Skatteudvalget 2009-10
L 149 Bilag 13
Offentligt
828428_0001.png
828428_0002.png
828428_0003.png
828428_0004.png

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, lov om registrering af køretøjer og re-

gistreringsafgiftsloven.

(Digital kommunikation, køretøjsregistrering, forenklet tilbagebetaling af skatter og afgifter,

regler for medlemmer af Skatterådet og Landsskatteretten samt fradrag for særlige integre-

rede barnesæder i taxier) (L 149)

Til titlen

1)

Titlen affattes således:

”Forslag

til

Lov om ændring af skatteforvaltningsloven, lov om registrering af køretøjer og registrerings-

afgiftsloven.

(Digital kommunikation, køretøjsregistrering, forenklet tilbagebetaling af skatter og afgifter, reglerfor medlemmer af Skatterådet og Landsskatteretten samt fradrag for særlige integrerede barnesæ-der)”.[Lovens titel ændres som konsekvens af at afgiftslempelsen for særlige integrerede barnestole fore-slås ændret til ikke isoleret at gælde taxier]
Til § 1

2)

Efter nr. 8 indsættes som nye numre:

”01.

I§ I4, stk. 1, nr. 2,ændres ”eller et vurderingsankenævn” til: ”et vurderingsankenævn eller etmotorankenævn”.[Præcisering af kompetencefordeling]

02.

I§ 14, stk. 1, nr. 3,ændres ”eller et vurderingsankenævn” til: ”et vurderingsankenævn eller etmotorankenævn”.[Præcisering af kompetencefordeling]”
Til § 3

3)

I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 8, stk.6,affattes 1. punktum således:
”Stk.6.For nye personbiler, der inden afgiftsberigtigelse er synet og godkendt med integreredesæder, der erstatter bilens sædvanlige sæder, og som kan benyttes af såvel børn som voksne, ned-sættes den afgiftspligtige værdi med 6.000 kr. pr. integreret sæde.”[Ændringsforslaget udvider det oprindelige lovforslag således, at afgiftslempelsen for særlige inte-grerede barnestole gælder alle personbiler og herunder også privates busser]

4)

I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 8, stk.6,affattes sidste punktum således:”Sæder, for hvilke den afgiftspligtige værdi er nedsat efter 1. pkt., kan ikke med virkning for af-giften anvendes ved afgiftsberigtigelse af andre personbiler.”[Ændringsforslaget er en konsekvens af, at afgiftslempelsen for særlige integrerede barnestole fore-slås at gælde alle personbiler.]
Til § 4

5)

Istk.6ændres ”juli 2010” til: ”1. juli 2010” og ”stk. 2” til: ”§ 3, nr. 1”.[Redaktionel ændring]
BemærkningerTil nr. 1Titlen ændres som konsekvens af nr. 2, hvorefter afgiftslempelsen for særlige integrerede barnestoleudvides til alle personbiler.Til nr. 2Skatteforvaltningslovens § 14, stk. 1, indeholder regler om kompetencefordeling inden for Skatte-ministeriets område. Nr. 2 fastslår kompetencefordelingen mellem told- og skatteforvaltningen ogde øvrige told- og skattemyndigheder, og nr. 3 fastslår kompetencefordelingen mellem på den eneside ankenævnene og på den anden side Skatterådet og Landsskatteretten.Det foreslås præciseret, at motorankenævnenes kompetence er afgrænset på samme måde som skat-te- og vurderingsankenævnenes kompetence.Forslaget er alene en præcisering og indebærer således ingen ændring i forhold til gældende ret.
Til nr. 3Bestemmelsen om afgiftslempelse for særlige integrerede barnestole i taxier foreslås udvidet til allepersonbiler.Til nr. 4Værnet mod at de samme særlige barnestole ved afgiftsberigtigelse af flere nye biler omformuleressom konsekvens af nr. 2.Til nr. 5Ændringen er af redaktionel karakter.
Provenumæssige konsekvenserTil nr. 2Forslaget har ikke provenumæssige konsekvenser.
Til nr. 3 - 4Ændringsforslagene har som udgangspunkt ikke nævneværdige provenumæssige konsekvenser.Såfremt bilfabrikkerne i fremtiden i stort omfang vil markedsføre almindelige personbiler med sær-lige integrerede barnestole, der er godkendt både til gruppe I (9-18 kg), gruppe II (15-25 kg) oggruppe III (22-36 kg), på samme måde som det i dag sker med integrerede barnestole, der dækkerbørn i gruppe II (15-25 kg) og gruppe III (22-36 kg), kan ændringsforslaget indebære et væsentligtprovenutab.Viser det sig, at meromkostningerne for de særlige integrerede barnestole på et senere tidspunkt fal-der i et sådant omfang, at afgiftslempelsen medfører et væsentligt provenutab, vil regeringen frem-sætte forslag til begrænsning af afgiftslempelsen.