Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
838717_0001.png
838717_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 4. maj 2010
E-mail [email protected]
EJB/ J.nr. 2010-795
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 90 (L169).
Spørgsmål nr. 90:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. april 2010 fra Hjerne-skadeforeningen, jf. L 169 bilag 11.”
Svar:Hjerneskadeforeningen tager i sin henvendelse afstand fra den virkning,lovforslaget får for de berørte borgere.Herunder kritiserer foreningen navnlig, at disse borgere ikke med deresstemme til kommunalvalg vil kunne få indflydelse på sammensætningen afkommunalbestyrelsen i den kommune, der efter forslaget bliver deres hand-lekommune efter serviceloven. Hjerneskadeforeningen finder, at borgernehermed fratages grundlæggende demokratiske rettigheder. Foreningen an-ser på den baggrund forslaget for at være i uoverensstemmelse med FN´skonvention om rettigheder for personer med handicap.Herudover anføres, at forslaget vil synliggøre, at der er forskelle i de kom-munale serviceniveauer. Det nævnes i den forbindelse, at personer i sammebotilbud vil modtage hjælp efter forskellige serviceniveauer, hvis de oprinde-lig er visiteret til botilbuddet fra forskellige kommuner.Endelig udtrykker Hjerneskadeforeningen bekymring for det kommunalesamarbejde og retssikkerhedsmæssige og administrative aspekter af lovfors-laget.Som anført i besvarelsen af spørgsmål 34 vil en person, der har bopæl i etsocialt botilbud, uanset om den pågældende har fået ophold i botilbuddet
2
efter medvirken fra en tidligere opholdskommune, have valgret til kommu-nalbestyrelsen i den kommune, hvor den pågældende har sin bopæl.Dette ændres ikke ved L 169. Borgeren vil fortsat have valgret til kommunal-bestyrelsen i den kommune, hvor borgeren bor, og på den måde med sinstemme kunne udøve demokratisk indflydelse på alle forhold, der hører un-der kommunalbestyrelsens kompetence, som kommuneskat, vejforhold,undervisning og kulturelle tilbud.Selv om borgerne ikke har kommunal valgret til kommunalbestyrelsen i denoprindelige opholdskommune, der efter lovforslaget fastsætter det serviceni-veau for hjælp efter serviceloven, der vil gælde for dem, fratages de såledesikke retten til at udøve deres demokratiske rettigheder.Den foreslåede ordning vurderes på den baggrund at være forenelig medFN´s handicapkonvention.For så vidt angår Hjerneskadeforeningens øvrige synspunkter kan henvisestil besvarelsen af spørgsmål 1. Det skal herunder bemærkes, at det ogsåefter de gældende regler forudsættes, at tildeling af hjælp efter servicelovensker på baggrund af en konkret individuel vurdering, og at handleplaner erindividuelle.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen