Socialudvalget 2009-10
L 168 Bilag 1
Offentligt
815815_0001.png
815815_0002.png
815815_0003.png
815815_0004.png
Høringssvar i f.m. Lovforslag vedr. Servicelovens § 114
Hermed fremsendes Aalborg Kommunes Bilteams kommentarer til Lovforslag vedr. Servicelovens§ 114 (modernisering og forenkling af bilregler).Lovforslag:Ændring af Servicelovens § 114 stk. 1 og stk. 2.Kommentar:Det synes som om, der er en uoverensstemmelse mellem lovtekstens nye stk. 1, hvor der ikke erhenvist til en lånegrænse – og lovtekstens stk. 2, hvor der henvises til et evt. udvidet lån, hvis derforeligger ganske særlige forhold i forbindelse med den nedsatte funktionsevne.Det synes som om, at der i fremtiden kun er én slags lån, hvilket giver uklarhed om hvilket beløbder skal tilbagebetales, og hvordan et provenu skal anvendes ved udskiftning.
Lovforslag:Ændring af fordelingsnøgle for provenu i forbindelse med udskiftning af bil, når borgeren harforetaget merkøb.Kommentar:Det virker som en udmærket ændring for borgeren, at der bliver mulighed for en fordeling af etprovenu, opstået pga. et tidligere merkøb. Vi formoder, at det kommer til at kræve lidt mereadministration for kommunen, da en fordelingsnøgle skal laves og noteres, evt. på gældsbrevet, oggemmes i minimum 6 år eller mere, indtil en evt. udskiftning af bil søges.
Lovforslag:Mulighed for eftergivelse af gæld, når f.eks. en person har fået frakendt retten til handicapbil.Kommentar:Det vurderes at være en god ide, at se lempeligere på eftergivelse af restgæld, i forbindelse medfrakendelse af handicapbil, som følge af en funktionsnedsættelse og dermed manglendekørselsbehov, eller mulighed for benyttelse af andre kørselsordninger.Dette er der dog også mulighed for indenfor nuværende lovgivning.
Lovforslag:Afgrænsningen af målgruppen præciseres – tydeliggøres.Kommentar:Det vurderes at være godt med en præcisering af målgruppen, også i forhold til at der skal være etbetydeligt kørselsbehov, hovedsageligt dagligt.Det er dog vores erfaring, at det er sjældent, borgerne har læst lov-materialet eller de vejledninger,der medsendes et ansøgningsskema til støtte til køb af bil. Derfor vurderet en formodet nedgang iantal ansøgninger ikke at være opnåelig.
~1~
Høringssvar i f.m. Lovforslag vedr. Servicelovens § 114
Lovforslag:Afprøvning og valg af handicapbil overlades til borgeren i samarbejde med bilforhandler ellerbilopbygger.Kommentar:I dag indeholder en afgørelse en præcis beskrivelse af, hvilken bil der er fundet billigst egnet samtmed en angivelse af hvilken særlig indretning, der er nødvendig. Samt en angivelse af hvad bilenkoster, og hvad den særlige indretning koster. Kommunens terapeuter har også forholdt sig til,hvorfor billigere biler ikke har kunnet anvendes i den konkrete sag.Det fremgår af teksten, at såfremt en borger findes berettiget til en handicapbil, så modtagerborgeren en afgørelse. Vil kommunen, efter borgerens og bilopbygger/bilforhandlerens afprøvning,efterfølgende skulle lave en afgørelse nummer 2, hvor konkret bil og særlig indretning er anført ogprissat?Det er absolut ikke tilstrækkeligt, at sagsbehandleren og borgeren formulerer, hvilke krav bilenskal opfylde. Den særlige indretning, sagsbehandleren beskriver, findes ofte i flere forskelligeudformninger – skal borger og bilopbyggere/bilforhandlere i den forbindelse, selv vurdere det mesthensigtsmæssige valg ud fra borgerens funktionsniveau/sygdom. Kan borgeren se sig helt fri for, atvurdere ud fra den særlige indretnings design?Det, at borgeren medbringer sin afgørelse og en kravspecifikation af bilen, til en bilopbygger /bilforhandler, vurderes at medføre, at der vil blive afprøvet større og dyrere biler, og dermed påførekommunen øgede udgifter.Kommunen kan ikke have tillid til, at det er billigst egnet bil der er fundet, dabilopbyggere/bilforhandlere ikke har den nødvendige faglighed til at betragte bilen som ethjælpemiddel, da de er sælgere. I dag indhentes der altid 2 eller 3 tilbud, for at sikre at det erbilligst egnede der bevilges.Spørgsmålet er, om det er tænkt således, at bilopbygger / bilforhandler skal udfærdige enafprøvningsrapport, som skal sendes til kommunen sammen med pris på den særlige indretning.Derved har kommunen kun én pris at forholde sig til - og er det den billigste. Hvad gør man så,hvis kommunen ikke er enig?Den i teksten beskrevne fremgangsmåde kan ikke umiddelbart anbefales.Aalborg Kommune har meget stor erfaring i at vurdere og foretage afprøvninger samt i at indhentede nødvendige tilbud. Der er tale om en opgave, der absolut ikke kan overlades tilbilopbygger/bilforhandler, uden at kommunen får unødvendige udgifter.For at sikre at kommunen ikke få øget udgifter til større og dyrere biler, er det nødvendigt, at der ialle sager foretages en kommunal vurdering af billigst egnet bil samt hvilken særlig indretning, derer behov for, og på baggrund heraf, kan der så indhentes 2 eller 3 tilbud.Det forudses, at der efterfølgende vil indkomme en del tillægsansøgninger, når borgeren ogbilopbygger/bilforhandler har set på bil sammen, da bilopbyggere/bilforhandlere har enselvskreven interesse i salg. Dette vil kræve yderligere ressourcer til sagsbehandling, indhentning
~2~
Høringssvar i f.m. Lovforslag vedr. Servicelovens § 114
af yderligere begrundelser fra bilopbyggere/bilforhandlere, indhentning af yderligerelægedokumentation, udarbejdelse af hovedsagelig afslag mv.Sagsbehandlingstiden (tiden indtil der træffes en afgørelse) vurderes ikke at blive afkortet. Sagenskal stadig vente på, at afprøvningen bliver foretaget af borgeren og en bilopbygger/bilforhandler.Det er blot den tid, sagsbehandleren bruger på selve sagen, som måske bliver afkortet, davedkommende eller en terapeut, ikke skal være til stede ved selve afprøvningen. Dette giverselvfølgelig tid til at arbejde på andre sager.Sagsbehandlingstiden i forbindelse med ansøgning om støtte til køb af bil er meget afhængig af, atandre instanser leverer materiale til sagen. Det er bl.a. fra politi, læge og andre. Der er f.eks. fleremåneders svarfrist fra Politiet, 14 dages svarfrist på en statusattest, 6 uger på en generelhelbredsattest og 3 mdr. på en speciallægeerklæring, som ikke kan påvirkes af sagsbehandleren.
Lovforslag:Anvendelse af tro og love-erklæringer i sager om genbevilling af bil.Kommentar:Ifølge nuværende lovgivning, skal en ansøgning om udskiftning af handicapbil, som udgangspunktbetragtes som en ny ansøgning.Der kan i en 6 års periode eller længere, sagtens være sket ændringer, der gør at borgeren ikkelængere kan findes berettiget til en ny handicapbil.Funktionsniveauet kan være blevet bedre. Kørselsbehovet kan være reduceret. Evnen til at køre bilkan være ændret. Bedømmelsesgrundlaget kan være ændret f.eks. på grund af ophør med erhverveller uddannelse.I forhold til at benytte tro og loveerklæringer i forbindelse med udskiftning af biler til børn,vurderes dette ikke at blive særlig anvendeligt, idet børnenes behov jo konstant ændres gennemopvæksten også i takt med at deres handicap udvikler sig.I dag er der mange ansøgninger om udskiftning, der er helt ukomplicerede, og derfor hurtig kanafsluttes, uden der f.eks. indhentes nye lægeoplysninger, hvis funktionsniveauet har væretstationært i mange år. Men der bliver også i disse sager foretaget en afprøvning af, hvilken bil derer billigst egnet og en vurdering af den særlige indretning. Der bliver også i disse sager indhentet 2eller 3 tilbud.For at illustrere ovenstående, kan det nævnes at Aalborg Kommune i 2009 indtil nu, har frakendt14 biler i forbindelse med ansøgning om udskiftning/genbevilling. Nogle af disse afgørelser eranket og sendt til Det Sociale Nævn, der endnu ikke har truffet afgørelse.Det forslås, at det lægges ud til kommunerne at afgøre, hvilke borgere der kan underskrive en troog loveerklæring, efter en samtale med borgeren, og ikke at det lægges op til borgeren selv. Detteskyldes, at det kan skabe en negativ opfattelse hos borgeren, hvis kommunen alligevel vælger atundersøge forholdene nærmere, på trods af en tro og loveerklæring, og skal en sådan beslutning iså fald kunne ankes på dette tidspunkt i sagsbehandlingen.
~3~
Høringssvar i f.m. Lovforslag vedr. Servicelovens § 114
Lovforslag:Konkretisering i vejledningen, at bevilling af reparation af en særlig indretning i handicapbil, skalske uden unødig lang sagsbehandlingstid.Kommentar:Dette vurderes at være oplagt, at borgeren ikke skal vente unødigt på bevilling af en reparation,især hvis bilen ikke kan benyttes i mellemtiden.Det er op til hver enkelt kommune at fastsætte en svarfrist på reparation af særlig indretning.
Lovforslag:Der laves en forsøgsordning med delebiler til personer med handicap.Kommentar:Mht. forsøgsordning med delebiler, hvor et barn er anbragt på institution, lyder interessant, da dissebørn ofte er hjemme på weekend og ferier og det er meget svært for familien at få dette til atfungere efter at bilen er frakendt. Disse unge og deres familier bliver meget bundet til hjemmetsom det fungerer nu og har dermed ikke mulighed for at deltage i spontane aktiviteter.Det er på nuværende tidspunkt svært at se, hvordan en bil skal kunne deles af flere borgere der harforskellige kørselsbehov og forskellige behov for indretning i bilen. Der forudses problemer, somborgerne vil henvende sig til kommunen med, hvis der er uoverensstemmelser mellem borgerne,om hvornår de har ”ret” til at benytte bilen, hvis det er samtidigt, de ønsker at benytte den.Vi ser frem til en nærmere konkretisering af denne forsøgsordning.
Venlig hilsenBevillingschef Marianne Mortensen og Aalborg Kommunes Bilteam.Aalborg den 4. december 2009
~4~