Socialudvalget 2009-10
L 168
Offentligt
840317_0001.png
840317_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 6. maj 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MLN/ J.nr. 2010-1574
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. april følgerhermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 13 (ad L 168).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 13:”Vil ministeren være indstillet på at indføre en forsøgsordning med hjemmel iden almindelige forsøgsbestemmelse i servicelovens § 184, således at derkan igangsættes forsøg med at borgere, der bevilges støtte til køb af handi-capbil, får mulighed for at vælge mere miljøvenlige biler end tilfældet er idag, og hvis forsøgsordningen ikke kan gennemføres med hjemmel i ser-vicelovens § 184, bedes ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde etændringsforslag, der giver mulighed for at gennemføre forsøgsordningen, ogsamtidig gøre rede for sin holdning til forsøgsordningen?
Svar:Socialministeriet kan oplyse, at en borger, der har fået bevilget en handicap-bil, allerede efter de gældende regler har mulighed for at købe en anden ogmere miljøvenlig bil, mod selv at betale de eventuelle merudgifter, der erforbundet med dette bil-valg. Dette er dog under forudsætning af, at bilensamtidig er egnet set i forhold til borgerens behov.Omlægningen af registreringsafgiften i 2007 betød desuden et gradueretnedslag i registreringsafgiften for alle biler med et lavt brændstofforbrug, ogomvendt et gradueret tillæg til registreringsafgiften for biler med et højtbrændstofforbrug. Formålet med ændringen har været at fremme de brænd-stoføkonomiske biler. Disse ændringer betyder, at en miljøvenlig bil, alt an-det lige, vil være billigere i anskaffelsespris, end en ikke-miljøvenlig bil, og enkommune vil derfor være forpligtet til at vælge dette køretøj, under forud-sætning af, at den konkrete bil samtidig er egnet set i forhold til den enkelteborgers behov.
2
Det skal dog bemærkes, at der er mulighed for fuld fritagelse for registre-ringsafgift ved bevilling af kassebiler med plads til 10 sæder, hvis ansøgerener kørestolsbruger. Forudsætningen for denne fritagelse er, at ansøgerensom følge af sit handicap har behov for en større bil. Da bilen skal opfyldeborgerens behov, er det bilens rummelighed (fx plads til kørestol og andrehjælpemidler), frem for miljøhensyn (brændstoføkonomi), som er afgørendefor, hvilken bil der er egnet, og dermed for valget af den billigst egnede bil.Socialministeriet mener på denne baggrund ikke, at der er behov for at ind-føre en forsøgsordning, men såfremt en kommune måtte ansøge om enforsøgsordning efter § 184, vil der blive taget konkret stilling til denne an-søgning.I det omfang en eventuel forsøgsordning måtte vedrøre de generelle afgifterpå anskaffelse af bil, ligger spørgsmålene uden for Socialministeriets lovgiv-ning.
Benedikte Kiær/Karin Ingemann