Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
836624_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
Dok.id
J. nr.
29. april 2010
2010-85
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 43
vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækning
København-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Spørgsmål nr. 43:
"Vil ministeren ændre forslaget om linjeføring, sådan at Nybygningsløsningen
tunnellægges fra Ny Ellebjerg og til et punkt efter Avedøre Havnevej?"
Svar:
Der er i forbindelse med planlægningen af den ny bane – bl.a. under
inddragelse af erfaringer fra andre jernbaneanlæg – gennemført en lang række
undersøgelser af, hvordan det bedste og mest realiserbare anlæg udformes.
Det er på den baggrund, med den politiske aftale af 22. oktober 2009 besluttet,
at banen på det pågældende strækningsafsnit fra Ny Ellebjerg anlægges i
niveau langs med det eksisterende spor. I Valby passerer banen langs med
Kulbanevej i en ca. 700 m tunnel, og i Hvidovre kommune anlægges banen i
terræn og i åbent trug gennem den sydlige del af Vigerslevparken, dernæst
føres banen i tunnel under Vigerslev Allé, Hvidovrevej og en del af Allingvej, og
på strækningen langs Allingvej frem til Avedøre Havnevej igen i åbent trug.
Banen er således i størst muligt omfang placeret i den eksisterende
trafikkorridor og i niveau eller lidt under niveau i forhold til motorvejen på det
pågældende strækningsafsnit igennem Hvidovre kommune. På baggrund af
Trafikstyrelsens beregninger af den forventede støjudbredelse langs
strækningen etableres støjdæmpende foranstaltninger i forhold til boliger i det
omfang, at støjgrænsen på 64 dB er overskredet. Desuden etableres banen med
den nødvendige vibrationsdæmpning, der sikrer, at blivende boliger ikke
belastes af vibrationer over grænseværdierne. Jeg mener på den baggrund at
der er fundet en god løsning for banens linjeføring og jeg agter derfor ikke at
ændre forslaget om linjeføringen.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt