Erhvervsudvalget 2009-10
L 125
Offentligt
847939_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2010

Besvarelse af spørgsmål 11 ad L 125 stillet af Erhvervsudvalget den

11. maj 2010.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7/5-10 fra Dansk Skovfor-ening, jf. L 125 – bilag 10.

Svar:

Det stillede spørgsmål er en kommentar til besvarelsen af spørgsmål 8 adL 125. Dansk Skovforening kommenterer betragtningerne om, hvorforstormflods- og oversvømmelsesområdet behandles anderledes end storm-faldsområdet i relation til bidrag til ordningernes finansiering.Den afgørende forskel på stormflods- og oversvømmelsesordningen ogstormfaldsordningen er kredsen af personer, som er erstatningsberettiget.For stormflods- og oversvømmelsesordningen gælder, at ordningen be-tragtes som en katastrofeordning, hvor der ydes erstatning til alle, dermåtte opleve en skade på fast ejendom og løsøre, og som er dækket af enafgiftspligtig forsikring mod brand. Udgifterne finansieres samtidig afalle, der har en brandforsikringspolice. Der er således en direkte sam-menhæng mellem den erstatningsberettigede kreds af personer og kredsenaf personer, der finansierer ordningen.I Stormfaldsordningen er kredsen af personer, som er erstatningsberetti-get kun den begrænsede kreds af ejere af privat skov, der kan modtagegentilplantningstilskud. På trods heraf betales stormfaldsafgiften af alleindehavere af en brandforsikringspolice. Der er således ikke en direktesammenhæng mellem kredsen, der finansierer udgifterne, og kredsen, derkan modtage gentilplantningstilskuddet og dermed nyde godt af ordnin-gen. Derfor betragtes stormflods- og oversvømmelsesordningen ogstormfaldsordningen forskelligt.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk