Trafikudvalget 2009-10
L 170
Offentligt
836243_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
29. april 20102010-486
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 6 ved-rørende L 170 – Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om offent-lige veje og om ophævelse af lov om veteranbaner, som jeg hermed skal besva-re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 6:

"Ministeren bedes gøre rede for fordele/ulemper ved at lade Jernbanenævnet fåen så tæt tilknytning til Trafikstyrelsen, hvad angår kontorfaciliteter og perso-nale, som lovforslaget lægger op til."

Svar:

Med de nye opgaver, som Jernbanenævnet skal varetage, er det vigtigt, at detssekretariat kan opnå et solidt branchekendskab. Det er en fordel for sekretaria-tet, at det får en let og naturlig adgang til det jernbanefaglige miljø, der findes iTrafikstyrelsen. En anden fordel er, at det er nemmere at tiltrække kvalificeretarbejdskraft, når sekretariatsarbejdet ikke skal foregå isoleret fra relevante fag-lige fællesskaber.Jeg vil imidlertid gerne understrege, at Jernbanenævnet er uafhængigt, også afTrafikstyrelsen. Nævnet er ikke underlagt transportministerens instruktion ogsekretariatets medarbejdere refererer alene til nævnets formand. Dette er medtil at sikre, at Jernbanenævnet kan have fysisk adresse i Trafikstyrelsen og sam-tidig være uafhængigt. Sekretariatet og nævnet får således også sine egne IT- ogjournaliseringssystemer, egne sagsgange, egen hjemmeside og egne kontorer.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt