Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
837284_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. maj 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 77vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækning Køben-havn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 77:

”Ministeren bedes klargøre, hvorvidt anlægsmyndigheden kan gøres ansvarlig– og i givet fald i hvilket omfang – såfremt Nybygningsløsningen ikke aleneøger støjudbredelsen i et område, men også er med til at forværre denne, fordider med designet af Nybygningsløsningens anlæg evt. fjernes støjdæmpendeforanstaltninger, der afbødede virkningerne fra Holbækmotorvejen.”

Svar:

De gennemførte støjundersøgelser har vist, at bidraget fra Nybygningsløsnin-gen ikke vil øge den samlede gennemsnitlige støjbelastning tæt ved motorvejen.Nybygningsløsningen anlægges desuden ud fra et princip om, at beskyttelses-niveauet i forhold til støj som minimum skal være uændret efter anlæg af ba-nen. Dette indebærer, at såfremt et indgreb i eksisterende støjdæmpende for-anstaltninger øger de samlede støjgener vil der i forbindelse med anlægsprojek-tet ske en afhjælpning.I forbindelse med København-Ringsted projektet er der fastlagt en grænsevær-di for støj på 64 dB langs nye jernbanestrækninger. En overskridelse af dennegrænseværdi vil udløse støjdæmpning i form af opsætning af støjskærmeog/eller facadeisolering af boliger.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt