Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
816849_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
22. marts 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 13vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækning Køben-havn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 13:

"Hvordan vil ministeren sikre, at der ikke opstår sætningsskader ved nedram-ning af spunsvægge med rambuk, når den kritiske afstand er 21 meter, mensafstanden fra tunnelvæggene/sekantpælene til boligblokkene er henholdsvis3,05 m for blok 4, hvor der er fravalgt en fjederkonstruktion, og 2 meter for detre øvrige blokke i A/B Thorvaldsminde, jf. Trafikstyrelsen."

Svar:

De i spørgsmålet nævnte afstande mellem tunnelvæg og afstand til de nye gavlepå boligblokkene henholdsvis 3,05 m til blok 4 og 2 m for de øvrige blokke kanikke genkendes, idet de nærmeste nye gavle for Blok 1 til Blok 3 i den projekte-rede løsning ligger i en afstand fra ca. 7 til 10,5 m. Trafikstyrelsen har den 23.februar 2010 informeret Andelsboligforeningen Thorvalds Minde om dette.Etablering af tunnelvægge planlægges udført med en særlig metode, hvor derbores en række huller, som efterfølgende armeres og tilstøbes på stedet. Det eren metode, som vibrationsmæssigt er skånsom for omgivelserne. Endvidere vilder under udførelsen blive ført kontrol med, at vibrationsudbredelsen ikkeoverstiger de grænser, der fastlægges af myndighederne.Før anlægsarbejderne indledes, vil bygningerne tæt på arbejdsstedet blive un-derkastet en registrering af deres tilstand af en byggesagkyndig, herunder vilder blive foretaget en gennemfotografering af eksisterende skader som f.eks.revner. Når arbejdet med tunnelen er afsluttet, vil det kunne konstateres, omeventuelle skader skyldes tunnelarbejdet, eller om de er gamle skader. Nyeskader vil blive erstattet.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt