Retsudvalget 2009-10
L 184
Offentligt
842444_0001.png
842444_0002.png
842444_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. maj 2010Strafferetskontoret2010-733-0057RAJ41410
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningenvedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågningog kontrol) (L 184), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-nisteren den 13. april 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarenHækkerup (S).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af

ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under inten-

siv overvågning og kontrol) (L 184):

”I hvor mange procent af sagerne overskrides reglen om, atder max må gå 30 dage før afsonere har fået tilladelse til atafsone med fodlænke og til afsoningen reelt starter, og hvor-dan forestiller ministeren sig at den udvikling bliver, såfremtordningen udvides til 5 måneder uden at der tilføres yderlige-re ressourcer?”

Svar:

Det fremgår af § 18 i bekendtgørelse om strafudståelse på bopælen, at forpersoner, der er dømt i visse volds-, sædeligheds- og våbenlovssager,skal iværksættelse af afsoning ske senest 30 dage efter datoen for direk-toratets afgørelse.Reglerne om hurtig indsættelse betyder ikke, at de domfældte er udeluk-ket fra at søge om udsættelse af afsoningen eller benådning. Hvis der sø-ges rettidigt, vil ansøgningen efter de gældende regler herom tillæggesopsættende virkning.I perioden fra den 1. april 2009 til den 31. marts 2010 gik der for dom-fældte, der er omfattet af ovennævnte regel om hurtig indsættelse, i gen-nemsnit 29 dage, fra der blev givet tilladelse til strafudståelse på bopælenunder intensiv overvågning og kontrol, til afsoningen blev iværksat.I 65 pct. af sagerne skete iværksættelsen senest 30 dage efter datoen fordirektoratets afgørelse. I 35 pct. af sagerne skete iværksættelsen såledesefter udløbet af 30-dages fristen. Det kan oplyses, at afsoningen i 72 pct.af sagerne var iværksat senest 40 dage efter datoen for direktoratets afgø-relse, mens 92 pct. af sagerne var iværksat senest 70 dage efter direktora-tets afgørelse.Det har ikke været muligt inden for den udstukne tidsramme for besva-relsen af dette spørgsmål at foretage en nærmere undersøgelse af årsa-gerne til, at iværksættelsen ikke har fundet sted senest 30 dage efter dato-en for direktoratets afgørelse i 35 pct. af sagerne. Årsagen kan bl.a. være,at den domfældte er udeblevet fra afsoningen, eller at den domfældte ret-tidigt har søgt om udsættelse af afsoningen eller benådning. Der kan end-2
videre være tale om, at der i enkelte afdelinger er et antal personer, derafventer iværksættelse af afsoningen.Hvis ordningen udvides til at omfatte domfældte med en straf på op til 5måneders fængsel, vil der komme en stigning i antallet af domfældte, derfår tilladelse til strafudståelse på bopælen.Kriminalforsorgen vil bestræbe sig på, at dette ikke giver anledning til, atder sker en forlængelse af den gennemsnitlige tid, fra der bliver givet til-ladelse til strafudståelse på bopælen under intensiv overvågning og kon-trol, og til strafudståelsen iværksættes.Det kan i øvrigt oplyses, at det ikke er korrekt, at Kriminalforsorgen ikketilføres ressourcer i forbindelse med udvidelsen. Der henvises til densamtidige besvarelse af spørgsmål nr. 28 vedrørende lovforslaget, hvorafdet blandt andet fremgår, at det som følge af lovforslaget om udvidelsenaf fodlænkeordningen er forudsat, at Kriminalforsorgen i 2010 tilføres etengangsbeløb på i alt 10 mio. kr. til indkøb af udstyr samt øgede persona-leudgifter.
3