Skatteudvalget 2009-10
L 149
Offentligt
828425_0001.png
828425_0002.png
J.nr. 2009-711-0026Dato: 16. april 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 149 - Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslo-ven, lov om registrering af køretøjer og registreringsafgifts-loven.(Digital kommunikation, køretøjsregistrering, forenklet tilba-gebetaling af skatter og afgifter, regler for medlemmer afSkatterådet og Landsskatteretten samt fradrag for særlige in-tegrerede barnesæder i taxier).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 24. marts 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Peder-sen.
Troels Lund Poulsen
/ Joel Nielsen

Spørgsmål 10:

Ministeren bedes vurdere, hvorvidt der vil være nogle negative konsekvenser ved at udvideafgiftsfritagelsen for integrerede barnesæder til alle afgiftsbelagte køretøjer, således at inte-grerede barnesæder, der lever op til sikkerhedskravene beskrevet i lovforslaget, også kanafgiftsfritages i busser og biler, der alene kræver almindeligt kørekort. Såfremt ministerenssvar viser, at der ingen problemer er med at udvide afgiftsfritagelsen, vil ministeren så stilleændringsforslag herom?

Svar:

Efter det for Skatteministeriet oplyste, er de barnestole, der markedsføres i dag og som bå-de kan integreres og er godkendt som barnesæder til børn i både gruppe I (9-18 kg), gruppeII (15-25 kg) og gruppe III (22-36 kg), af en sådan størrelse, at de kun kan integreres i al-mindelige personbiler i størrelsen minibusser, og egentlige busser.Da der ikke i dag installeres særlige integrerede barnestole i nævneværdigt omfang, kan detpå denne baggrund skønnes, at provenutabet ved at udvide afgiftslempelsen til f.eks. privatebusser eller almindelige personbiler, vil være ubetydeligt, og af samme grund ikke kan an-gives konkret.I det omfang særlige barnestole af den type, der foreslås fritaget for registreringsafgift ifremtiden vil kunne integreres i mere almindelige personbiler og i den forbindelse, grundetstørre serier, kan bringes ned i pris, vil den foreslåede afgiftslempelse medføre et tab forstatskassen. Der er dog ikke noget, der tyder på, at en sådan udvikling er under vejs.På denne baggrund agter jeg til 2. behandlingen at stille et ændringsforslag, der udvider af-giftslempelsen for særlige integrerede barnestole til også at gælde almindelige personbilerog busser.Integrerede barnestole, der kun dækker børn i gruppe II (15-25 kg) og gruppe III (22-36kg), fås allerede i dag som fabriksmonteret ekstraudstyr. En afgiftsfritagelse for sådanne in-tegrerede barnesæder vil derfor være forbundet med et betydeligt tab for statskassen.Såfremt bilfabrikkerne i fremtiden i stort omfang vil markedsføre almindelige personbilermed særlige integrerede barnestole, der er godkendt både til gruppe I (9-18 kg), gruppe II(15-25 kg) og gruppe III (22-36 kg), på samme måde som det i dag sker med integreredebarnestole, der dækker børn i gruppe II (15-25 kg) og gruppe III (22-36 kg), kan ændrings-forslaget indebære et væsentligt provenutab, jf. hvordan det i sin tid gik med airbagfradra-get.Jeg har derfor bedt Skatteministeriet holde nøje opsyn med den fremtidige udvikling for såvidt angår eventuel udbredelse af og priser for særlige integrerede barnestole, der er god-kendt til børn i både gruppe I (9-18 kg), gruppe II (15-25 kg) og gruppe III (22-36 kg).Viser det sig, at meromkostningerne for de særlige integrerede barnestole på et senere tids-punkt falder i et sådant omfang, at afgiftslempelsen medfører et væsentligt provenutab, vilregeringen fremsætte forslag til begrænsning af afgiftslempelsen.
Side 2