Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
840070_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
5. maj 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 28. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 112vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækning Køben-havn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Klaus Hækkerup (S).

Spørgsmål nr. 112:

Ved besvarelsen af førnævnte samrådsspørgsmål, anførte ministeren, at anlægaf en bane til 320 km/t også kan betyde en begrænsning af antallet af tog, derkan køres. Der ønskes en nærmere redegørelse for størrelsen af denne be-grænsning, for beregningen af den og for forudsætningerne for disse beregnin-ger.

Svar

Når hurtige og langsomme tog blandes på et jernbanespor, sænkes det mulige antaltog pr. time. Jo større forskel på hastighed, desto lavere antal tog. På baggrund afen vurdering, som dog ikke har inddraget præcise og grundige kapacitetsanalyserog modelberegninger, kan der gøres følgende betragtninger:Strækningen København-Køge-Ringsted har en kapacitet på 7 persontog og 2 gods-tog pr. retning pr. time, hvortil kommer 1-2 persontog, som kører via Køge-Næstved. Øges hastigheden for persontog til 320 km/t, øges forskellen på hurtigsteog langsomste tog med op til 2 minutter. Da ca. 3 persontog pr. time – 2 lyntogmellem landsdelene og 1 internationalt tog - vil være potentielle for egentlig højha-stighed, øges forskellen med 6 minutter på en time svarende til 10 pct. af kapacite-ten eller en reduktion på 1 person-/godstog pr. time.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt