Trafikudvalget 2009-10
L 170
Offentligt
836200_0001.png
836200_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
29. april 20102010-486
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 13vedrørende L 170 – Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om of-fentlige veje og om ophævelse af lov om veteranbaner, som jeg hermed skal be-svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål 13:

"Ministeren bedes præcisere, gerne med eksempler, hvilke relativt enkleforhold, der ikke er kritiske for sikkerheden, som vil blive undtaget frasikkerhedsmæssig godkendelse."

Svar:

Trafikstyrelsen har oplyst, at udgangspunktet for, at visse forhold kan undtagesfra sikkerhedsmæssig godkendelse er, at virksomhedernes eget sikkerhedsle-delsessystem beskriver, hvordan de aktivt håndterer alle tænkelige sikkerheds-forhold.Forhold, der direkte kan lede til store jernbaneulykker (kollision, afsporing,storbrand), og som ikke tidligere er godkendt, kan ikke undtages. Således er detkonsekvenserne snarere end størrelsen af forholdene, der er afgørende for, omde kan undtages fra sikkerhedsmæssig godkendelse. Forhold, der er undtagetfra sikkerhedsmæssig godkendelse, skal fortsat være genstand for det løbendetilsyn med virksomhederne, der til enhver tid skal kunne dokumentere, hvor-dan de bl.a. håndterer de forhold, der er undtaget fra sikkerhedsmæssig god-kendelse.Trafikstyrelsen vil som sikkerhedsmyndighed foretage en konkret risikoanalyseforud for identificering af de forhold, der ønskes undtaget fra sikkerhedsmæs-sig godkendelse. På nuværende tidspunkt er følgende eksempler identificeretsom forventede undtagelser:Prøvekørsler af tog uden passagerer – under visse betingelser, bl.a. atdet er dokumenteret over for sikkerhedsmyndigheden, at toget altidkan bringes til standsning.Rangerspor og tilhørende infrastruktur – under visse betingelser, bl.a.at det er dokumenteret, at tog ikke kan rulle ud i åbent spor. Dette lig-
ger som et naturligt næste skridt i forhold til nuværende lovgivning,som fritager firmaspor fra godkendelse.Mindre ændringer/forbedringer i forhold til godkendt projektgrundlag,udført under det konkrete anlægsarbejde. Der er ofte detaljer, hvor denoptimale løsning først viser sig under projektudførelsen. Hvis ikke derskabes en ramme for fleksibilitet i udførelsens detaljer, bliver projektetudført efter den godkendte skitse, selv om der findes mere optimaleløsninger. En fornyet godkendelsesproces under selve udførelsen er ty-pisk ikke praktisk mulig.Typegodkendte komponenter fra EU i kendte konstellationer til kendteformål, f.eks. typegodkendte skinner på kendte sveller til en given ha-stighed og aksellast. Sådanne konstellationer er allerede godkendt ogefterprøvet sikkerhedsmæssigt andetsteds. Derfor er en dansk sikker-hedsgodkendelse overflødig.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt