Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
833152_0001.png
833152_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. april 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JUB/ J.nr. 2010-795
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 74 (L169).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr.

74

:
Ministeren bedes oplyse, hvem der skal være koordinerende sagsbehand-ler: En sagsbehandler, der ikke kender opholdskommunen og derfor ikkekan tale med om aktivitets- og samværstilbud efter servicelovens § 104 ellerbeskyttet beskæftigelse efter § 103, som ikke kender klubtilbud i opholds-kommunen eller hvem der laver frivilligt arbejde og som ikke kender præster,klubber eller de lokale frivillige, som måske kunne være til gavn for borge-ren?”
Svar:Spørgsmålet vedrører primært kommunalbestyrelsens myndighedsudøvelse,herunder spørgsmålet om hvem der skal afgøre, om en person har ret til enbestemt hjælp, eller om der skal ske ændringer i en bevilget hjælp.I de tilfælde, hvor en persons oprindelige kommune fortsat skal være hand-lekommune, vil det være kommunalbestyrelsen i den oprindelige opholds-kommune, der fortsat har myndighedsansvaret, og skal afgøre, om en per-son har ret til en bestemt hjælp, eller om der skal ske ændringer i en bevilgethjælp, f.eks. om hjælpen skal øges, reduceres eller ophøre. Det indebærer,at kommunalbestyrelsen i den oprindelige kommune skal træffe afgørelseom tildeling af f.eks. aktivitets- og samværstilbud efter servicelovens § 104eller beskyttet beskæftigelse efter servicelovens § 103.Med lovforslaget ændres der ikke på reglen i retssikkerhedslovens § 5,hvorefter kommunalbestyrelsen skal anlægge en helhedsvurdering og be-handle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder,der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning. Kommunalbestyrel-
2
sen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges hjælp hos enanden myndighed eller efter anden lovgivning. KL har tilkendegivet, at KL vilbistå kommunerne med at fremme helhedsbetragtninger over for borgerneog rådgive kommunerne om at have opmærksomhed på dette.Når kommunalbestyrelsen træffer afgørelse efter f.eks. servicelovens § 103,§ 104, § 107 og § 108, skal afgørelsen ifølge lovens § 3, stk. 2, indeholdeoplysninger om beslutninger om den konkrete indsats, som iværksættes, ogformålet hermed. Beslutninger om væsentlige ændringer af den konkreteindsats kan indbringes for de sociale nævn.Det følger endvidere af retssikkerhedslovens § 4, at borgeren skal havemulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag, og at kommunalbe-styrelsen skal behandle sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnyt-te denne mulighed.Den landsdækkende Tilbudsportal er et nyttigt værktøj for kommunalbesty-relsen i forbindelse med visitation af borgeren til forskellige indsatser efterserviceloven, herunder også i forbindelse med kommunalbestyrelsens visita-tion til tilbud, der er beliggende i andre kommuner end borgerens oprindeligeopholdskommune. Når det handler om f.eks. beskyttet beskæftigelse efterservicelovens § 103 og aktivitets- og samværstilbud efter servicelovens §104, kan kun tilbud, som er registreret i Tilbudsportalen, indgå i kommunensforsyning.Det skal tilføjes, at den daglige tilværelse i botilbud efter serviceloven ogherunder relevante aktiviteter i nærmiljøet uændret tilrettelægges i samspilmellem borgeren og bostedet. Det vil i den forbindelse være naturligt athjælpe borgeren med at komme i forbindelse med frivillige, klubber m.v.,som kunne være til gavn for borgeren.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen