Kulturudvalget 2009-10
L 193 Bilag 1
Offentligt
819847_0001.png
819847_0002.png
819847_0003.png
819847_0004.png
819847_0005.png
819847_0006.png
819847_0007.png
819847_0008.png
819847_0009.png
NOTATTil ministerenHøringsnotat om udkast til forslag til lov om udlodning af overskud fra lotterisamt heste- og hundevæddemål (Spiludlodningsloven)Kulturministeriet sendte den 12. februar 2010 et udkast til forslag til lov om udlodningaf overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål (Spiludlodningsloven) i høring.Høringsfristen var den 5. marts 2009.Til og med den 5. marts 2010 havde 29 organisationer m.v. afgivet i alt 26 høringssvar,se bilag 1. Efter høringsfristens udløb har en organisation afgivet høringssvar, se bilag1.Endvidere har Foreningen af Statsautoriserede Revisorer afgivet et høringssvar til Fi-nansministeriet angående forslag til lov om Danske Spil A/S, som har medført konse-kvensrettelser i Kulturministeriets forslag til lov om udlodning af overskud fra lotterisamt heste- og hundevæddemål for så vidt angår opgørelsen af overskud. Der henvises itil Finansministeriet høringsnotat til forslag til lov om Danske Spil A/S.I det følgende redegøres der for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar.*****Dansk Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd (DSK), Finans-rådet, Forbrugerrådet, Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH), ForeningenRegistrerede Revisorer (FRR), Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Ministerietfor Videnskab, Teknologi og Udvikling, Socialministeriet og Undervisningsministeriethar ingen bemærkninger til lovforslaget.Compu-Game A/S, Dansk Automat Expert A/S, Danmarks Idræts-Forbund, DanskeGymnastik- og Idrætsforeninger, Dansk Firmaidrætsforbund og Team Danmark, Dan-ske Handicaporganisationer, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Galop, DanskTravsports Centralforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Friluftsrådet Hestevæddeløbs-sportens FinansieringsFond og ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorgani-sation er generelt tilfredse med revisionen af det samlede lovkompleks.8. marts 2010
1. Bemærkninger angående Det Danske Klasselotteri A/S:Danmarks Idræts-Forbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Dansk Firma-idrætsforbund og Team Danmark, Danske Handicaporganisationer, Friluftsrådet ogISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation anfører, at Det DanskeKlasselotteri A/S og Danske Spil A/S burde lægges sammen med henblik på at skabeflere effektiviseringsfordele.
Dok. nr. 473022
Side 2
Danmarks Idræts-Forbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Dansk Firma-idrætsforbund og Team Danmark, Danske Handicaporganisationer, Friluftsrådet ogISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, foreslår, at Det DanskeKlasselotteri A/S’s regnskabsår ændres til at følge kalenderåret.Kulturministeriets kommentar:Da spørgsmålet om en eventuel sammenlægning mellem Det Danske KlasselotteriA/S og Danske Spil A/S hører under Finansministeriets ressort, henvises for så vidtangår dette spørgsmål til Finansministeriets høringssvar i henhold til forslag til lovom Danske Spil A/S.Endvidere bemærkes det, at Finansministeriet af hensyn til Det Danske Klasselot-teris trækninger ikke anser det for hensigtsmæssigt at ændre regnskabsperiodenfor Det Danske Klasselotteri.På den baggrund finder Kulturministeriet ikke anledning til at imødekomme destillede forslag ang. Det Danske Klasselotteri A/S.
2. Bemærkninger angående revision:Danmarks Idræts-Forbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Dansk Firma-idrætsforbund og Team Danmark, Danske Handicaporganisationer og Friluftsrådet fin-der, at lovbemærkningernes beskrivelse af revision af udlodningsmodellen er for upræ-cise og ønsker, at der indføres en egentlig revisionsbestemmelse omfattende hele loven,således at en eventuel ny lov kan få virkning fra 2015.Dansk Ungdoms Fællesråd peger på, at en egentlig revisionsbestemmelse vil garantereoverskudsmodtagerne, at der kan reageres hurtigt, hvis der fortsat ses en negativ ud-vikling i det faktiske udlodningsbeløb.I forlængelse heraf foreslår Danmarks Idræts-Forbund, Danske Gymnastik- og Idræts-foreninger, Dansk Firmaidrætsforbund og Team Danmark og Friluftsrådet, at der i pe-rioden op til en revision iværksættes et udredningsarbejde af idrættens – herunder he-stevæddeløbssportens – organisering og finansiering i Danmark, og at dette indføjes ibemærkningerne til revisionsbestemmelsen.Kulturministeriets kommentar:Det fremgår af den politiske aftale vedr. lovgivning om en delvis spilleliberalise-ring, der er indgået mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det radikale Ven-stre og Liberal Alliance, at udlodningsmodellen i § 1, evalueres i 2014, hvilketfremgår af bemærkningerne til § 13.Bemærkningerne til § 13 er netop indsat med henblik på at sikre, at der foretagesen evaluering, og at resultatet af evalueringen drøftes politisk, herunder i forhold
Side 3
til at vurdere, om der er behov for ændringer i lovgivningen. Bemærkningerne til §13 skal bl.a. sikre muligheden for at ændre modellen, hvis udviklingen i overskud-det fra lotteri i Danske Spil og Det Danske Klasselotteri A/S afviger væsentligt fradet forventede, eller lovgivningen i øvrigt viser sig at indeholde uforudsete uhen-sigtsmæssigheder. Resultatet af evalueringen vil som nævnt blive drøftet blandtpartierne bag den politiske aftale. Det ligger således heri, at evalueringen kan føretil lovændringer.Kulturministeriet vurderer i lyset heraf, at det vil være unødvendigt at indføre enegentlig revisionsbestemmelse, som ville føre til, at der under alle omstændighederville skulle fremsættes et lovforslag, uanset om partierne bag den politiske aftalemåtte finde, at det ikke er nødvendigt at ændre i ordningen.I forhold til anbefalingen fra den samlede idrætsbevægelse og Friluftsrådet om, atder gennemføres et udredningsarbejde af idrættens organisering og finansieringfrem til evalueringen, bemærker Kulturministeriet, at nærværende lovforslag net-op ikke lægger op til at ændre på fordelingen af overskuddet mellem overskuds-modtagerne. Dette til trods finder Kulturministeriet, at det kan være hensigtsmæs-sigt at gennemføre et udredningsarbejde af idrættens økonomi og struktur i Dan-mark. Det indstilles således, at bemærkningerne til § 13 udvides, således at detkommer til at fremgå af bemærkningerne, at der i forbindelse med evalueringen afudlodningsmodellen gennemføres et udredningsarbejde af idrættens økonomi ogstruktur.
3. Bemærkninger angående udlodningsloft:Danmarks Idræts-Forbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Dansk Firma-idrætsforbund og Team Danmark, Danske Handicaporganisationer og Friluftsrådet fo-reslår, at begrebet ”udlodningsnorm” anvendes i stedet for begrebet ”udlodningsloft”.Kulturministeriets kommentar:Begrebet ”udlodningsloft” fremgår af den politiske aftale vedr. lovgivning om endelvis spilleliberalisering, der er indgået mellem regeringen (Venstre og Det Kon-servative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-parti, Det radikale Venstre og Liberal Alliance.Der er grundlæggende tale om en fortsættelse af de samme principper, som ligger ibegrebet ”udlodningsloft” i den nugældende tips- og lottolov. På baggrund af begre-bets anvendelse i tips- og lottoloven giver det et fælles udgangspunkt for forståelse,som ordet ”udlodningsnorm” ikke i samme grad vil kunne opnå. Det vil derfor væremest retvisende fortsat at anvende begrebet udlodningsloft i den nye spiludlod-ningslov.Kulturministeriet finder på den baggrund, at høringssvarene ikke giver anledningtil ændring af lovforslaget på dette punkt.
Side 4
4. Øvrige bemærkninger:Danmarks Idræts-Forbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Dansk Firma-idrætsforbund og Team Danmark foreslår, at de afsnit i bemærkningerne til § 3, stk. 1,hvoraf det fremgår, at idrættens organisationer fremover skal indgå aftale med kultur-ministeren om, hvilke indsatsområder, de særligt skal varetage for at sikre de kulturpo-litiske målsætninger, ændres til følgende ordlyd: ”[Organisationens navn] og kulturmi-nisteren aftaler i fællesskab, hvilke indsatsområder [Organisationens navn] kan vare-tage, inden for de rammer [Organisationens navn]s årsmøde har fastsat, med henblikpå at udmønte de generelle kulturpolitiske målsætninger.”. Organisationerne henvisertil, at det alene er organisationernes demokratisk valgte forsamlinger, der kan foretagede økonomiske prioriteringer og udpege satsningsområder.Kulturministeriets kommentar:Det ligger i sagens natur, at de foreslåede aftaler mellem kulturministeren og depågældende organisationer ligger indenfor rammerne af organisationernes auto-nomi. Kulturministeriet ser derfor ingen anledning til at ændre den foreslåede be-mærkningstekst.Danske Handicaporganisationer (DH) finder, at § 6, stk. 2, mangler væsentlig tekst fraden nugældende lov og derfor bør omformuleres til følgende: ”Stk. 2. De i stk. 1, nr. 1 –3, nævnte puljer fordeles af socialministeren efter indstilling fra de tilskudsberettigedeorganisationer på de respektive områder og med godkendelse af folketingets finansud-valg.” Ligeledes foreslår DH, at bemærkningerne til § 6, stk. 2, ændres i overensstem-melse hermed, ligesom det påpeges, at det ikke er korrekt f.s.v.a. handicapområdet, atforslaget stemmer overens med praksis. DH ønsker, at teksten til § 6, stk. 2, som mini-mum ændres for handicapområdet.Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede (PTU) tilslutter sig Danske Han-dicaporganisationers høringssvar med undtagelse af bemærkningerne til § 6, stk. 2.PTU påpeger, at Danske Handicaporganisationers forslag til formulering ”efter indstil-ling fra de tilskudsberettigede organisationer” gør det nødvendigt at sikre, at mindretalikke frit kan majoriseres og foreslår indførelse af en klausul om, at eventuelle uenighe-der mellem de indstillede organisationer løses ved privat voldgift for at forebygge even-tuelle senere vanskeligheder.Kulturministeriets kommentar:Socialministeriet har oplyst, at det har været hensigten at præcisere gældendepraksis i forslaget til § 6, stk. 2. På baggrund af høringssvaret fra Danske Handi-caporganisationer indsættes således i § 6, stk. 2, efter 1. pkt., følgende sætning: "Detilskudsberettigede organisationer på de respektive områder kan indstille forslag tilfordelingsaftale til socialministeren".Med hensyn til høringssvaret fra Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesska-dede (PTU), henleder Socialministeriet opmærksomheden på, at fordelingen af mid-lerne sker på baggrund af et internt forhandlingsforløb blandt de tilskudsberettige-de organisationer, og at forhandlingsforløbet gennemføres under ledelse af Danske
Side 5
Handicaporganisationer (DH). Principperne for forhandlingen af denne interne for-delingsmodel er alene et forhold mellem de tilskudsberettigede organisationer, idetSocialministeriet på baggrund af indstilling fra DH anmoder om Finansudvalgetstilslutning til fordeling af midlerne. Lovforslaget vedrører ikke en regulering af det-te forhold. Socialministeriet finder derfor ikke, at der grundlag for at imødekommePTU’s høringssvar.Kulturministeriet vurderer i lyset heraf, at der ikke er anledning til at foretageændringer i lovforslaget.Danske Patienter(DP) er af den opfattelse, at revisionen bør tage højde for, at patient-foreningerne nu også er organiseret under en paraply og bør tilgodeses på lige fod medandre paraplyorganisationer inden for andre sektorer. DP mener derfor, at der er behovfor en justering af fordelingsmodellen og –nøglen, både overordnet og indenfor Inden-rigs- og Sundhedsministeriets andel, således at DP kan tilgodeses. DP har desuden an-modet om forlænget høringsfrist, idet DP ikke har været på høringslisten og først sent ihøringsperioden er blevet opmærksom på lovforslaget i høring.Kulturministeriets kommentar:Den politiske aftale vedr. lovgivning om en delvis spilleliberalisering, der er indgåetmellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne,Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det radikale Venstre og Liberal Alliance,indeholder et ønske om at fastholde den i tips- og lottoloven givne fordelingsnøgle iden kommende udlodningslov.Med hensyn til Indenrigs- og Sundhedsministeriets pulje jf. § 7, fastholdes den tid-ligere lovtekst. Som det fremgår, fordeles midlerne af indenrigs- og sundhedsmini-steren efter Finansudvalgets godkendelse af arten og størrelsen af de puljer, somønskes etableret det pågældende finansår, samt regler for puljens anvendelse. § 7udelukker ikke støtte til paraplyorganisationer.Endelig er det ikke muligt at forlænge høringsfristen af hensyn til fremsættelsesda-toen. Det bemærkes hertil, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har haft hørings-listen udarbejdet af Kulturministeriet i høring. Indenrigs- og Sundhedsministeriethavde ingen tilføjelser til listen.Danske Spil A/S anmoder om, at der sker en selvstændig opgørelse af fordelingen af dendel af overskuddet, der genereres af Danske Spil, da det har stor betydning for DanskeSpils branding og kommunikation med forskellige interessenter. Danske Spil ønskerdesuden fortsat at kunne oplyse i Danske Spils årsrapport, hvordan overskuddet, gene-reret af Danske Spil, fordeler sig.Kulturministeriets kommentar:Af forslaget til § 12, stk. 2, fremgår det, at Økonomistyrelsen forestår viderebeta-lingen til udlodningsmodtagerne. Der ses ingen hindringer i lovteksten for, at ud-lodningen kan ske særskilt for de to selskaber, men af administrative hensyn ansesdet for uhensigtsmæssigt, hvis Økonomistyrelsen skal foretage særskilt udbetaling.
Side 6
Der er dog intet til hinder for, at opgørelsen af udlodningen teknisk kan beregnesfor hvert af de to selskaber, således at tallene fremstår særskilt.Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS), som har afgivet fælles høringssvar til Skattemi-nisteriet, Finansministeriet og Kulturministeriet, finder, at udlodningsmodellen er ac-ceptabel men understreger, at der bør holdes et vågent øje med det beløb, der udloddestil overskudmodtagerne frem til den første udlodning efter den nye lovgivning. Endvide-re påpeger DFS, at det må bero på en fejl, at hverken Dansk Folkeoplysnings Samrådeller de landsdækkende oplysningsforbund tilknyttet Oplysningsforbundenes Fællesrådoptræder på høringslisterne til de 4 spillelovforslag.Kulturministeriets kommentar:Kulturministeriet bemærker hertil, at der netop er indgået en Finanslovsaftale for2010, hvor der afsættes et ekstraordinært tilskud på i alt 110 mio. kr. i 2010 og2011. Det ekstraordinære tilskud gives med henblik på at kompensere overskuds-modtagerne for et forventet faldende overskud i Danske Spil. Forslaget til udlod-ningslov tager udgangspunkt i et beløb svarende til udlodningen i 2009 (reguleret).Med henvisning til spørgsmålet om høringsparter har Undervisningsministeriet op-lyst, at de skal beklage, at hverken Dansk Folkeoplysnings Samråd eller de lands-dækkende oplysningsforbund tilknyttet Oplysningsforbundenes Fællesråd ved enfejl ikke er kommet med på høringslisten. Undervisningsministeriet har dog i til-knytning hertil oplyst, at Oplysningsforbundenes Fællesråd har været inddraget iforbindelse med udarbejdelse af reglerne om administration af tips- og lottomidler-ne for Oplysningsforbundenes Fællesråd, jf. forslag til udlodningslovens § 4, stk. 1,nr. 2, og stk. 7, og de tilhørende bemærkninger.Dansk Handicap Idræts-Forbund understreger, at de ønsker særbevillingen til DanskDøveidræt, tankesport og Dansk Handicap Idræts-Forbund fastholdt og reguleret frem-over. Disse midler fremgår ikke af forslaget til udlodning af overskud. Dansk HandicapIdræts-Forbund anfører, at de fra udlodningen årligt har modtaget et tilskud på800.000 kr., at bevillingens størrelse ikke har været reguleret i 6 år, og at en sådan re-gulering er nødvendig for at fastholde forbundets aktiviteter på uændret niveau.Kulturministeriets kommentar:Af forarbejderne til den nuværende tips- og lottolov fremgår det ikke, hvilket ek-sakt beløb DIF skal kanalisere midler videre til Danmarks Tankesportsforbund,Danmarks Døveidrætsforbund og Dansk Handicapidrætsforbund, hvorfor dette hel-ler ikke er præciseret i forslaget til spiludlodningsloven. Det forudsættes dog, atDIF’s økonomiske ansvar for disse forbund fortsættes i samme omfang som i dag.Det bemærkes endvidere, at man for så vidt angår tips- og lottomidler ikke taler omen årlig regulering, idet bevillingen beror på overskuddet fra Danske Spil. Hensettil, at overskuddet de seneste år har været faldende, hvilket har bevirket et fald iDIF’s bevilling, virker det ikke rimeligt at pristalsregulere de beløb, DIF er forplig-tet til at kanalisere videre til andre forbund. Kulturministeriet finder på dennebaggrund ikke anledning til at foretage ændringer i bemærkningsteksten.
Side 7
Dansk Travsports Centralforbund og Dansk Galop gør opmærksom på, at det er et væ-sentligt problem for landets 9 væddeløbsbaner, at banerne økonomiske forhold er for-ringet markant siden den gældende lovs ikrafttræden i 2003. Forringelsen skyldes ho-vedsagligt muligheden for at spille på heste via internettet, hvilket påvirker omsætnin-gen i banernes spilleboder. Dansk Travsports Centralforbund bemærker dog hertil, atman godt er klar over, at det ikke lader sig løse på nuværende tidspunkt i forbindelsemed den nye lovgivning. Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond henviser til hø-ringssvarene fra Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund.Kulturministeriets kommentar:Kulturministeriet noterer sig ovenstående bemærkninger og henviser i øvrigt tilforslaget om en ændring af bemærkningerne til § 13, hvorefter der i perioden fremtil evalueringen af udlodningsmodellen i 2014 gennemføres et udredningsarbejde afidrættens økonomi og struktur i Danmark, hvilket også vil omfatte hestevæddeløbs-sporten.Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) er grundlæggende positivt indstillet overfor den nyelovgivning. DUF udtrykker tilfredshed med præciseringen i loven af den nuværendeprocedure for fastsættelse af reglerne for DUF’s fordeling af tipsmidlerne og påpeger, atudpegelsen af en statsautoriseret revisor i stedet for et ungdomssagkyndigt medlem eren fornuftig ændring af Tipsungdomsnævnets sammensætning.Kulturministeriets kommentar:Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget.Det Danske Klasselotteri A/S bemærker, at det ikke umiddelbart synes at fremgå af lov-forslaget eller af dets bemærkninger, hvornår og til hvem Klasselotteriets overskuds-indbetaling skal foretages, og om den hidtidige fremgangsmåde eventuelt ønskes videre-ført uændret.Kulturministeriets kommentar:Der lægges med lovforslaget ikke op til ændringer i Det Danske Klasselotteri A/S’forhold. Udbyttet fra Det Danske Klasselotteri A/S forudsættes fastsat og udbetaltsom hidtil. Dette præciseres i bemærkningerne til lovforslagets § 1. Fastsættelse afudbytte følger i øvrigt af bestemmelser i lovgivningen om aktieselskaber.ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation forudsætter, at den over-ordnede fordelingsnøgle og de fordelingsprincipper, der er fastsat i tips- og lottolovens §6 A, dvs. den procentvise fordeling ministerierne imellem, videreføres, i det omfang pro-centfordelingen følger lovteksten, samt at de nugældende beregningsmodeller fortsætteruændret.Kulturministeriets kommentar:Kulturministeriet kan bekræfte dette.Økonomi- og Erhvervsministeriet, på baggrund af høringssvar fra Konkurrencestyrel-sen, bemærker, at det kan indebære statsstøtte, hvis overskud fra et monopolbelagt spil
Side 8
udloddes til virksomheder, der bedriver økonomisk aktivitet på et konkurrencemarked,samt, at Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond og dennes formål ligeledes kan rej-se statsstøtteretlige spørgsmål.Kulturministeriets kommentar:Forslag til lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemålhar til formål at udskille reglerne om udlodning af overskud fra den nuværendetips- og lottolov i en selvstændig lov. Med forslaget ændres der hverken på den gæl-dende fordelingsnøgle eller på indholdet af de forskellige støttepuljer. Ligeledes erder for Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond tale om en videreførelse af deneksisterende ordning fra 2003 i uændret form.
Side 9
Bilag 1Skrevet med fed: KommentarerAndre: Ingen kommentarer
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om udlodning af overskudfra lotteri samt heste- og hundevæddemål (spiludlodningsloven)
1. Dansk Arbejdsgiverforening15. februar 20102. Forbrugerrådet16. februar 20103. Finansrådet16. februar 20104. Datatilsynet18. februar 20105. De Samvirkende Købmænd (DSK)22. februar 20106. Undervisningsministeriet25. februar 20107. Landsforeningen af Polio-, Trafik- og ulykkesskadede (PTU) 2. marts 20108. Dansk Handicap Idræts-Forbund3. marts 20109. Compu-Game A/S og Dansk Automat Expert A/S4. marts 201010. Danske Patienter4. marts 201011. Dansk Galop4. marts 201012. Dansk Travsports Centralforbund4. marts 201013. Dansk Ungdoms Fællesråd4. marts 201014. Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH)4. marts 201015. Foreningen Registrerede Revisorer (FRR)4. marts 201016. ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation4. marts 201017. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling4. marts 201018. Socialministeriet4. marts 201019. Danmarks Idræts Forbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,Dansk Firmaidrætsforbund og Team Danmark5. marts 201020. Danske Handicaporganisationer5. marts 201021. Danske Spil5. marts 201022. Dansk Folkeoplysnings Samråd5. marts 201023. Det Danske Klasselotteri5. marts 201024. Foreningen for Statsautoriserede Revisorer5. marts 201025. Friluftsrådet5. marts 201026. Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond5. marts 201027. Konkurrencestyrelsen (Økonomi- og Erhvervsministeriet) 8. marts 2010