Retsudvalget 2009-10
L 185
Offentligt
849542_0001.png
849542_0002.png
849542_0003.png
849542_0004.png
849542_0005.png
849542_0006.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
20. maj 2010Strafferetskontoret2009-730-1047EHL41021
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20, som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 17. maj 2010 vedrørende forslagtil lov om ændring af lov om tv-overvågning (Udvidelse af adgangen tiltv-overvågning for boligorganisationer m.v. og idrætsanlæg). (L 185).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 20 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om tv-overvågning (Udvidelse af adgangen til

tv-overvågning for boligorganisationer m.v. og idrætsanlæg). (L

185):

”Under henvisning til ministerens besvarelse af spørgsmål nr.17 ønskes der teknisk bistand til ændringsforslag, der vedrø-rer henholdsvis statslige, kommunale havne og havne der erprivat ejet, hvor driftsherren er ansøger og modellen i øvrigtkunne være den som foreslået for boligorganisationer.”

Svar:

Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af Retsudvalgetsspørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget, finder ministeriet ikke på detforeliggende grundlag, at der for så vidt angår lystbådehavne er et særligtbehov for at udvide mulighederne for at foretage tv-overvågning. Ju-stitsministeriet har heller ikke kendskab til, at et sådant behov skulle gøresig gældende for havne i øvrigt.Det bemærkes endvidere, at privates muligheder for at foretage tv-overvågning på offentligt tilgængelige steder vil blive udvidet betydeligtved de ændringer af tv-overvågningsloven, som er indeholdt i det frem-satte lovforslag. Det er regeringens opfattelse, at der bør indhøstes erfa-ringer med disse ændringer, inden der eventuelt tages skridt til yderligereudvidelser. Når et sådant erfaringsgrundlag foreligger, vil regeringenvurdere, om der er grundlag for at give videre muligheder for tv-overvågning, herunder for så vidt angår havne.Det er herudover fortsat Justitsministeriets opfattelse, at spørgsmålet om,hvorvidt adgangen til tv-overvågning af havne bør udvides, bør drøftesmed Transportministeriet, som havnelovgivningen hører under, jf. Ju-stitsministeriets besvarelse af Retsudvalgets spørgsmål nr. 15 vedrørendelovforslaget. Dette har imidlertid ikke været muligt inden for de givnetidsmæssige rammer.Justitsministeriet kan på den anførte baggrund ikke støtte et ændringsfor-slag som nævnt i spørgsmålet.Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af Retsudvalgetsspørgsmål nr. 17 vedrørende lovforslaget, stilles der ifølge lovforslagetfor så vidt angår boligorganisationer mv. krav om, at ansøgningen om2
tilladelse til tv-overvågning indgives af en forening eller lignende, somrepræsenterer husstandene i området.Justitsministeriet kan ikke i forhold til havne pege på en ordning, som påsamme måde sikrer tilstrækkelig opbakning blandt havnens brugere, her-under lystbådsejere, til, at der iværksættes tv-overvågning i forhold tilvedkommende havn. Det ændringsforslag, der er beskrevet nedenfor, vilderfor være mere vidtgående end den ordning, som lovforslaget læggerop til med hensyn til boligorganisationer mv.Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet ville kunne udformes såle-des:”ÆndringsforslagAf …, tiltrådt af …:

x)

Undertitlen affattes således:”(Udvidelse af adgangen til tv-overvågning for havne, boligorganisatio-ner m.v. og idrætsanlæg)”[Korrektion af lovforslagets undertitel]Til § 1

x)

Efter nr. 1 indsættes:”2. Efter§ 2indsættes:”§

2 a.

Politidirektøren kan efter ansøgning give den, der har rådighedover et havneområde, tilladelse til at foretage tv-overvågning af det på-gældende havneområde og af arealer, som ligger i direkte tilknytninghertil, når overvågningen er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæm-pelse. En tilladelse kan gives for højst 5 år ad gangen.«[Indsættelse af en bestemmelse om udvidet adgang til at foretage tv-overvågning havneområder]Bemærkninger3

1.

Det følger af havnelovens § 6, at en havn kan organiseres som 1) enstatshavn, 2) en kommunal havn, 3) en kommunal selvstyrehavn, 4) ethelt eller delvist kommunalt ejet aktieselskab eller 5) en privatretligt or-ganiseret havn, der ikke er omfattet af nr. 4.Forbuddet i tv-overvågningsloven gælder kun overvågning af frit tilgæn-gelige områder, som foretages af private. For havne, der ikke er privatejet, gælder der således ikke i dag noget forbud i tv-overvågningslovenmod tv-overvågning, og for private havne gælder forbuddet i loven alenetv-overvågning af frit tilgængelige områder.For statslige og kommunale havne gælder i forhold til tv-overvågningpersondatalovens regler og almindelige forvaltningsretlige principper, ogfor sådanne havne fører disse regler mv. til, at de pågældende havne kanforetage tv-overvågning med henblik på at beskytte statslig eller kom-munal ejendom mod kriminalitet. Det må derimod anses for tvivlsomt,om en statslig eller kommunal havn uden lovhjemmel kan foretage tv-overvågning af frit tilgængelige områder med et generelt kriminalitetsbe-kæmpende sigte.

2.

Ændringsforslaget indebærer, at den, der har rådighed over et havne-område, med politidirektørens tilladelse kan foretage tv-overvågning afdet pågældende havneområde og af arealer, som ligger i direkte tilknyt-ning hertil, når overvågningen er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbe-kæmpelse. Det gælder uanset om den, som har rådighed over havneom-rådet, er en offentlig myndighed eller en privat person, forening ellervirksomhed mv.Ændringsforslaget medfører ingen begrænsninger af de muligheder, somoffentlige havne har efter gældende ret til at foretage tv-overvågning.Den foreslåede bestemmelse indebærer heller ikke ændringer i forhold tilprivate havnes adgang til at tv-overvåge områder, som ikke er frit tilgæn-gelige.

3.

Efter forslaget beror det på en samlet vurdering af forholdene i det på-gældende havneområde, om tv-overvågningen kan anses for væsentlig afhensyn til kriminalitetsbekæmpelse. Der skal i den forbindelse bl.a. læg-ges vægt på oplysninger om karakteren og omfanget af det pågældendehavneområdes kriminalitetsproblemer mv. Er der alene tale om helt en-keltstående eller bagatelagtig kriminalitet, eller er der tale om kriminali-4
tet, som ligger lang tid tilbage, kan der ikke gives tilladelse til tv-overvågning.Tv-overvågningen vil som udgangspunkt skulle rettes mod ”det pågæl-dende havneområde”, dvs. selve området, som ansøgeren har rådighedover – f.eks. (dele af) kajpladser, moler, opmagasineringspladser mv. Derkan endvidere efter forslaget undtagelsesvis gives tilladelse til tv-overvågning af arealer, som ligger i direkte tilknytning til havneområdet.Der må herved lægges vægt på, om tv-overvågning også af disse tilstø-dende arealer konkret må anses for væsentlig for at kunne nå målet medtv-overvågningen af havneområdet. Der sigtes hermed til afgrænsedearealer, som ligger i umiddelbar tilknytning til havneområdet, og hvorsærlige bygningsmæssige forhold gør sig gældende. Det kan f.eks. væreen kommunal vej langs havneområdet. Hvis der er tale om tv-overvågning af et privatejet areal, som ligger i umiddelbar tilknytning tilhavneområdet, f.eks. en parkeringsplads, en vej eller et stisystem, somtilhører en anden privat person eller virksomhed, vil det være en forud-sætning for at få tilladelse til at foretage tv-overvågning af det pågælden-de areal, at ansøgeren mv. har samtykke fra den, der ejer det pågældendeareal. Er det pågældende areal statsligt eller kommunalt ejet, er det der-imod ikke nødvendigt at indhente et sådant samtykke.Det er ikke en forudsætning for at opnå tilladelse til at tv-overvåge etareal, som ligger i umiddelbar tilknytning til havneområdet, at ansøgerentillige foretager overvågning af arealer i selve havneområdet. Eksempel-vis vil den, der har rådighed over et havneområde, som grænser op til enoffentlig vej, efter omstændighederne kunne få tilladelse til at overvågeden del af vejen, der ligger i umiddelbar tilknytning til havneområdet,selv om den pågældende ikke også har behov eller mulighed for at fore-tage tv-overvågning af (frit tilgængelige) arealer på havnen.Det skal fremgå af politiets tilladelse, hvilke arealer den konkrete tilla-delse omfatter.

4.

Tv-overvågningen skal i alle tilfælde indrettes på en sådan måde, atder i videst muligt omfang tages hensyn til folks privatliv, og der må ikkevære tale om, at personer kan blive tv-overvåget, når de befinder sig ideres eget hjem. Det anførte er ikke til hinder for, at tv-overvågningenkan tilrettelægges således, at den bl.a. omfatter dækket på de både, sombefinder sig i havnen.5
Det foreslås endvidere, at politiets tilladelse skal tidsbegrænses, såledesat der alene gives mulighed for at foretage tv-overvågning i en vis perio-de, hvorefter tilladelsen i givet fald må forlænges for en ny periode. Detforeslås, at der højst kan gives tilladelse for 5 år ad gangen.Den, som foretager tv-overvågning af havneområder mv. efter de fore-slåede regler, vil i givet fald være omfattet af persondatalovens § 29 omoplysningspligt og tv-overvågningslovens §§ 3 eller 3 a om skiltning mv.i forbindelse med tv-overvågning.
6