Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 117 Bilag 1
Offentligt
791061_0001.png
791061_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG27. november 2009
Lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om ret tilorlov og dagpenge ved barsel, lov om aktiv socialpoli-tik og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.(Ændring af reglerne om forlængelse af sygedagpen-geperioden, sygedagpenge til selvstændige samt di-verse bestemmelser om den Særlige Pensionsopspa-ring (SP) og ATP mv.)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsen1. april 2010Mie Skovbæk Mortensen35 28 83 96[email protected]
J.nr. 2009-00198963. kontor/msm

Baggrund for loven

Som led i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2010er det besluttet at fremsætte forslag om ændring af sygedagpengelovens regel om,at sygedagpengeperioden kan forlænges i op til 26 uger, når det er nødvendigt atafklare den sygemeldtes arbejdsevne og muligheder for at varetage et almindeligtjob, eller når den sygemeldtes helbredsmæssige situation er uafklaret.Endvidere er der enighed om at fremsætte forslag om ændring af sygedagpenge-lovens regler om selvstændiges adgang til sygedagpenge.

Lovforslagets formål

1. Forlængelse af udbetaling af sygedagpenge ved afklaring af sygemeldtes ar-bejdsevne
Sygedagpenge udbetales i udgangspunktet i op til 52 uger. Efter gældende reglerkan sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger, når det anses for nødvendigtat gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger medhenblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne.Efter forslaget skal denne forlængelsesmulighed udvides med yderligere 13 uger.Det vil sige, at sygedagpengeudbetalingen efter forslaget kan forlænges med op til39 uger ud over varighedsbegrænsningen, hvis det anses for nødvendigt at gennem-føre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på atklarlægge den sygemeldtes arbejdsevne.Forslaget tilgodeser således de borgere, hvis sag ikke kan afklares inden for de 26uger. Det vil primært være tilfældet i komplekse sygedagpengesager med væsentli-ge ændringer i sygdomsforløbet.
2. Forbedring af selvstændiges adgang til sygedagpenge
Efter gældende regler er selvstændige berettiget til fulde sygedagpenge, hvis de erfuldt uarbejdsdygtige, og halve sygedagpenge, hvis de kan arbejde i højst halvdelenaf den arbejdstid, som de havde ved sygdommens indtræden. Retten til sygedag-penge bortfalder helt, når den selvstændige arbejder mere end halv tid.Det foreslås at give selvstændige erhvervsdrivende mulighed for at udføre opgaveri virksomheden under sygefraværet, fx besvare telefon og mail i et omfang på op til25 pct. af deres normale arbejdstid, og samtidig modtage 75 pct. af sygedagpenge-satsen.Selvstændige, der er delvis uarbejdsdygtige, vil herefter enten kunne være beretti-get til 75 pct. af dagpengesatsen, hvis de højst kan udføre en fjerdedel af deresnormale arbejde eller 50 pct. af dagpengesatsen, hvis de højst kan udføre halvdelenaf deres normale arbejde.

Den primære målgruppe for lovforslaget

1. Forlængelse af udbetaling af sygedagpenge ved afklaring af sygemeldtes ar-bejdsevne
Blandt dem, som får forlænget sygedagpengene med henvisning til at arbejdsevnenskal afklares, er ca. 63 pct. kvinder og 37 pct. mænd. Forskellen skal ses i lyset af,at der generelt er flere kvinder end mænd, som er sygemeldte. Kvinderne udgør så-ledes ca. 53 pct. og mændene ca. 47 pct. af den samlede gruppe af sygedagpenge-modtagere.2. Forbedring af selvstændiges adgang til sygedagpenge
Blandt de selvstændige, der er delvist sygemeldte, er ca. 68 pct. mænd og 32 pct.kvinder. Forskellen skal ses i lyset af, at der generelt er flere mænd end kvinder,som er selvstændige. Mændene udgør således ca. 74 pct. og kvinderne ca. 26 pct.af gruppen af selvstændige.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Ingen

Samlet vurdering

Det skønnes ikke, at lovforslaget påvirker eksisterende forskelle eller rettigheder.Forslaget påvirker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskel-ligt.Det skønnes, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vurderingaf de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2