Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
832942_0001.png
832942_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. april 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
EJB/ J.nr. 2010-795
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 34 (L169).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 34:”Mener ministeren, det er retssikkerhedsmæssigt forsvarligt, at borgeren erafhængig af serviceniveauet i to forskellige kommuner, når borgeren kun harstemmeret i den ene?”
Svar:Efter § 1 i lov om kommunale og regionale valg er valgret til kommunalbesty-relsen bl.a. betinget af, at borgeren har fast bopæl i kommunen. Personer,der efter reglerne i lov om Det Centrale Personregister opfylder betingelser-ne for at være tilmeldt folkeregistret i kommunen, anses efter bestemmelsenfor at have fast bopæl i kommunen.En person, der har bopæl i et socialt botilbud, vil således, uanset om denpågældende har fået ophold i botilbuddet efter medvirken fra en tidligereopholdskommune, have valgret til kommunalbestyrelsen i den kommune,hvor den pågældende har sin bopæl.Dette ændres ikke ved L 169. Borgeren vil fortsat have valgret til kommunal-bestyrelsen i den kommune, hvor borgeren bor, og på den måde med sinstemme kunne udøve demokratisk indflydelse på alle forhold, der hører un-der kommunalbestyrelsens kompetence.L 169 indebærer, at den oprindelige opholdskommune bliver handlekommu-ne for de omfattede borgere i relation til indsatser efter serviceloven, og athjælpen efter serviceloven fremadrettet vil skulle ydes efter denne kommu-nes serviceniveau.
2
Med hensyn til ydelser i relation til anden social og beskæftigelsesmæssiglovgivning vil den aktuelle opholdskommune som hidtil være handlekommu-ne, lige som det vil være denne kommune, borgeren vil skulle forholde sig til,med hensyn til alle andre kommunale spørgsmål som f. eks. kommuneskat,vejforhold, og undervisning.Borgeren vil som hidtil have valgret til kommunalbestyrelsen i sin bopæls-kommune og have demokratisk indflydelse på alle forhold under kommunal-bestyrelsens kompetence, mens borgeren ikke vil have indflydelse på sam-mensætningen af kommunalbestyrelsen i den oprindelige opholdskommune,dvs. borgeren har ikke indflydelse på sammensætningen af den kommunal-bestyrelse, der fastsætter det serviceniveau, som gælder for hjælp til borge-ren efter serviceloven.L 169 ændrer imidlertid ikke på borgernes rettigheder efter serviceloven.Den oprindelige opholdskommune, der viderefører eller overtager handle-pligten over for en borger i relation til hjælp efter serviceloven, skal admini-strere hjælpen efter de regler, der også gælder i dag.Hjælpen ydes ud fra den oprindelige opholdskommunes serviceniveau.Kommunen skal således yde hjælp i samme omfang til de borgere, denovertager handlepligten for, som til de borgere, der bor i kommunen. Borge-ren vil endvidere kunne klage til det sociale nævn over afgørelserne efterserviceloven.Retssikkerheden i forhold til den enkelte borger er på den måde tilgodeset.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen