Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 188
Offentligt
837883_0001.png
837883_0002.png
Dato:Kontor:
3. maj 2010Udlændingelovskonto-ret
J.nr.:Sagsbeh.:
10/05400DLR/AWH

Besvarelse af spørgsmål nr. 14 ad L 188 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge

og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 15.

april 2010.

Spørgsmål:

”Ministeren bedes oplyse, om modtagelse af offentlig hjælp til brug for udøvelse af samværmed børn er undtaget fra reglen om - for det første - at den herboende person, som ønskerfamiliesammenføring, ikke må have modtaget offentlig hjælp i en periode, og - for det andet -det i lovforslaget foreslåede ufravigelige krav om, at udlændingen ikke må have modtagetoffentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven inden for de sidste tre årforud for ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.”

Svar:

Den foreslåede ændring af udlændingelovens § 9, stk. 5, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 1,indebærer, at en opholdstilladelse efter udlændingelovens regler om ægtefællesammenfø-ring, medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, afgørendetaler derimod, betinges af, at den herboende person i 3 år forud for afgørelsen om opholds-tilladelse ikke har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.Forslaget indebærer, at det gældende krav om 1 års selvforsørgelse forhøjes til 3 år.Som der er nærmere redegjort for i lovforslagets bemærkninger, vil det fortsat være Udlæn-dingeservice, der på baggrund af en erklæring fra kommunen vurderer, om den herboendeperson i perioden forud for afgørelsen har modtaget hjælp, der kan være til hinder for ægte-fællesammenføring.Som hidtil omfatter dette ikke hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssigstørrelse, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles med løneller pension eller træder i stedet herfor, jf. udlændingelovens § 9, stk. 5, 3. pkt. Der henvi-ses til de specielle bemærkninger til den foreslåede bestemmelse.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Der vil kunne bortses fra betingelsen om, at den herboende ikke må have modtaget hjælpefter aktivloven eller integrationsloven i en periode på 3 år forud for afgørelsen om ægtefæl-lesammenføring, hvis ganske særlige grunde taler herfor. Dette vil alene være tilfældet, hvisægtefællesammenføring skal tillades som følge af Danmarks internationale forpligtelser.I forslaget til udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås det, atmeddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse fremover skal være betinget af, at udlæn-dingen ikke i de sidste 3 år forud for indgivelsen af ansøgning om tidsubegrænset opholdstil-ladelse, og indtil udlændingen vil kunne meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse, harmodtaget offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven. Forslaget om-fatter alle typer offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven. Det gæl-der således også enkeltstående ydelser, jf. afsnit 4.2.1.4. i lovforslagets almindelige be-mærkninger.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk