Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 188
Offentligt
837889_0001.png
837889_0002.png
Dato:Kontor:
3. maj 2010Udlændingelovskonto-ret
J.nr.:Sagsbeh.:
10/05400DLR/AWH

Besvarelse af spørgsmål nr. 15 ad L 188 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge

og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 15.

april 2010.

Spørgsmål:

”Ministeren bedes oplyse, om der ved beslutning om inddragelse af en flygtnings tidsube-grænsede opholdstilladelse i forbindelse med vedkommendes rejse til hjemlandet, vil blivetaget hensyn til formålet med rejsen, således at en flygtnings hjemrejse ikke fører til inddra-gelse, fx ved familiemedlemmers dødsfald eller lignende formål? Ministeren bedes endvidereoplyse, i hvilket omfang der generelt kan undtages for inddragelsesbestemmelsen.”

Svar:

Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, at der kan ske inddragelse af en tidsbe-grænset opholdstilladelse, når grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere er til stede,herunder når udlændingen har opholdstilladelse som flygtning, og forholdene, der har be-grundet opholdstilladelsen, ikke længere er til stede.Oplysninger herom vil eventuelt kunne fremkomme ved, at udlændingen rejser tilbage tilhjemlandet – eventuelt for en kortere periode – hvorved det viser sig, at udlændingen ikkelængere risikerer forfølgelse.Det er derfor allerede i dag således, at rejsedokumenter for flygtninge med tidsbegrænsetopholdstilladelse forsynes med en såkaldt rejsebegrænsning, der omfatter det land, hvor ud-lændingen har oplyst at risikere forfølgelse – typisk hjemlandet. Ønsker en udlænding medtidsbegrænset opholdstilladelse som flygtning at rejse til hjemlandet, skal udlændingen efterde gældende regler ansøge Udlændingeservice om at få ophævet rejsebegrænsningen.Den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, jf. lovforslagets § 1, nr.18, indebærer, at når en udlænding, der har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7eller 8 (asyl), rejser på ferie eller andet korterevarende ophold til hjemlandet eller det tidlige-re opholdsland, og forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse, kan opholdstilladelsen ind-drages.Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der på dette punkt ikke skal skelnes mellemflygtninge med tidsbegrænset opholdstilladelse og flygtninge med tidsubegrænset opholdstil-ladelse.Den foreslåede bestemmelse skal finde anvendelse, når en flygtning frivilligt rejser på ferieeller andet korterevarende ophold i hjemlandet, og det viser sig, at der er sket en ændringenten i de generelle forhold i hjemlandet eller i den enkelte udlændings situation i hjemlan-det, der betyder, udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse.Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets bemærkninger, vil rejsedokumenter forflygtninge fremover i 10 år indeholde en rejsebegrænsning. Udlændingen skal ansøge Ud-lændingeservice om at få ophævet rejsebegrænsningen, hvis udlændingen ønsker at rejsetil hjemlandet.Ansøgningen skal bl.a. indeholde oplysninger om formålet med ophævelsen af rejsebe-grænsningen, og om udlændingen finder at kunne indrejse og opholde sig problemfrit i hjem-landet og om baggrunden herfor.Udlændingeservice vil herefter – snarest muligt efter det tidspunkt, hvor udlændingen haroplyst at ville vende tilbage til Danmark – indkalde udlændingen til en samtale for at få fast-lagt, om forholdene i hjemlandet har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikkelængere risikerer forfølgelse. I så fald vil opholdstilladelsen kunne inddrages.Vurderingen af, om der skal ske inddragelse, vil afhænge af en konkret og individuel vurde-ring af de samlede omstændigheder i hver enkelt sag.Udlændingelovens § 26, stk. 1, finder anvendelse ved afgørelser om inddragelse af opholds-tilladelser. Der skal således ved afgørelser om inddragelse tages hensyn til, om inddragel-sen må antages at virke særlig belastende på grund af en række humanitære hensyn, her-under udlændingens tilknytning til Danmark.Det vil fortsat være muligt for flygtninge at rejse tilbage til hjemlandet for at undersøge mu-lighederne for repatriering. Jeg henviser herved til besvarelsen af spørgsmål 5 ad L 188.Som det fremgår af lovforslaget vil de nye regler blive administreret i overensstemmelse medFlygtningekonventionens regler om ophør af flygtningestatus og Danmarks internationaleforpligtelser i øvrigt.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk