Socialudvalget 2009-10
L 168 Bilag 1
Offentligt
815822_0001.png
815822_0002.png
815822_0003.png
København, 7. december 2009 / SO/jsk
DepartementetHolmens Kanal 221060 København KAtt: Martin Lindeblad Nielsen
Høringssvar vedr. modernisering og forenkling af bilreglerDansk Handicap Forbund havde forventet en langt større ændring af reglerne for tildelingaf støtte til køb af bil end det, der er præsenteret i det konkrete forslag.Generelt er det forbundets opfattelse, at støtte til køb af bil er en relativ billig måde at løsekørselsbehov på for mennesker med handicap. Metoden er billig, og giver samtidig enmeget høj grad af livskvalitet og mulighed for at føre en tilværelse præget af spontanitet ogfrihed. Når det er beskrevet i FN’s handicapkonventions artikel 20, at ’deltagerstaterne skallette den personlige mobilitet for personer med handicap på en måde og på et tidspunktefter deres eget valg og til en overkommelig pris’, så kan det undre, at man ikke lægger optil mere gennemgribende regelændringer i stil med det, som tidligere har været fremført ogdiskuteret med Danske Handicaporganisationer.Der vil efter forbundets opfattelse fortsat være store problemer med bilreglerne påfølgende områder:At der reelt er meget begrænset indflydelse på, hvilken bil man bevilges. Der er ikke lagtop til, at borgerne kan råde over et standardbeløb, som det har været forslået af DanskeHandicaporganisationer.At man fortsat ikke bevilges den bedst egnede bil, men derimod den billigst egnede.At biler bevilget på et trivselsgrundlag bliver sværere at få. Dette er en voldsom forringelseaf livskvaliteten for mange borgere, selvom udgiften til bil for kommunerne er relativtbeskeden.At familier til børn med handicap anbragt uden for hjemmet fortsat frakendes bilen. I dettetilfælde bør der være en opdeling af boform og kørselsbehov.At sagsbehandlingstiden formentlig fortsat vil være lang, idet det fortsat ikke har nogenkonsekvenser for kommunerne at trække sagerne i langdrag, og fordi kommunerne ikkehar interesse i at speede sagsbehandlingstiden op, da bevillinger koste dem penge.Der er absolut nødvendigt, at der udarbejdes vejledningsmateriale, som er så klartformuleret, at kommunerne reelt ændrer på deres praksis. Erfaringen viser, at der skalmeget klare formuleringer til, hvis der skal ændres på praksis.
Det nævnes i bemærkningerne, at regelforenklingen skal frigøre økonomiske midler, somkan bruges på andre borgernære områder. Forbundet er bekymret for, om dette er endirekte opfordring til besparelse eller omfordeling af midler fra området.
Konkrete bemærkningerFordelingsnøglenIfølge bemærkningerne til lovforslaget skal der indføres en fordelingsnøgle, som sikrer, atborgeren kan anvende den del af provenuet, som borgeren selv har lagt. Dette initiativ ervi positiv overfor.
Eftergivelse af gældDet er efter forbundets opfattelse indlysende, at restgæld, hvis en bil frakendes, SKALeftergives.
Præcisering af personkredsenForbundet er meget bekymret for formuleringen om, at der skal kunne udvises et dagligtkørselsbehov. Det er et faktum, at de fleste mennesker med handicap har gode og dårligedage, og at mange har et stort kørselsbehov, selvom det ikke er på daglig basis. Denneformulering vil i nogle kommuner kunne anvendes til at indskrænke personkredsen ialvorlig grad. Denne formulering skal derfor fjernes.
Afprøvning af bil overlades til borgerenDet er positivt, at borgeren får større indflydelse på afprøvning og valg af bil. Det er dogmeget vigtigt at understrege, at kommunen skal stå til rådighed med rådgivning ogvejledning. Det kan ikke alene overlades til borgeren at tage stilling til faglige spørgsmålom særlige indretninger, men borgeren skal ikke kunne presses til at sige ja til en bil, somefter borgerens opfattelse ikke er egnet.Forbundet mener, det er afgørende, at borgeren sikres ret til ændring af bilen påkommunens regning, hvis det viser sig, at bilen ikke fungerer efter hensigten.
Forenklede sagsbehandlingsprocedurerForbundet er positivt indstillet over for dette forslag. Genbevillinger hos personer, hvisforhold ikke har ændret sig, bør være en ekspeditionssag. I den forbindelse er detafgørende, at borgeren modtager meget tydelig information om, hvad konsekvenserne er,såfremt man har tilbageholdt oplysninger i den forbindelse.
2
ReparationDet anføres, at reparation af særlige indretninger skal ske uden unødig langsagsbehandlingstid. En sådan formulering vil efter forbundets opfattelse ikke have nogeneffekt. Det skal sikres gennem klare formuleringer, at borgerens transport SKAL dækkes afkommunen, så længe bilen er på værksted, og generelt tror vi ikke på, atsagsbehandlingstiden bliver væsentligt afkortet – medmindre det har konsekvenser forkommunerne, hvis de trækker sagerne i langdrag.
DelebilerGenerelt ser vi problemer med dette forsøg. Der er meget få personer, som vil have gavnaf en delebilsordning, idet de fleste har brug for særlige indretninger, samt at deres bil kanparkeres helt tæt ved indgangsdøren i boligen.I praksis er forbundet bekymret for, om dette vil føre til en opdeling i et A og et B hold, hvorkun borgere med erhvervsarbejde, uddannelse og forældreansvar er berettiget til bil,medens øvrige borgere er henvist til delebilsordninger, hvis fleksibilitet vi kan tvivle på.
Med venlig hilsen
Susanne OlsenLandsformand
3