Trafikudvalget 2009-10
L 134 Bilag 12
Offentligt
839374_0001.png
839374_0002.png

Fra:

Lars Vestergaard

Emne:

vedr. L 134 Der mangler overhalingsspor på Nybygningslinen samt niveaufri skæringer i Kastrup,Ny Ellebjerg og Ringsted.Kære Klaus HækkerupL134Der mangler overhalingsspor på Nybygningslinen samt niveaufri skæringer i Kastrup, Ny Ellebjerg ogRingsted.Som jernbane-interesseret radikal så jeg det åben samråd om hastigheden på Nybygningslinien via Køge.Det er i den sammenhæng ufatteligt at man planlægger at bygge nye spor til såvel langsomkørendeinternationale godstog og indenlandske regionaltog som hurtigere passagertog uden vigespor /overhalingsspor.Det ene hold kører vel omkring 110 km/tDe andre, ind til videre 180-200 km/t mens fremtidige elektriske tog, som Bombardier Regina ”Grønatoget”vil kunne køre 250 km/t med tilt / kurvestyring, og op mod 300 km/t uden kurvestyring på gode spor, mensBombardier Zefiro 380 som bl.a. bygges til Kina vil kunne køre 380 km/t. Alstom kan levere nogenlundetilsvarende tog.Alt tegner desuden til at Svenskerne, og måske også ”de norske oliemagnater” med stor sandsynlighed vilanlægge højhastighedsbaner, som de naturligvis ønsker at forbinde med kontinentet via Øresundsbron ogFemern.Man ved altså at der under alle omstændigheder skal køre tog med mindst dobbelt, og måske 3-dobbelthastighed af godstogene, som der bliver mange af, når forbindelsen fra Sverige over Øresundsbron viaNybygningslinien og Femern til Tyskland er klar.Trods denne sikre viden, planlægges nybygningslinien uden overhalingsspor bortset fra hvad der måttekomme ved Køge Nord.Og så tillader ministeriet sig i høringssvaret at bruge de manglende overhalingsmuligheder, som argumentfor at der ikke skal køres hurtigt!Det er hårrejsende.Det sørgelige er at vores tidligere SR-regerings økonomiske genopretning betød at Baneplanudvalgetsfremsynede forslag til skinneudretninger og elektrificering blev udsat og at der i stedet blev tilladt indkøb afnye dieseltog, IC4.Nu er der så flertal for at anlægge delstrækningen via Køge og så bygger man en discount-løsning, som ikkehar tilstrækkelig kapacitet.Der er allerede forstoppelse ved Kastrup pga. skæring i niveau, som betyder at modkørende tog skal holdetilbage for hinanden, med de forsinkelser som nedbremsning og genstart medfører.Problemet gentages mere eller mindre 2 gange ved Ny Ellebjerg og 1 gang ved Ringsted.De niveaufri overkørsler er kostbare, men det må være billigere at bygge dem straks i stedet for at vente tiltrafikken bryder sammen.
Der er rejst forskellige spørgsmål om Lille Syd.Det siges fra sædvanligvis kompetent side, at det vil være en god ide at ombygge forbindelsen Køge - Haslev- Næstved med dobbeltspor til Højhastighed og dermed spare turen over Ringsted for de internationale tog,og indenlandske til Nykøbing Fl.Strækningen via Haslev skulle være rimelig ret, og dermed anvendelig til højhastighed, bortset fra et knækved Næstved, som enten medfører lavere gennemkørselshastighed eller kræver en anden lokal linieføring.VK-regeringen kvajer sig så meget for tiden at der uvægerlig må komme en Socialdemokratisk domineretregering næste gang.Gid det måtte føre til en mere fremsynet jernbanepolitik.Håber at have givet lidt inspiration.MvhLars Vestergaard,