Sundhedsudvalget 2009-10
L 128 Bilag 9
Offentligt
833289_0001.png
833289_0002.png
833289_0003.png
833289_0004.png
833289_0005.png
833289_0006.png
833289_0007.png
Til lovforslag nr.L 128
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 21. april 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien oglov om rettens pleje(Tvungen opfølgning efter udskrivning)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)]
1. ÆndringsforslagEnhedslistens medlem af udvalget har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 12. februar 2010 og var til 1. behandling den 25. februar 2010.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og ministeren for sundhedog forebyggelse sendte den 16. december 2009 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag156. Den 12. februar 2010 sendte ministeren for sundhed for forebyggelse de indkomne høringssvarog et notat herom til udvalget, og den 25. februar 2010 sendte indenrigs- og sundhedsministerensupplerende høringssvar.SpørgsmålUdvalget har stillet 17 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Anders Wil-denschild, København S, og Rådet for Socialt Udsatte.Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.DeputationEndvidere har Medborgernes Menneskerettighedskommission (MMK) mundtligt over for udval-get redegjort for sin holdning til lovforslaget.
2
3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Flertallet repræsenterer partierne bag aftalen om satspuljen på sundhedsområdet for 2010-2013 ogPia Christmas-Møller (UFG). Lovforslaget, som er en udmøntning af aftalen om satspuljen, giver ien forsøgsperiode på 4 år adgang til anvendelse af tvungen opfølgning efter udskrivning for en me-get lille gruppe patienter, som er svære at fastholde i den medicinske behandling, de ellers erfa-ringsmæssigt profiterer af.Flertallet ønsker at pointere, at for at komme i betragtning til tvungen opfølgning efter udskriv-ning skal de i lovforslaget opstillede kriterier og forudsætninger være samtidig til stede. Patienter,der har brug for fortsat indlæggelse, skal fortsat være det. Tvungen opfølgning må ikke føre til, atpatienten udskrives tidligere, end patienten ville være blevet, hvis muligheden for tvungen opfølg-ning ikke var til stede.Det fremgår af lovforslaget, at kun en meget lille gruppe patienter vil opfylde kriterierne for tvun-gen opfølgning efter udskrivning.Flertallet er enige om, at tvang i den psykiatriske behandling skal nedbringes væsentligt.Flertallet ønsker med lovforslaget at forebygge og at undgå gentagne tvangsindlæggelser og andreformer for tvang, der erfaringsmæssigt ellers er behov for over for den konkrete patient. Den medi-cinske behandling, en patient skal følge, skal have en dokumenteret god effekt på patientens til-stand. Den behandlingsmæssigt gavnlige effekt skal fremgå af patientjournalen.Ved at sikre en kontinuerlig og velreguleret medicinsk behandling koordineret med anden sund-hedsmæssig og social indsats øges målgruppens muligheder for forøget livskvalitet, idet risikoen forsygdomsforværring forebygges.Flertallet bemærker, at ministeren i sin besvarelse af spørgsmål 17 har udtalt, at et ændringsfor-slag, der pålægger politiet at optræde i civil ved deltagelse i tvungen opfølgning, er overflødigt,fordi det med den i regeringens lovforslag foreslåede bestemmelse er sikret, at politiet skal møde opi civil, medmindre der helt undtagelsesvis ikke er mulighed herfor.Flertallet lægger stor vægt på, at tvungen opfølgning efter udskrivning med lovforslaget indføres ien forsøgsperiode på 4 år, og på, at ordningen vil blive fulgt tæt af Sundhedsstyrelsen, som til for-målet nedsætter en bredt sammensat følgegruppe. Ordningen vil blive evalueret i god tid før udløbetaf forsøgsperioden med henblik på stillingtagen til afslutning eller videreførelse af adgangen tiltvungen opfølgning efter udskrivning.Flertallet finder det naturligt, at de faktorer, der skal evalueres på i forsøgsperioden, udfærdiges isamarbejde med de organisationer m.fl., der skal udgøre følgegruppen.Flertallet lægger desuden stor vægt på, at Folketingets Sundhedsudvalg og Tilsynet i henhold tilgrundlovens § 71 løbende informeres om virkningerne af loven gennem en kvartalsvis underretningom status for benyttelse af ordningen og gennem den redegørelse, som Sundhedsstyrelsen efter pe-rioden 2010-2013 vil udarbejde.Endelig lægger flertallet vægt på, at patienterne med lovforslaget sikres ret til at klage og få be-slutningen om tvungen opfølgning prøvet ved det psykiatriske patientklagenævn og retten, og atdette skal ske inden for tidsfrister, der sikrer en kontinuerlig positiv effekt af den medicinske be-handling.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretalletvil stemme for de stillede ændringsforslag.
3
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(EL):Til § 11)Det undernr. 1foreslåede§ 13 d, stk. 2affattes således:»Stk. 2.Overlægens beslutning om tvungen opfølgning efter udskrivning skal forelægges en uvil-dig speciallæge i psykiatri, som på grundlag af sin undersøgelse af patienten og de modtagne oplys-ninger vurderer, at anvendelse af tvungen opfølgning efter udskrivning er nødvendig. Ved uenighedmellem de to lægers vurdering af situationen er den behandlende overlæges vurdering afgørende.Uenighed mellem de to læger skal dog mundtligt og skriftligt oplyses over for patienten. Overlæ-gens beslutning om tvungen opfølgning efter udskrivning kan alene indeholde et pålæg til patientenom at møde op til medicinering i det psykiatriske sygehusvæsen. Ved beslutning om tvungen op-følgning efter udskrivning skal overlægen endvidere ordinere opsøgende behandling ved et udgåen-de psykiatriteam.«[Second opinion-vurdering af behovet for tvungen opfølgning efter udskrivning og opsøgende be-handling ved tvungen opfølgning efter udskrivning]2)Det undernr. 1foreslåede§ 13 d, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Hvis patienten ikke møder op til medicinering, kan overlægen beslutte, at patienten skalafhentes af politiet, der skal optræde i civil, og bringes til tvangsmedicinering på en psykiatrisk af-deling. Der skal ved afhentningen være en sundhedsperson til stede, der har indgået i behandlingenaf patienten. Modstand fra patientens side i forbindelse med afhentning skal ikke komme patientenprocessuelt til skade. Medicineringen af patienten kan i disse tilfælde alene foregå på en psykiatriskafdeling.«[Politiet optræder i civil, tilstedeværelse af sundhedsperson, der har indgået i behandlingen af pati-enten, modstand i forbindelse med afhentning]3)I den undernr. 1foreslåede§ 13 dindsættes somstk. 7:»Stk.7.Patienten kan som alternativ til tvungen opfølgning efter udskrivning vælge fortsat ind-læggelse.«[Patientens ret til at vælge behandling under indlæggelse]4)I det undernr. 5foreslåede§ 26, stk. 1, 4. pkt.,ændres »behandlingsstedet« til: »patientenshjem«.[Besøg af patientrådgiver i hjemmet]5)I det undernr. 6foreslåede§ 32, 2. pkt.,udgår », stk. 1,«.
4
[Klagers opsættende virkning]
BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget forudsættes det, at overlægens beslutning om tvungen opfølgning efter ud-skrivning skal tiltrædes af en uvildig speciallæge i psykiatri. Uvildighed foreligger, når speciallæ-gen i psykiatri ikke har været ansat på det afsnit, hvor patienten er indlagt, og ikke har haft ansvaretfor patientens behandling. Med forslaget stilles der krav om, at den ordinerede opsøgende behand-ling ikke må afsluttes i den periode, hvor der er ordineret tvungen opfølgning.Til nr. 2Med ændringsforslaget stilles der krav om, at politiet skal optræde i civil ved afhentning af en pa-tient, der skal bringes til hospitalet til tvangsmedicinering. Herudover stilles der krav om, at densundhedsperson, der skal være til stede ved eventuel afhentning af patienten, skal have indgået ibehandlingen af patienten. Endvidere stilles der krav om, at modstand i forbindelse med afhentningikke skal komme patienten processuelt til skade.Til nr. 3Med ændringsforslaget får patienten ret til at vælge fortsat indlæggelse som alternativ til tvungenopfølgning efter udskrivning.Til nr. 4Med ændringsforslaget gives patienten ret til at vælge besøg af en patientrådgiver i hjemmet.Til nr. 5Med ændringsforslaget stilles der krav om, at alle klager over tvungen opfølgning efter udskriv-ning efter § 13 d har opsættende virkning.
Louise Schack Elholm (V) Preben Rudiengaard (V)fmd.Birgitte Josefsen (V)Sophie Løhde (V) Flemming Møller (V) Liselott Blixt (DF) Karin Nødgaard (DF)Vivi Kier (KF) Pia Christmas-Møller (KF)nfmd.Sophie Hæstorp Andersen (S)Flemming Møller Mortensen (S) Karen J. Klint (S) Julie Skovsby (S) Karl H. Bornhøft (SF)Jonas Dahl (SF) Anne Marie Geisler Andersen (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)31
5
Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Det Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
24231894
Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)
1112
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 128Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse2Supplerende høringssvar, fra indenrigs- og sundhedsministeren3Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Henvendelse af 3/3-2010 fra Anders Wildenschild, 2300 KøbenhavnS6Materiale udleveret ved foretræde 24/3-2010 af Medborgernes Men-neskerettighedskommission (MMK)71. udkast til betænkning8Henvendelse af 9/4-2010 fra Rådet for Social UdsatteOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 128Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 3. marts 2010 fra AndersWildenschild, København S, til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentarer til høringssvar fra Institut for Menneskerettig-heder, jf. L 128 – bilag 2, til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilke særlige initiativer der vil blive taget for at sikre eneffektiv indsats over for de hårdest ramte psykisk syge, der ikke hargavn af medicinsk behandling, til indenrigs- og sundhedsministeren,og ministerens svar herpåSpm., om LAP bliver repræsenteret i den følgegruppe, der skal følgeforsøget med tvungen opfølgning, til indenrigs- og sundhedsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om der gennemføres en undersøgelse af, under hvilke omstæn-digheder og hvorfor personer, der hører til målgruppen for tvungenopfølgning, vælger at ophøre med medicinering, til indenrigs- ogsundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der giver en patientret til en second opinion, til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at politietskal optræde i civil ved deltagelse i tvungen opfølgning, til indenrigs-og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som indebærer, at detklart fremgår, at den ordinerede opsøgende behandling ikke må afslut-tes i den periode, hvor der er ordineret tvungen opfølgning, til inden-
2
3
4
5
6
7
8
7
9
10
11
12
13
14
15
16
17
rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der præciserer, at derskal være en sundhedsperson til stede, til indenrigs- og sundhedsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, atmodstand i forbindelse med afhentning ikke skal komme patientenprocessuelt til skade, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at det aflovens tekst fremgår, at der skal anvendes lægemidler, hvis gavnligeeffekt på patienten er kendt og dokumenteret i journalen, til indenrigs-og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der præciserer, at pa-tienten har ret til besøg af en patientrådgiver i hjemmet, til indenrigs-og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der præciserer, at derikke er klagefrist, og at klagens opsættende virkning skal respekteres,til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at der ogsåer klageret ved en beslutning om forlængelse af den tvungne opfølg-ning, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som giver patientenret til at vælge fortsat indlæggelse som alternativ til tvungen opfølg-ning, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 9/4-2010 fra Rådet for Soci-alt Udsatte, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svarherpåSpm., om der nu er etableret en fælles forståelse med justitsministerenom, hvorledes det sikres, at politiet i tilfælde af medvirken til afhent-ning til tvangsmedicinering altid optræder i civil, til indenrigs- ogsundhedsministeren, og ministerens svar herpå