Sundhedsudvalget 2009-10
L 128
Offentligt
822484_0001.png
822484_0002.png
Folketingets Sundhedsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg har den 11. marts 2010 stillet følgende spørgsmål nr. 9 (L128) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.

Spørgsmål nr. 9:

’Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der præciserer, at der skalvære en sundhedsperson til stede, der har indgået i behandlingen af patienten, ved af-hentning af patienten til tvungen opfølgning.’

Svar:

Til brug for Sundhedsudvalgets betænkning til 2. behandling af forslag til lov om æn-dring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien (tvungen opfølgning efter udskriv-ning) er udarbejdet nedenstående udkast til ændringsforslag:
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KTlf. +45 7226 9000Fax. +45 7226 9001E-mail[email protected]Hjemmesidewww.sum.dk
Dato: 7. april 2010Sags nr.: 1001948Sagsbeh.: SUMSBPE/Center forsundhed og psykiatriDok nr.: 203649
Ændringsforslagtilforslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien (tvungen opfølg-ning efter udskrivning) (L 128)Af […]Til § 1x) Den under nr. 1, foreslåede § 13 d, stk. 3, affattes således: » Hvis patienten ikke mø-der op til medicinering, kan overlægen beslutte, at patienten skal afhentes af politiet ogbringes til tvangsmedicinering på en psykiatrisk afdeling. Der skal ved afhentningenvære en sundhedsperson til stede, der har indgået i behandlingen af patienten. Medici-neringen af patienten kan i disse tilfælde alene foregå på en psykiatrisk afdeling.«[Tilstedeværelse af sundhedsperson, der har indgået i behandlingen af patienten, hvispatienten skal afhentes til medicinering]BemærkningerTil § 1
Med forslaget stilles der krav om, at den sundhedsperson, der skal være til stede vedeventuel afhentning af patienten, skal have indgået i behandlingen af patienten.
2
Jeg skal bemærke, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslag L 128, at det er for-udsat, at den sundhedsperson, der er til stede ved politiets afhentning, så vidt muligt erkendt af patienten og har kendskab til patienten og dennes behandlingsforløb.Udtrykket ”så vidt muligt” er anvendt i lovforslaget, idet for eksempel sygdom, opsi-gelse og akutte situationer kan gøre det umuligt at sende en sundhedsperson ud, der harindgået i patientens behandling.Jeg mener, at der i lovteksten ikke skal være krav om, at sundhedspersonen skal haveindgået i behandlingen af patienten. Et sådant retskrav vil medføre, at det ikke vil væremuligt at afhente patienten, for eksempel såfremt den eller de sundhedspersoner, der harindgået i behandlingen af patienten, ikke længere er ansat det pågældende sted.Jeg skal bemærke, at forarbejder til love er retligt relevante. Ved fortolkning af loventages der således hensyn til lovens forarbejder, der er et vigtigt retskildemateriale. Der-udover vil denne del af bemærkningerne komme til at fremgå af den bekendtgørelse,der vil blive udstedt i henhold til lovforslagets bemyndigelsesbestemmelse.Jeg skal i øvrigt gentage, at lovforslag L 128 er en del af regeringens aftale med satspul-jepartierne om satspuljen på sundhedsområdet for 2010-2013, samt at satspuljepartier-ne, inden lovforslaget blev fremsat, godkendte lovforslagets udformning i sin helhed,herunder tilkendegav, at det afspejler satspuljeaftalen.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder/ Susanne Beck Petersen