Socialudvalget 2009-10
L 168 Bilag 6
Offentligt
845070_0001.png
845070_0002.png
845070_0003.png
845070_0004.png
Til lovforslag nr.L 168
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Socialudvalget den 11. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om social service(Forbedring og forenkling af regler om støtte til køb af bil)[af socialministeren (Benedikte Kiær)]
1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. marts 2010 og var til 1. behandling den 8. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og socialministeren sendteden 24. november 2009 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 68. Den 17. marts 2010 sendtesocialministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 15 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.2. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget finder, atlovforslaget er den rigtige vej i forhold til at skabe langt bedre muligheder for, at handicappede kanerhverve en bil. V, DF og KF glæder sig også over forsøgsordningen med delebiler, idet det bl.a.kan tilgodese de forældre, der har et handicappet barn på en institution. V, DF og KF ønsker desu-den at se nærmere på borgernes adgang til at købe brugte biler og noterer sig i den forbindelse, atSocialministeriet har lovet at undersøge mulighederne herfor. I undersøgelsen skal der bl.a. tagesstilling til, hvem der bærer risikoen ved køb af en brugt bil, hvis bilen ikke kan holde låneperiodenud og derfor må udskiftes før tid.Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har gennem flere år presset på for at få æn-dret reglerne på området. Det er uholdbart med de lange ventetider, der er på at få bevilget tilskudtil en bil. Der er ekstreme sagsbehandlingstider. Der er historier om handicappede, der skal igennemhele systemet forfra, når der sker en større skade på deres bil, og meget andet.Det er jo ikke, fordi der er tale om en hel masse biler, der kører rundt i landet. I 2008 blev der til-delt lidt over 2.200 biler, hvilket svarer til 22 biler pr. kommune. I alt kører der 20.000 biler rundt
2
efter den her lov. Det burde være en overkommelig opgave for kommunerne, og det burde væremuligt at sikre en bedre og hurtigere afklaring for borgerne.Socialdemokratiet anerkender, at nogle af de problemer, der har været, bliver løst med lovforsla-get. Der er lagt op til en forenkling af reglerne, når der er tale om genbevilling. Det er også godt, atder sker en præcisering af reglerne for forbedring af bilen. Vi er også tilfredse med den præcisering,der er kommet vedrørende målgruppen, nemlig at kriterierne for, hvornår man kan få støtte til købaf bil, fastholdes, så det stadig gælder, at hvis man har aktiviteter uden for hjemmet i et omfang, dersvarer til, hvad der er sædvanligt for en jævnaldrende person, som ikke har handicap, så kan man fåstøtte til køb af bil.Socialdemokratiet savner dog flere elementer i lovforslaget. Vi havde gerne set, at forslaget frahandicaporganisationerne om at tildele et standardbeløb var blevet vurderet mere grundigt. Vi hav-de også gerne set, at der var nogle hensigtserklæringer om miljørigtige biler. Det er stadig væk me-get energitunge biler, der bliver købt, og det ændres der heller ikke ved med det her lovforslag.Socialdemokratiet mener, at der bør være præcise mål for sagsbehandlingstiderne. Det er fuld-stændig urimeligt, at sagerne bliver trukket i langdrag, og derfor havde det været godt, hvis derhavde været et mål om, at der maksimalt må gå 2 måneder, fra man har sendt en ansøgning, til derer truffet en afgørelse. Socialdemokratiet har derfor henstillet til ministeren, at der kommer en me-get hurtig opfølgning.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Ellen Trane Nørby (V) Erling Bonnesen (V)nfmd.Peter Madsen (V) Sophie Løhde (V)Martin Henriksen (DF)fmd.Tina Petersen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Vivi Kier (KF)Tom Behnke (KF) Mette Frederiksen (S) Orla Hav (S) Julie Skovsby (S) Lise von Seelen (S)Özlem Sara Cekic (SF) Astrid Krag (SF) Anne Marie Geisler Andersen (RV) Line Barfod (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
3

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 168Bilagsnr.1234Spm.nr.1TitelHøringssvar og høringsnotat, fra socialministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 168TitelSpm. om, hvad konsekvenserne vil være ved at ændre reglerne vedrø-rende støtte til at købe bil således, at der ikke vil kunne fratages bor-geren støtte inden for bevillingsperioden, til socialministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om ministeren er enig i, at det bør være relativt uproblematiskog hurtigt at sagsbehandle en ansøgning om støtte til at købe bil, såsnart det er konstateret, om personen hører til målgruppen eller ej, tilsocialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange ansøgninger om støtte til at købe bil efter lovom social service der ville kunne sagsbehandles forenklet, hvis der eren fast udmåling af det økonomiske beløb, til socialministeren, ogministerens svar herpåSpm., om det kan opleves som en administrativ lettelse for ansøgeren,hvis støtten til at købe bil efter lov om social service i hovedparten afansøgningerne kan udbetales som et fast beløb, der er uafhængigt afvalg af bil, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at et fast beløb udbetalt i støtteikke nødvendigvis behøver at medføre en væsentlig forøgelse af ud-gifterne for det offentlige, til socialministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorvidt ansøgeren kan betragte det som grænseoverskri-dende i forhold til personlig integritet, at bilforhandleren m.fl. skalspille en central rolle i forbindelse med kommunikationen med kom-munen, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at de nuværende og de foreslåederegler ikke sikrer, at en person, der opnår støtte til at købe en stor bil,altid opnår mulighed for at købe en bil, hvor der primært ses på omden er egnet, og om den lever op til nutidens og fremtidens klimakrav,til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at mange kassebiler ikke lever optil nutidens eller fremtidens krav om at forbedre klimaet, til socialmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om det er hensigtsmæssigt, at kassebiler tilsyneladende oftebevilges alene med den begrundelse, at de på grund af afgiftsfritagel-se bliver et billigere alternativ end biler uden mulighed for afgiftsfri-
2
3
4
5
6
7
8
9
4
10
11
12
13
14
15
tagelse, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget sikrer større fleksibilitet, og hvad detbetyder for den enkelte borger og for pårørende, når deres handicap-pede barn/ægtefælle kommer på en institution, til socialministeren, ogministerens svar herpåSpm., om pårørende vil kunne bevare retten til den pågældende bil,når deres handicappede barn/ægtefælle kommer på en institution forat bo fast, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der er gældende regler og om lovforslaget indeholder reglerfor, hvor meget kørsel der skal være, for at pårørende kan bevare ret-ten til den pågældende bil, til socialministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren vil være indstillet på at indføre en forsøgsord-ning med hjemmel i den almindelige forsøgsbestemmelse i servicelo-vens § 184, således at der kan igangsættes forsøg med, at borgere, derbevilges støtte til køb af handicapbil, får mulighed for at vælge meremiljøvenlige biler, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at bor-gere, der bevilges støtte til køb af handicapbil, kan få udbetalt et stan-dardbeløb til købet, til socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der gør det muligt atigangsætte en forsøgsordning med støtte til miljøvenlige biler for deborgere, der er berettiget til støtte til køb af handicapbil m.v., til soci-alministeren, og ministerens svar herpå