Skatteudvalget 2009-10
L 149
Offentligt
827040_0001.png
827040_0002.png
J.nr. 2009-711-0026Dato: 15.04.2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 149 - Forslag til Lov omændring af skatteforvaltningsloven, lov om regi-strering af køretøjer og registreringsafgiftsloven. (Digital kommunikation, kø-retøjsregistrering, forenklet tilbagebetaling af skatter og afgifter, regler formedlemmer af Skatterådet og Landsskatteretten samt fradrag for særlige inte-grerede barnesæder i taxier)..Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 24. marts 2010.
Troels Lund Poulsen/ K.-H. Ludolph

Spm.:

Det foreslås i lovforslaget, at hvis modtagelsestidspunktet ikke kan fastlægges somfølge af it-problemer, it-nedbrud eller forsinkelser i nettet, skal meddelelsen anses for atvære kommet frem på det tidspunkt, hvor den blev afsendt. Det gælder både for afsendelserfra SKAT og for afsendelse fra virksomheder og borgere. Kan der ikke gennemføres en me-re sikker konstatering af, om en meddelelse rent faktisk er nået frem, da det næppe kan be-tegnes som særligt betryggende for den potentielle/formodede modtager at lægge afsende-rens afsendelsesregistrering til grund?

Svar:

Det klare udgangspunkt for, hvornår en meddelelse er kommet frem, er det tidspunkt,hvor meddelelsen kan gøres tilgængelig for SKAT, den skattepligtige eller indberetnings-pligtige. Tidspunktet svarer til det tidspunkt, der er lagt til grund ved digital kommunikati-on i retsplejen, jf. retsplejelovens § 148a, stk. 3, der blev indsat ved lov nr. 447 af 9. juni2004. Beskrivelsen i bemærkningerne til retsplejeloven om fastlæggelse af modtagelses-tidspunktetsom følge af problemer med rettens it-systemer eller andre lignende problemervedrører alene henvendelser til retten. På tilsvarende måde vedrører beskrivelsen i be-mærkningerne til L 149 alene fastlæggelse af modtagelsestidspunktet i tilfælde af it-problemer med SKATs systemer, henvendelser til SKAT. Det skal naturligvis ikke kunnekomme en skatteyder eller indberetningspligtig til skade, hvis der er problemer med SKATsit-systemer.Digitale henvendelser fra SKAT vil som hovedregel blive sendt på den måde, at SKATlægger en meddelelse eller afgørelse i Skattemappen og samtidig adviserer den skattepligti-ge eller indberetningspligtige via e-mail eller sms om, at der er en meddelelse, afgørelsee.lign. i Skattemappen. Det tidspunkt, der vil være afgørende for, hvornår meddelelsen erkommet frem, er tidspunktet for skatteyderens eller den indberetningspligtiges modtagelseaf adviseringen. Tidspunktet for SKATs afsendelse af e-mail eller sms og modtagelsen afheraf vil således normalt være næsten sammenfaldende. I tilfælde af, at Skattemappen ikkeer tilgængelig, vil der efter de konkrete omstændigheder kunne fastlægges et senere modta-gelsestidspunkt.
Side 2