Retsudvalget 2009-10
L 184 Bilag 1
Offentligt
818090_0001.png
818090_0002.png
818090_0003.png
818090_0004.png
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. marts 2010Strafferetskontoret2010-733-0057LBI40715

KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

vedrørende

Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf

m.v.

(Udvidelse af ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen un-der intensiv overvågning og kontrol)(L 184)

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Den 26. februar 2010 sendte Justitsministeriet et udkast til forslag til lovom ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningenvedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågningog kontrol) i høring.Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og or-ganisationer:Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-foreningen, Rigsadvokaten, Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspo-litiet, Politiforbundet i Danmark, Direktoratet for Kriminalforsorgen,Foreningen af Fængselsinspektører og Vicefængselsinspektører, Krimi-nalforsorgsforeningen, Dansk Fængselsforbund, HK-Landsklubben forKriminalforsorgen, Dansk Socialrådgiverforening, Landsklubben af soci-alrådgivere ansat i Kriminalforsorgen, Advokatrådet, Danske Advokater,Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for Menneskerettigheder,Retssikkerhedsfonden, Dansk Retspolitisk Forening og KriminalpolitiskForening (KRIM).Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder ogorganisationer:
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Politiforbundet i Dan-mark, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af Fængselsinspek-tører og Vicefængselsinspektører, Kriminalforsorgen Syd- og Sønderjyl-land, Dansk Fængselsforbund, HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen,Dansk Socialrådgiverforening, Advokatrådet, Landsforeningen af For-svarsadvokater og Institut for Menneskerettigheder.Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anførtmed kursiv.

2. Høringssvarene

Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige by-

retter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Politiforbun-

det i Danmark, Foreningen af Fængselsinspektører og Vicefængsels-

inspektører, Kriminalforsorgen Syd- og Sønderjylland, HK Lands-

klubben for Kriminalforsorgen, Advokatrådet og Institut for Men-

neskerettigheder

har ingen bemærkninger til lovforslaget.

Direktoratet for Kriminalforsorgen

støtter den foreslåede udvidelse affodlænkeordningen.

Landsforeningen af Forsvarsadvokater

kan tiltræde den foreslåedeudvidelse af fodlænkeordningen. Bestyrelsen bemærker dog samtidig, atlovforslaget er udtryk for, at Justitsministeriet mangler en sammenhæn-gende kriminalpolitik, idet udvidelsen af fodlænkeordning er en ”hovsa-løsning” på det problem, at strafskærpelser på en lang række områder ogudvidelse af området for varetægtsfængsling har medført pladsmangel iarresthuse og fængsler.Bestyrelsen peger endvidere på, at det må være en forudsætning, at udvi-delsen ikke gør indgreb i domstolenes hidtidige praksis med at idømmebetinget straf, herunder samfundstjeneste, særligt henset til samfundstje-nestes specialpræventive effekt og bredere anvendelsesområde.Det er ikke hensigten, at den foreslåede udvidelse af fodlænkeordningenskal ændre domstolenes praksis for idømmelse af betinget fængselsstraf,herunder med vilkår om samfundstjeneste.2

Fængselsforbundet

anfører, at udvidelsen af fodlænkeordningen vilmedføre et øget antal klienter, der søger om afsoning på bopælen, og for-bundet forudsætter i den forbindelse, at udvidelsen vil blive finansieretved nedlæggelse af fængselspladser. Fængselsforbundet bemærker vide-re, at ordningen i dag er meget hårdt presset med hensyn til arbejds-mængde. Visse af kriminalforsorgens fodlænkeafdelinger har således etbelæg på op til 135 pct. Forbundet peger videre på, at sagsbehandlingen iforbindelse med afsoning med elektronisk fodlænke er kompleks. Medden foreslåede udvidelse vil en stor del af sagerne endvidere være omfat-tet af reglerne for prøveløsladelse samt udarbejdelse af handleplaner.Mange af de personer, der søger om afsoning på bopælen, har betydeligemisbrugsproblemer eller psykiske problemer mv., som det tager lang tidat afdække. Med udvidelsen af ordningen vil denne persongruppe vokse.Det kræver store ressourcer at få personer fra denne gruppe til at gen-nemføre afsoning med elektronisk fodlænke – ofte ved, at man ser min-dre restriktivt på overtrædelser af det fastlagte skema.Fængselsforbundet anfører endvidere, at udvidelsen af fodlænkeordnin-gen vil betyde, at ordningen kommer til at rumme flere ”tunge” afsonere,og det vil efter forbundets vurdering medføre flere vilkårsovertrædelser.Det vil belaste kapaciteten i arresthusene, der i forvejen er overbelagte.Forbundet peger i den forbindelse på, at overførsel direkte til et fængsel ifodlænkeafdelingernes dækningsområde vil kunne hjælpe arresthusene.Endelig bemærker forbundet, at det er uhensigtsmæssigt, at personer medtilknytning til kriminelle grupper, rocker- og bandemiljø, der i et fængselville være blevet placeret i en særlig afdeling for negativt stærke indsatte,kan afsone på bopælen.

Dansk Socialrådgiverforening

anfører, at foreningen generelt er positivover for fodlænkeordningen, da der ikke hersker tvivl om, at jo længereman kan holde kriminelle ude fra fængslerne, så de kan varetage et ar-bejde mv., des bedre er det for dem og samfundet som helhed. Forenin-gen anfører samtidig, at man ikke kan forvente, at kriminalforsorgen kanafholde udgifterne inden for den ramme, der allerede er tildelt. I den for-bindelse anfører foreningen bl.a., at den nye målgruppe, jf. udvidelsen afordningen til personer, der afsoner op til 5 måneders fængsel, alt andetlige vil være ”tungere” og kræve mere forsorgsmæssigt og administrativtarbejde. Foreningen opfordrer derfor til, at der afsættes de fornødne res-sourcer til at implementere udvidelsen af fodlænkeordningen.3
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er formålet med denforeslåede udvidelse af fodlænkeordningen bl.a. at frigøre fængselsplad-ser. Lovforslaget forventes at medføre, at kriminalforsorgens nuværendefodlænkeordning skal udvides med i alt 60 pladser. Kriminalforsorgentilføres på den baggrund i alt 10 mio. kr. til indkøb af udstyr og øgedepersonaleudgifter i 2010. Justitsministeriet er i den forbindelse opmærk-som på, at den foreslåede udvidelse af fodlænkeordningen vil medførevisse administrative konsekvenser for kriminalforsorgen i forbindelsemed administration og undersøgelse af de dømtes forhold og egnethed tilat indgå i ordningen samt tilsyns- og kontrolforanstaltninger.Hvad angår overførsel af fodlænkeafsonere til arresthuse bemærkes, atdet følger af straffuldbyrdelseslovens § 78 F, at hvis en tilladelse til afso-ning på bopælen med elektronisk fodlænke tilbagekaldes, skal den på-gældende overføres til fængsel eller arresthus til afsoning af reststraffen.Kriminalforsorgen forestår den praktiske administration af overførsler-ne, herunder om overførslerne sker til arresthus eller fængsel.For så vidt angår personer med tilknytning til kriminelle grupper be-mærkes, at der ved lov nr. 501 af 12. juni 2009 om ændring af straffelo-ven, retsplejeloven, våbenloven, lov om politiets virksomhed, lov omfuldbyrdelse af straf m.v. og forvaltningsloven (Styrket indsats mod ban-dekriminalitet m.v.) er indført en ordning, hvorefter en ansøgning omtilladelse til at afsone på bopælen med elektronisk fodlænke ikke kan til-lægges opsættende virkning, hvis politidirektøren har underrettet krimi-nalforsorgen om, at hensynet til politiets forebyggende virksomhed skøn-nes at kræve, at den dømte påbegynder straffuldbyrdelsen uden at afven-te behandling af en sådan ansøgning. Det kan ifølge bemærkningerne tildet pågældende lovforslag bl.a. være relevant i forhold til personer medtilknytning til kriminelle grupperinger.
4