Trafikudvalget 2009-10
L 134 Bilag 18
Offentligt
845049_0001.png
845049_0002.png
845049_0003.png
Til lovforslag nr.L 134
Folketinget 2009-10
Tillægsbetænkning afgivet af Trafikudvalget den 11. maj 2010
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringstedover Køge[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. februar 2010 og var til 1. behandling den 15. marts 2010.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Udvalget afgavbetænkning den 6. maj 2010. Lovforslaget var til 2. behandling den 11. maj 2010, hvorefter det blevhenvist til fornyet behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1møde.SpørgsmålUdvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 3 spørgsmål tiltransportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Tilkendegivelse fra transportministerenTransportministeren har oplyst følgende om en aftale indgået i forligskredsen bag aftalen »Enmoderne jernbane« (regeringen (V og KF), S, DF, SF, RV og LA) med hensyn til etablering afekstra støjafskærmning langs den ny jernbane København-Ringsted i Hvidovre Kommune:For at imødekomme lokale ønsker om at reducere støjen i forbindelse med den ny jernbanespassage gennem Hvidovre har forligskredsen bag aftalen »En moderne jernbane« af 22. oktober2009 på møde den 11. maj 2010 besluttet at afsætte yderligere 16 mio. kr. til projektet til etableringaf en 3 m høj støjafskærmning på en 775 m lang strækning langs Allingvej i Hvidovre.Støjskærmen begynder, umiddelbart hvor tunnelstrækningen ophører ved stibroen ved Ulstrupvej,og går frem til Avedøre Havnevej.En støjskærm på denne strækning forventes at have en reducerende effekt på togstøjen på 1-2 dBog 2 dB på motorvejens støj. Endvidere vil skærmen kunne fungere som et visuelt værn modjernbanen, således at togene ikke længere vil kunne ses fra Allingvej og det bagvedliggendevillakvarter. Støjskærmen kan endvidere beplantes.En løsning med en smallere motorvej med færre kørespor – som har været foreslået fra flere sider– hvor den ny banes tracé er tilpasset disse forhold, vil ikke bidrage til en yderligere støjdæmpning.Det skyldes, at den strækning, hvor banen bliver ført i tunnel, er uændret. Løsningen med smalleremotorvej vurderes derfor ikke at have positive effekter, som står mål med de forventedeomkostninger på ca. 60 mio. kr.En indsnævring af motorvejen vurderes endvidere at give trafikafviklingsproblemer allerede vedde nuværende trafikmængder. Problemerne vil i sagens natur vokse i takt med stigende
2
trafikmængder. Det skal endelig bemærkes, at en løsning med indsnævring af motorvejen vil skabeendog meget store problemer for trafikafviklingen på motorvejen i anlægsperioden.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at anlæg af en ny jernbane mellem Københavnog Ringsted over Køge har store konsekvenser for de boligområder, som banen føres igennem. Deter glædeligt, at der i forligskredsen har været opbakning til at overdække en strækning i Valbysamt til at øge støjdæmpningen i Hvidovre.Dansk Folkeparti havde gerne set en løsning i Hvidovre i form af den såkaldte smallere motorvejog en overdækket løsning fra Ulstrupvej til Avedøre Havnevej, men den aftalte støjmur medbeplantning vil være et fornuftigt alternativ, da denne løsning samtidig vil reducere støjen fra dennuværende motorvej. Dansk Folkeparti vil opfordre til, at der under anlægsfasen og inden forbudgetrammen løbende er fokus på at minimere generne for borgerne, der bor langs banen.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser itillægsbetænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V)Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF)Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S)Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Pia Olsen Dyhr (SF)Jesper Petersen (SF) Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
3

Bilag 1

Oversigt over bilag vedr. L 134 efter afgivelse af betænkningBilagsnr.141516Spm.nr.117TitelFornyet udvalgsbehandlingBetænkning afgivet 6/5-10Udkast til tillægsbetænkningTitelSpm. om, hvem der har besluttet, at projekteringen af banen Ringsted-Rødby til 160 km/t til en udgift på 6-7 mia. kr. skal finansieres afFemern Bælt-projektet, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om det vil være muligt at tilrettelægge togtrafikken således, atgodstog og andre lavhastighedstog benytter strækningen København-Roskilde-Ringsted, og at højhastighedstog benytter strækningenKøbenhavn-Køge-Ringsted, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om Trafikstyrelsens bemærkninger til rapporten »Bedre baner –bedre løsninger« (side 9), til transportministeren, og ministerens svarherpå
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 134 efter afgivelse af betænkning
118
119