Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 117 Bilag 1
Offentligt
791053_0001.png
791053_0002.png
791053_0003.png
791053_0004.png
791053_0005.png
791053_0006.png
791053_0007.png
NOTAT
12. januar 2010
Notat om høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov omsygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, lov om ak-tiv socialpolitik og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.(Ændring af reglerne om forlængelse af sygedagpengeperioden, sygedagpenge tilselvstændige samt diverse bestemmelser om denSærlige Pensionsopsparing (SP) og ATP mv.)
J.nr. 2009-0019896
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Anke-styrelsen, ATP, Danske Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, DetCentrale Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse og Kristelig Arbejdsgiverforening.Følgende har afgivet høringssvar:
Statsforvaltningsdirektørerne, FTF, Kristelig Fagbevægelse, Dansk Arbejdsgiver-forening, Det Centrale Handicapråd, Ledernes Hovedorganisation, Ankestyrelsen,Kommunernes Landsforening, Danske Handicaporganisationer, Gigtforeningen,Kristelig Arbejdsgiverforening og ATP.Høringssvarene vedlægges.Bemærkninger til lovforslaget

Dansk Arbejdsgiverforening (DA)

finder, at lovforslagets del om at udvide for-længelsesreglen fra 26 uger til 39 uger, vil modvirke de initiativer, der blev iværk-sat i trepartsaftalen om sygefraværet i september 2008, der har til hensigt at ned-bringe sygefraværet.

DA

er således bekymret for, at flere sygedagpengemodtagerevil blive fastholdt i sygdom, da det vil slække på kommunernes incitamenter til atsøge en afklaring af den sygemeldtes situation.

Ledernes Hovedorganisation

støtter den foreslåede udvidelse af de gældende reg-ler om forlængelse af sygedagpengeperioden. Målet må være at forebygge udstød-ning og understøtte den koordinerende indsats med henblik på at få den sygemeldtehelt eller delvis tilbage i arbejdet. Det er dog vigtigt, at lovændringen ikke bliver ensovepude, som svækker den tidlige og målrettede indsats.Kommentar:Forslaget om at udvide forlængelsesreglen i sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 2,fra 26 til 39 uger ændrer ikke på bestemmelserne om kommunens pligt til sygeop-følgning, herunder med hvilke intervaller der skal indkaldes til samtaler mv. Æn-dringen af forlængelsesreglen har således ikke indflydelse på den sygeopfølgning,som kommunen har pligt til at foretage i forhold til den enkelte sygemeldte.

Kristelig Fagbevægelse

tilslutter sig fuldt ud forslaget om udvidelse af forlængel-sesreglen. Der er mange sygedagpengemodtagere, som oplever den situation, at deikke når at blive afklaret på deres arbejdsevne indenfor 26 uger. Såfremt forlængel-
sesmuligheden øges fra 26 – 39 uger, giver det mulighed for, at flere kan nå at bli-ve afklaret, inden sygedagpengene ophører og forsørgelsesgrundlaget ophører.

FTF

ser med tilfredshed på en forlængelse i sygedagpengeloven fra 26 uger til 39uger vedrørende afklaring, men skal gøre opmærksom på, at forslaget kun hjælperfå borgere, da det fortsat vil være uafklaret, hvilket forsørgelsesgrundlag der er ef-ter ophør af udbetaling af sygedagpenge, når helbredssituationen fortsat er uafkla-ret.

Det Centrale Handicapråd

er positive overfor lovforslagets formål om at forbedresygemeldte borgeres adgang til at modtage sygedagpenge. Rådet er således enig i,at det i nogle situationer kan være problematisk at afklare en borgers arbejdsevneinden for 26 uger, hvorfor det er en fordel at forlænge perioden til 39 uger. Samti-dig skal rådet dog gøre opmærksom på, at man også bør ændre sygedagpengelo-vens § 27, stk. 1, nr. 1, således, at det også bliver muligt at forlænge sygedagpenge-perioden for borgere, hvor det på det foreliggende grundlag anses for overvejendessandsynligt, at den sygemeldte kan vente tilbage til arbejdsmarkedet i et løntil-skudsjob.Kommentar:Der er ikke med lovforslaget tiltænkt ændringer i de øvrige forlængelsesregler i sy-gedagpengelovens § 27, stk. 1.

Gigtforeningen

finder, at forslag til lov om ændring af sygedagpenge mv. er etvigtigt skridt i den rigtige retning. Formålet må være at sikre, at færrest muligt mi-ster retten til sygedagpenge, fordi de ikke er endeligt afklaret helbredsmæssigtog/eller i forhold til deres fremadrettede arbejdsmæssige tilknytning.

Gigtforeningen

mener, at det bør fremgå tydeligt af lovændringen, at forlængelsepå nu 39 uger skal gælde i de tilfælde, hvor det er nødvendigt at afklare den syge-meldtes arbejdsevne og muligheder for at varetage et almindeligt job, men det børogså tydeligt fremgå, at det også drejer sig om situationer, hvor kommunen konsta-terer, at den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normalevilkår på arbejdsmarkedet, men hvor det endnu ikke er endeligt afklaret, om densygemeldte kan klare et fleksjob eller er berettiget til førtidspension.

Gigtforeningens

har ved høringssvaret vedlagt et notat om bortfald af sygedag-penge.

Danske Handicaporganisationer (DH)

er positiv over for, at der nu er yderligereforlængelsesmuligheder fra 26 uger til 39 uger.

DH

anser det dog for stærkt dis-kriminerende, at sygedagpengemodtagere, derikkeer afklarede, får mulighed for atfå forlænget dagpengene med 39 uger, mens sygedagpengemodtagere, der erikkeer afklaret i forhold til fleksjob eller førtidspension,alene kan få perioden forlæn-get med 26 uger.Det er med stor forundring, at

DH

konstaterer, at udvidelsen fra 26 til 39 uger kungælder i forhold til § 27, stk. 1, nr. 2, mens den ikke er gældende i forhold til § 27,stk. 1, nr. 4.
2
§ 27, stk. 1, nr. 2, omfatter sygedagpengemodtagere, hvor det anses for nødvendigtat gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger medhenblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne. § 27, stk. 1, nr. 4, omfattersygedagpengemodtagere, hvor det er afklaret, at den pågældende ikke kan opnå el-ler fastholde beskæftigelse på ordinære vilkår, men hvor det endnu ikke er endeligtafklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspensi-on.

DH

finder, at det er nødvendigt, at den foreslåede forlængelsesmulighed gælder forbåde stk. 1, nr. 2 og nr. 4, så det sikres, at der gives tilstrækkeligt tid til afklaringen,så der ikke rejses pensionssag alene for at sikre pågældende et fornuftigt forsørgel-sesgrundlag.Kommentar:Lovforslaget omhandler alene en ændring af sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr.2, således at denne udvides fra 26 til 39 uger. Der sker således ikke med lovforsla-get en tilsvarende udvidelse af forlængelsesreglen i § 27, stk. 1, nr. 4.Dette skal ses i lyset af, at de 2 forlængelsesregler anvendes på 2 forskellige tids-punkter i forhold til afklaring af den sygemeldes arbejdsevne.Efter forlængelsesreglen i § 27, stk. 1, nr. 2, kan sygedagpengene forlænges i op til26 uger (efter lovforslaget 39 uger) i de tilfælde, hvor kommunen anses det fornødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstalt-ninger for at skabe klarhed over den sygemeldtes arbejdsevne.Forlængelse af sygedagpengeperioden kan finde sted ved varighedsbegrænsnin-gens indtræden. En forlængelse kan også ske i tilfælde, hvor der er forløbet mereend 26 uger (efter lovforslaget 39 uger) efter varighedsbegrænsningen, men dettevil dog forudsætte, at sygedagpengeperioden tidligere har været forlænget efter enaf de øvrige forlængelsesregler.Det er en vigtig forudsætning, at der som resultat af afklaringen af den sygemeld-tes arbejdsevne inden udløbet af de 26 uger (efter lovforslaget 39 uger) også erblevet skabt grundlag for kommunens beslutning om, hvilket udfald sagen skal havei det videre forløb. Det er ikke muligt at udvide forlængelsen ud over de 26 uger(efter lovforslaget 39 uger), selv om det måtte vise sig, at afklaringen af arbejdsev-nen ikke er afsluttet inden periodens udløb. Er man dog efter de 26 uger (efter lov-forslaget 39 uger) nået til den afklaring, at sygemeldte vil være berettiget til entenfleksjob eller førtidspension, vil der kunne ske yderligere forlængelse efter § 27,stk. 1, nr. 4, såfremt betingelser her er opfyldt.Efter forlængelsesreglen i § 27, stk. 1, nr. 4, kan sygedagpengene forlænges i op til26 uger i de tilfælde, hvor kommunen vurderer, at den sygemeldte ikke kan opnå el-ler fastholde beskæftigelse på normale vilkår, men hvor det endnu ikke er fuldt af-klaret, om den pågældende vil være berettiget til fleksjob eller førtidspension. Idenne situationer er der således allerede sket en delvis afklaring af arbejdsevnen,
3
idet det er konstateret, at sygemeldtes arbejdsevne ikke rækker til at kunne opnå el-ler fastholde beskæftigelse på normale vilkår.Det er en forudsætning, at den nødvendige afklaring sker inden for den nævnte pe-riode på 26 uger. Der er ikke grundlag for at forlænge udbetalingen af sygedag-penge efter denne bestemmelse, hvis der først skal iværksættes afklarende undersø-gelser med henblik på at vurdere, om den pågældende kan opnå eller fastholde be-skæftigelse på normale vilkår.Det er vigtigt at holde sig for øje, at forlængelsesreglen i § 27, stk. 1, nr. 4, ikke erknyttet til bestemte sygeforløb. Der kan f.eks. være tale om en sygemeldt, som harfået sine sygedagpenge forlænget efter en af de andre forlængelsesregler, men hvorhelbredstilstanden i mellemtiden er blevet forværret.Der kan også være tale om et revalideringsforløb, som må afbrydes, fordi den på-gældende er blevet for dårlig, og hvor forlængelsesreglen i § 27, stk. 1, nr. 4, såkan bruges til at afklare, om den sygemeldte kan klare et fleksjob eller skal haveførtidspension.Besluttes det, at den sygemeldte er berettiget til et fleksjob, ophører sygedagpenge-ne, og den pågældende har ret til ledighedsydelse, mens den pågældende eventueltventer på et fleksjob.Besluttes det, at den sygemeldte ikke kan klare er fleksjob, men i stedet skal overgåtil førtidspension, vil den sygemeldte efter reglen i § 27, stk. 1, nr. 7, være beretti-get til en forlængelse af udbetalingen af sygedagpenge, indtil der er truffet afgørel-se i pensionssagen.

Statsforvaltningsdirektørerne

har anført, at forslaget om ændring af sygedagpen-gelovens § 27, stk. 1, nr. 2 forekommer velbegrundet, idet man herved får løst detproblem, der kan være forbundet med, at der for dagpengemodtagere med et kom-plekst sygdomsforløb ikke altid kan være en tilstrækkelig afklaring af den pågæl-dendes arbejdsevne inden for den nugældende frist for forlængelse med 26 uger.Den foreslåede forlængelse til 39 uger vil næppe påvirke beskæftigelsesankenæv-nenes aktivitet.

Statsforvaltningsdirektørernes

har endvidere anført, at forslaget om ændring aflovens 53, stk. 3, hvorved adgangen for selvstændige erhvervsdrivende til at opnådelvise dagpenge varieres yderligere, sandsynligvis vil betyde en aktivitetsudvidel-se for beskæftigelsesankenævnene. Det er dog vanskeligt at estimere omfanget her-af, idet bemærkningerne ikke ses at indeholde beregninger, der muliggør dette.

Kristelig Arbejdsgiverforening

oplyser, at de støtter de foreslåede ændringer.Særligt er

Kristelig Arbejdsgiverforening

tilfredse med, at der gives bedre mu-lighed for, at de selvstændige under periode med delvis uarbejdsdygtighed, fortsatkan have føling med virksomheden og kan løse nødvendige småopgaver.

Kristelig Fagbevægelse

oplyser, at de finder at det er særdeles positivt, at det bli-ver muligt for selvstændige at genoptage arbejdet med 25 pct. og 50 pct.
4

Kristelig Fagbevægelse

finder dog, at der er et væsentligt punkt lovforslaget sletikke medtager, nemlig beregning af ydelsens størrelse. Det er sådan at en selvstæn-dig erhvervsdrivende skal have beregnet sin sats ud fra det seneste afsluttede oggodkendte årsregnskab.Efter

Kristelig Fagbevægelse

er det for så vidt en rimelig regel, og den er til atadministrere. Men problemet er, at der ikke skelnes imellem om driften af virk-somheden i det pågældende år var hovederhverv eller bierhverv. Det betyder, at etmedlem der har haft fuldtids lønarbejde ved siden af at have haft selvstændigt bier-hverv, bliver beregnet på overskuddet fra det selvstændige bierhverv alene, hvismedlemmet bliver syg, efter at have ændret det selvstændige bierhverv til hoveder-hverv.

Kristelig Fagbevægelse

foreslår derfor, at der skal tages højde for om driften afvirksomheden i beregningsåret var hovederhverv eller bierhverv.Kommentar:Lovforslaget ændrer ikke på bestemmelserne om beregning af dagpengesatsen forselvstændige erhvervsdrivende.

ATP

har med tilfredshed konstateret, at der med lovforslaget er foretaget diversekonsekvensændringer i de pågældende love, således at disse nu er i overensstem-melse med ATP-lovgivningen. Derudover har

ATP

ikke bemærkninger til forsla-get.Bemærkninger til de enkelte paragraffer
Til § 1, nr. 1 (i revideret lovforslag til § 1, nr. 2)Som konsekvens af forslaget anbefaler

Ankestyrelsen,

at slette ”som udgangs-punkt” i § 17, stk. 3, 1. punktum. Desuden anbefaler

Ankestyrelsen,

at det overve-jes, om den nuværende formulering af § 7, stk. 5, 1. punktum kan give anledning tiltvivl efter ændringen i § 17 sammenholdt med § 53.Kommentar:Udgangspunktet i sager om gradvis tilbagevenden til arbejdspladsen vil ogsåfremover være, at beslutningen om gradvis tilbagevenden som udgangspunkt træf-fes i enighed mellem arbejdsgiver, kommune og den sygemeldte.Der vil dog kunne være situationer, hvor dette udgangspunkt fraviges, fx i sagerhvor arbejdsgiveren og den sygemeldte selv er blevet enige om den gradvise tilba-gemelding, og hvor kommunen først senere bliver informeret om dette. Derfor erder ikke foretaget ændring i § 17, stk. 3, 1. punktum som foreslået af Ankestyrelsen.På baggrund af Ankestyrelsens bemærkning om, at den nuværende formulering af§ 7 om uarbejdsdygtighed kan give anledning til tvivl efter ændringerne foretaget isygedagpengelovens § 17 og § 53, ændres formuleringen af § 7, stk. 5, 1. punktumsåledes, at der tilføjes ”jf. dog § 53, stk. 2”.
5
Derved bør der ikke længere være anledning til tvivl om, at der – som det allerede idag står i § 53, stk. 2 – er særlige grupper af sygemeldte ledige, som har ret til ful-de sygedagpenge, selv om de kun er delvist uarbejdsdygtige.Ændringen er indsat i lovforslaget, jf. § 1, nr. 1.Til § 1, nr. 11 (i revideret lovforslag til § 1, nr. 12)

Ankestyrelsen

anfører, at det kunne overvejes at indsætte bestemmelsens indhold iselve barselloven.Kommentar:Bestemmelsen blev oprindeligt indsat i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel,og blev videreført i sygedagpengeloven i 2006 da lov om dagpenge ved sygdom el-ler fødsel blev opdelt i de 2 love – lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov ogdagpenge ved barsel (barselloven).Formålet med bestemmelsen har været at lave én digital indberetningsløsning foranmeldelse af sygefravær samt anmodning om dagpengerefusion ved sygdom ellerbarsel.Der er ikke i øjeblikket overvejelser om at indsætte en tilsvarende bestemmelse ibarselloven.Til § 6, stk. 2

Kommunernes Landsforening (KL)

foreslår at de ændrede regler for delvis gen-optagelse af arbejdet for selvstændige bør gælde alle selvstændige og ikke kunselvstændige, hvor første fraværsdag er den 3. maj 2010 eller senere.Forslaget vil medføre, at sagsbehandlere skal arbejde med to sæt regler for selv-stændige. Desuden strider overgangsordningen med intentionen om at få sygemeld-te hurtigere tilbage til arbejdet. Ved at ændre overgangsordningen til at gældesamtlige selvstændige, vil der være mulighed for at i forvejen sygemeldte selv-stændige vil genoptage arbejdet med 25 procent, i stedet for slet ikke at genoptagearbejdet.Kommentar:På baggrund af KL´s forslag er der foretaget ændring af lovforslaget § 6, stk. 2,hvor formuleringen nu bliver:”Stk. 2. § 53, stk. 3 i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4,finder anvendelse på selvstændige, der modtager sygedagpenge den 3. maj 2010eller senere.”Ændringen medfører, at alle selvstændige der modtager sygedagpenge pr. 3. maj2010 eller derefter, kan anvende de nye regler om delvis genoptagelse af arbejdet ivirksomheden med 25 pct. Det betyder, at reglen udvides til også at gælde de selv-stændige der har 1. sygedag før 3. maj 2010, og som modtager sygedagpenge pr. 3.maj 2010.
6
Som konsekvens af ændringen er der foretaget justering af de økonomiske konse-kvenser som følge af forslaget, idet antallet af selvstændige erhvervsdrivende somomfattet af forslaget er udvidet.
7