KF) Mike Legarth (KF) Orla Hav (S) Benny Engelbrecht (S)Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Flemming Bonne (SF)Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 109 og L 110Bilagsnr.1234567Spm.nr.1TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerietTidsplan for udvalgets behandling af lovforslageneHenvendelse af 10/3-10 fra Finansrådet, Forsikring & Pension, Real-kreditforeningen og Realkreditrådet1. udkast til betænkningÆndringsforslag til L 110, fra økonomi- og erhvervsministerenÆndringsforslag til L 109, fra økonomi- og erhvervsministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 109 og L 110TitelSpm. om, hvordan de erstatningsretlige forhold er mellem ordregiverog leverandør, hvis en kontrakt erklæres uden virkning og leverandø-ren, som har været i god tro, lider væsentlige tab som følge af tabet afordren, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren gennem eksempler eller på anden vis nærmerekan redegøre for forhold, der efter ministerens opfattelse vil kunnegive anledning til, at en kontrakt ikke erklæres for »uden virkning«med henvisning til almenhedens interesse, til økonomi- og erhvervs-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren kan oplyse om Konkurrencestyrelsens un-dersøgelse af kommunale it-udbud, til økonomi- og erhvervsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tage initiativ til en gennemgang af kommuna-le it-udbud, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til artiklen i Børsen d. 22/2-10 »Ny konkurren-celov kan true retssikkerheden«, til økonomi- og erhvervsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren mener, at det er nødvendigt at give kon-kurrencemyndigheden hjemmel til at lave kontrolundersøgelser i for-bindelse med sektorundersøgelser, til økonomi- og erhvervsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren ønsker at indføre sektorundersøgelser,når konkurrenceloven allerede i dag indeholder tvangsmidler såsomtvangsbøder og strafferetlige bøder, til økonomi- og erhvervsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for de retssikkerhedsmæssige overvejelser iforbindelse med, at der indføres mulighed for kontrolundersøgelserved sektorundersøgelser, herunder hvordan proportionalitetsprincip-pet bliver overholdt, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-
2
3
4
5
6
7
8
5
9
rens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 10/3-10 fra Finansrådet, For-sikring & Pension, Realkreditforeningen og Realkreditrådet, til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
6

Bilag 2

2 af udvalgets spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og svarene er optryk efter ønske fra V, S, DF, SF, KF og RV.Spørgsmål 3:Hvad kan ministeren oplyse om Konkurrencestyrelsens undersøgelse af kommunale IT-udbud -som omtalt i Computerworld 27.11.2009?Svar:Jeg kan bekræfte, at Konkurrencestyrelsen p.t. undersøger indgåelse af it-kontrakter i et større an-tal kommuner. Jeg ønsker ikke at kommentere de konkrete sager. Jeg kan dog oplyse, at det har vistsig, at en række kommuner har indgået it-kontrakter uden forudgående udbud, og Konkurrencesty-relsen er derfor ved at vurdere, om kontrakterne er indgået i strid med udbudsreglerne.Såfremt der er kontrakter, der er indgået i strid med reglerne, har hverken Konkurrencestyrelseneller Klagenævnet for Udbud – som lovgivningen er i dag – kompetence til at påbyde, at de indgå-ende kontrakter bringes til ophør.L 110 (Forslag til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v.) vil i givet fald ændre denne rets-stilling. Klagenævnet for Udbud vil således kunne påbyde en kommune at bringe en kontrakt tilophør, når kommunen har tildelt en kontrakt uden udbud i strid med EU’s udbudsregler.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 17, stk. 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.Spørgsmål 4:Vil ministeren tage initiativ til en gennemgang af kommunale IT-udbud med henblik på at skabeen forbedret vejledning, så reglerne i større grad end i dag overholdes, men samtidig så kommuner-ne vejledes i, hvordan man kan indrette sine udbud på en sådan måde, at man ikke gennem udbuds-vilkårene forhindrer, at leverandører kan præsentere alternative løsninger på den stillede opgave?Svar:Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 3 har Konkurrencestyrelsen iværksat en undersøgelse af enrække kommuners indgåelse af it-kontrakter. I forbindelse med offentliggørelsen af undersøgelsenvil styrelsen målrettet vejlede kommuner, der eventuelt måtte have overtrådt udbudsreglerne, sådisse kommuner informeres om, hvilke elementer der er afgørende for, at der skal foretages et ud-bud.Med hensyn til leverandørernes mulighed for at præsentere alternative løsninger på den stilledeopgave, kan jeg oplyse, at Udbudsrådet har besluttet at iværksætte en analyse af, i hvilket omfangde såkaldte funktionsudbud med fordel kan anvendes af de offentlige ordregivere. Funktionsudbuder kendetegnet ved, at den offentlige udbyder ikke på forhånd detaljeret beskriver, hvordan opgavenskal løses. I stedet opstilles en række funktionskrav eller mål, som skal indfries med opgaveløsnin-gen. Dette skaber langt større mulighed for innovative løsninger. Udbudsrådets analyse af funkti-onsudbud forventes færdiggjort inden udgangen af 2010.
7
Regeringens kommende strategi for offentlig-privat samarbejde vil endvidere understøtte, at funk-tionsudbud anvendes i de situationer, hvor det kan bidrage til en bedre og mere fleksibel opgaveløs-ning.