Retsudvalget 2009-10
L 184
Offentligt
845711_0001.png
845711_0002.png
845711_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
12. maj 2010Strafferetskontoret2010-733-0057RAJ41411
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningenvedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågningog kontrol) (L 184), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-nisteren den 13. april 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarenHækkerup (S).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af

ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under inten-

siv overvågning og kontrol) (L 184):

”Vil ministeren arbejde for at de ansatte i "Fodlænken" får engenerel p-tilladelse, så de ikke skal bruge unødig tid på atjagte parkeringspladser og risikere selv at hæfte for eventuel-le p-bøder?”

Svar:

De generelle regler om standsning og parkering fremgår af færdselslo-vens §§ 28 og 29. Hvis Kriminalforsorgens medarbejdere skulle have engenerel tilladelse til i forbindelse med besøg på bopælen hos afsonere ifodlænkeordningen at parkere på steder, hvor det efter de nævnte be-stemmelser ellers ikke er tilladt, ville dette kræve en ændring af færdsels-loven.Selv om Justitsministeriet har forståelse for de problemer, der kan opstå ide større byer, når Kriminalforsorgens medarbejdere i de nævnte tilfældeskal parkere, finder Justitsministeriet ikke grundlag for at foreslå en så-dan lovændring.Efter Justitsministeriets opfattelse vil det være betænkeligt at åbne mu-lighed for mere generelle dispensationer fra færdselslovens parkerings-regler, da disse regler er af væsentlig betydning for færdselssikkerheden.Det vil endvidere være vanskeligt nærmere at afgrænse, hvilke grupperder i øvrigt skulle være omfattet af en sådan dispensation. Der er såledesandre faggrupper end Kriminalforsorgens personale, der har behov for atparkere i forbindelse med hjemmebesøg, herunder blandt andet hjemme-plejen mv.Det bemærkes, at færdselslovens § 30 undtager en række køretøjer fra degenerelle bestemmelser om standsning og parkering i §§ 28 og 29. Efter§ 30 gælder §§ 28 og 29 således ikke for køretøj, der anvendes ved vej-arbejde, såfremt standsning eller parkering er nødvendig af hensyn tilarbejdet, og der træffes de fornødne sikkerhedsforanstaltninger. Detsamme gælder standsning eller parkering, der foretages af politi, red-ningsberedskab eller redningskorps.
2
§ 30 finder kun anvendelse, når det af hensyn til det pågældende arbejdeer nødvendigt at standse eller parkere i strid med § 28 eller § 29. Be-stemmelsen giver således ikke politi mv. adgang til i almindelighed atstandse eller parkere i strid med § 28 eller § 29.Justitsministeren har den 26. marts 2010 fremsat forslag til lov om æn-dring af færdselsloven og straffeloven (Skærpet indsats mod vanvidskør-sel, indførelse af alkolåsordning og udvidet mulighed for for udenretligvedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.) (L 179). I lovforslagets § 1, nr. 1,foreslås det at udvide færdselslovens § 30, så også Kriminalforsorgensinstitutioner kan undtages fra standsnings- og parkeringsrestriktionerne ifærdselslovens §§ 28 og 29.Baggrunden for den foreslåede udvidelse er, at Kriminalforsorgen i for-bindelse med transport af arrestanter og afsonere kan have et behov sva-rende til politiets for at kunne foretage standsning og parkering på steder,hvor dette efter færdselslovens regler ikke er tilladt.Anvendelse af den foreslåede undtagelsesbestemmelse vil – i overens-stemmelse med hvad der i dag gælder for politiet mv. – forudsætte, atstandsningen eller parkeringen er nødvendig af hensyn til Kriminalfor-sorgens arbejde, og undtagelsesbestemmelsen vil således ikke indebæreen generel parkeringstilladelse til Kriminalforsorgens ansatte, herunderde ansatte i fodlænkeenhederne.
3