Skatteudvalget 2009-10
L 149 Bilag 15
Offentligt
830103_0001.png
830103_0002.png
830103_0003.png
830103_0004.png
830103_0005.png
830103_0006.png
Til lovforslag nr.L 149
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. april 2010
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, lov om registreringaf køretøjer og registreringsafgiftsloven(Digital kommunikation, køretøjsregistrering, forenklet tilbagebetaling af skatter og afgifter, reglerfor medlemmer af Skatterådet og Landsskatteretten samt fradrag for særlige integrerede barnesæderi taxier)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. marts 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 27. august 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2008-09, SAU alm. del - bilag 381.Den 28. september 2009, 8. oktober 2009, jf. folketingsåret 2008-09, SAU alm. del – bilag 7 og420, og den 4. marts 2010 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Dahl Engi-neering, Thy Erhvervsråd og Ældre Sagen. [Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser.]DeputationerEndvidere har Dahl Engineering og Thy Erhvervsråd mundtligt over for udvalget redegjort for de-res holdning til lovforslaget.
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 15 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til titlen1)Titlen affattes således:»ForslagtilLov om ændring af skatteforvaltningsloven, lov om registrering af køretøjer ogregistreringsafgiftsloven.(Digital kommunikation, køretøjsregistrering, forenklet tilbagebetaling af skatter og afgifter, reglerfor medlemmer af Skatterådet og Landsskatteretten samt fradrag for særlige integreredebarnesæder)«.[Lovens titel ændres som konsekvens af at afgiftslempelsen for særlige integrerede barnestole fore-slås ændret til ikke isoleret at gælde taxier]Til § 12)Efter nr. 8 indsættes som nye numre:»01.I§ 14, stk. 1, nr. 2,ændres »eller et vurderingsankenævn« til: »et vurderingsankenævn eller etmotorankenævn«.[Præcisering af kompetencefordeling]02.I§ 14, stk. 1, nr. 3,ændres »eller et vurderingsankenævn« til: »et vurderingsankenævn eller etmotorankenævn«.«[Præcisering af kompetencefordeling]
3
Til § 33)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 8, stk. 6,affattes 1. punktum således:»Stk. 6.For nye personbiler, der inden afgiftsberigtigelse er synet og godkendt med integreredesæder, der erstatter bilens sædvanlige sæder, og som kan benyttes af såvel børn som voksne, ned-sættes den afgiftspligtige værdi med 6.000 kr. pr. integreret sæde. «[Ændringsforslaget udvider det oprindelige lovforslag således, at afgiftslempelsen for særlige inte-grerede barnestole gælder alle personbiler og herunder også privates busser]4)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 8, stk. 6,affattes sidste punktum således:»Sæder, for hvilke den afgiftspligtige værdi er nedsat efter 1. pkt., kan ikke med virkning for af-giften anvendes ved afgiftsberigtigelse af andre personbiler.«[Ændringsforslaget er en konsekvens af, at afgiftslempelsen for særlige integrerede barnestole fore-slås at gælde alle personbiler]Til § 45)Istk. 6ændres »juli 2010« til: »1. juli 2010« og »stk. 2« til: »§ 3, nr. 1«.[Redaktionel ændring]
BemærkningerTil nr. 1Titlen ændres som konsekvens af nr. 2, hvorefter afgiftslempelsen for særlige integrerede barne-stole udvides til alle personbiler.Til nr. 2Skatteforvaltningslovens § 14, stk. 1, indeholder regler om kompetencefordeling inden for Skat-teministeriets område. Nr. 2 fastslår kompetencefordelingen mellem told- og skatteforvaltningen ogde øvrige told- og skattemyndigheder, og nr. 3 fastslår kompetencefordelingen mellem på den eneside ankenævnene og på den anden side Skatterådet og Landsskatteretten.Det foreslås præciseret, at motorankenævnenes kompetence er afgrænset på samme måde somskatte- og vurderingsankenævnenes kompetence.Forslaget er alene en præcisering og indebærer således ingen ændring i forhold til gældende ret.Til nr. 3Bestemmelsen om afgiftslempelse for særlige integrerede barnestole i taxier foreslås udvidet til al-le personbiler.Til nr. 4Værnet mod at de samme særlige barnestole anvendes ved afgiftsberigtigelse af flere nye bileromformuleres som konsekvens af nr. 2.
4
Til nr. 5Ændringen er af redaktionel karakter.Provenumæssige konsekvenserTil nr. 2Forslaget har ikke provenumæssige konsekvenser.Til nr. 3 - 4Ændringsforslagene har som udgangspunkt ikke nævneværdige provenumæssige konsekvenser.Såfremt bilfabrikkerne i fremtiden i stort omfang vil markedsføre almindelige personbiler medsærlige integrerede barnestole, der er godkendt både til gruppe I (9-18 kg), gruppe II (15-25 kg) oggruppe III (22-36 kg), på samme måde som det i dag sker med integrerede barnestole, der dækkerbørn i gruppe II (15-25 kg) og gruppe III (22-36 kg), kan ændringsforslaget indebære et væsentligtprovenutab.Viser det sig, at meromkostningerne for de særlige integrerede barnestole på et senere tidspunktfalder i et sådant omfang, at afgiftslempelsen medfører et væsentligt provenutab, vil regeringenfremsætte forslag til begrænsning af afgiftslempelsen.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 149Bilagsnr.1234567891011121314TitelHøringssvar og høringsskema, fra skatteministerenHenvendelse af 16/3-10 fra Ældre SagenRettelse af tekst i de administrative bemærkninger, fra skatteministe-renMeddelelse om høringssvar og høringsskemaUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 16/3-2010 fra ÆldreSagenOrientering om forskudsopgørelsen, fra skatteministerenHenvendelse af 29/3-10 fra Dahl Engineering1. udkast til betænkningHenvendelse af 12/4-10 fra Thy ErhvervsrådOplæg anvendt ved Skatteministeriets konference om retssikkerhedog digitaliseringÆndringsforslag til 2. behandlingSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/9 -2010 fraClaus Dahl, Dahl EngineeringOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 149Spm.nr.1TitelSpm., om det vil blive sikret, at den indberetning arbejdsgivere m.v.mindst en gang om måneden skal gennemføre med detaljerede løn-oplysninger om den enkelte ansatte, også vil blive sendt til den ansat-te, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan Folketinget sikres indflydelse på, at ministerenikke udnytter den bemyndigelse, der med lovforslaget gives til atgennemføre krav om digital kommunikation, til at pålægge ikke it-parate virksomheder og personer digital kommunikationspligt, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der ikke kan gennemføres en mere sikker konstatering af,om en meddelelse rent faktisk er nået frem, da det næppe kan beteg-nes som særligt betryggende for den potentielle/formodede modtagerat lægge afsenderens afsendelsesregistrering til grund, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt over vederlaget pr. 1. januar 2010 (i kr. og ører)for medlemmerne af Landsskatteretten, Skatterådet og de forskelligeankenævn, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt fra Finanstilsynet, der, for bankerne under et,
2
3
4
5
6
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
viser hvor stor en andel af bankernes kunder, der gennem de sidste 10år har anvendt elektronisk kommunikation (netbank og lignende), tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvor mange selvangivelser, der i 2002-2009 ersendt ud, hvor mange der er ændret i alt, og hvor mange der er ændretvia telefon, via internet og via blanketter, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvad provenutabet vil være, hvis der indføres en tilsvarendenedsættelse af registreringsafgiften for personbiler som for taxier (fri-tagelse af registreringsafgift for integrerede barnestole), til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til at udforme et ændringsforslag, så person-biler, busser m.v. i lighed med taxier fritages for registreringsafgiftfor integrerede barnestole, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om teknisk bistand til at udforme et ændringsforslag, så ministe-rens kompetence til at fastsætte regler om obligatorisk digital kom-munikation til og fra told- og skatteforvaltningen for virksomheder ogborgere først udøves efter konsultation med Folketingets Skatteud-valg, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt der vil være nogle negative konsekvenser ved atudvide afgiftsfritagelsen for integrerede barnesæder til alle afgiftsbe-lagte køretøjer, og om ministeren vil stille ændringsforslag, hvis deringen problemer er med at udvide afgiftsfritagelsen, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil garantere, at man ikke vil indføre tvungendigital kommunikation mellem SKAT og borgere, der ønsker atkommunikere på papir, f.eks. fordi de ikke er i stand til at kommuni-kere via computer og internet, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at bekræfte, at det fremover fortsat vil være muligt at få års-opgørelse og forskudsopgørelse tilsendt på papir, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om en orientering om tidsperspektivet m.v. for implementeringaf digitaliseringen af køretøjsregistreringen, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan det sikres, at de borgere, der ikkekan betjene sig digitalt, får ligeså kvalificeret sagsbehandling afSKAT som borgere, der kan betjene sig af digitale løsninger i kom-munikationen med SKAT, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at redegøre nærmere for, hvordan det er sikret, at de foreslå-ede regler om tilbagebetaling af skatter og afgifter ikke kan bruges tilskattetænkning, f.eks. ved overvæltning på andre omsætningsled, tilskatteministeren, og ministerens svar herpå